تور لحظه آخری
امروز : پنجشنبه ، 29 شهریور 1403    احادیث و روایات:  پیامبر اکرم (ص):دعايى كه با بسم اللّه  الرحمن الرحيم شروع شود، رد نمى شود.
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

تریدینگ ویو

لمینت دندان

لیست قیمت گوشی شیائومی

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

طراحی کاتالوگ فوری

Future Innovate Tech

پی جو مشاغل برتر شیراز

لوله بازکنی تهران

آراد برندینگ

وکیل کرج

خرید تیشرت مردانه

وام لوازم خانگی

نتایج انتخابات ریاست جمهوری

خرید ابزار دقیق

خرید ریبون

موسسه خیریه

خرید سی پی کالاف

واردات از چین

دستگاه تصفیه آب صنعتی

حمية السكري النوع الثاني

ناب مووی

دانلود فیلم

بانک کتاب

دریافت دیه موتورسیکلت از بیمه

خرید نهال سیب سبز

قیمت پنجره دوجداره

بازسازی ساختمان

طراحی سایت تهران سایت

دیوار سبز

irspeedy

درج اگهی ویژه

ماشین سازان

تعمیرات مک بوک

دانلود فیلم هندی

قیمت فرش

درب فریم لس

شات آف ولو

تله بخار

شیر برقی گاز

شیر برقی گاز

خرید کتاب رمان انگلیسی

زانوبند زاپیامکس

بهترین کف کاذب چوبی

پاد یکبار مصرف

روغن بهران بردبار ۳۲۰

قیمت سرور اچ پی

بلیط هواپیما

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1816870108




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

سينماي روانكاوانه كيارستمي


واضح آرشیو وب فارسی:تابناک: سينماي روانكاوانه كيارستمي


محمد صنعتي: در سينماي كيارستمي انديشگي مدرن به چشم مي خورد به ويژه اينكه او در آثارش نگاهي به زندگي دارد در حالي كه غالباً از مرگ مي آغازد ولي به شكل آشكاري به بطن زندگي وارد مي شود. اين در حالي است كه تم غالب در آثار هنري و فرهنگ ما با تقدير از مرگ همراه است. شايد بتوان فرهنگ ما را به عنوان فرهنگي مرگ انديش و مرگ محور دانست. به اين ترتيب نگاه غالب در ادبيات و هنر ما نيز از همين رويكرد پيروي مي كند. شايد توجه به زندگي و بروز آن در عرصه ادبيات را تنها به معدود شاعراني در دوران سامانيان و گهگاه رگه هايي از ادبيات معطوف به زيستن در آثار حافظ، مولوي، فردوسي و سعدي مشاهده كرد. در اين ميان بالاترين كسي كه نگاهش در حوزه ادبيات به سمت زندگي جريان دارد سعدي شيرازي است.

حتي شايد شعرا و نويسندگان معاصر هم ديدگاهي مرگ گرايانه در آثار خود دنبال مي كنند كه اوج آن را مي توان در آثار دهه 40 و 50 ديد. از اين منظر است كه آثار كيارستمي در سطحي متفاوت به لحاظ رويكرد نگاه به زندگي موردتوجه من قرار گرفت به ويژه در مقايسه با هم عصرانش. شايد بررسي روانشناختي آثار كيارستمي آن چيزي بود كه مدت ها به دنبالش بودم البته آثار او همواره موردعلاقه ام بود اما پرداختن به زندگي و آثار او از اين بعد برايم جذابيت بيشتري به وجود مي آورد. كيارستمي سينمايي ارائه مي كند كه در نوع خودش بسيار متفاوت است و اين تازگي و بديع بودن آثار اوست كه موردتوجه سينماي جهان قرار گرفته است. شايد به همين خاطر است كه منتقدان ايران به شكل بارز و غالب نمي توانند با آثار كيارستمي ارتباط برقرار كنند. علاقه من نسبت به آثار كيارستمي با آنچه در جريان جشن منتقدان سينما رخ داد، شكل گرفت. قاعدتاً در شرايطي كه كيارستمي در سينماي ايران محلي از اعراب ندارد انتخاب چنين سوژه اي در ايران نوعي پارادوكس است براي اينكه كيارستمي در ايران طرفداراني ندارد، ظاهراً منتقد ايراني غير از چند نفري، بقيه چندان اقبالي به او نشان نداده اند. منظورم علاقه شخصي نيست، دقيقاً منظورم نگاه منتقدانه و حرفه اي است اما پرسشي كه در خلال بررسي و پرداختن به زندگي هنري كيارستمي در ذهنم به وجود آمده، اين است كه چرا اين همه نگاه به مرگ و باور به مرگ در فرهنگ ايراني توسعه يافته و مردن و مرگ اصالت يافته است به گونه اي كه در غالب آثار مي بينيم «مذمت زندگي» اصل قرار گرفته و اين ابزاري است براي نمايش پوچي و بيهودگي جهان به اصطلاح فاني. در حالي كه اگر هركدام از ما ميرا هم باشيم ولي نه جهان ميرا ست و نه شايد جهان انساني به اين زودي ها ميرا باشد ولي ظاهراً اين فاني بودن است كه همواره مورد توجه ما قرار گرفته، حتي در شعر حافظ و خيام هم اين نوع نگرش به چشم مي خورد.
 سه شنبه 29 مرداد 1387     





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: تابناک]
[مشاهده در: www.tabnak.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 88]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب




-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن