محبوبترینها
نمایش جنگ دینامیت شو در تهران [از بیوگرافی میلاد صالح پور تا خرید بلیط]
9 روش جرم گیری ماشین لباسشویی سامسونگ برای از بین بردن بوی بد
ساندویچ پانل: بهترین گزینه برای ساخت و ساز سریع
خرید بیمه، استعلام و مقایسه انواع بیمه درمان ✅?
پروازهای مشهد به دبی چه زمانی ارزان میشوند؟
تجربه غذاهای فرانسوی در قلب پاریس بهترین رستورانها و کافهها
دلایل زنگ زدن فلزات و روش های جلوگیری از آن
خرید بلیط چارتر هواپیمایی ماهان _ ماهان گشت
سیگنال در ترید چیست؟ بررسی انواع سیگنال در ترید
بهترین هدیه تولد برای متولدین زمستان: هدیههای کاربردی برای روزهای سرد
در خرید پارچه برزنتی به چه نکاتی باید توجه کنیم؟
صفحه اول
آرشیو مطالب
ورود/عضویت
هواشناسی
قیمت طلا سکه و ارز
قیمت خودرو
مطالب در سایت شما
تبادل لینک
ارتباط با ما
مطالب سایت سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون
مطالب سایت سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون
آمار وبسایت
تعداد کل بازدیدها :
1829708738
متن كامل بيانات رهبري پيرامون مفهوم انتظار و لزوم هشياري در مقابل انحرافات و خرافات
واضح آرشیو وب فارسی:همشهری: متن كامل بيانات رهبري پيرامون مفهوم انتظار و لزوم هشياري در مقابل انحرافات و خرافات
در خجسته سالروز ميلاد ولي عصر امام زمان (عج ) حضرت آيت الله خامنه اي رهبر معظم انقلاب اسلامي در ديدار رايزنان فرهنگي جمهوري اسلامي در خارج از كشور وزير معاونين و مسئولين آموزش و پرورش و قشرهاي مختلف مردم نيمه شعبان را روز اميد واقعي بشر به آينده روشن و سرشار از عدالت خواندند و افزودند : انتظار فرج يعني ايجاد و حفظ آمادگي همه جانبه فردي و اجتماعي و تلاش و حركت در مسير تحقق عدل و داد و به همين علت مردم بايد در مقابل دروغگوياني كه با ادعاهاي شرم آوري نظير ارتباط با امام زمان مفهوم انتظار را مايه سودجويي و دكانداري قرار داده اند كاملا هوشيار باشند.
حضرت آيت الله خامنه اي با اشاره به لزوم هوشياري آحاد مردم در مقابل سودجويان و دكانداراني كه مفهوم انتظار را مايه فريب مردم قرار داده اند افزودند : ادعاي رويت ارتباط تشرف دستور گرفتن از حضرت حجت و اقتداي به آن حضرت در نماز ادعاهايي حقيقتا شرم آور و پيرايه هاي باطلي است كه ممكن است حقيقت روشن انتظار را در چشم و دل انسان هاي پاك نهاد مشوب كند.
حضرت آيت الله خامنه اي عقايد شيعي را جزو پاك ترين منطقي ترين و مستحكم ترين عقايد برشمردند و خاطرنشان كردند : فكر و انديشه و خرد در اين عقايد كاملا آشكار است و مجموعه هاي فرهنگي مرتبط با مردم و يا شاغل در خارج از كشور بايد اين عقايد را به درستي بفهمند با تدبر و تامل آنها را عمق دهند و به درستي منتقل كنند.
ايشان تلاش براي زدودن پيرايه ها خرافه ها ادعاهاي دروغين كج فهمي ها و بد فهمي ها را از عقايد روشن و مستدل تشيع از وظايف مجموعه هاي فرهنگي در داخل و خارج دانستند و خاطرنشان كردند : اگر اين عقايد درست منتقل شود خردمندان و انديشمندان عالم آنها را تصديق و تاييد مي كنند.
متن كامل بيانات رهبر معظم انقلاب بدين شرح است :
بسم الله الرحمن الرحيم
اولا اين عيد سعيد و مژده بخش و كانون اميد براي انسانهاي مومن بر همه شما برادران و خواهران عزيز و بر همه ي مومنان به ولايت اهل بيت (عليهم السلام ) و همه ي انسانهاي هشيار و آگاه و آزادي طلب و ظلم ستيز مبارك باد.
روز نيمه شعبان روز اميد است . اين اميد مخصوص مجموعه شيعيان يا حتي مخصوص امت مسلمان هم نيست . اصل اميد به يك آينده روشن براي بشريت و ظهور يك موعود يك منجي يك دست عدالت گستر در سرتاسر جهان تقريبا مورد اتفاق همه ي ادياني است كه در عالم سراغ داريم . غير از حالا دين اسلام و مسيحيت و يهوديت حتي اديان هند بودائي و ادياني كه نامي از آنها هم در ذهن اكثر مردم دنيا نيست در تعليمات خود يك چنين آينده اي را بشارت داده اند. اين در واقع اميد بخشيدن به همه ي انسانها در طول تاريخ است و پاسخگوئي به نياز انسانها به اين اميد كه حقيقتي هم با آن بيان شده است .
اديان الهي و آسماني ـ كه اغلب اين اديان ريشه هاي الهي و آسماني دارند ـ نخواسته اند اميد واهي به مردم بدهند; آنها واقعيتي را بيان كردند. در خلقت بشر و تاريخ طولاني بشريت حقيقتي وجود دارد و آن حقيقت اين است كه اين ستيزه ي ميان حق و باطل يك روز به سود حق و به زيان باطل پايان خواهد گرفت و از آن روز به بعد دنياي حقيقي بشر زندگي مطلوب انسان آغاز خواهد شد كه در آنجا ستيزه گري مفهوم مبارزه نيست مبارزه براي تسابق در خيرات است . اين يك حقيقتي است كه بين همه اديان مشترك است .
خصوصيت اعتقاد ما شيعيان اين است كه اين حقيقت را در مذهب تشيع از شكل يك آرزو از شكل يك امر ذهني محض به صورت يك واقعيت موجود تبديل كرده است . حقيقت اين است كه شيعيان وقتي منتظر مهدي موعودند منتظر آن دست نجات بخش هستند و در عالم ذهنيات غوطه نميخورند; يك واقعيتي را جستجو ميكنند كه اين واقعيت وجود دارد. حجت خدا در بين مردم زنده است ; موجود است ; با مردم زندگي ميكند; مردم را مي بيند; با آنهاست ; دردهاي آنها آلام آنها را حس ميكند. انسانها هم آنهائي كه سعادتمند باشند ظرفيت داشته باشند در مواقعي به طور ناشناس او را زيارت ميكنند. او وجود دارد; يك انسان واقعي مشخص با نام معين با پدر و مادر مشخص و در ميان مردم است و با آنها زندگي ميكند. اين خصوصيت عقيده ما شيعيان است .
آنهائي هم كه از مذاهب ديگر اين عقيده را قبول ندارند هيچ وقت نتوانستند دليلي كه عقل پسند باشد بر رد اين فكر و اين واقعيت اقامه كنند. همه ادله روشن و راسخ كه بسياري از اهل سنت هم آن را تصديق كرده اند به طور قطع و يقين از وجود اين انسان والا اين حجت خدا اين حقيقت روشن و تابناك ـ با همين خصوصياتي كه من و شما ميشناسيم ـ حكايت ميكند و شما در بسياري از منابع غير شيعه هم اين را مشاهده ميكنيد.
فرزند مبارك پاكنهاد امام حسن عسكري (عليه الصلاه و السلام ) تاريخ ولادتش معلوم است مرتبطينش معلومند معجزاتش مشخص است و خدا به او عمر طولاني داده است و ميدهد. و اين است تجسد آن آرزوي بزرگ همه امم عالم همه ي قبائل همه اديان همه نژادها در همه دوره ها. اين خصوصيت مذهب شيعه در باره اين مسئله مهم است .
يك نكته در باب مسئله مهدويت اين است كه شما در آثار اسلامي در آثار شيعي مي بينيد كه از انتظار ظهور حضرت مهدي تعبير شده است به انتظار فرج . فرج يعني چه يعني گشايش . كي انسان انتظار فرج دارد انتظار گشايش دارد وقتي يك فروبستگي اي وجود داشته باشد وقتي گرهي هست وقتي مشكلي هست . در زمينه وجود مشكل انسان احتياج پيدا ميكند به فرج ; يعني سرانگشت گره گشا; بازكننده عقده هاي فروبسته . اين نكته مهمي است .
معناي انتظار فرج به عنوان عباره اخراي انتظار ظهور اين است كه مومن به اسلام مومن غ به مذهب اهل بيت (عليهم السلام ) وضعيتي را كه در دنياي واقعي وجود دارد عقده و گره در زندگي بشر ميشناسد. واقع قضيه هم همين است . منتظر است كه اين فروبستگي كار بشر اين گرفتاري عمومي انسانيت گشايش پيدا بكند. مسئله مسئله گره در كار شخص من و شخص شما نيست . امام زمان (عليه الصلاه و السلام ) براي اينكه فرج براي همه ي بشريت به وجود بياورد ظهور ميكند كه انسان را از فروبستگي نجات بدهد; جامعه بشريت را نجات بدهد; بلكه تاريخ آينده بشر را نجات بدهد.
اين معنايش اين است كه آنچه را كه امروز وجود دارد; اين نظم بشري غيرعادلانه اين نظم بشري اي كه در آن انسانهاي بيشماري مظلوم واقع ميشوند دلهاي بيشماري گمراه ميشوند انسانهاي بيشماري فرصت عبوديت خدا را پيدا نميكنند مورد رد و اعتراض بشري است كه منتظر ظهور امام زمان است . انتظار فرج يعني قبول نكردن و رد كردن آن وضعيتي كه بر اثر جهالت انسانها بر اثر اغراض بشر بر زندگي انسانيت حاكم شده است . اين معني انتظار فرج است .
امروز شما به اوضاع دنيا نگاه كنيد همان چيزي كه در روايات مربوط به ظهور ولي عصر (ارواحنا فداه ) وجود دارد امروز در دنيا حاكم است ; پر شدن دنيا از ظلم و جور. امروز دنيا از ظلم و جور پر است . در روايت و ادعيه گوناگون و زيارات مختلف مربوط به ولي عصر (ارواحنا فداه ) دارد كه « يملا الله به الارض قسطا و عدلا كما ملئت ظلما و جورا » ; همچنانيكه يك روزي همه ي عالم از ظلم و جور پر بوده است ـ در روزگاراني ظلم و جور وضع حاكم بر بشر بوده است ـ همانطور خداي متعال در زمان او عدل و داد را وضع حاكم بر بشريت قرار خواهد داد. امروز همين است ; امروز ظلم و جور حاكم بر بشريت است . زندگي بشر امروز زندگي مغلوب و مقهور دست ظلم و استبداد در همه دنياست . در همه جا اين جور است . بشريت امروز بر اثر غلبه ظلم غلبه اغراض و هواهاي نفساني دچار مشكلات فراوانند. دو ميليارد گرسنه در دنياي امروز وجود ميليونها انساني كه در نظامهاي طاغوتي مغلوب هواي نفس قدرتمندان طاغوتي هستند حتي فشار بر مومنين و مجاهدين في سبيل الله و مبارزان راه حق و ملتي مثل ملت ايران كه توانسته است در يك مجموعه محدودي در يك فضاي معيني پرچم عدل و داد را بلند بكند و فشار بر مجاهدان في سبيل الله همه نشانه سيطره ظلم و جور بر دنياست . اين انتظار فرج را با وضعيت كنوني زندگي انسان در دوره هاي مختلف معنا ميكند.
امروز ما انتظار فرج داريم . يعني منتظريم كه دست قدرتمند عدالت گستري بيايد و اين غلبه ظلم و جور را كه همه بشريت را تقريبا مقهور خود كرده است بشكند و اين فضاي ظلم و جور را دگرگون كند و نسيم عدل را بر زندگي انسانها بوزاند تا انسانها احساس عدالت كنند. اين نياز هميشگي يك انسان زنده و يك انسان آگاه است ; انساني كه سر در پيله خود نكرده باشد به زندگي خود دل خوش نكرده باشد. انساني كه به زندگي عمومي بشر با نگاه كلان نگاه ميكند به طور طبيعي حالت انتظار دارد. اين معناي انتظار است . انتظار يعني قانع نشدن قبول نكردن وضع موجود زندگي انسان و تلاش براي رسيدن به وضع مطلوب كه مسلم است اين وضع مطلوب با دست قدرتمند ولي خدا حضرت حجت بن الحسن مهدي صاحب زمان (صلوات الله عليه و عجل الله فرجه و ارواحنا فداه ) تحقق پيدا خواهد كرد. بايد خود را به عنوان يك سرباز به عنوان انساني كه حاضر است براي آنچنان شرائطي مجاهدت كند آماده كنيم .
انتظار فرج معنايش اين نيست كه انسان بنشيند دست به هيچ كاري نزند هيچ اصلاحي را وجهه همت خود نكند صرفا دل خوش كند به اينكه ما منتظر امام زمان (عليه الصلاه و السلام ) هستيم . اينكه انتظار نيست . انتظار چيست انتظار دست قاهر قدرتمند الهي ملكوتي است كه بايد بيايد و با كمك همين انسانها سيطره ظلم را از بين ببرد و حق را غالب كند و عدل را در زندگي مردم حاكم كند و پرچم توحيد را بلند كند; انسانها را بنده واقعي خدا بكند. بايد براي اين كار آماده بود. تشكيل نظام جمهوري اسلامي يكي از مقدمات اين حركت عظيم تاريخي است . هر اقدامي در جهت استقرار عدالت يك قدم به سمت آن هدف والاست . انتظار معنايش اين است . انتظار حركت است ; انتظار سكون نيست ; انتظار رها كردن و نشستن براي اينكه كار به خودي خود صورت بگيرد نيست . انتظار حركت است . انتظار آمادگي است . اين آمادگي را بايد در وجود خودمان در محيط پيرامون خودمان حفظ كنيم . و خداي متعال نعمت داده است به مردم عزيز ما به ملت ايران كه توانسته اند اين قدم بزرگ را بردارند و فضاي انتظار را آماده كنند. اين معناي انتظار فرج است . انتظار فرج يعني كمر بسته بودن آماده بودن خود را از همه جهت براي آن هدفي كه امام زمان (عليه الصلاه والسلام ) براي آن هدف قيام خواهد كرد آماده كردن . آن انقلاب بزرگ تاريخي براي آن هدف انجام خواهد گرفت . و او عبارت است از ايجاد عدل و داد زندگي انساني زندگي الهي عبوديت خدا; اين معناي انتظار فرج است .
امروز بحمدالله ملت ما توجهشان به مقوله ي مهدويت و وجود مقدس حضرت مهدي (سلام الله عليه ) از هميشه بيشتر است . روز به روز انسان احساس ميكند در دل جوانان در ميان آحاد مردم شوق و عشق و ارادت و تذكر نسبت به وجود مقدس حضرت حجت (سلام الله عليه ) بيشتر ميشود. اين هم از بركات خود آن بزرگوار است . نگاه آن بزرگوار نظره رحيمه آن بزرگوار به ملت ما دلهاي آنها را متوجه آن حقيقت تابناك كرده است . خود اين نشانه توجه آن بزرگوار است . اين را بايد قدر دانست .
البته مثل همه حقائقي كه در برهه هاي مختلفي از زمان ملعبه دست سودجويان ميشود اين حقيقت هم گاهي ملعبه دست سودجويان ميشود. اين كساني كه ادعاهاي خلاف واقع ميكنند ـ ادعاي رويت ادعاي تشرف حتي به صورت كاملا خرافي ادعاي اقتداي به آن حضرت در نماز ـ كه حقيقتا ادعاهاي شرم آوري است اينها همان پيرايه هاي باطلي است كه اين حقيقت روشن را در چشم و دل انسانهاي پاكنهاد ممكن است مشوب كند. نبايد گذاشت . همه آحاد مردم توجه داشته باشند اين ادعاهاي اتصال و ارتباط و تشرف به حضرت و دستور گرفتن از آن بزرگوار هيچ كدام قابل تصديق نيست . بزرگان ما برجستگان ما انسانهاي باارزشي كه يك لحظه عمر آنها ارزش دارد به روزها و ماه ها و سالهاي عمر امثال ما چنين ادعاهائي نكردند. ممكن است يك انسان سعادتمندي چشمش دلش اين ظرفيت را پيدا كند كه به نور آن جمال مبارك روشن شود اما يك چنين كساني اهل ادعا نيستند; اهل گفتن نيستند; اهل دكان داري نيستند. اين كساني كه دكان داري ميكنند به اين وسيله انسان ميتواند به طور قطع و يقين بگويد اينها دروغگو هستند; مفتري هستند. اين عقيده ي روشن و تابناك را بايستي از اين آفت اعتقادي دور نگه داشت .
امروز خوشبختانه در مجلس ما جمعي از عناصر فرهنگي رايزنان فرهنگي جمعي از مديران آموزش و پرورش جمعي از جوانان زبده و برجسته ي سازمان جوانان جمعي از مجموعه هاي مرتبط با مهدويت حضور دارند. آنچه را كه من به اين مناسبت در اين جمع فرهنگي غ آگاه و هوشيار به شما برادران و خواهران ميخواهم عرض بكنم اين است كه ما عقايد اسلامي مان بخصوص عقايد شيعي جزو پاكيزه ترين و منطقي ترين و مستحكمترين عقايد است . توحيدي كه ما تصوير ميكنيم امامتي كه تصوير ميكنيم شخصيت نبي كه ما تصوير ميكنيم مسائل اعتقادي و معارف ديني اي كه در آئين تشيع تصوير ميشود تصويرهاي روشن و منطقي اي است كه هر ذهن فعالي و اهل كنكاشي ميتواند به حقانيت و صحت و دقت اين اعتقادات پي ببرد. عقايد شيعه عقايد بسيار مستحكمي است . هميشه در طول تاريخ اسلام عقايد تشيع اينجور شناخته شده است . ديگران مخالفين در مقام احتجاج در مقام استدلال در هماوردي هاي كلامي به استحكام عقايد اماميه كه از ائمه (عليهم السلام ) اخذ شده است اعتراف كرده اند. و ائمه (عليهم السلام ) به تبع قرآن كريم ما را به تامل به تفكر و به كارگيري خرد و انديشه دستور داده اند. اين است كه فكر انديشه خرد در اين عقايد آشكار است ; به علاوه راهنمائي ائمه (عليهم السلام ) هم كه هدايت كننده است و جلوگير از لغزشهاست .
اين عقايد را بايستي اولا درست فهميد ثانيا آنها را با تدبر و تامل عمق بخشيد ثالثا آنها را بدرستي منتقل كرد. در همه مجموعه هاي فرهنگي اينجور است . در آموزش و پرورش يك معلم يك مدير آموزشي يا پرورشي به بهترين وجهي ميتواند از اين فرصت طلائي عمر نوجوان ما كه در اختيار اوست استفاده كند. عقايد ديني را نه فقط در زنگ تعليمات ديني بلكه ميشود آن را در همه ي فرصتهاي تعليم با هوشياري با دقت با سنجيدگي در عمق ذهن و جان متعلم جايگزين كرد تا او فرصت پيدا كند آن را در دل و مغز خود رشد بدهد.
مجموعه هاي فرهنگي مرتبط با ملتهاي ديگر و شاغل در خارج كشور يا مرتبط با آنها مهمترين كارشان اين است كه اين حقائق را بتوانند با شيوه هاي مختلف در مقابل چشم و نظر خواهندگان و جويندگان قرار بدهند; همين قدر كه آنها مطلع بشوند. در همين قضيه مهدويت آن كساني از اهل سنت يا حتي از علماي غير مسلمان كه به عقايد شيعه در باب مهدويت توجه كردند و از آن اطلاع پيدا كردند تصديق كردند كه بشارتهائي كه در تورات و انجيل و اديان ديگر هست همه منطبق با همين مهدويتي است كه در شيعه وجود دارد. اين را اعتراف ميكنند. آن كسي كه عقيده شيعه را نميداند يا شكل تحريف شده آن به او رسيده خوب بديهي است كه يك چنين قضاوتي نميتواند بكند. شكل درست عقيده را بايد منتقل كرد. آن وقت خواهيد ديد كه قضاوت خردمندان عالم آگاهان عالم قضاوت موافق با اين عقيده خواهد بود و تاييد ميكنند و تصديق ميكنند و به آن ميگروند.
اين را هم جوانان ما ـ جوانان فرزانه ي ما دانشجويان ما طلاب فاضل ما ـ هم مجموعه هائي كه متصدي آموزشند متصدي تبليغند متصدي پرورش افكار و اذهان هستند بايد توجه كنند. نشان دادن آن حقيقتي كه در اختيار مذهب اماميه و پيروان اهل بيت (عليهم السلام ) هست به مخاطب مساوق با قبول مخاطب و همراه با تصديق و پذيرش مخاطب است . حقيقت را بايد نشان داد. بايد سعي كنيم پيرايه ها خرافه ها ادعاهاي دروغين كج فهمي ها بدفهمي ها دخالت نكند. البته نقش علماي دين مبلغان برجسته روشنفكران در اين زمينه نقش برجسته اي است . و ملت ما با عمل به تعاليم اهل بيت (عليهم السلام ) و عمل به قرآن چه در دوران انقلاب چه در دوران دفاع مقدس چه در حوادث گوناگوني كه براي كشور ما پيش آمده است حقانيت اين تعاليم را نشان داد. بسياري از مردم دنيا در دوران دفاع مقدس با حقانيت تشيع آشنا شدند و به آن گرايش پيدا كردند و آن را قبول كردند و پذيرفتند; همچناني كه خيلي از ناظران جهاني در دوران دفاع مقدس در دوران انقلاب با حقائقي كه در عمل امام بزرگوار ما و حواريون او ـ كه همين جوانهاي مبارز و مجاهد و مجاهدان راه حق بودند ـ ديده شد به حقانيت اسلام اعتقاد پيدا كردند. بسياري از ملتها كه مسلمان بودند اما غفلت از حقيقت اسلام داشتند بيدار شدند; آگاه شدند. نشان دادن حقيقت صحيح دين و نشان دادن آن بخصوص در عمل چنين خاصيت معجزه آسائي دارد.
اميدواريم ملت عزيز ما مشمول ادعيه ي زاكيه ي حضرت بقيه اللبه (ارواحنافداه ) باشند و ان شاالله روز به روز اين ملت در ارادت و انس و اشتياق و انتظار ظهور آن بزرگوار جلوتر بروند. ان شاالله ظرفيت دلها و چشمها و ظرفيت جهان آماده براي آن انقلاب عظيم الهي بشود.
والسلام عليكم و رحمه الله و بركاته
انتظار فرج يعني ايجاد و حفظ آمادگي همه جانبه فردي و اجتماعي و تلاش و حركت در مسير تحقق عدل و داد
مردم بايد در مقابل دروغگوياني كه با ادعاهاي شرم آوري نظير ارتباط با امام زمان مفهوم انتظار را مايه سودجويي و دكانداري قرار داده اند كاملا هوشيار باشند
ادعاي رويت ارتباط تشرف دستور گرفتن از حضرت حجت و اقتداي به آن حضرت در نماز ادعاهايي حقيقتا شرم آور و پيرايه هاي باطلي است كه ممكن است حقيقت روشن انتظار را در چشم و دل انسانهاي پاك نهاد مشوب كند
عقايد شيعي جزو پاك ترين منطقي ترين و مستحكم ترين انديشه هاست و مجموعه هاي فرهنگي در داخل و خارج از كشور بايد اين عقايد را به درستي بفهمند و به ديگران منتقل كنند
دوشنبه 4 شهريور 1387
این صفحه را در گوگل محبوب کنید
[ارسال شده از: همشهری]
[مشاهده در: www.hamshahrionline.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 346]
-
گوناگون
پربازدیدترینها