تور لحظه آخری
امروز : چهارشنبه ، 16 آبان 1403    احادیث و روایات:  امام محمد باقر(ع):هيچ شفيعى براى زن نزد پروردگارش نجات بخش تر از رضايت شوهرش نيست.
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

سایبان ماشین

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

Future Innovate Tech

پی جو مشاغل برتر شیراز

لوله بازکنی تهران

آراد برندینگ

موسسه خیریه

واردات از چین

حمية السكري النوع الثاني

ناب مووی

دانلود فیلم

بانک کتاب

دریافت دیه موتورسیکلت از بیمه

قیمت پنجره دوجداره

بازسازی ساختمان

طراحی سایت تهران سایت

irspeedy

درج اگهی ویژه

تعمیرات مک بوک

دانلود فیلم هندی

قیمت فرش

درب فریم لس

زانوبند زاپیامکس

روغن بهران بردبار ۳۲۰

قیمت سرور اچ پی

خرید بلیط هواپیما

بلیط اتوبوس پایانه

قیمت سرور dl380 g10

تعمیرات پکیج کرج

لیست قیمت گوشی شیائومی

خرید فالوور

پوستر آنلاین

بهترین وکیل کرج

بهترین وکیل تهران

اوزمپیک چیست

خرید اکانت تریدینگ ویو

خرید از چین

خرید از چین

تجهیزات کافی شاپ

نگهداری از سالمند شبانه روزی در منزل

بی متال زیمنس

ساختمان پزشکان

ویزای چک

محصولات فوراور

خرید سرور اچ پی ماهان شبکه

دوربین سیمکارتی چرخشی

همکاری آی نو و گزینه دو

کاشت ابرو طبیعی و‌ سریع

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1826487538




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

به یاد هنر مند فقید مهدی فتحی


واضح آرشیو وب فارسی:تبیان: یک گام به پیش

اگرچه  میان زمان ساخت فیلم اول ابوالقاسم طالبی " ویرانگر" و دومین فیلم او "آقای رئیس جمهور" فاصله زیادی ایجاد شد، اما از آقای رئیس جمهور تا سومین فیلم طالبی یعنی " نغمه" فاصله چندانی رخ نداد. در واقع در زمان کشمکش های اکران آقای رئیس جمهور، طالبی پیش تولید نغمه را شروع کرد و هم زمان با اکران فیلم، نغمه را کلید زد. اشاره به این موضوع از این بابت ضرورت داشت تا در یابیم که چرا نغمه به لحاظ مضمون و ساختار با دو فیلم قبلی این کارگردان تفاوت دارد. "ویرانگر" فیلمی اکشن و حادثه ای و "آقای رئیس جمهور" اثری سیاسی (البته سریال بازگشت پرستوها نیز در کارنامه طالبی ثبت است) و اکنون نغمه یک ملودرام عشقی بدون شعارهای سیاسی "روز" و حادثه پردازی های مرسوم است. "نغمه" نشان از تجارب و پختگی سازنده اش دارد، فیلمسازی که در سومین اثرش به رتبه ای بالاتر ارتقاء یافته است. حتی اگر بپذیریم که عوامل پشت دوربین از جمله گلاب آدینه در مقام بازیگردان نقشی کلیدی در کمک به کارگردان داشته اند، باز هم این رویکرد نشان از مدیریت اصولی طالبی دارد. اما قرار گرفتن "نغمه" در حوزه  ای به مراتب سینمایی تر، تنها در عرصه فنی و ساختاری صورت نگرفته است، بلکه دیالوگ های روان، غنی و مناسب از جمله قوت های فیلم است.در واقع طالبی از قصه ای نه چندان تازه روایتی تازها با جذابیت های افزون تر خلق کرده است. قصه فیلم درباره یک مهندس کامپیوتر به نام محمود است که بیماری ناشی از آلودگی به گازهای شیمیایی (خردل) او به مراحله حاد رسیده است و چون مرگ خود را پیش بینی می کند، تصمیم می گیرد همسر جوانش را که استاد دانشگاه است طلاق بدهد. از سوی دیگر دانشجوی همسر محمود که در حال تحقیق روی عشق های اساطیری است، طی یک تصادف با محمود آشنا می شود. او پس از مدتی متوجه تمایل محمود به طلاق همسرش می شود و همین مساله او را به محمود نزدیک تر می کند و... طبعاً کسی انتظار قصه های همیشه تازه را از فیلمسازان ندارد، اما همیشه نگاه نو و از زاویه ای جدید از جمله انتظارات تماشاگر از هر کارگردان است، مثلا پیش از این حاتمی کیا به مراتب روایتی منسجم تر و دراماتیک تر از قصه جانبازان شیمیایی با عنوان "از کرخه تا راین" ساخته است و... (جالب می بود اگر عنوان فیلم از آذربایجان تا تهران بود) و قرار هم نیست که دیگر کسی به سراغ سوژه جانبازان نرود ، بنابراین ، موضوع زندگی ،  توقعات و واقعیات زندگی این سمبل های مقاومت ، همیشه می تواند انگیزه های قوی و ارزشمندی برای هر هنرمند باشد. بنابراین دغدغه ابوالقاسم طالبی ستودنی است که تحت هر شرایطی و حتی به رغم فشارهای گوناگون تحمیلی بر فیلم قبلی اش ، باز هم دستمایه آخرین فیلمش برخاسته از دیدگاه ها  و اعتقادات وی است. طالبی در نغمه هم، تضاد طبقاتی ، گرایشات و هجوم فرهنگ بیگانه و پایمال شدن حقوق جانبازان را فراموش نکرده است، حتی به مراتب در این فیلم سینمایی بیشتر به این عناصر پرداخته است، اگر در فیلم "آقای رئیس جمهور" پسر نوجوان خبرنگار ، آلوده فرهنگ بیگانه بود و حرکات موزون اجرا می کرد، در این جا هم صحنه ای از حرکات موزون جوانان در پارک و خیابان را شاهدیم ، اگر چه هر دو مورد در فیلم ها تصنعی می نماید، اما حداقل در این جا کاربرد بهتری یافته است و یا اگر قصه به سیاق فیلم های قدیمی با صحنه  تصادف آغاز می شود (دزدیده شدن کیف دختر قصه و بازپس گیری آن توسط جانباز شیمیایی) از قهرمان بازی و حرکات فیزیکی آن چنانی در این فیلم خبری نیست و اتفاق جذاب و باورپذیری است.اما مشکل فیلم هم در لو رفتن گره آن است. بدین معنی که زودتر از رسیدن دوربین به منزل محمود و همسرش ، تماشاگر حدس می زند که استاد دانشگاه همسر جانباز است و معضل دیگر فیلم عدم پرداخت آدم های فرعی قصه است که نقش کلیدی در روند ماجراها دارند . مثلا نمایش خانواده دختری که قرار است به زودی ایران را ترک کند ، اگر چه در جایگاه تمهیدی  برای نشان دادن فاصله طبقاتی و دغدغه های آنان لازم بود ، اما علت و معلول و انگیزه های مادر و دختر برای عملکردشان مبهم است، ضمن اینکه تحول دختر در تصمیم اش برای ترک ایران در پرده ابهام باقی می ماند. خلاصه این که علی رغم ضعف های اشاره شده ، "نغمه" رتبه برتری را در کارنامه طالبی ثبت می کند ، عوامل این برتری را باید چنین برشمرد: یکدستی در روایت، بازی های حسی و پذیرفته شده، موسیقی موثر و در خدمت سوژه، اجتناب از غلتیدن افراطی به ورطه ملودارم و...اما نگاه کلی تر به فیلم را می توان در فرصتی دیگر و با دیدن دوباره  فیلم مفصل تر و دقیق تر بیان کرد.





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: تبیان]
[مشاهده در: www.tebyan.net]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 677]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن