تور لحظه آخری
امروز : یکشنبه ، 1 مهر 1403    احادیث و روایات:  امام صادق (ع):كسى كه كارهاى خود را به خدا بسپارد همواره از آسايش و خير و بركت در زندگى برخوردار اس...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

تریدینگ ویو

لمینت دندان

لیست قیمت گوشی شیائومی

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

طراحی کاتالوگ فوری

Future Innovate Tech

پی جو مشاغل برتر شیراز

لوله بازکنی تهران

آراد برندینگ

وکیل کرج

خرید تیشرت مردانه

وام لوازم خانگی

نتایج انتخابات ریاست جمهوری

خرید ابزار دقیق

خرید ریبون

موسسه خیریه

خرید سی پی کالاف

واردات از چین

دستگاه تصفیه آب صنعتی

حمية السكري النوع الثاني

ناب مووی

دانلود فیلم

بانک کتاب

دریافت دیه موتورسیکلت از بیمه

خرید نهال سیب سبز

قیمت پنجره دوجداره

بازسازی ساختمان

طراحی سایت تهران سایت

دیوار سبز

irspeedy

درج اگهی ویژه

ماشین سازان

تعمیرات مک بوک

دانلود فیلم هندی

قیمت فرش

درب فریم لس

شات آف ولو

تله بخار

شیر برقی گاز

شیر برقی گاز

خرید کتاب رمان انگلیسی

زانوبند زاپیامکس

بهترین کف کاذب چوبی

پاد یکبار مصرف

روغن بهران بردبار ۳۲۰

قیمت سرور اچ پی

بلیط هواپیما

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1817619521




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

مفاهيم مهندسي نفت/‌١٥ آشنايي با مفاهيم چاه‌آزمايي/‌٢


واضح آرشیو وب فارسی:ايسنا: مفاهيم مهندسي نفت/‌١٥ آشنايي با مفاهيم چاه‌آزمايي/‌٢


خبرگزاري دانشجويان ايران - تهران
سرويس: مسائل راهبردي ايران

اشاره:
آن چه كه در پي مي‌آيد، ويرايش نخست دومين بخش از مقاله‌ي «آشنايي با مفاهيم چاه‌آزمايي» است؛ از مجموعه‌ي متون آموزشي آشنايي با مفاهيم مهندسي نفت، ويژه‌ي خبرنگاران سياستي و سياست‌پژوهان بخش بالادستي نفت و اقتصاد انرژي كه در سرويس مسائل راهبردي دفتر مطالعات خبرگزاري دانشجويان ايران، تدوين شده است.
اين مقاله در ادامه‌ي مقاله‌ي قبلي «چاه‌آزمايي 1» به معرفي ساير تست‌هاي چاه آزمايي (well test) و توضيح چگونگي كاربرد تحليل‌هاي حاصل از اين تست‌ها در تشخيص خواص مخزن و سيال موجود در آن و ارتباط آن‌ها با هم و به طور كلي مطالعه‌ و شبيه‌سازي مخزن مي‌بپردازد.
خواننده با مطالعه‌ي اين مقاله تا حدودي مي‌تواند درك كند كه در مراحل مختلف مديريت يك مخزن به چه فناوري‌هايي در چاه‌آزمايي نياز است. در واقع اين مقاله با ادبياتي غيرفني مفاهيمي فني را براي خواننده توضيح مي‌دهد كه با استفاده از آن تا حدودي مي‌توان به ارزيابي عملكرد مديريت مخزن در انجام عمليات‌هاي چاه‌آزمايي پرداخت. پديد آمدن اين امكان براي خبرنگار يا سياست‌پژوه توانايي امكان ارزيابي و پرسش‌گري بالاتري و دقيق‌تري در بررسي كلي سياست‌ها و ظرفيت‌هاي شركت‌هاي نفتي در انجام عمليات‌ چاه‌آزمايي پديد مي‌آورد.
توصيه مي‌شود خوانندگان گرامي قبل از مطالعه اين مقاله شماره‌ي پيشين اين مقاله را مطالعه كنند.
سرويس مسائل راهبردي ايران [email protected]آمادگي بررسي دقيق‌تر نياز‌هاي خبرنگاران و سياست‌ پژوهان محترم و انعكاس ديدگاه‌هاي كارشناسان و متخصصان گرامي مهندسي نفت را درباره‌ي مجموعه‌ي اين مقالات دارد

چاه آزمايي 2

در دوازدهمين مقاله‌ي «مفاهيم مهندسي نفت» ضمن تعريف چاه‌آزمايي (well test) به توضيح درباره‌ي چگونگي كاربرد تحليل‌هاي حاصل از اين عمليات‌ها در تشخيص خواص مخزن و سيال موجود در آن، ارتباط آن‌ها با يكديگر و به طور كلي در مطالعه‌ و شبيه‌سازي مخزن پرداخته شد. در بخش پيشين همچنين تعدادي از آزمايش‌هايي كه روي چاه انجام مي شوند نام برده شد و سه تست معروف‌ترين ( Build up Test, drawdown, DST ) توضيح داده شد.
در اين بخش ضمن ارئه‌ي توضيحي درباره‌ي تقسيم بندي تست‌ها به تشريح تست‌هاي باقيمانده مي پردازيم.
عموماً تمام تست‌هاي چاه را در سه دسته تقسيم بندي مي كنند:
1- تست‌هاي دوره‌اي توليد
2- تست‌هاي سنجش بهره‌دهي چاه
3- تست‌هاي فشارگذرا
آنچه كه به عنوان چاه‌آزمايي يا همان Well Testing مصطلح شده است ، تست هاي دسته سوم و تا حدودي تست هاي دسته دوم مي باشند.

تست‌هاي دوره‌اي توليد
(اندازه‌گيري روزانه‌ي دبي و فشار)

اين تست ها معمولاً همان اندازه‌گيري روزانه‌ي دبي و فشار است، كه براي چاه هاي نفت: دبي توليد نفت، دبي توليد آب و گاز همراه، حجم كل توليد نفت، ميزان گاز آزاد شده از نفت بر واحد حجم و فشار جرياني چاه مي باشد و براي مخازن گازي: مقدار گاز توليد شده در يك روز، دبي توليد گاز در طول روز، مقدار ميعانات گازي تجمع يافته، فشار جرياني چاه و ... است.
تغيير اين پارامترها باعث مي شود كه مهندسان براي بهبود شرايط توليد به تست‌هاي دسته دوم و سوم روي‌آورند و يا چاه را تعمير كنند. مثلاً اگر در توليد روزانه چاه مشاهده شود كه ميزان دبي آب توليدي نسبت به روزهاي قبل افزايش يافته و اين افزايش به مرور زمان بيشتر شود، بايد سعي كرد فشار درون چاه را ثابت نگه داشت و سپس زون‌هاي مشبك كاري شده‌اي را كه آّب از آن ها توليد مي شوند - كه معمولاً مشبك هاي پايين هستند- با مسدود كننده بست. همين موارد نيز براي حالتي كه ميزان گاز توليدي افزايش مي يابد نيز بايد مد نظر قرار گيرد.
امروزه با پيشرفت تكنولوژي، استفاده از روش هاي هوشمند براي كنترل مداوم چاه ( Smart wells ) كمك زيادي به جمع آوري داده‌هاي روزانه چاه مي‌كند و علاوه بر آن مي‌توان با مشاهده تغييرات ناخواسته، به‌صورت خودكار تغييرات لازم را روي چاه اعمال كرد و امكان كنترل از راه دور را بر روي چاه فراهم مي‌كند.

تست‌هاي سنجش بهره‌دهي چاه
(ميزان دبي چاه بر حسب فشار جرياني چاه)

در اين دسته تست‌ها، ميزان دبي چاه بر حسب فشار جرياني چاه رسم مي شود. سپس بر اساس نمودار آن مي توان در يك فشار معين، دبي چاه را حدس زد و همچنين حداكثر دبي چاه را و يا دبي چاه در فشار ترك مخزن(فشاري كه در آن ديگر برداشت از مخزن مقرون به صرفه نيست) را بدست آورد. اساس كار، تخمين توليد در آينده بر اساس معادلات نيمه تجربي ( بعنوان مثال معادله Vogel و يا معادله Fetckovich ) مي باشد كه پارامترهاي مجهول اين معادلات را بر اساس داده هاي موجود از فشار و دبي، بدست مي آورند و سپس اين گونه فرض مي كنند كه معادله مورد نظر با پارامترهاي بدست آمده، براي اين چاه در دبي و فشارهاي ديگر نيز صادق مي باشد. انواع اين تست‌ها براي مخازن نفت و گاز در زير آورده شده است.
براي مخازن نفتي:
1- تست شاخص بهره‌دهي
2- تست عملكرد جريان به داخل چاه
3- Flow after Flow Test تغييرات دبي در زمان طولاني توليد
4- Isochronal Test تغييرات دبي در زمان كوتاه توليد
5- Modified Isochronal Test تغييرات دبي در زمان كوتاه توليد و بستن چاه
براي مخازن گازي :
1- Flow after Flow
2- Isochronal Test
3- Modified Isochronal Test

1- تست شاخص بهره دهي توليد:
اين تست براي اندازه گيري شاخص بهره‌دهي ( PI ) به‌كار مي‌رود كه برابر نسبت دبي به افت فشار در طول عمر مخزن مي باشد. اين شاخص بيان كننده‌ي توانايي ذاتي مخزن براي توليد است كه بيشتر بودن مقدار آن نشان دهنده توانايي بالاي سنگ مخزن در عبور سيال مخزن است.

2- تست عملكرد جريان به داخل چاه(Inflow performance Relationship Test):
اين تست نمودار فشار جرياني چاه برحسب دبي آن است كه براي مخازن نفتي در فشار بالاتر از فشار نقطه حباب شبيه به تست شاخص بهره‌دهي است. يعني نمودار آن‌ها خطي است و براي مخازني كه فشار آن زير فشار نقطه حباب است، از معادله Vogel پيروي مي كنند. كه بر اساس اين معادله مي توان معادله فشار برحسب دبي را براي چاه مورد آزمايش بدست مي آورد.

3- Flow after Flow Test:
براي اين تست از چاه در دبي‌هاي مختلف توليد مي كنند و براي هر دبي آن‌قدر زمان به چاه مي دهند تا فشار جرياني ته چاه تثبيت شود، يعني تغييرات آن خيلي كم شود. پس از تكرار 4 يا 5 مرتبه‌اي اين كار در دبي‌هاي متفاوت، نمودار فشار جرياني تثبيت شده ته چاه بر اساس دبي را رسم مي كنند و بر اساس آن پارامترهاي مجهول معادله Fetckovich را بدست مي‌آورند. سپس بر اساس اين فرمول تصحيح شده مي توان دبي چاه را در هر فشار ديگري حدس زد.

4- Isochronal Test:
يكي از مشكلات تست Flow after Flow طولاني بودن زمان تثبيت فشار درون چاه مي باشد به‌همين دليل در Isochronal Test از چاه براي زماني مشخص در يك دبي مشخص توليد مي كنند سپس بعد از اندازه گيري فشار چاه را مي‌بندند تا به فشار اوليه برگردد و سپس در دو دبي ديگر اين كار را با همان مدت زمان توليد در دبي اول انجام مي‌دهند. و در انتها با يك دبي مشخص اجازه مي دهند فشار چاه تثبيت شود. سپس بر روي داده‌هاي بدست آمده شبيه تست Flow after Flow عمل مي‌شود. با اين تفاوت كه نمودار تنها از نقطه تثبيت شده فشار رسم مي‌شود.

5- Modified Isochronal Test:
اين تست شبيه تست Isochronal است با اين تفاوت كه هنگام بستن چاه نيز زمان برابر زمان توليد لحاظ مي‌شود و اجازه نمي دهند فشار به فشار اوليه مخزن برگردد كه اين روش نيز باعث كاهش زمان تست مي شود.

براي مخازن گازي نيز تست‌هاي نامبرده شبيه به حالت مخازن نفتي عمل مي شود ولي در معادلات مذكور تغييراتي لحاظ مي شود كه براي مخازن گازي كاربرد داشته باشد.

تست‌هاي فشار گذرا ( فشار با زمان )

اين تست‌ها از مهم‌ترين تست‌هايي هستند كه بر روي يك چاه انجام مي شوند و از آن‌جا كه خواص مختلف مخزن نفت از روي آناليز داده‌هاي آن بدست مي آيد داراي اهميت فراواني هستند، اما از آن‌جا كه براي انجام آن‌ها نياز به بستن چاه- گاهي در حد 3 روز – است، متاسفانه در كشور ما كمتر از حد متداول از اين‌گونه تست‌ها استفاده مي‌شود. اساس كار معادلات اين تست‌ها، معادلات حركت سيال در محيط متخلخل است و كاملاً علمي و غيرتجربي مي باشند.
متداول‌ترين اين تست‌ها در زير نام برده شده‌اند:
1- Pressure Build up Test
2- Pressure Drawdown Test
3- Multiple Rate Test
4- Injection Build up or Full off Test
5- well Interference Test
6- Drill Stem Test

موارد 1و2و6 در دوازدهمين مقاله‌ي مفاهيم مهندسي نفت كه بخش اول مقاله‌ي « آشنايي با مفاهيم چاه‌آزمايي » است به‌صورت خلاصه معرفي شدند. در ادامه به معرفي تست‌هاي باقي مانده مي‌پردازيم:

- Multiple Rate Test:
همان طور كه براي Drawdown Test ذكر شد، در اين تست چاه بايد در دبي ثابت توليد كند ولي ممكن است به‌دليل شرايط حاكم بر چاه، در فشار ثابت ته چاه توليد داشته باشيم و يا به‌دليل نوسانات دبي نتوانيم دبي را ثابت نگه داريم. براي اين منظور دبي را در بازه‌هاي زماني مختلف به‌صورت ثابت فرض مي كنند و معادلات حركت سيال را بر اساس دبي‌هاي متفاوت بدست مي آورند و از آن معادلات مي توانند پارامترهاي مخزن را بدست آورند. اگر بازه‌هاي زماني تغييرات دبي را خيلي كوچك در نظر بگيريم آنگاه معادله فشار مخزن بر حسب زمان بصورت انتگرالي مي شوند. كه اساس كار روش convolution است.

- Injection Tests:
تست‌هاي تزريق به‌ درون چاه دو نمونه‌اند:
1- Injectivity Test كه تزريق با دبي ثابت به درون مخزن است كه از نظر معادلات شبيه حالت Drawdown است.
2- fall off يا Build up Test است كه مربوط به زماني مي شود كه تزريق را متوقف مي كنيم و فشار درون چاه را بر اساس زمان ثبت مي كنيم. كه اين حالت هم مانند Build up مي باشد.

- well interference Test:
اين تست يكي از روش هاي به‌دست آوردن storativity (يا قابليت ذخيره‌ي) مخزن است. بدين صورت كه از دو چاه، يكي چاه توليدي و ديگري چاه مشاهده استفاده مي‌شود. يعني با اعمال تغييرات درون چاه توليدي، تغييرات درون چاه مشاهده را اندازه گيري مي كنند. با داشتن فاصله‌ي دو چاه و مدت زمان رسيدن تغيير به چاه مشاهده و ديگر پارامترهاي مورد نياز مي توان ذخيره سازي يك مخزن را بدست آورد.

- Reservoir limit Test:
اين تست مي تواند قسمتي ازتست drawdown باشد يعني هنگام توليد آن‌قدر زمان بدهيم كه افت فشار درون مخزن به ديواره‌ي چاه برسد. در اين حالت تغييرات فشار با زمان خطي مي شود. و با داشتن زمان خطي شدن فشار مي توان شعاع مخزن ( شعاع توليد چاه در مخزن ) را بدست آورد.

تدوين: مهندس اصغرصادقي
دانشجوي كارشناسي‌ارشد مهندسي مخازن- هيدروكربوري دانشگاه صنعتي‌شريف
خبرنگار مهندسي نفت سرويس مسايل راهبردي دفتر مطالعات خبرگزاري دانشجويان ايران(ISNA)
 شنبه 19 مرداد 1387     





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: ايسنا]
[مشاهده در: www.isna.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 160]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب




-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن