تور لحظه آخری
امروز : جمعه ، 30 شهریور 1403    احادیث و روایات:  امام علی (ع):مرگ آرى امّا پستى و خوارى هرگز، به اندك ساختن آرى امّا دست سوى اين و آن دراز كردن هرگ...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

تریدینگ ویو

لمینت دندان

لیست قیمت گوشی شیائومی

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

طراحی کاتالوگ فوری

Future Innovate Tech

پی جو مشاغل برتر شیراز

لوله بازکنی تهران

آراد برندینگ

وکیل کرج

خرید تیشرت مردانه

وام لوازم خانگی

نتایج انتخابات ریاست جمهوری

خرید ابزار دقیق

خرید ریبون

موسسه خیریه

خرید سی پی کالاف

واردات از چین

دستگاه تصفیه آب صنعتی

حمية السكري النوع الثاني

ناب مووی

دانلود فیلم

بانک کتاب

دریافت دیه موتورسیکلت از بیمه

خرید نهال سیب سبز

قیمت پنجره دوجداره

بازسازی ساختمان

طراحی سایت تهران سایت

دیوار سبز

irspeedy

درج اگهی ویژه

ماشین سازان

تعمیرات مک بوک

دانلود فیلم هندی

قیمت فرش

درب فریم لس

شات آف ولو

تله بخار

شیر برقی گاز

شیر برقی گاز

خرید کتاب رمان انگلیسی

زانوبند زاپیامکس

بهترین کف کاذب چوبی

پاد یکبار مصرف

روغن بهران بردبار ۳۲۰

قیمت سرور اچ پی

بلیط هواپیما

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1816999506




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

گزارش تحليلي قدس بر اظهارات اخير آيةا... هاشمي رفسنجاني؛ لزوم توجه دولت به 4 شرط حياتي طرح تحول اقتصادي


واضح آرشیو وب فارسی:قدس: گزارش تحليلي قدس بر اظهارات اخير آيةا... هاشمي رفسنجاني؛ لزوم توجه دولت به 4 شرط حياتي طرح تحول اقتصادي
گروه اقتصادي:اكنون كه دولت كار اجرايي خود براي پياده سازي طرح تحول اقتصادي را تقريباً آغاز كرده است، بسياري از كارشناسان و صاحبنظران خواستار روشن شدن زواياي اين طرح و همچنين تضمين دولت براي خنثي كردن عوارض و ضربات آن هستند.
به گزارش خبرنگار ما، در يك هفته اخير بسياري از شخصيتها، سازمانها، ارگانها و كارشناسان پيرامون ظرايف و بايدها و نبايدها و شروط اجراي طرح تحول اقتصادي و هدفمند كردن يارانه ها صحبت و اظهار نظر كرده اند. شايد شاخص ترين اين اظهار نظرها را بتوان در 3 دسته تقسيم كرد. دسته نخست اظهار نظر مجلس شوراي اسلامي است كه اول كميسيون ويژه براي نظارت بر اين مسأله را تشكيل داد و سپس اين اقدام راكافي ندانست و در هفته گذشته طرحي را در دستور كار تصويب خود قرار داد كه به موجب آن مجلس بايد براي اجراي طرح تحول اقتصادي قانون تصويب كند و دولت مجاز نيست رأساً و بدون تصويب مجلس به اجراي هدفمند كردن يارانه ها مبادرت ورزد.
دومين دسته واكنش بخش خصوصي و اتاق بازرگاني و صنايع و معادن ايران بود كه بارها خواستار تسليم جزئيات طرح تحول اقتصادي از سوي دولت و بررسي و اظهار نظر درباره آن شده است. هفته گذشته اين اظهار نظرها نيز از نظر شدت و كميت افزايش يافت و لحن اتاق بازرگاني در بيان اين درخواست صريح تر و تأكيدي تر شد.
اما سومين واكنش و به قولي مهمترين اظهار نظر درباره طرح تحول اقتصادي دولت را شخصي ابراز كرد كه حدود 16 سال پيش خود نخستين تدوين كننده طرح هدفمند كردن يارانه ها بوده است. آية ا... اكبر هاشمي رفسنجاني چندي پيش و در يك اظهار نظر نسبتاً صريح چهار شرط را براي اجراي صحيح طرح تحول اقتصادي پيش پاي دولت گذاشت و تلويحاً هشدار داد كه در صورت عدم تحقق اين شروط، اجراي اين طرح در چنين ابعاد بزرگي ريسك بسيار بالايي خواهد داشت.
فعال بودن مجلس، لزوم حفظ وحدت ملي، برنامه ريزي دقيق و كارشناسي و مديريت قوي چهار شرط رئيس مجمع تشخيص مصلحت نظام را تشكيل مي دهند. نگاهي به اين شروط نشان مي دهد گرچه در ظاهر آنها شروطي كلي هستند كه هر دولتي به سادگي مي تواند از كنار آن عبور يا نسبت به تحقق آن اطمينان (دهد) اما واقعيت آن است كه هاشمي دقيقاً به چالشهاي اجراي طرح تحول دولت اشاره كرد كه گذشت زمان به درستي تحقق آن را نشان مي دهد. به عنوان مثال آقاي هاشمي رفسنجاني به فعال بودن مجلس اشاره كرده است حال آنكه هر چه پيش مي رويم مي بينيم مشاركت و شايد نقش خواهي مجلس در طرح تحول بيشتر شده و رو به گسترش است. در واقع با حركتهاي اخير مجلس، دولت در خواهد يافت كه مجلس شايد به عنوان مانعي در راه تحول مطرح است و اگر دولت خواهان همراهي آن است، بايد نقشي را كه همان تصويب قانون و نظارت است را براي اين قوه در نظر بگيرد. جالب اينجاست كه رئيس مجمع تشخيص مصلحت نظام به دولت هشدار داده بود كه از قبل نقش مجلس را در اجراي طرح تحول محاسبه كند.
مورد بعدي برنامه ريزي دقيق و كارشناسي است كه اكنون و با آغاز كار آمارگيري و جمع آوري فرمهاي خانوار و در نخستين قدم اجرايي شدن طرح، درستي آن هشدار آشكار شده است. هم اكنون خود آمارگيران نيز معترفند كه اظهارنامه ها با خطاي دست كم 60 درصدي در اظهار مواجهند و راه سريع و كم هزينه نيز براي راستي آزمايي آن وجود ندارد. قطعاً اگر دولت به همين شرط به ظاهر كلي توجه كند، شايد طرح تحول اقتصادي خود و هدفمند كردن يارانه ها را با دقت، شكل و زمان ديگري اجرايي كند. نكته سوم بحث رئيس مجلس خبرگان كه همانا مديريت قوي در اجراي اين پروژه است نيز مانند بحثهاي قبلي پر معنا مي نمايد. آنجا كه هاشمي با كوله باري از تجربه در مقام عضو شوراي انقلاب، رئيس مجلس، رئيس جمهور، عضو مجلس خبرگان، فرمانده جنگ و سرانجام رئيس مجمع تشخيص مصلحت، شناخت كاملي از عصاره و توان مديريتي كشور دارد و شايد به همين علت باشد كه با وجود دارا بودن شهرت كامل و كافي و آماده بودن زمينه از قبل از سال 67 و حتي اوايل دهه 70 حاضر نشد ريسك بالاي چنين كاري را به خود و دولتش تحميل كند. زيرا نيك مي داند انسجام مديريتي، احساس مسؤوليت، سازمان يافتگي و برنامه ريزي در نهادها، ارگانها و دستگاههاي دولتي ايران جايگاهي بسيار مظلومانه دارد و تيم كهنه دولتي با آن بهره وري پايينش نمي تواند پاسخگوي نيازهاي لجستيكي، اداري، اجرايي و مقرراتي چنين تحولي عظيم باشد كه در زندگي تك تك ايرانيان تأثير مستقيم دارد.اگر چه شرايط آن زمان با زمان فعلي كمي متفاوت است.
نكته چهارم و آخر هاشمي درباره اجراي طرح تحول اقتصادي كه شايد در نگاه اول ساده هم به نظر برسد، به لزوم حفظ وحدت ملي مي پردازد اما حفظ وحدت ملي را چه ربط به اجراي طرح تحول؟
پاسخ اين پرسش را ظاهراً بايد از نگرانيهاي امنيتي برخاسته از بحرانهاي اجتماعي- اقتصادي احتمالي ناشي از هدفمند سازي يارانه ها جستجو كرد. آنجا كه عدم پاسخگويي و ناتواني اداري در هضم تغييرات و سرويس دهي نامناسب به مردم، شهروندان را احتمالاً با مشكل مواجه خواهد كرد و اين امر تبعاتي خواهد داشت كه در يك كلام به برهم خوردن وحدت ملي منجر مي شود و هاشمي عمق اين نگراني خود را زير لواي حفظ وحدت ملي پنهان كرده است. با توجه به اين نكات به نظر مي رسد هشدارهاي چهارگانه هاشمي درباره طرح تحول اقتصادي نه از منظر سياسي و رقيب سابق رئيس جمهور، بلكه به عنوان يك مدير كاركشته، عميق و پرتجربه بايد بيش از پيش به آن توجه كرد مردان سياسي آن گاه كه پاي حفظ نظام و انقلاب پيش مي آيد، از منافع خود مي گذرند تا همه چيز حفظ شود.
 يکشنبه 20 مرداد 1387     





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: قدس]
[مشاهده در: www.qudsdaily.com]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 64]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب




-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن