تور لحظه آخری
امروز : شنبه ، 7 مهر 1403    احادیث و روایات:  پیامبر اکرم (ص):هر كس مى‏خواهد خداوند او را از زبانيه (فرشتگان عذاب) نوزده‏گانه برهاند، بسم الل...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها




آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1818830487




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

ربع قرن تلاش و بالندگي(14) دانشگاه آزاد اسلامي واحد سنندج در يك نگاه


واضح آرشیو وب فارسی:ایسکانیوز: ربع قرن تلاش و بالندگي(14) دانشگاه آزاد اسلامي واحد سنندج در يك نگاه


گروه دانشگاه باشگاه خبرنگاران دانشجويي ايران«خبرگزاري ايسكانيوز»با توجه به ربع قرن تلاش و بالندگي دانشگاه آزاد اسلامي و نقش برجسته اين مجموعه بزرگ دانشگاهي در فعاليت هاي علمي، پژوهشي و بين المللي، رشد و توسعه علمي كشور با مديريتي شايسته و توانمند به معرفي واحدهاي اين مجموعه عظيم دانشگاهي و فعاليت هاي صورت گرفته در آنها مي پردازد.

به گزارش گروه دانشگاه باشگاه خبرنگاران دانشجويي ايران" ايسكانيوز"در اين شماره (14) به معرفي واحد سنندج و فعاليت هاي صورت گرفته در اين واحد دانشگاهي پرداخته مي شود.
پس از پيروزي شكوهمند انقلاب اسلامي مهمترين نياز جامعه، به منظور توسعه همه جانبه و تحقق استقلال، همانا نيروي انساني متخصص ومتعهد بود و بعد از انقلاب فرهنگي و آغاز فعاليت مجدد دانشگاه ها، ظرفيت و توان دانشگاههاي دولتي نيز در تربيت نيروي انساني متخصص پاسخگوي نياز كشور نبوده و شاخص 4 نفردانشجو از 1000 نفر جمعيت، ظرفيت بسيار محدود دانشگاهها، نسبت ضعيف افراد با تحصيلات دانشگاهي به جمعيت كشور در آينده اي نزديك و فاصله تأسف آور ايران با كشورهاي پيشرفته و توليد كننده علم را نشان مي داد.
از سوي ديگر جوانان مستعد، شيفته و علاقه مند دانش بدليل رقابت بسيار سنگين وفشرده آزمون دانشگاههاي دولتي به واسطه ظرفيت پذيرش بسيار محدود در مقابل ديوار بلند كنكور، علي رغم توان والا از تحصيلات آموزش عالي محروم مي شدند. كه در صورت دارا بودن توان و امكانات مالي بسيار بالا براي ادامه تحصيل رهسپار غرب مي شدند و يا به جامعه غير متخصص شاغل و يا غير شاغل كشور افزوده مي شدند.
موارد فوق مسئولان و انديشمندان كشور را بر آن داشت به منظور فراهم آوردن امكان تحصيلات آموزش عالي در سطحي وسيعتر، فراگيرتر و عادلانه تر در كشور و نيز تربيت نيروي انساني متخصص و كارآمد در كميت و كيفيت مورد نياز كشور و كاهش فاصله شاخص هاي علمي و دانشگاهي ايران با كشورهاي پيشرفته و نهايتاً كمك به دولت بالاخص آموزش عالي كشور و الگوسازي يك نهضت فراگير غيردولتي و مردمي در آموزش عالي، دانشگاه آزاد اسلامي را پيشنهاد نمايند.
درهمين راستا جناب آقاي هاشمي رفسنجاني طرح تأسيس دانشگاه آزاد اسلامي را خدمت معمار كبير انقلاب اسلامي امام راحل (ره) پيشنهاد نمودند و همان گونه كه پيش بيني مي شد ايشان نيز با تأسي از تفكر والايشان نسبت به دانشگاهها كه با اين كلام همواره بر پيكر دانشگاههاي كشور نقش بسته است «اين دانشگاه است كه يك كشور را مي سازد» موافقت فرمودند و با كمك پربركت يك ميليون توماني موافقت و حمايت خويش را از تأسيس دانشگاه آزاد اسلامي اعلام فرمودند.
در سي و يكم ارديبهشت ماه يكهزار و سيصد و شصت و يك در نماز جمعه رسماً تولد و آغاز حيات پربركت اين نهال مردمي، علمي، اسلامي و مولود انقلاب اعلام شد و امروز با گذشت يك ربع قرن در پرتو انوار لطف خداوند متعال، مديريت مدبرانه، هوشمندانه و شجاعانه جناب آقاي دكتر عبدالله جاسبي و حضور مؤثر و مشوق مردم ، نهال دانشگاه آزاد اسلامي به شجره طيبه اي مبدل شده است كه ريشه در جان و دل مردم و شاخه در آن سوي مرزها گسترانيده است.
امروز به بركت حضور فعال قريب به 400 واحد و مركز دانشگاه آزاد اسلامي در اقصي نقاط كشور ديگر فرزندان اين مرز و بوم به دليل دوري از مركز و محروميت هاي متعدد از تحصيلات آموزش عالي محروم نيستند.
دو ميليون نفر دانش آموخته، يك ميليون و سيصد هزار نفر دانشجو، دوازده ميليون متر مربع فضاي آموزشي، بيست هزار نفر عضو هيئت علمي تمام وقت، دهها بيمارستان آموزشي، ششصد مدرسه سما، دهها مركز پژوهشي وتحقيقاتي و... ارمغان دانشگاه آزاد اسلامي به مردم ايران مي¬باشند اين دستاوردها موجب گشته كه اين دانشگاه به عنوان نقطه عطفي در يك حركت فراگير مردمي وغيردولتي در آموزش عالي و بزرگترين تحول آموزشي در تاريخ انقلاب اسلامي شناخته شود.
ورود دانشگاه آزاد اسلامي به صحنه آموزش عالي كشور نه تنها عرصه رقابت سالم ومورد انتظار را در دانشگاه هاي دولتي و غير دولتي در ابعاد كمي وكيفي شامل تنوع و تعدد بخشيدن به رشته ها ومقاطع تحصيلي، اعتلاي كيفيت آموزش، توجه به پژوهش و توليد علم را ايجاد نموده، بلكه در افزايش نسبت عرضه به تقاضاي بالقوه آموزش عالي كشور نقش كاملاً مؤثري داشته است، به گونه اي كه 14درصد از 25 درصد نسبت مذكور را كه توان ظرفيت كل آموزش عالي كشور در جذب و پذيرش جوانان مشتاق تحصيلات عالي هستند را به خود اختصاص مي دهد.
در استان كردستان نيز ابر پر رحمت و مهربان دانشگاه آزاد اسلامي در تاريخ بيست و سوم شهريورماه يكهزار و سيصد و شصت و دو هجري شمسي باران گرفت و ترنم و ترانه باران تاسيس اين مركز آموزش عالي ابتدا در شهر سنندج نغمه اميد، آينده نو و سازندگي را براي جوانان سرائيد. شهري كه از دير باز به دارالعلم و دارالاحسان شهره داشته و همواره مهد پرورش فرزانگان و فرهيختگان اين مرز و بوم بوده است .
تأسيس اين دانشگاه در سنندج زماني بوده كه بيشتر از يكسال از عمر دانشگاه آزاد اسلامي در كشور نمي گذشت و در آن برهه با توجه به وجود جنگ تحميلي و نيز حساسيت هاي متعدد استان مرزي كردستان، كمتر كسي تصور وانتظار استقرار يك نهاد علمي و آموزش عالي را با آينده در خشان امروز داشت.
با حكمي از سوي جناب آقاي دكتر جاسبي رياست عاليه دانشگاه آزاد اسلامي، جناب آقاي محمدحسن اصغرنيا استاندار وقت استان كردستان به عنوان مؤسس و نخستين رئيس دانشگاه آزاد اسلامي منصوب شدند.
ايشان با همت عالي و جلب مساعدت، مشاركت و كمكهاي اقشار مختلف مردم و مسئولين، فعاليت دانشگاه را در يك ساختمان استيجاري در خيابان شهيد تعريف سنندج با پذيرش 25 نفر دانشجو در دو مقطع كارداني كشاورزي و ادبيات فارسي آغاز نمودند و قريب به سيزده سال با تلاش و جديت وافر زمينه رشد و تعالي دانشگاه آزاد اسلامي واحد سنندج را فراهم نمودند. سپس به ترتيب جناب آقاي دكتر عباس عبداللهي، جناب آقاي دكتر منوچهر بشيريان و جناب آقاي صالح اديبي مسئوليت اين واحد دانشگاهي را عهده¬دار شدند.
اينجانب نيز پس از چهارده سال افتخار و خدمت در دانشگاه آزاد اسلامي و با عهده داري مسئوليتهاي مديريت گروههاي آموزشي، مسئوليت دانشكده، معاونتهاي پژوهشي، آموزشي و دانشجويي در دي ماه سال يكهزار و سيصد و هشتاد و سه به امر رياست عاليه دانشگاه مسئوليت دانشگاه آزاد اسلامي واحد سنندج را پذيرا گشتم و امروز دانشگاه آزاد اسلامي واحد سنندج با اتكال به لطف خداوند مهربان، بهره جستن از همكاران متخصص و توانمند واحد و در سايه همدلي، همفكري، همكاري، وفاق و صميميت معاونين، اعضاي هيات علمي و كاركنان و تلاش صادقانه اين عزيزان و حضور مشوق و روحيه بخش دانشجويان گرامي، با بيش از 45000 متر مربع زيربناي فضاي آموزشي، 8000 نفر دانشجو، 210 نفر عضو هيأت علمي تمام وقت، 80 رشته تحصيلي در مقاطع كارداني تا دكترا 75000 جلد كتاب و بيست و پنج هزار فارغ التحصيل به عنوان يكي از بزرگترين مراكز آموزش عالي كشور مطرح است و علاوه بر نقش مهم در ارتقاي شاخص جمعيت دانشجو و افراد با تحصيلات دانشگاهي در استان، اثرات و تبعات مطلوب اجتماعي، اقتصادي، فرهنگي و سياسي را در استان كردستان به دنبال داشته است و امروز بخش قابل توجهي از مسئولان، مديران،‌ كاركنان و كارآفرينان بخشهاي دولتي و غيردولتي استان از دانش آموختگان دانشگاه آزاد اسلامي بالاخص واحد سنندج مي¬باشند.
مجموعه حاضر (كتاب طلوع) نگاهي گذرا به چگونگي شكل گيري دانشگاه آزاد اسلامي واحد سنندج و عملكرد اين واحد دانشگاهي است با اين هدف كه همانگونه پيشتر اشاره گرديد دانشگاه آزاد اسلامي مولود واز بركات انقلاب اسلامي مي باشد و با عنايت به اين مهم كه صاحبان اصلي انقلاب مردم شايسته ايران زمين هستند لذا آگاهي و اطلاع مردم از خدمات و نقش دانشگاه آزاد اسلامي كاملاً بديهي و به حق است.
عليرغم گذشت فقط بيست و چهار بهار از عمر دانشگاه آزاد اسلامي واحد سنندج، در مقام مقايسه با دانشگاههايي از كشور كه بيش از هفتاد سال سابقه فعاليت دارند اين واحد دانشگاهي با اهتمام جدي و گام هاي بلند در حال پيمودن پله هاي رشد وتعالي و نيل به جايگاه والا و مطلوب دانشگاهي است، جايگاهي كه شايسته و در شأن و منزلت مردم علم دوست و دانش پرور كردستان و ايران عزيز باشد. گواه اين مدعا فعاليت هايي است كه در طي دوسال اخير در دانشگاه آزاد اسلامي واحد سنندج در استمرار خدمات و عملكرد همكاران پيشين صورت گرف0ته است.
1- ارتقا تعداد رشته هاي تحصيلي واحد سنندج از 34 رشته به 85 رشته تحصيلي عمدتاً با مقاطع كارشناسي ، كارشناسي ارشد ودكتراي حرفه¬اي
2- ارتقا تعداد اعضاي هيأت علمي تمام وقت از 90 نفر به 210 نفر در مقاطع فوق ليسانس، دكتري و دانشجوي دكتري
3- تصويب دو دانشكده به صورت قطعي: كشاورزي- منابع طبيعي و علوم انساني
4- ارتقاي فضاي آموزشي رفاهي از 30000 متر مربع به 45000 متر مربع، احداث ساختمانهاي: دانشكده فني، دانشكده دامپزشكي، خوابگاه خواهران، سالن غذاخوري و آمفي تئاتر دانشكده علوم انساني، سالن غذاخوري و كتابخانه دانشكده كشاورزي
5- ارتقا تعداد كتب دانشگاه از 35000 جلد به 75000 جلدكتاب
6- ارتقا تعداد مجلات دانشگاه از 30 جلد به 280 جلد مجله
7- انتشار دو مجله بصورت علمي تخصصي: مديريت صنعتي و دامپزشكي
8- ارتقا تعداد آزمايشگاه هاي تخصصي از 10 آزمايشگاه به 24 آزمايشگاه
9- برگزاري هفت همايش علمي تخصصي در سطوح ملي ومنطقه اي
10- تأسيس مدارس سما وآموزشكده فني و حرفه اي
11- ميلياردها ريال وام ارائه شده به اساتيد كاركنان و دانشجويان

اخبار مرتبط
• دانشگاه آزاد اسلامي واحد دشتستان در يك نگاه
• دانشگاه آزاد اسلامي واحد خرم آباد در يك نگاه
• دانشگاه آزاد اسلامي واحد مباركه در يك نگاه
• دانشگاه آزاد اسلامي واحد نراق در يك نگاه
• دانشگاه آزاد اسلامي واحد سبزوار در يك نگاه
• دانشگاه آزاد اسلامي واحد رودهن در يك نگاه
• دانشگاه آزاد اسلامي واحد ساري در يك نگاه
• دانشگاه آزاد اسلامي واحد بابل در يك نگاه
• دانشگاه آزاد اسلامي واحد خميني شهر در يك نگاه
• دانشگاه آزاد اسلامي واحد شوشتر در يك نگاه
• دانشگاه آزاد اسلامي واحد اراك در يك نگاه
• دانشگاه آزاد اسلامي واحد تهران جنوب در يك نگاه
• دانشگاه آزاد اسلامي واحد شاهرود در يك نگاه
 شنبه 2 شهريور 1387     





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: ایسکانیوز]
[مشاهده در: www.iscanews.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 107]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب




-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن