واضح آرشیو وب فارسی:تبیان: عاشورا و نیازهاى امروز
پیام عاشورا از عاشورا بیاموزیم صداى سید شهیدان را بهتر بشنویم دو دیدگاه تاریخىدرباره فرهنگ عاشورا و حضرت سیدالشهداء اقدامات انجام شده و ناتمام و كارهایى كه باید انجام شود، فراوان است. اما اقیانوس بیكران عاشورا آن قدر عمیق و بزرگ و پر حادثه است، كه گوهرهاى آن پایان نمىپذیرد و جز با كشتى نجات حسینى نمىتوان در آن راه پیمود. تنها حسین علیه السلام است كه مىتواند بشریت را به ساحل كربلا برساند و از گردابهاى فكرى و اجتماعى رهایى بخشد.در این ورطه كشتى فرو شد هزار كه پیدا نشد تختهاى بر كنار عاشورا و حسین علیه السلام و كربلا، هزاران مسئله تاریخى، سیاسى، فرهنگى، اقتصادى، اجتماعى، اخلاقى، عبادى، فقهى، عرفانى و نظامى دارد، كه اگر آب دریاها مركب و درختان گیتى قلم شود، تا ابعاد و آثار و اهداف این حادثه عظیم را ترسیم كند، توان بررسى و ارائه تصویرى جامع از آن را ندارد.نفوذ بیكران عاشورا و سیدالشهدا در اعماق تاریخ و گستره جهان؛ تاثیر نام و قیام حسینى در عوالم پیدا و پنهان و مرزهاى غیب و شهود؛ حضور مداوم فرشتگان و ساكنان ملا اعلى در بارگاه قدسى امام؛ اشك و آه زمین و زمان و جن و ملك در عزاى سرور آزادگان جهان؛ آفاق روشن محبت دو سویه نبوى و حسینى و تداوم هدایت بشریت به بركت بعثت و عاشورا؛ نقش آب و خاك كربلا در شفا بخشى و امنیت آفرینى؛ عزت و استقلال امت اسلام در پرتو سیره و سخن حسینى؛ نقش امام حسین علیه السلام در ترویج و تبلیغ معارف آسمانى؛ افشاى همیشگى خط نفاق در پرتو عاشوراى حسینى؛ فلسفه قیام و جهاد پرشكوه ابا عبدالله علیه السلام، پیوند قطعى قیام مهدوى عجل الله تعالى فرجه الشریف با قیام و فرهنگ عاشورا؛ و سرانجام درسهاى عشق وعرفان حسینى، همه و همه میدانهایى محدود از محورهاى گسترده پژوهش و تبلیغ و تدریس فرهنگ عاشورا است كه امروز هم همچون همیشه بدان نیازمندیم . پیام عاشوراعاشورا، فریاد بلند مقاومت در برابر تحریف اسلام است. عاشورا، فریادى علیه بى تفاوتى و بى طرفى در جنگهاى حق و باطل سراسر تاریخ است. عاشورا، آواى اعتراض سیدالشهداء به نشستن ناصالحان بر كرسى حكومت امت اسلامى است.عاشورا، بى تفاوتى حكومتها نسبت به سه مسئله مهم «حقیقت» ، «عدالت» و «فضیلت» را محكوم مىكند و حمایت دولتمردان از باطل و بیداد و فساد را بزرگترین منكرات اجتماعى مىداند، كه امام شهیدان در برابر آن بپاخاسته و همه رنج را در مقابله با این منكر بزرگ و بنیادى تحمل كرده است.نهضت حسینى، حركتى از سر سیرى و جهانگردى و سفر تفریحى و تجارى و ورزشى و حتى سفرى به قصد انجام حج و عمره و جهانگردى مذهبى و زیارتى نیست. سفر كربلاى سیدالشهدا علیه السلام هجرتى دفاعى، عبادى، زیارتى و تبلیغى به منظور انجام وظیفهاى دشوار و بزرگ و جهانى و جهادى است. از مراسم عاشورایى كه ما برگزار مىكنیم تا عاشوراى معرفت حسینى، فرهنگها فاصله است؛ گرچه شبیه عاشورا هم مغتنم است و براى بیدادگران وحشتانگیز.ازعبادت كربلایى تا عادت كربلایى تفاوت از زمین تا آسمان است؛ گرچه نفس حضور و زیارت سرور شهیدان شیرین و دلنشین و مسئولیت آفرین است.از شورعاشورایى تا شعور و عرفان حسینى تفاوت از زمین تا آسمان است.از امامى كه برخى ترسیم مىكنیم كه گریزان و هراسان و صامت و آرام است، تا امام قیام و جهاد و فریاد و عزت و اعتراض و وارث پیامبر و امین خدا، مسافتى از غرب تا شرق عالم است.عاشورا، درسها، عبرتها و جلوههایى دارد كه همه ساله از زبان عالمان دین و مبلغان متعهد و فداكار و مداحان مخلص و شاعران كربلایى تكرار مىشود، اما امروز از عاشورا چه درسهایى را باید فرا گیریم و چه معارفى را بیاموزیم؟از عاشورا بیاموزیماز عاشورا، رهایى از رفاه زدگى، وارستگى از علایق زندگى، رهایى از بیم و امید شیطانى، معروف گرایى، منكرستیزى، پاسدارى از حقوق اجتماعى، احساس مسئولیت، ایمان به غیب، آخرت گرایى، دفاع از دین، اصلاحات راستین، جهاد براى احیاى اسلام و اجراى قرآن، بى بال پریدن، و از شهادت خود و یاران نهراسیدن را بیاموزیم .
صداى سید شهیدان را بهتر بشنویماو بشریت را به عزت فرا مىخواند، ما براى ذلت توجیه جستجو مىكنیم .او ما را به استقلال از بندگى غیر خدا دعوت مىكند، ما به بندگى بندگان سر سپردهایم .شعار سیدالشهدا، همان شعار توحید است، دو بعدى است، تركیبى از نفى و اثبات . خوب گوش بسپاریم: «لا اله الا الله». اندیشه عاشورا هم دو بعدى است؛ یعنى، تركیبى از «نه» و «آرى» است. امام با قیام خود لبیک گفت:«لبیك» به خدا، «لبیك» به رسالت، «لبیك» به امامت، «لبیك» به حق و عدالت و تسلیم در برابر حقوق دیگران، «لبیك» به اذان و نماز و نیایش، «لبیك» به قرآن و سنت نبوى صلى الله علیه و آله و «لبیك» به مرجعیت و فقاهت راستین .آواى سید الشهدا علیه السلام را بهتر بشنویم و توحید را از حسین بیاموزیم. عاشورا عصاره «معروف گرایى» و «منكر ستیزى» فرزند فاطمه علیها السلام در سراسر تاریخ است و كربلا نقطه تلاقى حق و باطل در سراسر گیتى .دو دیدگاه تاریخىعاشورا از اینجا پدید آمد كه راجع به انسان و جهان و اداره عالم و آدم دو دیدگاه وجود دارد . دیدگاهى كه خدا و قیامت و نبوت را باور دارد و حكومت بر بشریت را حق خدا و رسول و امامان صالح به انتخاب خدا و رسول و امامان قبلى مىداند و دیدگاهى كه خدا و قیامت و رسالت را دروغ مىشمارد و یا با تردید به آن مى نگرد و حكومت را حق كسانى مىداند كه از زور و زر و تزویر بیشترى برخوردارند . درگیرى این دو اندیشه در صحنههاى اقتصاد و فرهنگ و سیاست از هر روز عاشورایى پدید مىآورد و از هر سرزمین كربلایى مىسازد.در این نبرد همیشه تاریخ، یك طرف حسین است، وارث آدم، وارث نوح، وارث ابراهیم، وارث موسى و عیسى علیهم السلام و میراث دار مسئولیتهاى دشوار محمد صلى الله علیه و آله و على علیه السلام و در سوى دیگر یزید است و عبیدالله و شمر، وارثان شیطان و فرعون و نمرود و هامان و بلعم .یك تفكر خدا را پذیرفته است و امین و حجت خدا در زمین را اطاعت مىكند و یك تفكر اصلا خدایى را باور ندارد، یا براى او حجتى قائل نیست و عقل فردى و جمعى بشریت را براى اداره انسان و جهان كافى مىشناسد.یك تفكر به دیندارى و قرآن شناسى و فقاهت و حلم و علم و سماحت و محبت در دل مؤمنان افتخار مىكند و یك دیدگاه به استانداردهاى جهانى و پیشرفت و توسعه و رفاه قبیلهاى و شخصى و ملى مىاندیشد.یك تفكر، به اقامه نماز و پرداخت زكات و امر به معروف و نهى از منكر مى بالد و افتخار مىكند و یك اندیشه، آزادى جامعه از هر گونه ایدئولوژى و عقیده و اندیشه آسمانى را خواستار است.یك تفكر، شهادت را اوج تكامل انسان مىبیند و یك دیدگاه، جهاد و شهادت را خشونت طلبى و ضد تمدن و پیشرفت تلقى مىكند .یك تفكر، براى حكومتها وظیفهاى جز دفاع از حقیقت و شریعت و فضیلت نمىشناسد و یك تفكر، در جنگ حق و باطل اظهار بى طرفى مىكند.شناخت و تبلیغ عمیق و دقیق تفكرعاشورایى مسئولیتى است كه امروزهم بر دوش مبلغان راستین اسلام است. باشد كه با استمداد از خود آن بزرگوار موفق باشیم . "السلام على الحسین و على على بن الحسین و على اولاد الحسین و على اصحاب الحسین علیهم السلام"
این صفحه را در گوگل محبوب کنید
[ارسال شده از: تبیان]
[مشاهده در: www.tebyan.net]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 429]