تور لحظه آخری
امروز : یکشنبه ، 8 مهر 1403    احادیث و روایات:  پیامبر اکرم (ص):روزه براى من است و من پاداش آن را مى‏دهم.
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها




آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1818987657




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

/آخرين گزارش خبرنگار ايسنا از تركيه/ با حضور روساي جمهور ايران و تركيه انجام شد؛ امضاي پنج سند همكاري بين دو كشور


واضح آرشیو وب فارسی:ايسنا: /آخرين گزارش خبرنگار ايسنا از تركيه/ با حضور روساي جمهور ايران و تركيه انجام شد؛ امضاي پنج سند همكاري بين دو كشور


خبرگزاري دانشجويان ايران - تهران
سرويس: سياسي خارجي

پنج سند همكاري بين مقامات عالي رتبه ايران و تركيه در حضور روساي جمهور دو كشورامضا شد.

به گزارش خبرنگار اعزامي خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا) پس از پايان مذاكرات رسمي هيات هاي عالي رتبه ايران و تركيه پنج سند همكاري در زمينه هاي مبارزه با تروريسم ، مواد مخدر و جرايم سازمان يافته و همچنين همكاري در زمينه زيست محيطي و گردشگري، كتابخانه‌هاي ملي و حمل و نقل در حضور دكتر احمدي نژاد و عبدالله گل به امضا رسيد.

روساي جمهور ايران و تركيه پس از مذاكرات طولاني و امضاي اسناد، شب گذشته در يك كنفرانس مطبوعاتي به صورت مشترك شركت كردند.

عبدالله گل رييس جمهورتركيه دراين كنفرانس مطبوعاتي با خوشامدگويي به رييس جمهور ايران، گفت: ملت ايران و تركيه از 400 سال قبل داراي مرزهاي باثبات و آرامي بودند و تمدن دو كشور ارتباط صلح‌آميزي با هم داشته‌اند.

وي اضافه كرد: ديدار و مذاكراتي كه با رييس جمهور ايران داشتيم بر مبناي عدم مداخله در امور دو كشور و توسعه‌ي روابط دوستي و همكاري‌ها در حوزه‌هاي مختلف بوده است.

وي همچنين تصريح كرد : توافق شد كه تمام اين موارد در كميسيون مشترك ايران و تركيه كه 10 روز ديگر در تهران برگزار خواهد شد، دنبال شود.

عبدالله گل همچنين افزود: از موارد ديگري كه مورد تبادل‌نظر قرار گرفت بحث انرژي و برق بود و ماجراي قطع گاز ايران به تركيه در زمستان سال گذشته بررسي شد و مقرر شد كه براي رفع اين مشكل كارشناسان فني دو طرف با هم ديداري داشته باشند.

وي افزود: همچنين درباره‌ي مبارزه با قاچاق مواد مخدر و جرايم سازمان‌يافته گفت‌وگوهايي انجام شد. همكاري‌هاي فرهنگي نيز به مناسبت پنجاهمين سال امضاي تفاهم‌نامه‌ي فرهنگي بين ايران و تركيه از مواردي بود كه در مذاكرات دو رييس جمهور مطرح شد.

رييس جمهور تركيه همچنين از موارد ديگر مطرح در مذاكرات به بحث هسته‌يي ايران اشاره كرد و گفت: جمهوري تركيه علاقه دارد كه موضوع هسته‌يي ايران از طريق مذاكرات و رفع نگراني‌ها حل و فصل شود و همچنين حق ايران در دستيابي به انرژي هسته‌يي محفوظ بماند. تركيه سال گذشته ميزبان يك دور از مذاكرات بين سولانا و لاريجاني بود و اميدواريم مذاكرات در اين زمينه به نتايج موفقي برسد.

به گزارش ايسنا، اوضاع گرجستان از ديگر مواردي بود كه در مذاكرات ميان روساي جمهور ايران و تركيه مورد تبادل‌نظر قرار گرفت.

عبدالله گل در اين زمينه، گفت: حوادثي كه در گرجستان اتفاق افتاده است، باعث نگراني است. دو كشور خواهان ايجاد ثبات و امنيت در اين منطقه هستند و نگراني خود را درباره‌ي وقايع گرجستان اعلام مي‌كنند.

همچنين مسائل عراق و افغانستان و اينكه دو كشور خواهان صلح و ثبات در اين دو كشور اشغال شده هستند نيز از موارد مطرح در مذاكرات ميان روساي جمهور ايران و تركيه بوده است .

به گزارش ايسنا، در ادامه محمود احمدي‌نژاد رييس جمهور كشورمان ضمن تشكر از ميهمان‌نوازي مسوولان تركيه، گفت: روابط ميان ايران و تركيه بسيار عميق و با قدمت طولاني است و ما مانعي در توسعه‌ي روابط با كشور دوست تركيه نداريم و علاقه داريم تا حد امكان اين روابط را گسترش دهيم.

وي افزود: گفت‌وگوهاي سازنده‌اي در فضاي برادرانه داشته‌ايم و مشورت‌ها در خصوص مسائل بين‌المللي باعث نزديكي ديدگاه‌ها شد و همانطور كه رييس جمهور تركيه نيز گفت، قرار شده است روابط تجاري در عرض چهار سال از 10 ميليارد دلار به 20 ميليارد دلار برسد و به نظر ما اين قابل دسترسي است.

وي اضافه كرد: دو كشور در مذاكرات درباره‌ي نفت و گاز و برق توافقات خوبي داشته‌اند و همچنين درباره‌ي حمل و نقل و راه‌آهن نيز به نتايج خوبي رسيدند و همچنين قرار شد سال آينده به نام سال فرهنگي ايران و تركيه اعلام شود و اين يك فرصت استثنايي براي تمدن‌هاي دو كشور است.

احمدي‌نژاد گفت: در خصوص امنيت، مبارزه با تروريسم و قاچاق مواد مخدر توافقات خوبي صورت گرفت. هر دو كشور درباره‌ي عراق معتقد به وجود يك عراق مستقل، يكپارچه و مقتدر هستيم و از روند سياسي عراق حمايت مي‌كنيم و اميدواريم دولت قانوني عراق بتواند به خوبي اين كشور را اداره كند. هر دو كشور معتقديم در عراق اشغال شده نبايد مسائل به ملت تحميل شود.

رييس جمهور ايران در ادامه گفت: درباره‌ي گرجستان نيز دو كشور اين نظر را داريم كه بايد با گفت‌وگو و مذاكره مسائل حل شود.

احمدي‌نژاد درباره‌ي مسائل هسته‌يي ايران، گفت: ما از تلاش برادران عزيز تركيه در حمايت از حقوق قانوني ملت ايران تشكر مي‌كنيم. گفت‌وگو بهترين راه براي حل و فصل اين موضوع است و ما همواره براي گفت‌وگو درباره‌ي مسائل هسته‌يي اعلام آمادگي كرده‌ايم.

وي ادامه داد: ما از مذاكرات ژنو با توجه به حفظ حقوق قانوني و مسلم خود استقبال مي‌كنيم.

رييس جمهور ايران در بخش ديگري از سخنان خود، گفت: دو كشور در مذاكرات تحولات در حال وقوع در منطقه و جهان را بررسي كرديم و بر ضرورت آمادگي براي مقابله با اين تحولات تاكيد كرديم.

وي گفت: روابط دو كشور برادرانه، رو به گسترش و عميق است و ايران از پيشرفت و اقتدار تركيه استقبال مي‌كند، همچنان كه تركيه نيز چنين ديدگاهي درباره‌ي ايران دارد.

وي اظهارداشت : گفت‌وگوهاي ما بسيار مفيد بود و اميدوارم توافقات صورت گرفته موجب جهش در روابط شود.

احمدي‌نژاد در پايان از رييس جمهور تركيه دعوت كرد تا به ايران سفر كند.

به گزارش ايسنا، در ادامه احمدي‌نژاد در پاسخ به سوالي درباره‌ي پرونده‌ي هسته‌يي ايران و مذاكرات با تركيه با توجه به اينكه تركيه عضو ناتو است و به نوعي هم‌پيمان با آمريكا و كشورهاي اروپايي است، گفت: ما تركيه را يك كشور مستقل و خاستگاه فرهنگ و تمدن مي‌شناسيم و صدها سال است كه روابط دوستانه داريم. روابط ما هيچگاه به ضرر هيچكس نبوده است و همواره در خدمت صلح جهاني بوده است.

وي افزود: موضوع هسته‌يي ايران كاملا روشن است. اين موضوع يك مسئله‌ي حقوقي و فني است، اما قدرت‌هاي بزرگ مي‌خواهند آن را سياسي كنند و در اين راستا به بهانه‌هاي واهي ما را تحريم كرده‌اند و اين يك بدخواهي عليه ملت ايران است.

رييس جمهور كشورمان در ادامه با اشاره به مذاكرات هسته‌يي ايران ، گفت: تاكنون ما يك مسير طولاني را در مذاكرات طي كرده‌ايم و هر دو طرف متوجه شده‌اند كه موضوع تنها از طريق گفت‌وگو قابل حل است و ما هم از گفت‌وگو استقبال مي‌كنيم و فكر مي‌كنيم كه در مذاكرات ژنو مسير درستي باز شده است. آنها به ما يك بسته پيشنهاد داده‌اند و ما هم به آنها يك بسته پيشنهاد داده‌ايم. منطقي اين است كه روي مشتركات دو بسته به توافق برسيم.

احمدي‌نژاد افزود: ما از هر ابتكار عملي در توسعه و تحكيم اين روند استقبال مي‌كنيم و برادران ترك ما نقش سازنده‌اي در اين مسير ايفا كرده‌اند.

رييس جمهور ايران در ادامه، گفت: ما معتقديم كه اگر قانون درست است بايد براي همه باشد و عادلانه رفتار شود. انرژي اتمي چيزي است كه همه‌ي ملت‌ها به آن نياز دارند و چند كشور خاص حق ندارند كه آن را در انحصار خود نگه دارند. اين خيلي زشت است كه انرژي هسته‌يي را معادل بمب اتمي مي‌دانند. وي ادامه داد: كساني كه خود بدترين استفاده‌ها از انرژي اتمي را كرده‌اند و انبارهايشان پر از بمب اتمي است امروز مانع استفاده‌ي صلح‌آميز ساير ملت‌ها از اين انرژي مي‌شوند و اين به ضرر همه‌ي بشريت است. آنها بايد اين اجازه را بدهند كه همه‌ي ملت‌ها از اين انرژي تجديد شونده و دوست محيط زيست استفاده كنند.

احمدي‌نژاد در پايان، گفت: از نظر ما آينده بسيار روشن است و مشكل جدي در اين زمينه نمي‌بينيم.

به گزارش ايسنا، همچنين عبدالله گل نيز در اين باره، گفت: در مذاكراتي كه با طرف ايراني داشتيم ما نظرات خود را به آنها منتقل كرديم و آنها نيز نظرات خود را گفتند. اميدواريم اين گفت‌وگوها در اين زمينه به نتيجه برسد.

مذاكرات رسمي هيات هاي عالي رتبه ايران و تركيه به رياست روساي جمهور دو كشور در كاخ چراغان استانبول انجام شد.

به گزارش خبرنگار اعزامي خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا)، در اين مذاكرات كه روز پنج شنبه پس از گفت‌وگوهاي خصوصي دكتر احمدي نژاد و عبدالله گل با حضورشماري از وزرا و معاونان دو كشور برگزار شد ، راهكارهاي توسعه مناسبات تهران - آنكارا در زمينه هاي تجاري ، اقتصادي ، سياسي ، امنيتي و انرژي مورد بحث قرارگرفت.

در پايان اين نشست اسناد همكاري ميان مقام هاي عالي دو كشوربه امضا رسيد.

عبدالله گل رئيس‌جمهور تركيه پيش از آغاز مذاكرات در كاخ چراغان استانبول از رئيس‌جمهور كشورمان به طور رسمي استقبال كرد .

انتهاي پيام
 جمعه 25 مرداد 1387     





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: ايسنا]
[مشاهده در: www.isna.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 49]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب




-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن