تور لحظه آخری
امروز : سه شنبه ، 15 آبان 1403    احادیث و روایات:  امام صادق (ع):درهاى گناهان را با استعاذه (پناه بردن به خدا) ببنديد و درهاى طاعت را با بسم اللّه...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

سایبان ماشین

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

Future Innovate Tech

پی جو مشاغل برتر شیراز

لوله بازکنی تهران

آراد برندینگ

موسسه خیریه

واردات از چین

حمية السكري النوع الثاني

ناب مووی

دانلود فیلم

بانک کتاب

دریافت دیه موتورسیکلت از بیمه

قیمت پنجره دوجداره

بازسازی ساختمان

طراحی سایت تهران سایت

irspeedy

درج اگهی ویژه

تعمیرات مک بوک

دانلود فیلم هندی

قیمت فرش

درب فریم لس

زانوبند زاپیامکس

روغن بهران بردبار ۳۲۰

قیمت سرور اچ پی

خرید بلیط هواپیما

بلیط اتوبوس پایانه

تعمیرات پکیج کرج

لیست قیمت گوشی شیائومی

خرید فالوور

پوستر آنلاین

بهترین وکیل کرج

بهترین وکیل تهران

اوزمپیک چیست

خرید اکانت تریدینگ ویو

خرید از چین

خرید از چین

تجهیزات کافی شاپ

نگهداری از سالمند شبانه روزی در منزل

بی متال زیمنس

ساختمان پزشکان

ویزای چک

محصولات فوراور

خرید سرور اچ پی ماهان شبکه

دوربین سیمکارتی چرخشی

همکاری آی نو و گزینه دو

کاشت ابرو طبیعی و‌ سریع

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1826117242




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

كتاب ادب - جغرافياي ادبيات


واضح آرشیو وب فارسی:جام جم آنلاین: كتاب ادب - جغرافياي ادبيات


كتاب ادب - جغرافياي ادبيات

اميد كاظمي:بررسي شاخصه‌هاي متن بر اساس گستره جغرافيايي ايران كاري است كه قهرمان شيري در كتاب «مكتب‌هاي داستان‌نويسي در ايران» انجام داده است. البته چنين مطالعاتي پيش از او در برخي مقالات و كتب انجام شده بود اما پراكندگي آنها تا بدان حد بود كه تنها مي‌شد به عنوان پينشهاد به آن نگاه كرد. مولف نيز تمام اين پيشنهادها را يك به يك مطرح مي‌كند و بررسي كوتاهي از هر كدام ارائه مي‌دهد: محمدعلي سپانلو اولين كسي است كه موضوع تاثير جغرافياي اقليمي بر داستان‌نويسي معاصر ايران را مطرح كرده است، و حق تقدم او در طرح اين موضوع همواره محفوظ است. او نوشته است كه «در سال 1358 در بررسي داستان‌هاي چاپ شده آن سال‌ها، اصطلاح مكتب خوزستان را پيشنهاد كردم. اين اصطلاح ناظر بود بر ويژگي گروهي قصه‌نويسان كه عمدتا از خاستگاه مشترك آنان نشأت مي‌گرفت. من نوشته بودم: محيط جنوب غربي ايران، به خصوص بخش صنعتي آن، كه تضادهاي جهان معاصر را يكجا در كنار هم دارد، بهترين آزمايشگاه بوده است براي آزمون سبك نويسندگان رئاليست آمريكايي ميان دو جنگ، در يك فرم بومي و ايراني اقليمي سوزان و وحشي كه در آن شبح صنعتي عظيم چشم‌انداز را مسدود كرده است. مجموعه متلوني از بدوي‌ترين طبايع تا تربيت‌شده‌ترين واكنش‌هاي شهرنشيني. و بعد عوارضي كه هم ناشي از زندگي كپرنشيني و فقر است و هم زندگي در تكنيك و سيل پول. مردمي كه از چندسو با هم غريبه‌اند؛ عرب، عجم، اروپايي و طبايع وسط. اينها همه به برخي از بهترين‌ قصه‌نويسان معاصر ما فرصت داده تا مكتب قصه‌نويسي خوزستان را پديد آورند. يك نگاه به قصه‌هاي ناصر تقوايي، احمد محمود، مسعود ميناوي، ناصر موذن، محمد ايوبي، پرويز زاهدي، پرويز مسجدي، عدنان غريفي، نسيم خاكسار، بهرام حيدري و ديگران، ما را رهنمون مي‌شود تا تركيب دلپذير مرارت و وحشت و پاك‌باختگي آدم‌هاي فاكنر و همينگوي و كالدول را با اقليم ديگري در جاي ديگري از جهان بازيابيم. مي‌توان گفت كه جغرافيا سبك آفريده است» (ص 53).

جمله آخر، سخن محوري اين كتاب است كه البته سپانلو پيش از اين بدان رسيده بود و مولف نيز او را اولين نفر در پيشنهاد مكتب‌هاي داستان‌نويسي ايران مي‌داند. شيري پس از او از حسن ميرعابديني نام مي‌برد و او را دومين منتقدي مي‌شناسد كه «به اظهارنظر مفصل درباره ادبيات اقليمي ايران پرداخته است. او در آخرين مجلد صدسال داستان‌نويسي در ايران، ‌سال‌هاي 40 به بعد را سال‌هاي واقعي پيدايش داستان روستايي و اقليمي در ايران مي‌شمارد» (ص 55).
سومين منتقد يعقوب آژند است كه در اين‌باره به اظهارنظر پرداخته است. البته شيري سخنان او را فاقد وجاهت علمي مي‌داند و تلقي او از گفته‌هاي آژند كلي‌گويي‌هايي مبهم در اين‌باره است: «خصوصياتي كه آژند براي اين سبك‌ها برمي‌شمرد بيش از آنكه بر تفاوت‌ها دلالت كنند، تشابه آنها را به نمايش مي‌گذارند» (ص 61).
واقعيت اين است كه «مكتب‌هاي داستان‌نويسي...» در عين تعمق در جغرافياي ادبيات و تلاش براي برشمردن خصوصيات هر مكتب خود نيز گاه دچار اين كلي‌گويي‌ها بوده است. به خصوص وقتي كه قصد دارد مباحث خود را تئوريزه كند در افتادن در ورطه ابهام و كلي‌گويي به وضوح آشكار است: «مكتب اصطلاح عامي است، براي مجموعه‌اي از انديشه‌ها، اعتقادات و نگرش‌هاي همگرا و همسو، كه هدف از تدوين آن، هدايت جامعه به جانب يك مسير خاص است. شماري از مكتب‌ها در پي تبيين مقوله‌هايي به گستردگي كيفيت تكوين آغاز و انجام هستي هستند و تعيين وظايف زيستي انسان در جامعه و جهان، و شماري ديگر در گستره‌اي محدودتر، صرفا رابطه‌هايي اجتماعي يا سلوك فردي و يا ساز و كارهاي ذهني انسان در ارتباط با خود او، انسان‌هاي ديگر و تمام پديده‌هاي هستي، در حوزه علوم انساني، در حريم حساسيت‌هاي خود قرار مي‌دهند». چنانچه شما مخاطب اين مقاله از اين جملات چيزي سردرآورديد ما نيز چنين بوده‌ايم. در واقع جملات طولاني و مبهم البته گهگاه كم نيستند در اين كتاب و علمي بودن كار را زير سوال برده‌اند. اما با وجود اين انتقاد نبايد الحق از بعضي تاملات نويسنده در اين زمينه گذشت. و بهترين فصل در اين زمينه بررسي مكتب آذربايجان و خراسان است. شيري در مكتب «آذربايجان» به نكته‌اي رسيده است بكر و خلاقه. او خصوصيات سبكي سه نويسنده مهم اين مكتب (بهرنگي، ساعدي و براهني) را بررسي مي‌كند و پس از آن داستان‌نويسي آذربايجان را حركتي از سوي داستان سنتي به سمت پسامدرن مي‌داند. اين نكته حاصل تعمق نويسنده در داستان‌نويسي اين منطقه است و كاملا درست به نظر مي‌رسد. مكتب ديگر، مكتب خراسان است كه مولف به درستي بر برخي از خصوصيات اقليمي آن اشاره مي‌كند و براي نخستين‌بار به شاخصه‌هايي مي‌رسد كه پيش از او كسي آنها را مطرح نكرده است. به عنوان مثال نكاتي او درباره خراسان (به عنوان جايگاه نخستين نشو و نماي ادبيات فارسي) و بعد تاثير آن در شيوه نگرش نويسندگان امروز طرح كرده، لااقل پيشنهاد جالبي براي پايان‌نامه يك دكترا و يك كتاب مفصل است: «اقليم خراسان، به همان‌سان كه موقعيت مهمي در تاريخ و فرهنگ گذشته داشته است، ‌در سير داستان‌نويسي نوين نيز با نويسندگاني چون محمود كيانوش، اصغر الهي، غزاله عليزاده، رضا دانشور و از همه برجسته‌تر، محمود دولت‌آبادي، همان موقعيت ممتاز پيشين را براي خود محفوظ نگه داشته است. شاخص‌ترين اصول مشتركي كه بنياد داستان‌هاي اين نويسندگان را به يكديگر پيوند مي‌دهند، عبارتند از: نگرش تاريخي، علاقه‌مندي به آموزه‌هاي مذهبي، استفاده گسترده از امكانات زبان كهن، اعتدال‌گرايي، زندگي‌بخشي به روزگاران سپري شده و، در يك كلام، سنت‌گرايي در صورت و محتوا. ريشه اين محورهاي مشترك را بيش از هر چيزي بايد در تاثيرات تاريخي و فرهنگي حاكم بر فضاي اقليمي منطقه جست‌وجو كرد كه از گذشته‌هاي دور تا به امروز، علاوه بر قرار گرفتن در شاهراه فرهنگي، مذهبي، سياسي و تجاري ايران با شرق دور، پايگاه نخستين سلسله‌هاي حكومتي اصيل ايراني بعد از حمله اعراب نيز بوده است؛ و همچنين در كشمكش بسيار طولاني و تمكين به اقوام بيگانه‌اي چون قزاقان، تركمانان و مغولان و تيموريان. علاوه بر اينها، اين منطقه خاستگاه اصلي زبان و ادبيات فارسي، و نيز ميزبان هشتمين امام شيعيان است» (ص 234).
به هر حال «مكتب‌هاي داستان‌نويسي در ايران» با وجود هر انتقادي كه به آن وارد باشد، كتابي است در خور توجه كه خود مي‌تواند پيشنهادي جدي براي ورود به ادبيات اقليمي و بررسي ادبيات از منظر جغرافيا باشد.

مكتب‌هاي داستان‌نويسي در ايران
قهرمان شيري
نشر چشمه
1387
1500 نسخه
5500 تومان
 پنجشنبه 31 مرداد 1387     





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: جام جم آنلاین]
[مشاهده در: www.jamejamonline.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 235]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب




-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن