تور لحظه آخری
امروز : چهارشنبه ، 16 آبان 1403    احادیث و روایات:  امام صادق (ع): آيا به شما بگويم كه مكارم اخلاق چيست؟ گذشت كردن از مردم، كمك مالى به برادر (دينى...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

سایبان ماشین

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

Future Innovate Tech

پی جو مشاغل برتر شیراز

لوله بازکنی تهران

آراد برندینگ

موسسه خیریه

واردات از چین

حمية السكري النوع الثاني

ناب مووی

دانلود فیلم

بانک کتاب

دریافت دیه موتورسیکلت از بیمه

قیمت پنجره دوجداره

بازسازی ساختمان

طراحی سایت تهران سایت

irspeedy

درج اگهی ویژه

تعمیرات مک بوک

دانلود فیلم هندی

قیمت فرش

درب فریم لس

زانوبند زاپیامکس

روغن بهران بردبار ۳۲۰

قیمت سرور اچ پی

خرید بلیط هواپیما

بلیط اتوبوس پایانه

قیمت سرور dl380 g10

تعمیرات پکیج کرج

لیست قیمت گوشی شیائومی

خرید فالوور

پوستر آنلاین

بهترین وکیل کرج

بهترین وکیل تهران

اوزمپیک چیست

خرید اکانت تریدینگ ویو

خرید از چین

خرید از چین

تجهیزات کافی شاپ

نگهداری از سالمند شبانه روزی در منزل

بی متال زیمنس

ساختمان پزشکان

ویزای چک

محصولات فوراور

خرید سرور اچ پی ماهان شبکه

دوربین سیمکارتی چرخشی

همکاری آی نو و گزینه دو

کاشت ابرو طبیعی و‌ سریع

الک آزمایشگاهی

الک آزمایشگاهی

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1826619401




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

انديشه - از فرديد نمي‌توان خشونت استخراج كرد


واضح آرشیو وب فارسی:دنياي اقتصاد: انديشه - از فرديد نمي‌توان خشونت استخراج كرد
انديشه - از فرديد نمي‌توان خشونت استخراج كرد

بزرگداشت چهاردهمين سالگرد درگذشت احمد فرديد با عنوان «در مسير مصير ظهور» چهارشنبه هفته گذشته در محل بنياد فرديد و خانه فلسفه تهران برگزار شد. در اين مراسم كه با حضور محققاني همچون رضا داوري، غلامرضا اعواني، غلامحسين ابراهيمي ديناني و محمد رجبي همراه بود، ابتدا رضا داوري گفت: من و جمع ديگري از دانشجويان فلسفه در محضر استاد فرديد فلسفه آموختيم. فلسفه و سياست با هم نسبت دارند اما فلسفه مستقيما به سياست ناشي نمي‌شود و هر فيلسوفي مي‌تواند فلسفه خاص خود را داشته باشد و نبايد فلسفه او را با سياست‌اش اشتباه كرد. داوري گفت: مسائل فلسفه معقولات ثانويه است و مسائل علم معقولات اوليه و نبايد فلسفه و علم را با هم خلط كرد. اگرچه مسائلي وجود دارند كه با وجود اينكه به عنوان معقول ثانويه مطرح مي‌شوند اما مستمع آنها را به عنوان معقول اول استنباط مي‌كند و اين مسئله منجر به سوء‌برداشت مي‌شود. وي افزود: وقتي فيلسوفي از غربزدگي سخن مي‌گويد اگر به معقول ثاني نظر نداشته باشد حرفش فلسفي نيست. وقتي از غربزدگي حرف زده مي‌شود، طبيعي است استنباط شود كه منظور تقليد از آداب موجود در غرب است، آيا غرب كاملاً عين اين موجود است؟ هم عين آن هست و هم نيست. در اينجا اشتباه رخ مي‌دهد، وقتي از غربزدگي سخن گفته مي‌شود، تفسير سياسي از آن مي‌شود به خصوص اگر لحن گوينده ايدئولوژيك باشد و او از وضع موجود غرب ناراضي باشد. با اين ذهنيت است كه گفته مي‌شود فرديد غرب‌ستيز بود اگرچه شايد بعضي از شاگردان او اين امر را تصديق كنند. استاد فلسفه دانشگاه تهران يادآور شد: ستيزه در همه جا وجود دارد به جز معقول ثاني و ستيزه‌اي كه همگان مي‌فهمند مربوط به عالم سياست است. آنچه در فلسفه وجود دارد، جدال است و به قول ياسپرس جدال و نزاع عاشقانه است، اما ستيزه به معناي دشمني و از ميان‌برداشتن است و وجود چنين چيزي در فلسفه محل بحث است. تا جايي كه من به ياد دارم فرديد همواره پرسش از غرب را مطرح مي‌كرد و جوابي كه به اين پرسش داد غير‌سياسي است كما اينكه خود پرسش نيز غيرسياسي بود و مادامي كه كسي در مقام فلسفه به اين پرسش بينديشد، اهل ستيزه نيست. وي افزود: در مقاله‌اي كه فرديد در مورد غرب نوشته، غرب را حجاب شرق خوانده است. به نظر وي، شرق در حجاب يونان، قرون وسطي و مدرنيته و به طور كلي در حجاب تاريخ غربي پوشيده شده است. فرديد غرب‌نواز نبوده است، از هيچ صورتي از غربزدگي هم استقبال نكرده اما اين معني‌اش اين نيست كه او را به قشريت منتسب كنيم. كسي كه تا توان داشت كتاب فلاسفه غربي را مي‌خواند، نمي‌تواند غرب‌ستيز باشد چون وجودش متناقض مي‌شود. اين پژوهشگر فلسفه گفت: ما به معقول اول نياز داريم و زندگي بدون آن ممكن نيست اما به ساحت ديگري هم نياز داريم. انسان موجودي نيست كه فقط عقل معاش (معقول اول) را درك كند. تمام علم جديد ريشه در فلسفه دارد. اين دو عقل از هم جدا نيستند. انسان واجد سه عقل است. مولانا از عقل، عقلِ عقل و عقلِ عقلِ عقل سخن مي‌گويد. به نظر من يكي از مشكلات زمانه ما اين است كه فلسفه به صورت تكنولوژي، سياست، علم و معاملات متحقق شده است و بسيار سخت است كه آن را از اين وضعيت رها كنيم. داوري اظهار داشت: غرب در نظر فرديد يك حادثه است و حتي يك فرهنگ هم نيست. وقتي غرب يك حادثه است يعني يك تاريخ است و آنگاه ميان معقول اول و ثاني اشتباه مي‌شود، چون تاريخ در اينجا بيان حوادث نيست. فرديد با سياست‌هايي موافق و با سياست‌هايي مخالف بود و اين مسئله انكار‌كردني نيست اما حوزه‌اي كه او اثر مي‌گذاشت اين حوزه نبود چون او يك مرجع سياسي نبود، فرديد يك فيلسوف بود و از فلسفه او نيز نمي‌توان خشونت استخراج كرد و ستيزه به آن معنا كه گفته شد از آن در نمي‌آيد. وي در ادامه تأكيد كرد: اينكه حرف فلسفي، حرف سياسي تلقي شود، نفي تام و تمام فلسفه است. توهين كردن و تهمت‌هاي ناروا دادن به كسي كه تمام عمرش را وقف فلسفه كرده با آزادي و آزادگي همخواني ندارد. فرديد، فيلسوف بود و اگر هم به سياست پرداخت اين كار او فرعي بود. من از وي چيزهاي زيادي ياد گرفتم. فرديد حرف‌هاي بديعي داشت و من مسئله غربزدگي را يكي از مهم‌ترين مسائلي مي‌دانم كه ما بايد درباره‌اش بينديشم تا موضع خود را در جهان امروز بهتر بفهميم. سفارش فيلسوف، درك مقام و موقع و امكانات و توانايي‌هاست.
 سه شنبه 29 مرداد 1387     





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: دنياي اقتصاد]
[مشاهده در: www.donya-e-eqtesad.com]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 193]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب




-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن