تور لحظه آخری
امروز : جمعه ، 30 شهریور 1403    احادیث و روایات:  امام علی (ع):خداوند روزه را واجب كرد تا به وسيله آن اخلاص خلق را بيازمايد.
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

تریدینگ ویو

لمینت دندان

لیست قیمت گوشی شیائومی

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

طراحی کاتالوگ فوری

Future Innovate Tech

پی جو مشاغل برتر شیراز

لوله بازکنی تهران

آراد برندینگ

وکیل کرج

خرید تیشرت مردانه

وام لوازم خانگی

نتایج انتخابات ریاست جمهوری

خرید ابزار دقیق

خرید ریبون

موسسه خیریه

خرید سی پی کالاف

واردات از چین

دستگاه تصفیه آب صنعتی

حمية السكري النوع الثاني

ناب مووی

دانلود فیلم

بانک کتاب

دریافت دیه موتورسیکلت از بیمه

خرید نهال سیب سبز

قیمت پنجره دوجداره

بازسازی ساختمان

طراحی سایت تهران سایت

دیوار سبز

irspeedy

درج اگهی ویژه

ماشین سازان

تعمیرات مک بوک

دانلود فیلم هندی

قیمت فرش

درب فریم لس

شات آف ولو

تله بخار

شیر برقی گاز

شیر برقی گاز

خرید کتاب رمان انگلیسی

زانوبند زاپیامکس

بهترین کف کاذب چوبی

پاد یکبار مصرف

روغن بهران بردبار ۳۲۰

قیمت سرور اچ پی

بلیط هواپیما

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1817180375




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

راز تعادل مورچه ها کشف شد


واضح آرشیو وب فارسی:سایت رسیک: مورچه‌ها با جثه ریزشان می‌توانند بارهایی تا صد برابر وزن و جثه خود حمل کنند. اکنون دانشمندان توانسته‌اند با به‌کارگیری دوربین‌های تصویربرداری پرسرعت، راز تعادل این حشرات زحمت‌کش را کشف کنند.

ابوالفضل کریمی: توانایی فوق‌العاده مورچه‌های کوچک برای جابه‌جایی بارهای سنگین همیشه برای ما جای سوال بوده است. اما اکنون دانشمندان با کمک دوربین‌های پرسرعت متوجه شده‌اند که چگونه مورچه‌ها از حرکات سر کنترل شده برای حفظ تعادل خود استفاده می‌کنند.

به گزارش بی‌بی‌سی، محققان هم‌چنین متوجه شده‌اند گردن مورچه‌ها نقش بسیار مهمی در حفظ تعادل بار بازی می‌کند که این خصوصیت تاکنون در مورد هیچ نوع مورچه‌ای شناخته نشده بود. جزئیات این تحقیقات در نشریه فیزیولوژی تطبیقی A به چاپ رسیده است.

حرکات تعادلی
مورچه‌های علف‌بر (Atta vollenweideri) تکه‌های گیاهانی را که تا صد برابر از آن‌ها سنگین‌تر و بلند‌تر است، حمل می‌کنند. این مورچه‌ها گیاهان را برش داده و مسافت قابل‌توجهی به سمت لانه خود حمل می‌کنند که گاهی این فاصله به 100 متر می‌رسد.

محققان متوجه شده‌اند مورچه با انتخاب تکه گیاهان بلند، میزان باری را که می‌توانند حمل کنند چند برابر می‌کنند. اما انجام این کار ساده نیست و برای حمل این محموله‌ها، کارگران مجبورند در حین بلند کردن بار تعادل آن را نیز حفظ کنند.

کارین مال از دانشگاه کمبریج که این تحقیقات را به همراه دکتر والتر فدرل از دانشگاه کمبریج و دکتر فالویو روسس از دانشگاه وورزبرگ در آلمان انجام داده، در این باره گفت: «برای آن‌که متوجه شویم چگونه مورچه‌ها تعادل خود را حفظ می‌کنند، تیم تحقیقاتی از ویدیوهای با سرعت بالا استفاده کردند تا حرکات این حشره را با دقت اندازه‌گیری کنند.

آن‌ها به مورچه‌ها تکه‌هایی از کاغذ را که در آب پرتقال خیس شده بود، دادند تا مشابه با گیاهان و علف‌ها به نظر بیاید و سپس زاویه‌ای را که این مورچه‌ها برای حمل این بارها استفاده می‌کردند، اندازه‌گیری کردند».
بلند کردن برگ

مال ادامه داد: «برای حفظ تعادل، باید مرکز گرانشی ترکیب بار و مورچه در بالای ناحیه‌ پشتیبانی‌کننده پاها قرار بگیرد. محققان متوجه شدند مورچه‌ها تکه‌های بلند را با زاویه تندتری نسبت به تکه‌های کوتاه با همان وزن نگاه می‌دارند. آن‌ها این تکه‌ها را به شکل‌های گوناگون نگاه نمی‌دارند، بلکه موقعیت آن‌ها را با بالا و پایین بردن سرشان در ناحیه اتصال به گردن تغییر می‌دهند».

به این ترتیب مورچه‌ها قادرند موقعیت برگ‌ها را حتی زمانی که در حال بالا یا پایین رفتن از تپه‌ها یا اشیای مختلف هستند، حفظ کنند. در هنگام بالا رفتن، مورچه‌ها این تکه‌ها را در زاویه بسیار تند‌تری نسبت به مورچه‌هایی که در سطح‌های افقی حرکت می‌کردند، نگاه می‌دارند؛ اما در هنگام پایین آمدن از سراشیبی‌ها، مورچه‌ها این تکه‌ها را با زاویه بسیار کم‌تری با خود حمل می‌کنند.

این تحقیقات اطلاعات مفیدی را در مورد بیومکانیک مورچه‌ها به همراه داشت و نتایج جالبی را برای آن‌ها روشن کرد. لغت بیومکانیک برای توصیف قوانین مکانیکی در موجودات زنده به کار می‌رود.





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: سایت رسیک]
[مشاهده در: www.ri3k.eu]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 130]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب




-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن