تور لحظه آخری
امروز : جمعه ، 13 مهر 1403    احادیث و روایات:  امام صادق (ع):به راستى حكمتى كه در قلب منافق جا مى‏گيرد، در سينه‏اش بى‏قرارى مى‏كند تا از آن بي...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها




آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1820594318




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

گزارش سفر به سرزمين نور ؛ غربت غرب


واضح آرشیو وب فارسی:قدس: گزارش سفر به سرزمين نور ؛ غربت غرب
قسمت نخست
* حسن كدخداي عرب

اينجا موطن شهيد مهدي باكري، حميد باكري، علي باكري، شهيد احمد كاظمي و رزمندگان لشكر 31 عاشوراست.

اينجا مشهد روحاني و فرمانده شهيد مصطفي رداني پور است.
اينجا حماسه هاي امير سرلشكر شهيد صياد شيرازي را به خود بسيار ديده است.
اينجا محل عروج شهيد زين الدين، علي قمي و حسن آبشناسان است.
اينجا با مشهد مقدس پيوند عجيبي دارد!«معجزه انقلاب» در مشهد طلوع نموده و چون ستاره اي تابناك آسمان اين منطقه را روشن ساخته است.
سردار رشيد اسلام شهيد محمود كاوه را مي گويم، نام او كه همواره برزبان مشهديها و خراسانيها جاري و در ياد و خاطره مردم پايدار اين منطقه باقي است.
در اينجا؛ عطر خون رزمندگان خراساني لشكر ويژه شهدا فضا را معطر كرده و كوههايش استواري گامهاي رزمندگان رشيدي چون سردار الهيار جابري را بر خود ديده است.
اينجا؛ مردم سرزمينش اگر چه زخم خورده گروهكهاي منحله دموكرات و كومله و منافقين است، اما دلاوريهاي پيشمرگان كرد مسلمان و شهيد اميني را از ياد نبرده است.
اينجا؛ عطر شهادت سردار بزرگ جبهه اسلام «محمد بروجردي» را مي توان حس كرد.
اينجا؛ ستاره هاي آسمان، خلبان شهيد عباس بابايي را خوب مي شناسند؛
اينجا؛ امام جمعه شهيد ملامحمد عظيمي كه با زبان روزه آماج تير تروريستهاي كومله قرار گرفت، بر سر سفره افطار صالحان ديده مي شود.
اينجا؛ ضجه هاي انسانهاي بي گناه و خس خس سينه هاي سوخته شنيده مي شود.
اينجا؛ عمق پستي دژخيمان و پليدي صدام و دروغ پردازان به ظاهر متمدن غربي جلوه مي كند. اينجا؛ تاولهاي جانبازان شيميايي!
اينجا...، اينجا...
اينجا را فقط بايد ديد و درك كرد...، اينجا جبهه هاي شمال غرب است، اروميه، سردشت، پيرانشهر، نقده، مهاباد.
اينجا، جبهه هاي حاج عمران، ارتفاعات تمرچين، قمطره، قله 2519، محور پر پيچ و خم پيرانشهر- سردشت، زندان دولتو، جنگلهاي آلواتان، دوپازا، پل ربط، دارلك، سرو، حكي، دوبره، بند كلاشينگ و... است.
خيلي دوست داشتم محل جهاد و شهادت سردار اسلام شهيد كاوه و مسيح كردستان شهيد محمد بروجردي را از نزديك ببينم تا اينكه اين فرصت از سوي بنياد حفظ آثار و ارزشهاي دفاع مقدس براي خبرنگاران فراهم شد.
پاي به اروميه مي گذاريم، شهر شهيدان باكري، احمد كاظمي، نادر عليزاده، مهدي اميني.
اروميه، مركز آذربايجان غربي، استاني با 1200 شهيد سرافراز، شهيداني كه در مبارزه با رژيم منحوس پهلوي و ساواك به شهادت رسيدند؛ نظير علي باكري، شهيداني كه با نفوذ به جمع گروهكهاي ملحد و منحله، سران آنها را به هلاكت رساندند و سپس به دست آنها شربت شهادت نوشيدند؛ مثل شهيد نادر عليزاده، سرداري كه همه آرزو داشتند پا در ركابش با خصم بجنگند مانند شهيد مهدي باكري.
اينجا، شهر شهيدي است كه زمان شهادتش را خبر مي دهد؛ چون شهيد مهدي اميني، شهر شهيداني كه قبل از پيروزي انقلاب شيريني شهادت را مي چشند؛ شهيد جواد قنبري، و شهيداني كه بعد از جنگ در درگيري با اشرار به آسمان عروج مي كنند همانند فرمانده شهيد سعيد قهاري و... .
در اينجا، خوب در مي يابي كه جبهه هاي شمال غرب واقعاً در غربت است!

گلهاي باغ رضوان
به رسم ادب در ابتداي ورود، به باغ رضوان اروميه مي رويم، تا با گلهاي لاله بيعت كنيم:
بيا عاشقي را روايت كنيم
ز ياران عاشق حكايت كنيم
از آنها كه از خود سفر كرده اند
سفر بر مدار خطر كرده اند
... بيا با گل لاله بيعت كنيم
كه آلاله ها را حمايت كنيم

اينجا مشهد الشهداي سرداران است
وقتي به بزرگ شهيدان خفته در اين بهشت نگريستم، آن زمان كه به والا سردار و دلاور شهرم «مشهد» «شهيد محمود كاوه» نظر افكندم و آن هنگام كه خون ريخته شده سرداران بزرگ اسلام شهيد محمد بروجردي، مهدي زين الدين، علي قمي، عباس بابايي و... را از ذهن گذراندم، دريافتم كه اين سرزمين، مشهد الشهداي سرداران بزرگ اسلام است.
بي دليل نبود كه حضرت آية ا... خامنه اي، رهبر معظم انقلاب و فرمانده كل قوا فرمودند كه: «مردم استان آذربايجان غربي از آزمايش سخت الهي سربلند بيرون آمده اند. اين استان با شهداي بزرگش، با رزمندگانش، با سردارانش، با سردار باكري پر افتخار و بلندش، با مرد و زن پشتيبان و شجاعش، بهترين امتحانها را داد.»

مرور جانفشانيهاي نقده و پيرانشهر
فرخنده زاد روز ولادت امام حسين(ع) و روز پاسدار است كه در جمع پيشكسوتان جهاد و شهادت حاضر و پس از مراسم تجليل، رهسپار نقده مي شويم. شهري كه ضد انقلاب با حمله و نفوذ به آن و شهادت مردم بي دفاع، تقريباً بر شهر تسلط يافت، اما با جانفشاني مردم شهرها و مناطق اطراف به فرماندهي حجة الاسلام والمسلمين حسني، امام جمعه اروميه اين غائله در چهارم ارديبهشت 58 پايان يافت و ضد انقلاب سركوب شد.
محور نقده- پيرانشهر مسير بعدي ماست كه «سيد تاجي»، مسؤول بنياد حفظ آثار و نشر ارزشهاي دفاع مقدس آذربايجان غربي با اشاره به روستاها و ارتفاعات اطراف گفت: اين محلها كمين گاههاي منافقين و احزاب منحله دموكرات و كومله بوده است.

پادگان جانباز!
به پادگان پيرانشهر مي رسيم. تقريباً همه رزمندگاني كه در جبهه هاي شمال غرب بوده اند اين پادگان را به ياد دارند. از گفته سرهنگ وليزاده، فرمانده تيپ يك لشكر 64 پياده كه گفت 78 درصد اين پادگان در جنگ تخريب شده، شايد بتوان آن را پادگان جانباز 80 درصد پيرانشهر ناميد.
ساختمانهاي مخروبه و آثار تير و گلوله و موشك را در بدن اين پادگان مي توان ديد.
اين فرمانده گفت: اين پادگان علاوه بر حملات مداوم توپخانه از ارتفاعات قمطره و منطقه حاج عمران، همواره به وسيله هواپيماهاي عراق بمباران مي شد به طوري كه حتي هواپيماها در برگشت از بمباران شهرها و مناطق ديگر، در برگشت هم بمبهاي باقيمانده خود را در اين پادگان تخليه مي كردند.
به گفته فرمانده تيپ يك لشكر 64 پياده پيرانشهر در يكي از حملات 60 نفر در يك جا شهيد شدند و در مجموع اين لشكر 3000 شهيد تقديم انقلاب و اسلام كرده است.

شهدايي از والفجر 2
تحركات دشمن در جبهه ها، بمباران مداوم پيرانشهر و نفوذ ضد انقلاب در اين منطقه انجام عملياتي نظامي را ضروري مي نمود كه عمليات والفجر 2 در ساعت يك بامداد 29 تيرماه 62 انجام و بخشي از اهداف تحقق يافت و در ادامه سوم مرداد 62 ضمن محاصره چند روستا و گمرك جاده پيرانشهر، حاج عمران عراق آزاد و نيروهاي خودي طي دو مرحله ارتفاعات 2519 (گردمند) را به تصرف درآوردند.
آزادسازي 200 كيلومتر از خاك دشمن، تصرف پاسگاه مرزي تمرچين عراق، پادگان حاج عمران، سلسله ارتفاعات كلو و قله استراتژيك و 3000 متري آن، ارتفاعات 2519 و بسياري از مناطق و روستاهاي اين منطقه بويژه تسلط رزمندگان اسلام بر شهر چومان مصطفي و حومه آن در عراق، قسمت ديگري از دستاوردهاي عمليات والفجر 2 بود و پيرانشهر و پادگان آن از تيررس حملات توپخانه اي دشمن خارج شدند.

43 اتاق فرماندهي
پس از توضيحات مختصر فرمانده «وليزاده»، نوبت به بازديد از قرارگاه عملياتي پادگان پيرانشهر رسيد. بر تابلو، «قرارگاه بدون انتشار» نقش بسته است. پس از پايين رفتن از حدود 20 پله به قرارگاه مي رسيم. آنجا بسياري از سرداران بزرگ شهيد نقشه هاي عملياتي را مرور كردند، آنجا كه رمزهاي عمليات انتخاب مي شد؛ رمزهاي مقدس؛ يا ا...، يا فاطمة الزهرا(س) و... .
در يك لحظه به خود آمدم، اينجا محل تصميم گيريهاي مهم شهيد صياد شيرازي، احمد كاظمي، حسن آبشناسان و شهداي ديگر است. در اينجا فرماندهاني نظير آذرفر صادقانه خدمت كردند و دشمن را به زانو در آوردند.
سرهنگ وليزاده قبل از ورود ما گفت كه اين قرارگاه 43 اتاق و درهاي ورودي و خروجي متعددي دارد. او دايم توصيه مي كرد كه مواظب باشيد، قرارگاه فرسوده است.
راست مي گفت: قسمتي از ضربي سقفها ريخته بود و سنگيني خاكهاي ريخته شده روي قرارگاه كه حالا به تپه اي بزرگ مي مانست خطر ريزش را دو چندان مي كرد.
با خود گفتم چه خوب است همچنان كه تاكنون اين قرارگاه باقي مانده، همچنان باقي بماند و براي باقي ماندن چاره اي جز استحكام سازي آن نيست، فقط بودجه مي خواهد.
ساخت 113 روزه يك بيمارستان مجهز
پادگان لشكر 64 پياده پيرانشهر اما يك بيمارستان تاكتيكي زميني هم داشت كه بسيار جالب بود. بيمارستاني وسيع و مجهز، داراي اتاق عمل، اتاقهاي بستري و... كه در زيرزميني با طي 17 پله به آن مي رسي.
جالب تر اينكه اين بيمارستان با همه عظمتش فقط در 3 ماه و 20 روز به دستور فرمانده لشكر 64 سرهنگ ستاد محمدعلي ظهوري با همكاري پرسنل مهندسي پادگان قوشچي ساخته شده بود.
قبل از خروج از پادگان سردار سرتيپ پاسدار داوود غياثي راد، جانشين بنياد حفظ آثار و ارزشهاي دفاع مقدس خاطره اي از اين پادگان گفت و يادآوري كرد كه بعد از عمليات والفجر 2 كه برخي از مسؤولان سياسي و نظامي از منطقه و پادگان بازديد مي كردند، عده اي از جمله آية ا... مقتدايي، جلال الدين فارسي، شهيد صياد شيرازي، حجة الاسلام والمسلمين حسني امام جمعه اروميه و چند نفر ديگر در پادگان لشكر 64 بوديم كه يك دفعه هواپيماهاي عراقي ظاهر شدند و شروع به بمباران كردند كه در اين حين هر كس در جايي پناه گرفت، ولي آقاي حسني امام جمعه اروميه با اسلحه كلاشي كه در دست داشت به سمت هواپيماها شروع به تيراندازي كرد.
او همچنين از شهيد عباس بابايي و مصطفي رداني پور ياد كرد كه در ارتفاعات قمطره در همين روزها به شهادت رسيدند، همانها كه سرودند:
الهي در هواي ما هوس نيست
الهي جز تو در ما هيچكس نيست
 سه شنبه 22 مرداد 1387     





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: قدس]
[مشاهده در: www.qudsdaily.com]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 705]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب




-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن