تور لحظه آخری
امروز : دوشنبه ، 9 مهر 1403    احادیث و روایات:  امام علی (ع):هر كه بسم اللّه‏ الرحمن الرحيم را با اعتقاد و دوستى محمد و آل پاكش و با تسليم در ب...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها




آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1819229559




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

راستي آزمايي شركت هاي قند و شكر


واضح آرشیو وب فارسی:واحد مرکزي خبر: راستي آزمايي شركت هاي قند و شكر


سرمايه، مريم ايزي: واردات بي رويه شكر در سال هاي اخير و كاهش تعرفه ها موجب عدم تحقق پيش بيني ها شركت هاي قند و شكر شد. بررسي ها حكايت از مغايرت چشمگيري بين اولين پيش بيني و سود واقعي برخي شركت هاي گروه قند و شكر دارد.شركت قند اصفهان در سالن گذشته 330 تومان سود براي هر سهم پيش بيني كرده بود كه اين سود در پايان سال مالي به زياني معادل 6/11 تومان مبدل شد. همچنين شركت قند مرودشت در سال مالي قبل به سهامداران سودي معادل 38 تومان وعده داده بود كه اين رقم در پايان سال مالي ياد شده به 8/9 تومان رسيد.

-
كارخانجات قند و شكر در آستانه تعطيلي

مهندس ممقاني مديرعامل شركت قند لرستان با اشاره به بحران در صنعت قند و شكر به خبرنگار «سرمايه» گفت: «صنعت قند در اين كشور قدمتي 110 ساله دارد و يك صنعت قديمي و بومي به حساب مي آيد كه شايسته بود دولت توجه بيشتري به اين صنعت مي كرد.»
وي سپس ادامه داد: «اين بحران در سه سال اخير به وجود آمده و در سال هاي قبل كارخانه هاي قند از وضعيت متعادلي برخوردار بودند و EPSهاي پيش بيني شده در ابتداي سال با ترازنامه و صورت سود و زيان در پايان سال مطابقت داشت.»
مديرعامل قند لرستان درباره علت اينكه برخي شركت ها به سود پيش بيني شده نمي رسند، گفت: «عدم تحقق پيش بيني ها به سياست گذاري هاي دولت برمي گردد. حذف تعرفه ها و واردات شكر خام در سال هاي 85 و 86 اين صنعت را به ورطه نابودي كشانده و تاكنون دليل اين كار از سوي دولت مشخص نشده است.
به گفته وي توجه نكردن به سرمايه گذاري ها در اين صنعت در سه سال اخير اين صنعت را در آستانه تعطيلي و ورشكستگي قرار داده به طوري كه كمتر شركتي را مي بينيد كه پيش بيني هايش با واقعيت ها مطابقت داشته وسودآور باشد.
ممقاني با بيان اينكه در سال 85 توليد چغندر در كشور شش ميليون و 480 هزار تن بوده، گفت: «دولت چغندر را يك محصول كشاورزي با قيمت تضميني تلقي مي كند در مقابل براي شكر قيمت تعيين نمي كند.»
وي افزود: «انجمن صنفي كارخانجات شكر تلاش زيادي كرد اين مساله را براي وزارت جهاد كشاورزي روشن كند كه بايد طبق قانون محصول شكر نيز قيمت گذاري شود اما موفق نشد.»
مديرعامل قند لرستان ابراز كرد: در حالي كه نياز كشور به واردات حدود 600 هزار تن بود بيش از سه ميليون تن شكر خام مانند سيل به كشور سرازير شد. بنابراين قيمت تمام شده شكر توليدي در داخل كشور بيش از شكر تصفيه شده از شكرهاي خام وارداتي به دست آمد و كارخانه ها به سمت ورشكستگي سوق داده شدند.
در همين حال كشت چغندر نيز كاهش يافت به طوري كه ميزان چغندر شركت قند لرستان نسبت به سال 85 از 250 هزار تن به 50 هزار تن رسيده است. اين مشكل گريبانگير ساير كارخانجات هم هست. در شركت قند اصفهان ميزان چغندر از 400 هزار تن به صفر رسيده است. كارخانه ها امسال نيز براي كشت چغندر قراردادي منعقد نكرده اند.
مديرعامل قند لرستان با اعلام اينكه فروش شكر كارخانجات از فرمولي تبعيت مي كند كه استفاده از تسهيلات بانكي را پشت سر دارد، گفت: «هر يك از كارخانجات قند و شكر حداقل يك ميليارد تومان براي توليد شكر هزينه مالي دارد و در شرايطي مشكل نخواهد داشت كه زمينه فروش محصول آماده شكر توليد شده باشد و كارخانه ها به بانك ها بهره بپردازند.
وي معتقد است شكر دامپينگ شده، شكر ارزاني است و بسياري از كشورهاي اروپايي از جمله بلژيك، آلمان و اتريش هيچ وقت با وارد كردن اين نوع شكر توليد داخل را به خطر نمي اندازند.
-
هزينه ها مصوب قيمت محصول بدون تضمين

علي اكبر صداقتي مديرمالي شركت قند قهستان درباره مغايرت عملكرد واقعي شركت هاي گروه قند و شكر با پيش بيني هاي ابتداي سال گفت: «شركت هاي قند و شكر با كاهش تعرفه ها از سال 85 تاكنون نتوانستند با شكر خامي كه از خارج وارد شده، رقابت كنند و سود پيش بيني شده اين شركت ها به زيان مبدل شده است.»
وي تاكيد كرد: «85 درصد قيمت مواد اوليه خريداري شده از سوي كارخانجات را دولت تعيين مي كند درحالي كه هزينه ها مصوب دولت است، قيمت محصول شكر از سوي دولت تضمين نمي شود.»
وي افزود: «شكر توليد داخل با واردات شكر خام كه قيمت تمام شده آن پايين تر از قيمت تمام شده كارخانه هاست و با قيمت مناسب در بازار به فروش مي رسد قابل رقابت نيست.»
مديرمالي قند قهستان با بيان اينكه از سال 85 سه هزار و 500 تن شكر در انبارها باقي مانده گفت: «بعد از گذشت دو سال قيمت شكر هنوز ثابت است و زيان شركت ها به دليل اين است كه نصف موجودي به فروش رسيده است.»
-
كاهش توليد چغندر به يك سوم سال قبل

به گفته وي آمار توليد چغندر در سال جاري به يك سوم سال گذشته رسيده است. اين درحالي است كه هزينه كشت آن به كشاورزان پرداخت نشده و كشاورزان رغبتي براي توليد ندارند.
-
سهميه چغندر چهار كارخانه براي راه اندازي توليد يك كارخانه

صداقتي خاطرنشان كرد: «اكثر كارخانه ها با مشكل كمبود چغندر مواجه هستند. اگر چغندر نباشد توليد هم وجود ندارد. امسال اگر سهميه چغندر چهار كارخانه را يك كارخانه در اختيار بگيرد راه اندازي خط توليد به صرفه خواهد بود.»
وي با اشاره به اينكه برخي كارخانه ها به جاي پرداخت حقوق كاركنان به آنها شكر داده اند، گفت: «با اين شرايط اميدواريم شكر موجود در انبارها را به قيمت دو سال پيش به فروش برسانيم اين درحالي است كه هزينه ها روند صعودي دارند.» صداقتي با بيان اينكه شركت ها حدود يك ماه مانده به پايان سال مالي بودجه سال بعد را پيش بيني مي كنند، اذعان كرد: «در شرايطي كه بلاتكليف هستيم فرض را بر فروش شكر به قيمت 560 تومان مي گذاريم اما پيش بيني فروش محقق نمي شود و با افزايش هزينه ها در طول سال بي شك پيش بيني ها تحقق نمي يابد.»
وي سپس ادامه داد: «اگر شكر خام وجود نداشته باشد اكثر كارخانه ها تعطيل خواهند شد. در اين شرايط تصفيه شكر خام تنها جوابگوي هزينه هاي ثابت سالانه است.»
 شنبه 9 شهريور 1387     





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: واحد مرکزي خبر]
[مشاهده در: www.iribnews.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 314]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب




-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن