واضح آرشیو وب فارسی:شبکه خبر: حضور بازيگران ايرانى در سينماى غرب؛ فرصت يا تهديد؟ بازيگران ايرانى هويت خود را حفظ كنند
حضور بازيگران ايرانى در فيلم هاى هاليوودى اين پرسش را پيش مى كشد كه آيا اين حضور بيشتر جنبه فرصت دارد يا تهديد؟ به گزارش فارس، حضور بازيگران سينماى ايران در فيلم هاى هاليوودى، در يكى، دو سال اخير شكلى متفاوت به خود گرفته است به طورى كه اگر در ۳۰ سال اخير، همكارى كم تعداد و گاه و بيگاه بازيگران ايرانى در فيلم هاى اروپايى و آمريكايى، محدود به بازيگران مهاجر و مقيم در كشورهاى بيگانه بود، امروز با فعاليت همايون ارشادى و گلشيفته فراهانى در فيلم هاى هاليوودى، به نظر مى رسد كه در اين عرصه، اتفاقى تازه در حال رخ دادن باشد. بنابراين گزارش، بعد از انتشار خبر حضور همايون ارشادى بازيگر ۶۰ ساله ايرانى در فيلم بادبادك باز ساخته مارك فوستر در پاييز سال گذشته، از ابتداى امسال و در مقطعى كه گلشيفته فراهانى بازيگر جوان سينماى ايران در سفر خارج از كشور به سر مى برد، اين شايعه به گوش رسيد كه او براى بازى در نقش يك دختر عرب در فيلم تازه ريدلى اسكات با اين فيلم قرارداد بسته است. ابتدا اين خبر به طور غير رسمى از سوى نزديكان وى تاييد شد. اما بعد از چند ماه و با رسيدن زمان اكران اين فيلم و پخش مواد تبليغى آن، اين حضور تازه، روال خبرى خود را به صورت رسمى ابتدا در رسانه هاى اينترنتى و سپس در مطبوعات طى كرد. مى توان گفت سينماى غرب، بعد از توجه به فيلم ها و فيلمسازان ايرانى در سال هاى پس از انقلاب، اين بار، استفاده از بازيگران سينماى ايران را در برنامه خود قرار داده اند كه شايد توجه به رضا ناجى در جشنواره فيلم برلين را هم بتوان در اين راستا مورد ارزيابى قرار داد. برخى تحليل ها در اين ميان حضور بازيگران سينما را راهى براى بين المللى شدن هنرمندان سينماى ما قلمداد كرد ه اند و آن را به فال نيك مى گيرند، اما از سوى ديگر نمى توان از كنار اين موضوع از زاويه تفاوت هاى فرهنگى جامعه ما و جوامع غربى بدون توجه عبور كرد. رشيدى: بازيگر ايرانى بايد در فيلم خارجى هم هويت و شان ايرانى خود را حفظ كندداود رشيدى رييس انجمن بازيگران سينماى ايران در گفت و گو با فارس گفت: خيلى خوشحالم كه يك بازيگر ايرانى توانسته در فيلمى در سطح جهانى بازى كند، اما اميدوارم او در بازى كردن از ياد نبرد كه يك ايرانى است و بايد هويت و شان ايرانى بودن خود را حفظ كند. وى در ادامه افزود: بحث تدوين قوانين در مورد حضور بازيگران در كشورهاى خارجى وجود دارد كه با اين قضيه موافق نيستم چون بازيگرى يك هنر خلاق و آزاد است و نمى توان به شكل دستورى به آن نگريست، بلكه خود هنرمند بايد به اين مسائل توجه كند. رشيدى گفت: من مطمئنم كه هنرمندان ايرانى، در هميشه و همه حال شان و جايگاه خود را حفظ خواهند كرد. ارشادى: ازنظر تكنيك، بازيگران ما شايد در رده هاى اول بازيگرى دنيا باشند همايون ارشادى كه هفته گذشته به ايران بازگشته است،معتقد است كه همكارى در فيلم هاى سينمايى بين المللى باعث هيچ تغييرى در او نشده و او هنوز همان همايون ارشادى سابق است. همايون ارشادى اظهار داشت: در همكارى با پروژه هاى بين المللى فقط فضا ،محيط ،كارگردان و بازيگرانى كه تجربه هاى متفاوتى دارند،هستند كه مقدارى متفاوت است وگرنه به لحاظ تكنيك، بازيگران ما شايد در رده هاى اول بازيگرى دنيا باشند ،فقط اين فرصت برايشان بوجود نيامده و يا مشكل زبان دارند. بازيگر فيلم بادبادك باز ادامه داد: ولى در هر صورت براى بازيگر تجربه كار در پروژه هاى خارجى بد نيست، فوتباليست هاى ما هم در تيم هاى خارجى بازى مى كنند و تجربه كسب مى كنند و دوباره بازمى گردند و در تيم ملى بازى مى كنند. ارشادى گفت: بازيگران ايرانى از لحاظ تكنيك چيزى كم ندارند كه بروند و در پروژه هاى خارجى آن را كسب كنند. چه بسا تكنيك بعضى از بازيگران ايرانى از بازيگران خارجى بيشتر باشد،ولى مسائل ديگر هم هست ،مثل اينكه بازيگران با كار در اين پروژه ها در سطح جهانى مطرح مى شوند ولى در سطح ايران چندان مطرح نمى شوند.
چهارشنبه 30 مرداد 1387
این صفحه را در گوگل محبوب کنید
[ارسال شده از: شبکه خبر]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 656]