تور لحظه آخری
امروز : جمعه ، 30 شهریور 1403    احادیث و روایات:  امام علی (ع):نماز قلعه و دژ محکمی است که نمازگزار را از حملات شیطان نگاه می دارد.
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

تریدینگ ویو

لمینت دندان

لیست قیمت گوشی شیائومی

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

طراحی کاتالوگ فوری

Future Innovate Tech

پی جو مشاغل برتر شیراز

لوله بازکنی تهران

آراد برندینگ

وکیل کرج

خرید تیشرت مردانه

وام لوازم خانگی

نتایج انتخابات ریاست جمهوری

خرید ابزار دقیق

خرید ریبون

موسسه خیریه

خرید سی پی کالاف

واردات از چین

دستگاه تصفیه آب صنعتی

حمية السكري النوع الثاني

ناب مووی

دانلود فیلم

بانک کتاب

دریافت دیه موتورسیکلت از بیمه

خرید نهال سیب سبز

قیمت پنجره دوجداره

بازسازی ساختمان

طراحی سایت تهران سایت

دیوار سبز

irspeedy

درج اگهی ویژه

ماشین سازان

تعمیرات مک بوک

دانلود فیلم هندی

قیمت فرش

درب فریم لس

شات آف ولو

تله بخار

شیر برقی گاز

شیر برقی گاز

خرید کتاب رمان انگلیسی

زانوبند زاپیامکس

بهترین کف کاذب چوبی

پاد یکبار مصرف

روغن بهران بردبار ۳۲۰

قیمت سرور اچ پی

بلیط هواپیما

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1816881851




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

ايران در تاجيكستان سد، نيروگاه، لامپ كم مصرف ترانسفورماتور و تراكتور مي سازد


واضح آرشیو وب فارسی:کيهان: ايران در تاجيكستان سد، نيروگاه، لامپ كم مصرف ترانسفورماتور و تراكتور مي سازد
نيروگاه برق آبي سنگ توده2 در تاجيكستان كه توسط متخصصان ايراني در حال احداث است تا سال 1390 به بهره برداري مي رسد.
مهندس بهزاد اصلاح چي مديرعامل شركت سنگاب مجري احداث سد سنگ توده2 در جمع خبرنگاران اعزامي به تاجيكستان گفت: عمليات حفاري اين پروژه از سال گذشته آغاز شده و 21 درصد پيشرفت فيزيكي دارد.
وي افزود: براساس يادداشت تفاهمي كه سال 1384 ميان ايران و تاجيكستان به امضا رسيد، نحوه احداث سد و نيروگاه به روش بي.او.تي (اجرا، بهره برداري و انتقال) است. اصلاح چي ارزش اين پروژه را 256ميليون دلار اعلام كرد و گفت: از اين ميزان 180ميليون دلار به صورت اعتبار 10 ساله از سوي ايران در اختيار اين پروژه قرار مي گيرد و 40ميليون دلار نيز دولت تاجيكستان تامين مي كند و مابقي از سوي شركت پروژه تامين خواهد شد. وي با اشاره به اهميت اين پروژه براي دولت تاجيكستان گفت: هم اكنون توليد برق از منابع فسيلي در تاجيكستان 2درصد و از منابع برق آبي 98درصد است و در فصل زمستان به خاطر وجود برف مشكلاتي از لحاظ تامين برق براي اين كشور وجود دارد، به طوري كه واردات برق اين كشور 4ميليارد و 359 ميليون كيلووات ساعت و صادرات برق 3ميليارد و 974 ميليون كيلووات ساعت است. اجراي اين پروژه براي تاجيكستان به نحوي است كه اين كشور مي تواند علاوه بر تامين برق مورد نياز خود در كشور، سالانه مقداري برق به كشورهاي همسايه صادر كند. وي افزود: اين نيروگاه دو واحد 110 مگاواتي توليد برق خواهد داشت و به ازاي توليد هر كيلووات ساعت برق 3 سنت در قرارداد در نظر گرفته شده است و اگر دولت تاجيكستان توانايي خريد برق از اين پروژه را نداشته باشد طرف ايراني مي تواند برق توليدي را به كشورهاي همسايه بفروشد. وي يادآور شد: گارانتي خريد برق نيز از دولت تاجيكستان در قرارداد ذكر شده و اين پروژه در مجلس اين كشور نيز به تصويب رسيده است.
ثبت پروژه قرن به نام ايران
احداث تونل انزاب(استقلال) از مهمترين پروژه هاي راهسازي تاجيكستان است كه مرداد ماه سال گذشته رسماً و با حضور رئيس جمهوري اسلامي ايران افتتاح شده است. احسان رجب زاده نماينده شركت سابير وابسته به وزارت نيرو در تاجيكستان درباره احداث اين تونل گفت: مهندستان ايراني با احداث اين تونل در تاجيكستان، پروژه قرن اين كشور را به نام خود در تاريخ اين كشور ثبت كردند.
وي افزود: طول اين 2 تونل كه به صورت رفت و برگشت 11كيلومتر است با هزينه 39ميليون دلار احداث شده است كه بخشي از بزرگراه دوشنبه- تاشكند، جنوب و شمال تاجيكستان را پس از قرنها انتظار به هم پيوند داده و امكان ارتباط زميني بين پايتخت كشورهاي آسياي ميانه را فراهم كرده است. رجب زاده افزود: حفاري تونل استقلال از سال 1988ميلادي توسط پيمانكاران شوروي آغاز شد و تا سال 1991 ادامه داشت. در اين مدت تنها 66متر حفاري صورت گرفت و پس از فروپاشي شوروي به حال تعليق درآمد.
وي يادآور شد: از سال 1999 مجدداً اين پروژه توسط پيمانكاران تاجيك آغاز شد و تا سال 2003 ادامه پيدا كرد. وي گفت: ميانگين ميزان حفاري انجام شده طي اين مدت 535متر در سال بود. از ابتداي سال 2004 شركت سابير با تجهيز و انتقال ماشين آلات، پروژه را آغاز كرد و سال گذشته افتتاح و به بهره برداري رسيد.
رجب زاده تاكيد كرد: هدف كلي از احداث تونل استقلال (اتراب) با توجه به پربرف بودن مسير پروژه و مسدود شدن راهها و قطع ارتباط كارگاه با شهرهاي اطراف، با تكميل اين تونل، گردنه انزاب را از مسير ارتباط شمال و جنوب اين كشور حذف مي كرد.
مدير نمايندگي شركت سابير در تاجيكستان ادامه داد: اين تونل علاوه بر ايجاد مسير دسترسي دائمي در (تابستان و زمستان) مسير جاده «دوشنبه» به «خجند» را در حدود 60كيلومتر كوتاه و امكان توسعه اقتصادي تاجيكستان را فراهم مي كند.
وي تصريح كرد: گردنه انزاب مسير طولاني و پرپيچ و خمي است كه در طول زمستان تردد از آن خطرناك است بنابراين اين گردنه در طول فصل سرما 5 تا 7ماه از سال بسته مي شد و عملا مسير تردد از جنوب به شمال تاجيكستان مسدود و شهروندان تاجيكي مجبور بودند براي عبور و مرور به كشور ازبكستان مسافرت و از آنجا به محل مورد نظر عزيمت كنند.
رجب زاده تاكيد كرد: در حال حاضر تاجيكستان ايرانيها را با نام تونل انزاب مي شناسد و در واقع اعلام مي كند كه مهندسان ايراني پروژه قرن تاجيكستان را احداث و افتتاح كرده اند.
احداث 3كارخانه مشترك
وزير انرژي و صنايع تاجيكستان اعلام كرد: ايران و تاجيكستان سه كارخانه مشترك توليد لامپ هاي كم مصرف، تراكتورسازي و ترانسفورماتور احداث مي كنند.
«گل شيرعلي» در جمع خبرنگاران اعزامي از ايران به تاجيكستان، افزود: تفاهم نامه هاي مرتبط با راه اندازي كارخانه هاي ياد شده بين مسئولان دو كشور به امضا رسيده و در آينده نزديك (شهريورماه 87) نمايندگان شركت هاي مرتبط براي پيگيري تفاهم نامه هاي خود، به تاجيكستان سفر مي كنند.
وي با ابراز خرسندي از روابط رو به گسترش ايران و تاجيكستان در زمينه هاي سياسي و اقتصادي، به مشتركات فراوان دو كشور اشاره كرد و خواستار تقويت بيش از پيش همكاري هاي متقابل بين تهران و دوشنبه شد.
وزير انرژي و صنايع تاجيكستان در ادامه اظهار داشت: ثروت و سرمايه تاجيكستان «منابع آب» است و با توجه به منابع فراوان آبي در اين كشور، توان ساخت 523 ميليارد كيلووات ساعت نيروگاه برق آبي در تاجيكستان، وجود دارد.
وي در ادامه تاكيد كرد: ساخت نيروگاه برق آبي در تاجيكستان نه تنها از لحاظ اقتصادي مقرون به صرفه است، بلكه از نظر زيست محيطي مشكلي ايجاد نخواهد كرد.
شيرعلي از تلاش مهندسان و متخصصان ايراني در ساخت نيروگاه «سنگ توده2» و همچنين تونل «انزاب» تقدير و تشكر كرد و افزود: با راه اندازي نيروگاه «سنگ توده2» به ميزان 200مگاوات برق توليد مي شود كه كمك بزرگي به تامين برق مورد نياز مردم تاجيكستان است.
وزير انرژي و صنايع تاجيكستان سپس با بيان اينكه درنظر داريم در آينده نيروگاه هاي متعددي در اين كشور احداث كنيم، اظهار اميدواري كرد كه در اين زمينه همكاري هاي ايران و تاجيكستان بيش از پيش گسترش يابد.
به گفته وي تاجيكستان در فصل تابستان 900ميليون كيلووات ساعت برق وارد و در فصل زمستان 600 ميليون كيلووات ساعت برق صادر مي كند.
شيرعلي سپس به برگزاري اجلاس شانگهاي در آينده نزديك در تاجيكستان اشاره كرد و گفت: در اين اجلاس كه شهريورماه امسال در اين كشور برگزار مي شود، از دكتر «محمود احمدي نژاد» رئيس جمهوري ايران نيز براي شركت در اين اجلاس دعوت شده است كه اميدواريم با اين سفر و مذاكراتي كه بين مقام هاي عالي رتبه ايران و تاجيكستان انجام مي شود، سطح همكاري هاي دو كشور در تمام زمينه ها گسترش يابد.
در حاشيه
¤بيش از 20 خبرنگار، عكاس و فيلم بردار ايراني از 26 تا 29 مردادماه از پروژه هاي انجام شده توسط وزارت نيروي كشورمان در تاجيكستان بازديد كردند.
¤ آسفالت ريزي تونل انزاب قرار است توسط چيني ها انجام شود.
¤ توجيه اقتصادي و سود براي شركت هاي ايراني در اين پروژه ها اهميت ندارد، اما مهمترين مسئله صدور خدمات فني و مهندسي است كه نشان مي دهد متخصصان ايراني حرفهاي زيادي در منطقه براي گفتن خواهند داشت.
¤ شركت سابير برنده مناقصه پروژه احياي جاده ابريشم بين مرز تاجيكستان و افغانستان به ارزش 46 ميليون دلار شده است. همچنين اين شركت در مناقصه پروژه آبياري و زهكشي «دنقره» (شهري در فاصله 70 كيلومتري دوشنبه) به ارزش 50 ميليون دلار كه توسط بانك كويتي و توسعه عرب سرمايه گذاري شده شركت كرده است كه احتمالا تا يك ماه ديگر برنده آن نهايي و اعلام مي شود.
¤ وسعت تاجيكستان يك دهم وسعت ايران است اما بيش از 3 برابر كشورمان پتانسيل احداث نيروگاههاي برق آبي دارد به نحوي كه ايران پتانسيل احداث 30 هزار مگاوات نيروگاه برق آبي و تاجيكستان پتانسيل احداث 100 هزار مگاوات نيروگاه از اين دست را دارد.
¤ هم اكنون 76 هزار مگاوات از پتانسيل برق آبي تاجيكستان شناخته شده و كشورهايي مانند ايران، چين و روسيه براي احداث اين نيروگاهها اعلام آمادگي كرده اند.
¤ سد و نيروگاه برق آبي سنگ توده 2 در جنوب غربي تاجيكستان و در فاصله 180 كيلومتري جنوب شرقي دوشنبه بر روي رودخانه وخش واقع شده است. سد سنگ توده 2 خاكي با هسته رسي و طول تاج آن 385 متر و حجم كل مخزن آن 66.5ميليون مترمكعب است.
¤ رودخانه وخش يكي از بزرگترين رودهاي تاجيكستان و با آورده متوسط سالانه 20 ميليارد و 500 ميليون متر مكعب و داراي پتانسيل توليد 8هزار و 950 مگاوات برق است.
 پنجشنبه 31 مرداد 1387     





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: کيهان]
[مشاهده در: www.kayhannews.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 323]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب




-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن