تبلیغات
تبلیغات متنی
محبوبترینها
ساقدوش کیست ؟ | وظیفه ساقدوش در مراسم عقد و عروسی چیست ؟
قایقسواری تالاب انزلی؛ تجربهای متفاوت با چاشنی تخفیف
چگونه ویزای توریستی فرانسه را بگیریم؟
معرفی و فروش بوته گرافیتی ریخته گری
بهترین بروکر برای معاملات فارکس در سال 2024
تجربه رانندگی با لندکروز در جزیره قشم؛ لوکسترین انتخاب
اکسپرتاپ: 10 شغل پردرآمد برای مهاجران کاری در کانادا
صفحه اول
آرشیو مطالب
ورود/عضویت
هواشناسی
قیمت طلا سکه و ارز
قیمت خودرو
مطالب در سایت شما
تبادل لینک
ارتباط با ما
مطالب سایت سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون
مطالب سایت سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون
آمار وبسایت
تعداد کل بازدیدها :
1816807149
عمليات بانكداري خالي از ربا نيست
واضح آرشیو وب فارسی:سایت رسیک: عضو مجلس خبرگان رهبري:
عمليات بانكداري خالي از ربا نيست
خبرگزاري فارس: عضو نمايندگان مجلس خبرگان رهبري گفت: با توجه به اينكه در الگوي اسلامي ربا و قرضالحسنه مانند دو كفه ترازو عمل ميكنند در حال حاضر عمليات بانكداري خالي از ربا نيست.
به گزارش خبرنگار اقتصادي خبرگزاري فارس، آيتالله محيالدين حائري شيرازي در جمع كارشناسان معاونت برنامهريزي و نظارت راهبردي رئيس جمهور در مورد تدوين الگوي اسلامي ايراني پيشرفت اظهار داشت: با توجه به اينكه در اسلام ربا و قرضالحسنه همانند دو كفه ترازو عمل ميكنند كه نميتوانند هر دو كفه با هم بالا بيايند، بلكه بالا آمدن يك كفه باعث پايين آمدن ديگري ميشود، امكان ندارد با وجود ربا قرضالحسنه رشد كند.
وي گفت: در حال حاضر در كدام شعبه از بانكهاي موجود كشور سراغ داريد كه يك نفر نيازمند واقعي بتواند 100 هزار تومان قرضالحسنه واقعي دريافت كند.
آيتالله حائري شيرازي افزود: هيچ تعارفي نداريم، وقتي جايگاه قرضالحسنه واقعي در بانكها در حد صفر است، بنابراين آنچه ميماند ربا است، گرچه نام آن را جعاله و يا ساير عقود اسلامي بگذارند.
عضو نمايندگان مجلس خبرگان رهبري تأكيد كرد: امروز بردهداري قديمي منسوخ شده و به جاي اينكه يك نفر مالك برده باشد، به جاي آن بردگي مدرن به وجود آمده كه كل جامعه برده يك مجموعه كوچك ميشوند.
وي افزود: دو نظام در عالم از نظر اقتصادي تعريف شده يكي چپ و ديگري نظام راست است نظام چپ سوسياليستي و كمونيستي و نظام راست يعني سرمايهداري و هر دو سيستم بردهداري مدرن هستند.
آيتالله حائري شيرازي تأكيد كرد: در سيستم چپ مطلب روشن است وقتي مالكيت منحصر به دولت باشد مردم كه حق مالك شدن چيزي را ندارند همانگونه كه برده مالك نميشود اما وضع برده بهتر از چنين مردمي است چون بردهها سهميه مكاتب و كتابت اگر بدهند آزاد ميشوند اما در نظام سوسياليستي دولت همواره بردهدار و مردم برده دائمي هستند.
وي افزود: در نظام سرمايهداري سرمايهدار همان بردهدار است و همان گونه كه در قديم بردهداران تعدادي كار چاقكن ميخواستند، دولتهاي كوچك نيز در حال حاضر به عنوان حقالعمل كار نظام سرمايهداري عمل ميكنند و در قالب ماليات و حقالعمل دولت از مردم وجوهي گرفته ميشود.
عضو نمايندگان مجلس خبرگان رهبري تأكيد كرد: در نظام سرمايهداري، دولتها مردم را تا آخر عمر بدهكار خود ميكنند و در نظام سرمايهداري مرتب مردم زير قسط بانكها قرار دارند، از قسط خانه، تلويزيون، وسايل و ساير امكانات رفاهي گرفته تا ماليات و حقالعمل دولت توسط مردم پرداخت ميشود و در عين حال جامعه هيچوقت از اين بردهداري آزاد نميشود.
*ربا خواري بردهداري جديد
آيتالله حائري شيرازي تأكيد كرد: رباخواري يك نوع بردهداري جديد است كه مردم را استثمار ميكند، در گذشته خود برده كار ميكرد، امروز پول مردم به عنوان برده براي سرمايهدار كار ميكند.
وي گفت: امام راحل گفت، پول در اسلام كار نميكند و كاري كنيد كه پول مستقلاً كار نكند.
وي با اشاره به جلسه با كارشناسان وزارت اقتصاد در حضور آيتالله رضواني از افراد مؤثر تدوين قانون بانكداري بدون ربا گفت: تعداد قابل توجهي كارشناس در آن جلسه حضور داشتند، گفتم آيا شما ميتوانيد قول دهيد و امضا بدهيد كه در بانكداري اسلامي پول كار نميكند كه آنها همه گفتند، نميتوانيم چنين اطميناني به شما بدهيم.
وي گفت: هيچ كارشناسي هنوز نميتواند شهادت دهد كه در بانكهاي كشور پول كار نميكند و اگر يك نفر آمد و شهادت داد كه پول در بانكها كار نميكند، من به او جايزه ميدهم.
عضو نمايندگان مجلس خبرگان رهبري تأكيد كرد: در حالي كه امام خميني گفته بود در اسلام پول كار نميكند، حال اين دو مسئله را كنار هم بگذاريد، چه نتيجهاي ميگيرد، چرا اين گونه شده، علت چيست و تا مسئله مهم كار كردن پول در كشور حل نشود، نميتوانيد ريشه رباخواري را در كشور بخشكانيد.
* كاركرد پول گره زيرين حذف ربا
آيتالله حائري شيرازي با ذكر مثالي در اين باره گفت: جعبه زولبيا كه توسط قناد گره زده ميشود،داراي دو گره است كه تا گره بالايي باز نشود، گره زيرين باز نخواهد شد. در مورد ربا و بانكداري نيز تا مسئله مهم كار كردن پول حذف نشود، مشكل ربا در كشور حل نخواهد شد.
وي افزود: نخستين گام اين است كه سكه طلا پشتوانه اسكناس كشور شود، يعني گفته شود، اسكناس الف يك دهم اسكناس ب يك صدم و اسكناس ج يك هزارم يك سكه تعريف شود و خزانهدار بانك مركزي ابتدا پشتوانه پول را دريافت كند، سپس اسكناس بپردازد و اين همان باز كردن گره اول است.
اين استاد حوزه علميه خاطرنشان كرد: شما قبل از اين كه پول را به حالت اوليه پول رايج اسلام برگردانيد، ميخواهيد ربا را برداريد و اين كار نشدني است.
* يك ميليون تومان جايزه براي پيشنهاد عملي حذف ربا
آيتالله حائري شيرازي تاكيد كرد: بنده يك ميليون تومان جايزه براي كسي در نظر گرفته ام كه بتواند گره اول حذف ربا از بانكداري را رائه كند.
عضو نمايندگان مجلس خبرگان رهبري افزود: امكان ندارد گره ربا در جامعه باز شود، قبل از اينكه گره پول (تعريف) باز شود. حال اگر اسم ربا را حذف كرده و اسم آن را مضاربه گذاشتهايد، نميتوانيد خود را گول بزنيد، تغيير اسم تغيير ماهيت نيست. اسلام با حساسيت روي اين مسئله اسم ربا را گذاشته است با سيستم كنوني آدم پولدار هر روز پولدارتر و آدم فقير هر روز فقيرتر ميشود.
وي گفت: شما يك نفر را به من نشان دهيد كه حتي در يك ثانيه ربا ندهد، مثلاً وقتي سوار آژانس مسافربري ميشويد يك قسمت از حقالعمل اين راننده بابت بهره پرداخت وام بانكي پرداخته ميشود و امروز نان اكثر مردم در متن بهره قرار گرفته است.
عضو نمايندگان مجلس خبرگان رهبري افزود: قيمت جنس گران نميشود، بلكه پول ارزان ميشود، علت اين است كه بين نسبت اسكناس و كالاي موجود تعادل حفظ نشده و مقدار بيشتري اسكناس چاپ شده است، در حالي كه كالا زياد نشده و اين تسهيم به نسبت ميشود كه باعث ميشود، مثلاً حجم اسكناس 4 برابر حجم كالاي موجود باشد كه قيمت اسكناس يعني ارزش آن يك چهارم ميشود كه باعث تورم خواهد شد.
*آوردن پول اعتباري بدون لوازم جانبي
آيتالله حائري شيرازي افزود: آنهايي كه پول اعتباري را اختراع كردند، يك قوانين ديگري نيز به صورت جانبي گذاشتهاند، اما در كشور ايران رسم براين است، از هر قاعده بازي يك چيزي وارد ميشود و لوازم آن قواعد رعايت نميشود.
وي گفت: آنهايي كه مساله توليد داخلي را پشتوانه اسكناس كردند، قواعد بازي را رعايت ميكنند، اما ما به قدر حقوق كارمندان اسكناس ميدهيم و اگر حقوق دو برابر شود دو برابر نيز پول ميدهيم كه با اين ترتيب فرد ميتواند نصف دفعه قبل جنس خريداري كند.
* با خلق پول هيچ كشوري ثروتمند نميشود
آيتالله حائري شيرازي تصريح كرد: مگر ميشود يك كشوري با خلق پول ثروتمند شود و مشكل آقايان امروز همين است.
وي افزود: اگر اسكناس با پشتوانه سكه باشد، آن موقع خلق پول نخواهد شد و سكه جلوي افزايش بي حدواندازه چاپ اسكناس را ميگيرد.
عضو نمايندگان مجلس خبرگان رهبري افزود: در حال حاضر اگر هزار ميليارد تومان هم اسكناس چاپ شود، مشكلي ندارد، اما اگر سكه در پشتوانه قرار داشته باشد، گفته ميشود تعداد سكههايت كجاست و چون تعهد كردهاي بايد به همان نسبت سكه در بانك مركزي وديعه بگذاريد.
وي افزود: تا مسئله پول حل نشود، برنامه و بودجه و توسعه راهبردي اسلامي ايراني معنا ندارد. پول مرتب تنزل ارزش پيدا ميكند، در حالي كه پول بايد قوي باشد و پول قوي به چه معناست.
آيتالله حائري شيرازي گفت: طبق آيه قرآن ولايت كفر بر مسلمانان ممنوع است آيه «ولن يجعل الله للكافرين علي المومنين سبيلا» شما كه نميخواهيد ولايت كفر بر سر مسلمانان باشد، در حال حاضر شما نفت مسلمين را ميدهيد و به دلار تبديل ميكنيد.
* اعتبار دلار به خريدار است نه مشتري
وي تأكيد كرد: اينكه ميگوييم دلار نباشد، نه اينكه به جاي آن يورو باشد كه بدتر است، در واقع شما و مردم كشورها به دلار اعتبار ميدهيد. اعتبار دلار به خريدار است نه به منتشر كننده، چون معناي پول اعتباري همين است، خريدار به آن اطمينان دارد و هيچ اعتباري به جز اعتبار خريدار در مورد پول وجود ندارد و اگر سؤال شود، قيمت پول خارجي چقدر است از شما سؤال ميكنند، چقدر آن را قبول داريد و اين باعث تنزل و ترقي قيمت ميشود.
عضو نمايندگان مجلس خبرگان رهبري تأكيد كرد: شما نفت خود را ميدهيد، دلار ميگيريد و با دلار او خريد ميكنيد، اما او كه خريدار نفت شماست، ريال شما را قبول ندارد. يعني(هَا أَنْتُمْ أُولاءِ تُحِبُّونَهُمْ وَلا يُحِبُّونَكُمْ) شما او را دوست داريد، اما او شما را دوست ندارد.
آيتالله حائري شيرازي تأكيد كرد: تاكنون كساني در ادارات حضور داشتهاند كه صحبتهاي غربيها را مانند وحي منزل قبول ميكردند و هر فرمولي كه بانك جهاني و صندوق بينالمللي پول بگويد، ميپذيرفتند، اما منظور از توسعه راهبردي اسلامي ايراني اين است كه از دست اين وحيها جدا شويم.
* آنقدر كه حرف غربيها را قبول داريم خودشان قبول ندارند
وي گفت: آنقدر كه ما به حرفهاي غربيها اعتقاد داريم، خودشان به حرفهاي خود مقيد نيستند، اما دكترهاي ما كه اين مسايل را آموزش ديدهاند، به آن مقيدند و آنها چون اين حرفها را خلق كردهاند، روي آن بحث ميكنند، اما ما بدون چون و چرا آن را ميپذيريم.
عضو نمايندگان مجلس خبرگان رهبري افزود: در حال حاضر اكثر دكترهاي شما هم مقلد هستند و توليد علم ندارند، يك مشت فرمول در ذهن آنهاست كه فكر ميكنند، حقيقت يعني همين است. وقتي ميگوييم پول اين (با پشتوانه سكه) هست، ميگويد نميشود، بنابراين براي توسعه راهبردي اسلامي ايراني بايد اول از واژه «نميشود» بيرون بيايد. بعد ميگويد با علم نميتوان مقابله كرد.
آيتالله حائري شيرازي تأكيد كرد: من نميگويم با علم مقابله كنيد كه مقابله با علم غلط است و علم تجربي است، اما اقتصاد جزء علوم انساني است.
عضو نمايندگان مجلس خبرگان رهبري تصريح كرد: دانشمندان اين علوم به قدري كه انسان را ميشناسند، علوم انساني هم به اندازه همان شناخت آنهاست و به قدري كه نسبت به انسان جاهل هستند، علم آنها نيز جهل مركب است. علم ساينس(تجربي) است، علم ناولج(دانش) نيست.
وي افزود: چون اقتصاد براي انسان است، نميتوان گفت انسان در خدمت اقتصاد قرار دارد، همان گونه كه آقاي عسگري كتابي براي مجاهدين آن زمان نوشت و گفت اقتصاد براي انسان است، نه انسان براي اقتصاد. پس اول انسان،اخلاق، نظام و تكامل او تعريف شود، تا اقتصاد قابل تعريف باشد.
عضو مجلس خبرگان رهبري در ادامه افزود: ميرفندرسكي در قصيدهاي گفته «چرخ با اين اختران نغز و خوش و زيباستي/ صورتي در زير دارد هر كه بر بالاستي/صورت زيرين اگر بر نردبان معرفت/در رود بالا همان با اصل خود يكتاستي/ اين سخن را در نمييابد فهم فهم ظاهري /گر ابو نصر ستي و گر بوعلي سيناستي/ جان عالم دانمش گر فهم جان داري زتن/ بي شريك و بي نظير و واحد و يكتاستي» انسان اين است تكامل انسان يعني آن مرتبه. اقتصاد انسان بايد بر مبناي اين شناخت باشد.
وي در مورد اينكه رونوشت برابر اصل است، گفت: اين مطلب را اروپا ميدانست كه انسان صورت زيرين است كه اگر از نردبان معرفت بالا رود، با اصل خود يكي است.
آيتالله حائري شيرازي افزود: در اسلام در مورد انسان گفته ميشود، حتي يك ذره ظلم نبايد به كسي بشود، چون وقتي حق يك مظلوم برگردن ظالم پيدا شد، او را به درگاه خداوند راه نميدهند، همانند اينكه نگهبان ادارات وقتي فرد غريبه ميخواهد وارد شود، ميگويند هماهنگ نشده و راه نميدهند، فرد ظالم نيز كه حقالناس بر گردن دارد، به درگاه خدا راهي ندارد.
وي افزود: چگونه است كه دولت ها پول مردم را برميدارند و اين حقالناس به حساب نميآيد، طرف جنس داده و پول گرفته ارزش پول كم و قيمت جنس بالا رفته، در عين حال كه پول در جيب مردم است، اما با اقدامات دولتها ارزش اين پول كم و زياد ميشود و اين يعني از جيب ديگران برداشتن است.
* ارزش دينار اسلامي 1000 سال ثابت ماند
آيتالله حائري شيرازي در ادامه با ذكر مثالي گفت: پدر ما حدود 90 سال پيش خانهاي با 20 اتاق، زير زمين و حياط در شيراز به قيمت 75 تومان خريد كه ما در آن بزرگ شديم، در حالي كه چند وقت قبل من به مشهد رفتم و مقداري عناب خريدم، 1800 تومان بود، وقتي شمردم 20 عدد بود، هر عدد 90 تومان شده بود، يعني ارزش پول آنقدر ظرف 90 سال كم شده كه يك دانه عناب از يك منزل با 20 اتاق بيشتر شده است، در حالي كه در اسلام دينار اسلامي هزار سال بر آن گذشت، اما همچنان يك دينار معادل يك گوسفند بود.
وي افزود: يك دينار اسلامي يك مثقال طلا بود، در حال حاضر كاهش ارزش پول به جايي رسيده كه در بسياري اوقات طلا در معدن در كوه وجود دارد، اما هزينه استخراج بيشتر از درآمد آن است و به هر شركتي كه گفته ميشود، اين طلا را استخراج كنيد، وقتي وارد كار ميشود ورشكست ميشود و اين خاصيت پول اعتباري است، اما پول صدر اسلام كه ذاتا ارزش داشت، اگرچه هزار سال از آن ميگذرد، ما همچنان يك دينار معادل يك گوسفند است، اگر پول وصل به طلا و سكه طلا باشد، پول با بالا و پايين آمدن به طلا هماهنگ خواهد شد.
آيتالله حائري شيرازي تاكيد كرد: متأسفانه فقهاي ما چون كاربردي نبودند اعلام ميشد، اگر كسي مهريه زن خود را براساس طلا قرار دهد، اين درست نيست، چون قيمت طلا بالا و پايين ميرود و مرد دچار غرر و ضرر ميشود، بايد اين مهريه تبديل به پول شود، در حاليكه امام خميني ميگويد اگر فقيه نتواند فقه اسلامي را بين اقتصاد غرب و شرق معين كند، به حقيقت فقيه نيست.
عضو مجلس خبرگان رهبري تأكيد كرد: اگر مهريه زن در 20 سال قبل به ريال مشخص شده و امروز بخواهند با تورم آن را پرداخت كنند، حوادث تلخي پيش ميآيد، بنابراين بايد چيزهايي در اسلام وارد شود كه آن طرف نتيجه نيز درست باشند.
عضو مجلس خبرگان رهبري افزود: من نميگويم يك ذره خلاف علم تجربي حركت كنيم، اما در علوم انساني آنچه كه از غربيها آمده نبايد به منزله وحيمنزل تلقي شود.
وي گفت: اگر روضه خوان در محرم اعلام كند، جگر امام حسن(ع) براثر سم وارد تشت شد و مرادش استعاره است، همان گونه كه در روز جنگ بدر وقتي سربازارن مشرك به پيكار آمدند، پيامبر(ص) فرمود قريش پارههاي جگرش را براي شما فرستاده و يا مادر به بچه ميگويد پاره جگرم يا گفته ميشود، خوني كه خورده بود در همه عمر از گلو بريخت اينها همه استعاره است وگرنه امام كه خون نميخورد، حال اگر اين مسائل را كه در حيطه علوم انساني است بخواهيم با محك علوم تجربي سنجش كنيم، فردي كه در روضه حاضر است، ميگويد كبد چه ارتباطي به معده دارد كه بخواهد جگرش وارد تشت شود، در حالي كه اينجا مراد استعاره است و ميخواهد احساسات مردم را تحريك كند.
وي تأكيد كرد: مسيحيت قديم كرويت زمين را انكار كرد و همين انكار علوم تجربي باعث برانداختهشدن مسيحيت شد، ما هم اگر خلاف علوم تجربي رفتار كنيم، روحانيت ميافتد، اسلام چيزي غير علمي ندارد.
وي گفت: نسبت به علوم انساني غرب ميتوان تشكيك وارد كرد و دانشمندان علوم انساني غرب هيچ ادعايي ندارند و خودشان ميگويند انسانشناسي ما قراردادي است، اين اندازه شناخت امروز من از انسان است كه مبناي علوم انساني ديالكتيك قرار گرفته است و بستگي به اين دارد كه در بحث انسانشناسي به كجا برسيم منشاء استاندارد در علوم انساني وجود ندارد.
آيتالله حائري شيرازي تأكيد كرد: من 100 هزار تومان جايزه ميدهم به كسي كه يك مطلب علوم انساني بياورد كه در آن اين جمله به قول فلاني وجود نداشته باشد، اما اگر در علوم تجربي گفته شود زمين ميگردد بنا بر قول فلاني يا جاذبه وجود دارد، بنا بر قول فلاني به شما ميخندند.
وي گفت: در علوم انساني حتي يك مورد نيست كه قول بدون قائل باشد، پس علوم انساني ديالكتيك است.
عضو مجلس خبرگان رهبري تاكيد كرد: در اسلام بحث انسانشناسي از قرآن گرفته ميشود، اما روش برخورد با مسائل علمي است و اين انسانشناسي مبناي كار است، شاكله علوم انساني علم است، يعني ساينس است و بايد براي علوم انساني مبناي علمي بيابد.
* علم انساني غرب مفتي در اختيار ما است
حائري شيرازي افزود: متأسفانه علماي اسلامي براي علوم انساني اسلامي قوي ظاهر نشدند و پوشش علمي براي گفتههاي خود نياوردند و علم يا همان ساينس به طور مفت در اختيار ما قرار گرفت و ما به تنبلي و مفت خواري عادت كرديم، ديگران علم خلق كردند و ما مصرف كرديم مثل اين كه كارخانههاي آنها توليد كردند و ما مصرف كرديم.
عضو مجلس خبرگان رهبري تاكيد كرد: ما هر چه ميخوريم، از چوب تنبلي خودمان است علت اين است كه علوم انساني غرب مفت به دست ما رسيده است بايد به خود فشار آورده و علوم انساني برمبناي قرآن را ياد بگيريم.
وي افزود: ما مثل بچههاي تنبل سر امتحان هستيم كه از روي دست بغل دستي خود نگاه ميكند و تمام كارهايي كه كرديم نگاه از بغل دستي بوده است.
آيتالله حائري شيرازي تأكيد كرد: به طور خلاصه اگر براي الگوي اسلامي - ايراني پيشرفت بخواهيم قدمي برداريم، اول پول اسلامي بايد درست شود كه اين موضوع موضوع است و سپس حكم آن يعني براندازي قوا مطرح ميشود و پس از آن حكم قرضالحسنه احيا ميشود، اگر ربا برانداخته شود، قرضالحسنه پديد ميآيد.
وي افزود: ربا و قرضالحسنه دو كفه يك ترازو هستند و نميتوان هر دو كفه با هم بالا بيايند.
* با برچيدن ربا قرضالحسنه ظاهر ميشود
حائري شيرازي تاكيد كرد: آيا قرض بدون بهره به اندازه 100 هزار تومان در بانكهاي ما موجود است، اين امكان ندارد، پس قرضالحسنه صفر درصد است و همه بقيه 100 درصد ربا است چرا روزه شكدار ميگيريد، اگر ميخواهيد بهره را براندازيد، بايد پول با پشتوانه سكه منتشر شود، اين اسكناس يك دهم سكه آن يكي يك صدم سكه و ديگري يك هزارم سكه باشد.
* حقوق بر مبناي كار نه وقت صرف شده
عضو مجلس خبرگان رهبري در ادامه افزود: توصيه دوم اين است كه اگر ميخواهيد توسعه اقتصادي ايجاد شود بايد حقوق برمبناي كار باشد سيستم كارمزدي تعريف شود افراديكه كار بزرگ انجام ميدهند، بايد مزد بزرگتري دريافت كنند، نه اينكه سيستم روزمزدي برقرار شود.
وي افزود: مزد مخصوص آخر كار است تا كار انجام نشود، مزد دريافت نشود، پس بنابراين پول و حقوق بايد تعريف داشته باشد كه پول بر مبناي سكه و حقوق بر مبناي كار باشد، در آن صورت ممكن است يك كسي ماهي 10 ميليون تومان و ديگري 200 هزار تومان دريافت كند و يك كسي كه كار نكرده، هيچي دريافت نكند.
*انتخاب نمايندگان مجلس بر اساس نظام صنفي
آيتالله حائري شيرازي در ادامه توصيه خود به كارشناسان تدوين الگوي اسلامي - ايراني گفت: توصيه سوم اين است كه نمايندگان مجلس تا زمانيكه بر مبناي تقسيمات كشوري انتخاب ميشوند، هيچ وقت انسانهاي كارشناس وارد مجلس نميشوند، چون كارشناس در سطح روستا و شهرستان پيدا نميشود، بلكه كارشناس واقعي در سطح كشور و از محل نظامهاي صنفي مانند نظام مهندسي، پزشكي، پرستاري و ساير صنوف به دست ميآيند، اگر اين گونه شد ديگر افرادي به نام خير براي كانديداي نمايندگي پول خرج نميكند كه بعدا نماينده وامدار او شده و آن خير او را جبران كند، بلكه خود همان نظام صنفي مانند نظام مهندسي افراد كارشناس واقعي را شناسايي كرده و برايش تبليغات ميكنند و به مجلس ميفرستند.
وي افزود: در حال حاضر نسبت به كدام نماينده ميتوانيد شهادت دهيد كه كارشناس واقعي است، به نظر من حتي اگر مدرك دكترا داشته باشد، كارشناس نيست، زيرا از درون صنف به مجلس راه پيدا نكرده، ممكن است دكتراي كشاورزي داشته باشد، اما كارشناس كشاورزي نيست و من ميتوانم افرادي را به شما نشان دهم كه مدرك ندارد، اما كارشناس واقعي كشاورزي است، يا كارشناس صنعت و يا كارشناس تجارت.
عضو مجلس خبرگان رهبري تاكيد كرد: در اسلام گفته ميشود تجربه فوق علم است، در حالي كه بسياري از نمايندگان اسم دكتري و مدرك دكتري دارند، اما تجربه عملي ندارند.
آيتالله حائري شيرازي با ذكر مثالي گفت: مرحوم شهيد مهدي عراقي نه تحصيل حوزوي و نه دانشگاهي داشت، اما در دادگاه طاغوت وقتي او را محاكمه ميكردند، در آخرين لحظات گفتند، آخرين دفاعيات خود را عنوان كن و او با زبان خاص خود گفت: ديدم هر كارخانهاي محصولي كه توليد ميكند، كاتالوگ نحوه مصرف را خودش نوشته ايران خودرو كاتالوگ خودش را ميدهد و خدا هم كه انسانها را در كارخانه خود درست كرده حق دارد، براي آنچه خود ساخته خودش كاتالوگ بسازد، كاتالوگ انسان همان قرآن است و دانشمندان نميتوانند كاتالوگ براي جامعه انساني بنويسند، اين حرف كسي است كه نه تحصيلات حوزوي و نه دانشگاهي داشته، بلكه بازاري بوده است.
وي تأكيد كرد: علوم انساني همان مسائل ديني است، بنابراين شما كه ميخواهيد الگوي اسلامي - ايراني تهيه كنيد، بايد در مورد مجلس از اين نظر برنامهريزي شود كه نمايندگان مجلس از طريق كارشناسان و تقسيمات صنفي به دست آيند نه اينكه برمبناي تقسيمات كشوري انتخاب شوند، اگر اينگونه شد ديگر دغدغه نماينده استان، شهر و فرماندارش نيست، بلكه دغدغه او مسائل كارشناسي كل كشور خواهد بود.
وي تاكيد كرد: در حال حاضر چگونه ممكن است، نماينده مجلسي كه توسط گروه كمي انتخاب شده براي كل كشور حكم كند و قانون تهيه كند.
آيتالله حائري شيرازي با اشاره به نامه اخير رئيس جمهور گفت: دعواي رئيس جمهور و مجلس به خاطر اين است كه قانون ضعيف است، رئيس جمهور با اجراي اين قانون ذله ميشود، اما رئيس جمهورهاي قبلي اين مسئله را در دل نگه ميداشتند و اين رئيس جمهور آن را بيان ميكند و بنده كه از رئيس جمهور دفاع ميكنم، بخاطر اين است كه هر چه اعتقاد دارد بيان ميكند.
عضو مجلس خبرگان رهبري تأكيد كرد: نامه اولي كه به آقاي مشايي نوشتم، بخاطر همين اعتقاد به رئيس جمهور بود كه در آن ادب رعايت كردم و هر كس آن را خواند تاييد كرد و رعايت اخلاق كردم و هرگز هتك او را انجام ندادم، چون ميدانم رئيس جمهور خوبي داريم و بايد مشكل را حل كنيم.
آيتالله حائري شيرازي تأكيد كرد: نامه دوم به آقاي مشايي را هم نوشتهام، اما هنوز منتشر نكردهام.
عضو مجلس خبرگان رهبري تاكيد كرد: خوشبختانه رهبر بسيار خوبي داريم، خدا دو نعمت را به ما داده هم رهبر و هم رئيس جمهور و هم مردم خوبي در كشور وجود دارند.
وي در ادامه گفت: خوشبختانه برخي از افراديكه جدا شده بودند، به حقانيت انقلاب پي بردند آقاي سعيد حجاريان پيش از اين گفته بود، وقتي ما مباني علوم انساني را از ماكس وبر گرفتهايم نه اينكه از قرآن بگيريم نتيجهاش جزو وضع موجود نميشود و وقتي اين سخنان منتشر شد، عدهاي گفتند اين حرفها را در زندان فشار گفته است، در حالي كه چند ماه از آزاد شدناش ميگذرد و حرف خود را پس نگرفته و آنچه را كه فهميده و به آن رسيده مطرح ميكند.
وي در پايان تاكيد كرد: اسلام دين خوبي است و بايد قدر آن را بدانيم.
نجفي خواه رئيس موسسه پژوهشهاي برنامهريز در ابتداي اين ديدار گفت: براي الگوي اسلامي و ايراني يك شوراي سياستگذاري تشكيل شده كه عدهاي از بزرگان آن را هدايت ميكنند و در آن بحثهاي زيربنايي مطرح ميشود كه اگر بنيادهاي نظري حل شود، بقيه مسائل به خطا نخواهد رفت.
وي افزود: دفتر الگوي اسلامي ايراني و تدوين شاخصها راهاندازي شده و در اين دفتر وجه تمايز الگوي اسلامي و ايراني با الگوي غربي بررسي ميشود و ما در مفهوم سازي مشكل اساسي داريم.
رئيس موسسه پژوهشهاي برنامهريزي گفت: حلقه ارتباط دانشهاي اسلامي روز با علوم غربي و تفكيك بخش عمومي و خصوصي اقتصاد در اين دفتر مطالعه ميشود.
نجفي خواه افزود: براساس تفكيك وظايف بايد بدانيم دولت چه كاره است و در كجاها بايد دخالت كند، آيا از امور فرهنگي - سياسي - اقتصادي تا مسائل خانوادگي و سقط جنين دخالت دولت تا چه اندازه باشد و اين مهمترين بحثهاي زيربنايي در اقتصاد و فلسفه مديريت است.
وي افزود: قانون برنامه پنجم كه تدوين شد، در اولي ماده آن تقسيم كالاها به عمومي و خصوصي انجام شد كه در كالاي عمومي قيمتگذاري دولت محدود به كالاي عمومي ميشود و شاخصه كالاي عمومي يكي اكسترناليتي (صرفههاي خارجي به مقياس) يعني اينكه اگر كسي از كالاي عمومي استفاده كرد نميتوان ديگران را از آن محروم ساخت.
وي افزود: كاري كه كارشناسان معاونت برنامهريزي انجام ميدهند مجموعه نظريههاي كالاي عمومي براساس تئوري نظريه بازي و ساير تئوريهاي رايج دنياست.
وي تاكيد كرد: اعضاي اين دفتر خدمت بزرگاني چون شما (آيتالله حائري شيرازي، آقاي هاشمي شاهرودي، مصباح يزدي و ساير بزرگان) ميرسند و راجع به مسائل علوم انساني و حيطه عمومي و خصوصي دخالت دولت صحبت ميكنند.
این صفحه را در گوگل محبوب کنید
[ارسال شده از: سایت رسیک]
[مشاهده در: www.ri3k.eu]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 153]
-
گوناگون
پربازدیدترینها