تور لحظه آخری
امروز : جمعه ، 30 شهریور 1403    احادیث و روایات:  امام علی (ع):شب و روز بر هر كس بگذرد، او را ادب مى‏كند، فرسوده‏اش مى‏نمايد و به مرگ نزديكش مى‏س...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

تریدینگ ویو

لمینت دندان

لیست قیمت گوشی شیائومی

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

طراحی کاتالوگ فوری

Future Innovate Tech

پی جو مشاغل برتر شیراز

لوله بازکنی تهران

آراد برندینگ

وکیل کرج

خرید تیشرت مردانه

وام لوازم خانگی

نتایج انتخابات ریاست جمهوری

خرید ابزار دقیق

خرید ریبون

موسسه خیریه

خرید سی پی کالاف

واردات از چین

دستگاه تصفیه آب صنعتی

حمية السكري النوع الثاني

ناب مووی

دانلود فیلم

بانک کتاب

دریافت دیه موتورسیکلت از بیمه

خرید نهال سیب سبز

قیمت پنجره دوجداره

بازسازی ساختمان

طراحی سایت تهران سایت

دیوار سبز

irspeedy

درج اگهی ویژه

ماشین سازان

تعمیرات مک بوک

دانلود فیلم هندی

قیمت فرش

درب فریم لس

شات آف ولو

تله بخار

شیر برقی گاز

شیر برقی گاز

خرید کتاب رمان انگلیسی

زانوبند زاپیامکس

بهترین کف کاذب چوبی

پاد یکبار مصرف

روغن بهران بردبار ۳۲۰

قیمت سرور اچ پی

بلیط هواپیما

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1817032576




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

اتلاف زمان در حمل و نقل شهري


واضح آرشیو وب فارسی:کيهان: اتلاف زمان در حمل و نقل شهري
اگرچه تعدادي اتوبوس نو هم به برخي خطوط اضافه شده و تقريباً به همان نسبت و شايد بيش از آن تعداد، اتوبوس فرسوده از سرويس دهي خارج مي شوند نوع سوخت انرژي هم تغيير يافته است اما باز مشكلات و كاستي هاي نوتر در جاهاي ديگر سر برمي آورند. همچنان كه مي توان گفت فعاليت اتوبوس هاي تندرو باعث حذف يك مجموعه خطوط جانبي مسير اين نوع اتوبوس شده اند. مورد ديگر از جنس كمبودها دغدغه سوختگيري گازوئيل و گاز «سي.ان.جي» همين اتوبوس هاي مدرن در جايگاه هاي منطقه اي سوختگيري است كه گاه تا دو ساعت معطلي سوختگيري، عملا سرويس دهي در بخش هايي از خطوط، راكد و متوقف مي شود. در نتيجه هزاران مسافر كلافه، وقت شان به هدر مي رود.
يك خانواده پس از سال ها مستأجري، با تلاش و كار و پس انداز سرانجام موفق شده اند يك چارديواري كوچك تهيه كنند. واحد خانه اگرچه ظرفيت هاي موردنظر افراد را ندارد اما در معماري، رنگ آميزي و دكوراسيون آن يك پديده خوب تجميع سلايق شان را به نمايش مي گذارد... اما زمستان كه رسيد ناگهان با شگفتي متوجه شدند سقف يك قسمت از اتاق نشيمن چكه مي كند... بعد هم همسايه بغلي شان آمد و گفت كه ماشين شما در پاركينگ مزاحم رفت و آمد ماشين ما شده است.
تغيير مسير اتوبوس ها افزايش دانه مشكلات
هنگامي كه در يك پايانه بزرگ حمل و نقل شهري تجمع ده ها اتوبوس تقريباً نو، نظيف و آرامش بخش را مي بينيم، لذت خوش سفر، مثل يك بيت شعر پر نغز و مغز، عطر يك توده گل رنگارنگ و يك قطعه موسيقي ناب احساس مي كنم، اتوبوس ها با رنگ هاي نشاط برانگيز و كاركنان ملبس به اونيفورم... اين تصاوير و تمثيل ها براي لحظه هايي، واقعيت دغدغه ها و دلشورگي هاي تأخير ورود اتوبوس ها در سطح شهر به ايستگاه ها و فرسودگي اعصاب خردكن از ذهن را مي زدايند اما بعد از مدتي اين فكر پيش مي آيد كه پس چرا در چهارگوشه و حتي در مركز شهر چنين وسايل امنيت بخش حمل و نقل به ندرت ديده مي شوند؟... از سوي ديگر با فعاليت يك تعداد از همين اتوبوس هاي نو چرا يك سري خطوط حذف شده اند؟ جابه جايي خيل عظيم مسافران خطوط مذكور از چه طريق و چگونه صورت مي گيرد. برخي از مسافران مي گويند برچيده شدن برخي خطوط اتوبوسراني و تغيير مسير آن موجب اتلاف وقت و بعضاً دومرحله اي شدن رسيدن به مقصدشان شده است كه بليت مازاد و يا كرايه تاكسي هم تحميل مي شود!
اين تغييرات يك نقد ديگري را در بطن خود متبادر ذهن مي كند و آن اين كه نوشدن اتوبوس ها در راستاي تحولات ساماندهي مناسبتر و... بازخوردهاي ناخواسته براي مسافران خواهد داشت و به زبان ديگر، نوسازي ناوگان، حذف خطوط و اتلاف وقت و... هم خواهد داشت و به اصطلاح بايد چوب اتوبوس هاي تندرو و چپ در و ... و احتمالا فردا پس فردا اتوبوس هاي وارداتي هم به خط و خطوط هم خورده شود.
حذف خطوط مختلف از جمله ميادين انقلاب، امام حسين، ولي عصر و فردوسي و پايانه فياض بخش به دليل آن است كه در مسير تردد اتوبوس هاي تندرو نبايد خطوط جانبي فعاليت داشته باشند. اين خطوط تبديل به يك خط بزرگ سراسري تهران پارس- آزادي شده است كه البته سريعتر حركت مي كند اما از بين مسافران كه از اين مسير طي طريق مي كند آنان پيشتر از يك خط حذف شده استفاده مي كردند. حالا ناچار در يكي از ايستگاه هاي بين اين خط سراسري پياده مي شود و به وسيله يك اتوبوس ديگر و تاكسي به منطقه خط سابق و موردنظر منتقل مي شود. اين جابه جايي بديهي است كه دربرگيرنده مقداري پياده روي، معطلي مضاعف آمدن اتوبوس و حداقل يك بليت ديگر است.
«احمد كبيري» در صف مسافران ايستگاه با نيم نگاهي به انتهاي مسير آمد و رفت اتوبوس مي گويد: «با حذف خطوط جانبي اتوبوس هاي تندرو مسافراني كه قبلا در مسير خط آزادي- فياض بخش و بالعكس رفت و آمد مي كردند و يا مسافراني كه از مترو آزادي پياده مي شدند و مقصدشان پايانه فياض بخش بود بلادرنگ از پايانه آزادي با اتوبوس به پايانه فياض بخش استفاده مي كردند اما الان با توجه به حذف اين خط، ناچار براي رفتن به آن پايانه مي بايد با اتوبوس تندرو تا ميدان فردوسي بروند، پياده شوند و بعد با يك وسيله نقليه ديگر به مقصد مذكور برسند.»
اتلاف وقت مردم براي سرعت حركت اتوبوس ها!
يك راننده اتوبوس به نام «محمدحسين...» مي گويد: حذف شدن خطوط در مسير جانبي اتوبوس هاي تندرو اگرچه ممكن است مقداري اتلاف وقت براي مسافر يكي از خطوط حذف شده داشته باشد ولي از طرف ديگر باعث زودتر رسيدن اتوبوس هاي تندرو به مقصد شده است. وي معتقد است كه بخشي از مسيرهاي جانبي به وسيله اين ماشين هاي تندرو پوشش داده مي شود.
در صف پرازدحام و چند لايه اين گروه از اتوبوس ها هنگام عبور از پل (راهرو استوانه اي مسقف) به سمت اتوبوس ميدان آزادي- تهران پارس در خصوص وضعيت سرويس دهي از چند مسافر در مورد برچيده شدن چند خط مي پرسم. يكي از مسافران به نام «چهارمحالي» در حالي كه همانند سايرين در امواج جمعيت آرام به جلو مي رود، مي گويد: «از آزادي تا ميدان فردوسي با اين خط مي روم. پس از كمي پياده روي با تاكسي و يا وسيله اي ديگر به ايستگاه پارك شهر مي روم.» مسافر پشت سر او درخواست مي كند كه بنويسم آيا مسئولان ذي ربط براي رفع مشكلات مردم و مسافران ايستگاه هاي قبلي را احيا مي كنند؟
«مستوفي» مسافر سالمندي كه مي نمايد از شلوغي صف فشرده كلافه شده است، نرم نرم با سايرين پيش مي رود. به هر طريق شده جايي باز مي كنم و به او مي رسم. اين شهروند مي گويد: «نزديك به يك سال پيش تعدادي اتوبوس نو در برخي خطوط از جمله همين خط يك كار مي كنند كه به جاي اتوبوس هاي قديمي آمده اند اما مي بينيد جمعيت مسافران را جوابگو نيستند. از طرف ديگر، با فعاليت تعدادي اتوبوس تندرو در مسير آزادي- خاوران و مسير پايانه شرق تا آزادي بعضي از خطوط جمع شده اند. به نظر من اين كار باعث افزايش اتلاف وقت و ناراحتي مسافران آن مناطق مي شود.» وي بر اين باور است كه فعاليت اتوبوس نو نبايد طوري باشد كه رفت و آمد به يك جا خوب تر شود و جايي ديگر سخت تر. چاره كار بايد خلاصه شود در ساماندهي و افزايش اتوبوس هاي شركت واحد.»
سوخت، مشكل يا بهانه
در جمع عده اي از رانندگان درباره موقعيت سرويس دهي، سوختگيري، حذف برخي خطوط مي پرسم. يكي از رانندگان مي گويد:« در مورد سوختگيري بسيار ساعات معطلي داريم. يك راننده شايد تا 2 ساعت در صف نوبت سوختگيري مي ماند. ولي در مسير سرويس، مشكل سوخت نداريم. اگر باك در جايگاه منطقه پرشود براي مصرف يك روز كافي است. گاهي به دليل كمبود فشار گاز، باك پر نمي شود.»
پيش از آمدن به اين پايانه، با راننده اتوبوس حمل و نقل كاركنان يكي از بخش هاي اداري غير دولتي در خصوص وضعيت سوختگيري گازوئيل صحبت مي كنم. «يونسي» مي گويد كه وقت آزاد دو روز تعطيلي آخر هر هفته خود را صرف سوختگيري گازوئيل اتوبوس متعلق به اداره اش مي كند. او در طول روزهاي كار دغدغه خاطرش تأمين سوخت است و در كلامش اين دلواپسي احساس مي شود، مي گويد:« تعداد اندك جايگاه سوخت گازوئيل در شهر اصلاً جوابگوي انبوه وسايل نقليه اتوبوس و كاميون و... نيستند» به گفته او در استان تهران 54 جايگاه سوختگيري گازوئيل وجود دارد كه از اين تعداد فقط دو جايگاه در شهر تهران هستند كه آنها هم اكثر مواقع گازوئيل ندارند! رانندگان كه از چهار طرف شهر به اين جايگاه ها مراجعه مي كنند و با نبود سوخت روبرو مي شوند از مسئول جايگاه گلايه مي كنند كه او در جواب مي گويد «پيش ترها 12 هزار ليتر گازوئيل سهميه داشتيم. الان به 6 هزار ليتر كاهش داده شده است.» اين راننده مي گويد: «آن زمان هم كه در يك جايگاه، گازوئيل توزيع مي شود دور از انتظار رانندگان، وسط صف ناگهان گازوئيل تمام مي شود. اين راننده خسته از اين وضعيت سوختگيري مي افزايد، با تمام شدن گازوئيل در آن جايگاه رانندگان ناچار با شتاب و ناراحتي راهي تنها جايگاه ديگر در شهر تهران مي شوند و اميدوارند كه سوخت آنجا كه انبوهي وسايل نقليه در نوبت قرار گرفته اند كافي باشد. وي پيشنهاد مي كند براي ساماندهي، لااقل توزيع گازوئيل هم سهميه بندي شود كه البته اول مي بايد گازوئيل به حد كافي و بدون وقفه موجود باشد.»
مسئول يكي از خطوط حمل و نقل شهري با بيان اين كه اتوبوس هاي تندرو در جابه جايي مسافران مشكلي ندارند، در خصوص سوختگيري گاز «سي.ان.جي» و گازوئيل براين نظر است كه اين مواد سوختي به حد كافي وجود دارد اما در جايگاه گاز كمي معطلي محسوس است.
چاره انديشي شايد ديرهنگام
رضايي خود را كارمند معرفي مي كند و معتقد است كه نبايد به حمل و نقل عمومي و خدمات رساني به مردم غافل و بي توجه ماند تا چند روز ديگر ماه مبارك رمضان و سال تحصيلي جديد آغاز مي شود كه طبعاً انتظارات عمومي از مراكز خدمات رساني به مراتب بيشتر مي شود. بنابراين بايد تدبير ويژه اي را براي كاهش مدت زمان انتظار براي رسيدن اتوبوس ها و البته چاره اي ديگر براي پذيرش مسافر از سوي تاكسي هاي رنگارنگ انديشيد.
وي مي گويد كه باحضور ميليون ها مسافر جديد در قالب دانش آموز يا دانشجو يا تراكم مسافر وسايل نقليه عمومي را افزايش مي دهد كه بايد براي كنترل و هدايت آن چاره انديشي شود و البته اكنون نيز ديرهنگام به نظر مي رسد.
پذيرش كاستي ها، وعده براي اصلاح
مهندس حسين بيژني مديرعامل شركت اتوبوسراني تهران در گفت وگويي با اشاره به تشكيل جلسه اضطراري شوراي شهر براي رفع مشكلات ناشي از كمبود جايگاه هاي سوخت مي گويد كه در اين جلسه مديرعامل شركت گاز خودرو علاوه بر پذيرش اعتراضات و انتقادات نسبت به وضعيت نامطلوب جايگاه هاي سي ان جي وعده داده تا نواقص كنوني در 16 ايستگاه را تا پيش از آغاز سال تحصيلي جديد مرتفع سازد.
وي مي گويد: «خرابي برخي از جايگاه ها سبب شده تا اتوبوس ها نتوانند از تمام ظرفيت آنها استفاده كنند و مقرر شده تا دو هفته از تاريخ جلسه اضطراري مذكور تعمير و به شهرداري تهران تحويل داده شود.»
هم اكنون سه ايستگاه در مناطق 8، 9 و 5 اتوبوسراني قرار دارند كه به خاطر برخي مشكلات فني از رده سرويس دهي خارج شده اند. گفته مي شود اين ايستگاه ها تا پايان شهريورماه آماده تحويل مي شوند. مديرعامل شركت اتوبوسراني تهران و حومه تأكيد مي كند كه پيش از آغاز فعاليت مدارس، 6 جايگاه سوخت در پايتخت آماده سرويس دهي مي شوند.
 پنجشنبه 31 مرداد 1387     





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: کيهان]
[مشاهده در: www.kayhannews.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 106]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب




-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن