تور لحظه آخری
امروز : جمعه ، 30 شهریور 1403    احادیث و روایات:  امام صادق (ع):عالم باشى یا جاهل ، خاموشى را برگزین تا بردبار به شمار آیى . زیرا خاموشى نزد دانا...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

تریدینگ ویو

لمینت دندان

لیست قیمت گوشی شیائومی

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

طراحی کاتالوگ فوری

Future Innovate Tech

پی جو مشاغل برتر شیراز

لوله بازکنی تهران

آراد برندینگ

وکیل کرج

خرید تیشرت مردانه

وام لوازم خانگی

نتایج انتخابات ریاست جمهوری

خرید ابزار دقیق

خرید ریبون

موسسه خیریه

خرید سی پی کالاف

واردات از چین

دستگاه تصفیه آب صنعتی

حمية السكري النوع الثاني

ناب مووی

دانلود فیلم

بانک کتاب

دریافت دیه موتورسیکلت از بیمه

خرید نهال سیب سبز

قیمت پنجره دوجداره

بازسازی ساختمان

طراحی سایت تهران سایت

دیوار سبز

irspeedy

درج اگهی ویژه

ماشین سازان

تعمیرات مک بوک

دانلود فیلم هندی

قیمت فرش

درب فریم لس

شات آف ولو

تله بخار

شیر برقی گاز

شیر برقی گاز

خرید کتاب رمان انگلیسی

زانوبند زاپیامکس

بهترین کف کاذب چوبی

پاد یکبار مصرف

روغن بهران بردبار ۳۲۰

قیمت سرور اچ پی

بلیط هواپیما

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1816913155




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

به مناسبت درگذشت آيت‌الله «مرعشي شوشتري»فقيه در كوچ ابدي


واضح آرشیو وب فارسی:خبرگزاري قرآني ايران: به مناسبت درگذشت آيت‌الله «مرعشي شوشتري»فقيه در كوچ ابدي
گروه گزارش: هنوز داغ بزرگاني چون آيت‌الله مشكيني، مجتهدي، فولادوند و ... بر دلمان سنگيني مي‌كرد كه خبرگزاري‌ها نوشتند آيت‌الله سيد«محمدحسن مرعشي شوشتري» دعوت حق را لبيك گفت، خبري كه مانند همه خبرهاي گذشته اگر چه تلخ بود اما چاره‌اي جز باورش نيست چرا كه همه از اوئيم و به سوي او خواهيم رفت.
آيت‌الله سيد«محمدحسن مرعشي شوشتري» نماينده مردم تهران در مجلس خبرگان رهبري و از پژوهشگران حوزه فقه و حقوق صبح امروز، سال‌ها پس از تحمل عارضه بيماري كليوي در سن ‪ ۷۱‬سالگي دعوت حق را لبيك گفت.

زندگينامه

آيت الله سيد محمد حسن مرعشي شوشتري در سال 1316 هجري شمسي در شهرستان شوشتر متولد شد. وي شاخه‌هاي علوم اسلامي را در سطوح مختلف از محضر عالماني چون سيدمحمدتقي حكيم، علامه شيخ محمدتقي شوشتري و سيد محمد جزايري فرا گرفت و محضر آيت‌الله خويي را درك كرد.

آيت‌الله سيد محمد حسن مرعشي نجفي همچنين علاوه بر عضويت در هيات علمي مدرسه عالي شهيد مطهري و تحقيق، پژوهش و تدريس در عرصه‌هاي تخصصي فقه، اصول، حقوق و فلسفه، سال‌ها به عنوان مشاور قضايي قوه قضائيه منشاء آثار و خدمات ارزشمندي در نظام حوزوي، علمي و قضايي كشور بوده است.

وي داراي آثاري چون «سبيل الارشاد الي شرح الارشاد»، «شور عشق، ماه گل» و... بوده و سال‌ها به عنوان معاون قضايي قوه قضائيه منشأ آثار و خدمات ارزشمندي در نظام حوزوي، علمي و قضايي كشور بوده است.

ديدگاه‌هاي او در زمينه فقه جزايي از مهمترين منابع فقهي براي فقيهان و حقوقدانان به شمار مي آيد؛ وي همگام با امام خميني (ره) در انقلاب شكوهمند اسلامي ايران مشاركت نمود و پس از پيروزي انقلاب با حكم امام خميني به عضويت شوراي عالي قضايي منصوب شد. وي به عنوان نامزد منفرد منتخب مردم، عضو چهارمين دوره مجلس خبرگان رهبري و از اولين و موثرترين اعضاي شوراي عالي قضايي كشور بود.

آثار

شرح كتاب الفيه ابن مالك به زبان عربي در زمينه ادبيات عرب، شرح بر تلخيص مختصر المعاني به زبان عربي در زمينه ادبيات عرب، شرح بدايه الحكمه به زبان عربي در زمينه فلسفه، شرح نهايه الحكمه به زبان عربي در زمينه فلسفه، شرحي بر تهذيب المنطق تفتازاني به زبان فارسي در زمينه منطق، حاشيه بر رسائل شيخ مرتضي انصاري به زبان عربي در زمينه اصول فقه، حاشيه بر كفايه الاصول آخوند خراساني به زبان عربي در زمينه اصول فقه، شرح بر تحفه القواميه كه فقه منظوم است.

شرح بر تحفه الحكيم شيخ محمد حسين كمپاني در حكمت متعاليه، نگارش يك دوره درس خارج اصول، شرح بر تعليقات ابن سينا در فلسفه، شرحي بر قانون مجازات اسلامي، شرحي بر ارشاد الاذهان علامه حلي ( سبيل الرشاد الي شرح الارشاد )، ترجمه كتاب فلسفتنا شهيد صدر و ديدگاه‌هاي نو در حقوق كيفري اسلام در دو مجلد به زبان فارسي از جمله آثار و تاليفات اين انديشمند بود.

ديدگاه ديگران درباره او

آيت‌الله قربانعلي دري‌نجف‌آبادي، دادستان كل كشور درباره مرحوم آيت‌الله مرعشي مي‌گويد: سابقه تحصيلات ايشان به طور عمده در نجف اشرف بوده است و محضر بزرگاني چون آيت‌الله خويي را درك كرده بود.

وي افزود: در جريان انقلاب اسلامي ايشان مدتي عضويت شوراي عالي قضايي را داشتند و با شخصيت‌هاي برجسته عضو اين شورا همكاري داشتند و در دوره اول رياست آيت‌‌الله شاهرودي بر قوه قضائيه، مسئوليت معاونت حقوقي و قضايي قوه قضائيه را برعهده داشت و در تدوين قانون مجازات اسلامي زحمات زيادي را متقبل شدند.

دري‌نجف آبادي تاكيد كرد: ايشان آدم صاحب‌نظر، صاحب درك و بينش و تشخيص در زمينه قوانين اسلامي و حقوقي و جزايي بود و حتي صاحب نظرات خاصي هم در برخي زمينه‌‌ها بود كه با نظرات مشهور تفاوت داشت.

وي تصريح كرد: آيت‌الله مرعشي داراي نفسي سليم، خوش‌رو و خوش‌برخورد، اهل معنويت، اخلاق و شب‌زنده‌داري بود، ايشان فقيهي وارسته، متعهد، سليم‌النفس، دلسوز و آشنا به مسايل روز و علاقه‌مند به فقه اسلامي بود.

آيت‌الله مرعشي شوشتري، نظريه‌پرداز عرصه فقه و حقوق

آيت‌الله عباس كعبي، عضو مجلس خبرگان رهبري و عضو شوراي نگهبان ضمن ابراز تأسف از درگذشت آيت‌الله مرعشي شوشتري گفت: ايشان از علماي برازنده و بزرگ استان خوزستان بودند كه سال‌هاي متمادي عنوان حاكم شرع خوزستان را داشت و در دادگستري خوزستان انجام وظيفه كرد و بعد هم به تهران منتقل شد.

وي افزود: وي از جمله علمايي بود كه در عرصه فقه و حقوق برجستگي‌هاي علمي خاصي در حوزه و دانشگاه داشت و در اين زمينه تدريس متمادي كرد تا اين‌كه در دوران آيت‌الله شاهرودي به عنوان معاون ايشان انجام وظيفه كرد.

اين عضو شوراي نگهبان تصريح كرد: مقالات فقهي و حقوقي و تدريس ايشان در كارشناسي ارشد و دكتري در دانشگاه‌ها و حوزه‌ها به ويژه در مدرسه عالي شهيد مطهري و دانشگاه تهران واحد پرديس قم معروف است.

وي آيت‌الله مرعشي شوشتري را از نظريه‌پردازان عرصه فقه و حقوق دانست و تصريح كرد: وي در اين دوران به عنوان نماينده مردم تهران در مجلس خبرگان انتخاب شد. آيت‌الله مرعشي شوشتري برجستگي‌هاي اخلاقي و فقهي و... خوبي داشت و در بعد رجال، فقه و امثال اين‌ها از شاگردان ويژه علامه شيخ محمدتقي شوشتري و علماي بزرگ شوشتر بود.

آيت‌الله كعبي در پايان سخنانش افزود: پشتكار علمي ايشان در تأليف و تحقيق خيلي بالا بود. به هر جهت رحلت ايشان به عنوان يك فقيه و حقوقدان ضايعه‌اي بزرگ است و من درگذشت ايشان را تسليت عرض مي‌كنم.

فروتني، تواضع و بي‌اعتنايي محض به دنيا؛ سه ويژگي بارز او

دكتر «سيدمحمدصادق موسوي»، معاون آموزشي مدرسه عالي شهيد مطهري هم ضمن ابراز تأسف از درگذشت آيت‌الله مرعشي شوشتري، گفت: آيت‌الله مرعشي انساني هم به لحاظ اخلاقي و هم به لحاظ علمي جامع‌الاطراف و كامل بود.

موسوي افزود: در سلسله فضائل ايشان فروتني و تواضع و بي‌اعتنايي محض به دنيا بود و در بعد علمي هم اجتهاد عميق در حوزه‌هاي مختلف به ويژه در فقه جزايي مثال زدني بود. از لحاظ مناصب اجتماعي از همان ابتدا در شوراي عالي قضايي، بعدها معاونت قوه قضائيه و در آخر هم به عنوان عضو مجلس خبرگان رهبري از تهران انتخاب شدند .

اين استاد حوزه تاكيد كرد: آثار متعددي از ايشان به يادرگار مانده است كه تا به حال 17 الي 18 جلد آن‌ها منتشر شده است و به اميد خدا بقيه هم به همت دوستداران ايشان به زيور طبع آراسته شود.

پيكر آيت‌الله مرعشي فردا تشييع مي‌شود

پيكر اين عالم بزرگوار فردا سه‌شنبه 29 مردادماه، ساعت 9 صبح از محل مدرسه عالي شهيد مطهري واقع در ميدان بهارستان تهران تشييع خواهد شد.
 دوشنبه 28 مرداد 1387     





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: خبرگزاري قرآني ايران]
[مشاهده در: www.iqna.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 68]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب




-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن