تور لحظه آخری
امروز : جمعه ، 30 شهریور 1403    احادیث و روایات:  پیامبر اکرم (ص):خداوند عزوجل مى فرمايد: هيچ مخلوقى نيست كه به غير من پناه ببرد، مگر اين كه دستش را...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

تریدینگ ویو

لمینت دندان

لیست قیمت گوشی شیائومی

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

طراحی کاتالوگ فوری

Future Innovate Tech

پی جو مشاغل برتر شیراز

لوله بازکنی تهران

آراد برندینگ

وکیل کرج

خرید تیشرت مردانه

وام لوازم خانگی

نتایج انتخابات ریاست جمهوری

خرید ابزار دقیق

خرید ریبون

موسسه خیریه

خرید سی پی کالاف

واردات از چین

دستگاه تصفیه آب صنعتی

حمية السكري النوع الثاني

ناب مووی

دانلود فیلم

بانک کتاب

دریافت دیه موتورسیکلت از بیمه

خرید نهال سیب سبز

قیمت پنجره دوجداره

بازسازی ساختمان

طراحی سایت تهران سایت

دیوار سبز

irspeedy

درج اگهی ویژه

ماشین سازان

تعمیرات مک بوک

دانلود فیلم هندی

قیمت فرش

درب فریم لس

شات آف ولو

تله بخار

شیر برقی گاز

شیر برقی گاز

خرید کتاب رمان انگلیسی

زانوبند زاپیامکس

بهترین کف کاذب چوبی

پاد یکبار مصرف

روغن بهران بردبار ۳۲۰

قیمت سرور اچ پی

بلیط هواپیما

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1817094019




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

چرا جمعه ها دل تو سینه میگیره؟؟؟ : سوال و جواب غیر آشپزی


واضح آرشیو وب فارسی:آشپز آنلاین:

دلگیر بودن جمعه ها را بسیاری پدیده و شرایطی خاص در حیطه روانشناسی می‌دانند. اما به‌جز مشکل روحی باید علت آن را در برنامه‌ریزی و جنبه‌های فرهنگی و اجتماعی نیز دانست.


مهدی قنبر : دلگیر بودن روزهای جمعه را بسیاری حالت پدیده و شرایطی خاص در حیطه روانشناسی می‌دانند. اما به‌جز مشکل روحی باید علت آن را در برنامه‌ریزی و جنبه‌های فرهنگی و اجتماعی نیز دانست، که البته تنها مختص کشور ما نیست.
مردم جوامع مختلف همواره برای گذراندن ایام تعطیل برنامه ریزی‌های متعددی از جمله تفریح، سفر‌های پایان هفته و دیدن از مناطق دیدنی شهر و یا. . . را در نظر می‌گیرند. اما نگاه جامعه ما نسبت به تعطیلات و بخصوص روزهای جمعه به گونه‌ای دیگر است. معمولاً این روز را به استراحت مطلق می‌پردازیم تا خستگی یک هفته کار و تلاش را از روح و جسممان بیرون کنیم و یا به کارهای ناتمام هفته و یا مهمانی‌های خانوادگی می‌پردازیم. در واقع برنامه‌ریزی کاملی برای گذراندن یک یا دو روز تعطیلی آخر هفته وجود ندارد. همین امر باعث می‌شود تا در برخی از روزهای جمعه که کارهای ناتمام به اتمام رسیده، برنامه‌ای برای مهمانی وجود ندارد ودیگر نیاز به استراحت نیز نداریم، دچار خستگی روحی و بی‌حوصلگی می‌شویم. این حالتی است که در عصر روز جمعه بیش از پیش خود را نمایان می‌کند. از این رو گله می‌کنیم که عصر روز‌های جمعه برایمان بسیار دلگیر است. متأسفانه این حالت در مورد بچه‌ها بیش از پیش دیده می‌شود. پدرانی که برای روزهای تعطیل خود برنامه‌ای ندارند بی‌شک برای فرزندانشان نیز برنامه‌ای ندارند. خانواده‌ها در چنین شرایطی چندان نسبت به فرزندان و اوقات فراغتشان تلاش نمی‌کنند.
دلگیر بودن عصر روز‌های جمعه در فرهنگ ماست
دکتر سیما فردوسی درباره این حالت روحی و بی‌حوصلگی و دلگیر بودن عصر‌های جمعه معتقد است: «مقوله دلگیر بودن عصر روز‌های جمعه در فرهنگ ما شایع شده است. این خاصیت بشر است که می‌خواهد برنامه داشته باشد و در پی تنوع است. در ذهن ما روز جمعه روز استراحت و تفریح است. اما اگر این هماهنگی و برنامه دچار خلل بشود و ناهماهنگی میان ذهن و محیط ایجاد شد روح دچار غم‌زدگی می‌شود.» وی ادامه داد: این مورد بیشتر به روحیات و حالات مختلف آدم‌های مختلف باز می‌گردد. زیرا آدم‌ها به لحاظ تیپ و شخصیت با یکدیگر متفاوت هستند. معمولاً از روز شنبه که یک هفته کاری آغاز می‌شود و همه انسان‌ها یک روزکاری را پشت سرمی‌گذارند هیچ‌گاه حس تنهایی و خلأی را حس نمی‌کند. زیرا تمام ایام و ساعت‌های آنها با کار و فعالیت پر می‌شود. اما از آنجایی که جمعه روز تعطیل و استراحت است، افراد سعی می‌کنند تا خستگی یک هفته کار و تلاش را در این روز از تن به در کنند. این حالت هم باعث می‌شود تا جمعه‌ها روزهای متفاوتی با روزهای دیگر باشد. بی‌برنامه بودن این روز برای برخی از افراد باعث کسالت، خستگی و بی‌روحیه شدن می‌شود. البته اگر افراد برای روز جمعه نیز برنامه‌ای داشته باشند دچار این حالات نمی‌شوند. خلوتی خیابان‌های شهر نیز یکی از عواملی است که بر این حالت روحی می‌افزاید.
افراد جامعه به لحاظ برخورد با این پدیده دودسته‌اند
دکتر فردوسی افراد جامعه را به‌لحاظ برخورد با این پدیده به دو دسته و گروه درون‌گرا و برون‌گرا تقسیم‌بندی کرد و ادامه داد: «البته باز هم بر این نکته که این حالت در افراد مختلف متفاوت است تأکید می‌کنم زیرا ممکن است برخی افراد به این حالت در عصر روز جمعه علاقه‌مند باشند. زیرا در این زمان می‌توانند به کارهای عقب مانده‌ خود برسند. اما گروهی دیگر قادر نیستند مانند گروه اول خلأ زمانی که در عصر روز جمعه برای آنها ایجاد شده را پر کنند. این گروه معتقدند که روز جمعه روز استراحت و گردش و مهمانی است. از این رو اگر روزی نتوانند با این روش که گفته‌اند وقتشان را پر کنند دچار کسالت و بی‌حوصلگی می‌شوند. این گروه به‌خاطر نوع برنامه‌ریزی‌هایشان بیشتر مورد نظر ما هستند و از حالتی که گفته شد رنج می‌برند. این گروه با برنامه‌ریزی قبلی و مداوم برای عصر جمعه خودشان می‌توانند شرایط روحی‌شان را تغییر دهند. گروه دومی که به آن اشاره کردم همان آدم‌های برونگرا هستند. این گروه که بیشتر در تعاملات اجتماعی قرار دارند و تمایل فراوان به انجام کارهابه شکل گروهی دارند، همچنین دوست دارند که در جمع باشند. این گروه اگر در شرایطی بی‌برنامه قرار بگیرند و نتوانند وقتشان را آن‌گونه که دوست دارند صرف کارهایشان کنند، دچار خلأ می‌شوند و به‌طور خاص در عصر روزهای جمعه دچار بلاتکلیفی و بی‌حوصلگی می‌شوند. اما درون‌گرا‌ها چون به تنهایی عادت کرده‌اند. دوست دارند تا در تنهایی کارهایشان را به انجام برسانند. در صورت خستگی نیز با یک پیاده‌روی ساده دوباره به حالت روحی مناسب باز می‌گردند این در حالی است که یک پیاده‌روی ساده فرد برون‌گرا را ارضا نمی‌کند.»
از ظهر جمعه تا تاریک شدن هوا
«دکتر فردوسی» با بیان اینکه این حالت در روزهای جمعه تنها چند ساعت پیش می‌آید و از ظهرتا تاریک شدن هوا ادامه پیدا می‌کند، افزود: «نکته جالب هم در همین‌جاست که زمانی که به شامگاه جمعه نزدیک می‌شویم و یا با ورود به صبح روز شنبه تمامی حس‌های منفی و دل سرد‌کننده از بین می‌رود. این حالت هم برای زنان خانه‌دار و هم مردان و زنان بازنشسته نیز وجود دارد. این حالت هم به این خاطر ایجاد می‌شود که می‌بینند که جامعه در حال فعالیت و جنب و جوش است. این حس خوبی به آدمی می‌دهد. گویا در شامگاه روز جمعه دوباره مغز به انسان برنامه می‌دهد که باید خودش را برای فردا آماده کند. چون این برنامه در روزهای عادی نیز اجرا می‌شود و دوباره ذهن انسان را آماده فعالیت می‌کند به همین خاطر از حالت عصر جمعه خارج می‌شود.»
وی این حالت را تنها شامل حال بزرگسالان ندانست و تأثیر آن را بر بچه‌ها نیز بسیار شدید‌تر دانست و عنوان داشت: «این حالت در بچه‌ها نیز دیده می‌شود. آنها هم یک هفته کامل را در مدرسه سپری می‌کنند. اینکه باید صبح زود بیدار شوند و به مدرسه بروند و عصر به کارهای مدرسه بپردازند و بخوابند تا صبح روز بعد بیدار شوند و دوباره کارهای روتین و مشخصی را به انجام برسانند. اما روز جمعه برایشان روزی متفاوت است و میل به گذراندن یک روز با برنامه‌ای تفریحی دارند. اگر این برنامه نباشد آنها نیز دچار این دلسردی و بی‌حوصلگی می‌شوند. البته قرار نیست که این زمان زیاد و طولانی باشد. اگر به چند ساعت نیز خلاصه شود باز هم می‌تواند آنها را از این حس عصر جمعه‌ها برهاند. این تفریح باعث تجدید قوا می‌شود و بچه‌ها می‌توانند با تمرکز بهتر به تکالیف مدرسه خود بپردازند.»
دکتر فردوسی در خاتمه توصیه کرد: «به همه خواننده‌ها توصیه می‌کنم اگر در عصر روزهای جمعه دلشان می‌گیرد می‌توانند با انجام یک برنامه مدون ساده اما دائمی از بی‌حوصلگی این ساعت از روز جمعه رهایی یابند.»

واي من از جمعه ها متنفرم !

سلام
دوست عزيز راست گفتيد واقعاجمعه ها دلگير ه به خصوص عصر جمعه

من هم از جمعه ها متنفرم تنها راهش اينه كه خونه نمونيد بريد بيرون .
من امتحان كردم حتي وقتايي هم كه مهمون هستم باز غروبش دلگيره.
فقط بايد بيرون بود كه اين لعنتي بگذره

سلام به همه
من از یکی شنیدم که عصرای جمعه دل همه میگیره چون خدا تو باطن آدما بدون اینکه خودشون بفهمن حالت انتظار برای امام زمان رو گذاشته و وقتی که عصر جمعه میشه و امام زمان(ع) ظهور نمیکنن دلها میگیره اول که شنیدم زیاد باور نکردم اما وقتی که از ایران اومدم بیرون دیدم
اینجا که جمعه ها تعطیل نیست اما بازم عصر جمعه دلم میگیره
اما عصرای یکشنبه دلم نمیگیره
نمیدونم...

ترانه تنهایی نوشته است:سلام به همه
من از یکی شنیدم که عصرای جمعه دل همه میگیره چون خدا تو باطن آدما بدون اینکه خودشون بفهمن حالت انتظار برای امام زمان رو گذاشته و وقتی که عصر جمعه میشه و امام زمان(ع) ظهور نمیکنن دلها میگیره اول که شنیدم زیاد باور نکردم اما وقتی که از ایران اومدم بیرون دیدم
اینجا که جمعه ها تعطیل نیست اما بازم عصر جمعه دلم میگیره
اما عصرای یکشنبه دلم نمیگیره
نمیدونم...

ترانه تنهايي جون منم اينو وقتي بچه بودم شنيدم و فكر ميكردم كه راسته. ولي وقتي از ايران اومدم بيرون و اينجا شنبه يكشنبه ها تعطيله ديدم كه چقدر عاشق عصر جمعه هستم چون دو روز پشتش تعطيله. ولي در عوض بعد از ظهرهاي يكشنبه دلم ميگيره. و حالا به اين نتيجه رسيدم كه به خدا و امام زمان ربطي نداره و فقط به برنامه ريزيهاي خودمون مربوط ميشه. چون اگه تعطيلاتم رو خوب برنامه ريزي كنم و كارهاي مفيد انجام بدم اصلا دلم نميگيره.

میدونید چرا دلمون میگیره بعد یکی دو روز تعطیلی و خوش گذرونی حالا عصری که میشه یادت میوفته فردا باید بری سره کار و...دوباره بدوبدو اه خوب معلومه آدم دلش میگیره

یادمه وقتی مدرسه میرفتم بیشتر از همه از عصر جمعه بدم میومد مشق های ننوشته و شب هم مهمونی قراره بریم و فردا خانوم معلم میخواد درس بپرسه وایییییییییییییییی

من هم وقتی بچه بودم در ایران جمعها خیلی‌ دلم میگرفت.ولی‌ اینجا اصلا اینجوری نیست.تو رو خدا همه چیزو به امام زمان ربط ندید!!!!!!!!!!!!!!!!!

من اینجا هر روز غروب دلم می گیره . توی کانادا . اخه از ساعت 6 به بعد هیچ کس تو خیابون نیست . عین غروب جمعه و غروب روزهای قتل ایران دلگیره .


من در آلمان تا قبل از ازدواجم دلم یکشنبها migereft.........ولی‌ از وقتی ازدواج کردم یکشنبها روز خانوادست واسمون....سر خودمونو یکجوری گرم می‌کنیم و خوش migzaare.

فكرش رو بكنيد جمعه باشه و آسمون هم ابري باشه........
من هميشه جمعه ها دلم ميگيره يه جورايي ديگه برام عادي شده....

من وقتی‌ ایران بودم فکر می‌کردم جمعها که دلم میگیره علّت دینی یا مذهبی داره ولی‌ الان که اینجام میبینم فقط ۱ شنبه عصر دلم میگیره، که با شوهرم تصمیم گرفتیم ۱شنبه عصر میریم سینما هم فیلمهای جدیدو میبینیم هم دیگه از عصره ۱شنبه ودلگیری خبری نیست...

اونايي كه سركار ميرن خوب معلومه واسه چي دلشون ميگيره
اونايي كه بيكارن پيش خودشون ميگن باز هفته شروع شد ولي هنوز الافم
اونايي كه خانوم خونه هستن جمعه خونه همه هستن و شلوغ پلوغه و قراره دوباره شنبه خلوت بشه
اونايي كه مدرسه يا دانشگاه ميرن هم وضعشون معلومه
فك نكنم كسي از قلم افتاده باشه
تنها راه حلش كه خودمم هم امتحان كردم برنامه ريزي براي كارهاي مورد علاقه در روز شنبه هست كه به شوق اونا ديگه عصر جمعه دلگير نميشه

سلام خانم ترانه تنهايي، شما با اين حس قوي كه به امام زمان داريد، چرا از مملكت امام زمان رفته ايد؟ مسلما در ايران مي توانيد احساس نزديكتري به ايشان داشته باشيد تا در بلاد كفار.

shahrzad نوشته است:سلام خانم ترانه تنهايي، شما با اين حس قوي كه به امام زمان داريد، چرا از مملكت امام زمان رفته ايد؟ مسلما در ايران مي توانيد احساس نزديكتري به ايشان داشته باشيد تا در بلاد كفار.

سلام شهرزاد خانم
همه این دنیا مال خداست بلاد کفر و کشور امام زمان نداره
منم بنا به دلایلی چند سالی اینجا باید زندگی کنم و فکر میکنم مهم نیست که کجا باشی مهم اینه که دلت با کی باشه!!!
موفق باشین






این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: آشپز آنلاین]
[مشاهده در: www.ashpazonline.com]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 765]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب




-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن