تور لحظه آخری
امروز : جمعه ، 30 شهریور 1403    احادیث و روایات:  امام صادق (ع):هرکس نماز را سبک بشمارد ، بشفاعت ما دست نخواهد یافت.
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

تریدینگ ویو

لمینت دندان

لیست قیمت گوشی شیائومی

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

طراحی کاتالوگ فوری

Future Innovate Tech

پی جو مشاغل برتر شیراز

لوله بازکنی تهران

آراد برندینگ

وکیل کرج

خرید تیشرت مردانه

وام لوازم خانگی

نتایج انتخابات ریاست جمهوری

خرید ابزار دقیق

خرید ریبون

موسسه خیریه

خرید سی پی کالاف

واردات از چین

دستگاه تصفیه آب صنعتی

حمية السكري النوع الثاني

ناب مووی

دانلود فیلم

بانک کتاب

دریافت دیه موتورسیکلت از بیمه

خرید نهال سیب سبز

قیمت پنجره دوجداره

بازسازی ساختمان

طراحی سایت تهران سایت

دیوار سبز

irspeedy

درج اگهی ویژه

ماشین سازان

تعمیرات مک بوک

دانلود فیلم هندی

قیمت فرش

درب فریم لس

شات آف ولو

تله بخار

شیر برقی گاز

شیر برقی گاز

خرید کتاب رمان انگلیسی

زانوبند زاپیامکس

بهترین کف کاذب چوبی

پاد یکبار مصرف

روغن بهران بردبار ۳۲۰

قیمت سرور اچ پی

بلیط هواپیما

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1816889042




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

هفته نامه آمريكايي:عموم مردم ايران مخالف تسليم شدن در برابر غرب هستند


واضح آرشیو وب فارسی:ايرنا: هفته نامه آمريكايي:عموم مردم ايران مخالف تسليم شدن در برابر غرب هستند
خبرگزاري جمهوري اسلامي (ايرنا): نيويورك - هفته نامه آمريكايي تايم روز چهارشنبه در گزارشي نوشته است: مقام هاي آمريكايي پيوسته تلاش دارند تا موضع تهران بر سرمساله هسته اي را موضع گروهي محدود و افراطي تلقي كنند اما اين واقعيت ندارد چرا كه عموم ايرانيان معتقدند كه تهران نبايد در برابر غرب تسليم شود.


تايم نوشته است: حتي "اكبر اعتماد" مسئول برنامه هسته اي حكومت شاه مخلوع ايران هم رهبران معتقد است كه تهران نبايد تسليم درخواست هاي غرب براي تعليق غني سازي اورانيوم شود.
به نوشته اين هفته نامه آمريكايي، اين فرد كه نخستين برنامه فن آوري هسته اي ايران در رژيم مورد حمايت آمريكا را در سال 1974 آغاز كرده بود اخيرا در يك كنفرانس دانشگاهي كه در تورنتو برگزار شد گفته بود "ايران به درخواست اروپا بيش از يك سال برنامه غني سازي اورانيوم را متوقف كرد ولي چه اتفاقي رخ داد؟ هيچ."
تايم افزوده است :شايد بسيار تعجب انگيز باشد كه يكي از اعضاي حكومت مخلوع شاه به حمايت از موضع تهران در مقابله با غرب بپردازد، ولي بسياري از كارشناسان مسائل ايران معتقدند راهبرد كنوني غرب كه خواستار چشم پوشي از حق غني سازي اورانيوم است، باعث بوجود آمدن يك بن بست ديپلماتيك شده است .
""تريتا پارسي " رييس شوراي آمريكايي هاي ايراني تبار و "آناتول ليون " از تحليلگران مسائل ايران اخيرا در مقاله اي كه در روزنامه فرامنطقه اي "هرالد تريبون " منتشر كردند اعلام كرده بودند تاكيد بر اينكه ايران حق هيچگونه غني سازي اورانيوم را نداشته باشد غيرقابل دفاع است و در عوض قدرت هاي غربي بايد درخواست هاي خود را بر اساس حقوق و محدوديت هاي معاهده منع گسترش تسيلحات هسته اي (ان پي تي) مطرح كنند.
اين معاهده به جامعه بين المللي اجازه مي دهد پوشش قابل راستي آزمايي را بر برنامه غني سازي ايران و ساير توانايي هاي هسته اي آن (به دور از تسليحات هسته اي) داشته باشد.
دكتر اعتماد هم معتقد است كليد اصلي اين معما در ان پي تي نهفته است.
به گفته وي، "آمريكايي ها وقتي به ان پي تي احتياج دارند در مورد آن حرف مي زنند و وقتي به آن احتياج نداشته باشند آن را دور مي اندازند. اين كار را نبايد با يك معاهده بين المللي انجام داد."
ايران عضو ان پي تي است و بر اساس آن، ايران بخاطر شفافيت در فعاليت هاي خود بايد پاسخگوي شوراي امنيت سازمان ملل باشد ولي ان پي تي به امضاء كنندگان آن اين حق را مي دهد كه تحت نظارت آژانس بين المللي انرژي اتمي براي مصارف صلح آميز اورانيوم غني سازي كند.
آژانس بين المللي انرژي اتمي هم تاكنون در گزارش هاي خود اعلام كرده است "هيچ مدركي دال بر اينكه ايران به دنبال تسليحات هسته اي است وجود ندارد".
باوجودي كه فعاليت هاي غني سازي اورانيوم ايران تحت نظارت بازرسان آژانس بين المللي انرژي اتمي صورت مي گيرد، آمريكا و متحدان اروپايي آن و اسراييل مظنون هستند كه ايران به دنبال دستيابي به توانايي توليد تسليحات هسته اي است.
اين اتهامي است كه باعث خشم دكتر اعتماد مي شود. به گفته وي، "ما هم به همين نتيجه رسيده بوديم كه ايران بخاطر اينكه جمعيت آن به سرعت رو به افزايش است و نفت و گاز آن رو به اتمام است، شديدا به انرژي هسته اي نيازمند است و به همين علت است كه من به رغم اينكه در حكومت قبلي بودم بايد نسبت به حكومت فعلي ايران منصف باشم زيرا آنها نيز همين خط مشي را دنبال مي كنند".
دكتر اعتماد مي گويد:صادقانه بگويم ، غرب با رفتار جنگجويانه خود ايران را حتي اگر هم اكنون خواستار آن نباشند، به سمت تسليحات هسته اي سوق مي دهد.
كشورهاي غربي در تازه ترين بسته پيشنهادي خود از موضع قبلي براي تعليق كامل برنامه غني سازي عقب نشيني و پيشنهاد كرده اند كه ايران برنامه غني سازي خود را در همين مرحله حفظ كند و آن را گسترش ندهد.
اعتماد در اين باره مي گويد: اروپايي ها مي گويند غني سازي را متوقف كنيد تا ما مذاكره كنيم ، ولي ايرانيان قبلا اين كار را كردند و هيچ اتفاقي رخ نداد و در زمان شاه هم ما قراردادهايي را با فرانسه و آلمان امضاء كرديم و حتي در آن زمان هم آنها به وعده هاي خود عمل نكردند".
اين متخصص ايراني تصريح دارد: اگر من در حكومت كنوني ايران بودم به غرب اعتماد نمي كردم چرا كه آنها به ما حتي قطعات هواپيماهاي غيرنظامي نمي فروشند و اين مساله باعث كشته شدن صدها انسان مي شود، حال ايرانيان بايد باور كنند كه آنها به ما اوارنيوم غني شده خواهند داد؟
اين موضع يكي از منتقدان ليبرال حكومت ايران است .پس اين احتمال وجود دارد كه چنين موضعي در مورد مساله هسته اي مورد حمايت اكثر مردم ايران باشد.
دكتر اعتماد اشاره دارد: "سال ها است كه آنها ما را به حمله نظامي تهديد مي كنند، اين تحقير آميز است، ما مورچه نيستيم ."
او در حقيقت به اظهارات درياسالار ويليام فالون در مصاحبه ماه مارس با نشريه "اسكوير" اشاره كرده بود كه ايرانيان را مورچه خوانده بود و گفته بود وقتي زمان مناسب فرا برسد آنها را له خواهيم كرد.
به گفته اعتماد، "اگر شما ضعيف نباشيد به شما حمله نخواهند كرد، ما بايد كشور قدرتمندي باشيم و به اين تهديدات تحقيرآميز پايان دهيم و قدرتمند بودن هم به اين معني است كه به خارجي ها گوش ندهيم"".
اروپام 2252/360
 چهارشنبه 23 مرداد 1387     





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: ايرنا]
[مشاهده در: www.irna.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 311]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب




-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن