تور لحظه آخری
امروز : جمعه ، 30 شهریور 1403    احادیث و روایات:  پیامبر اکرم (ص):هر كس مى خواهد دعايش مستجاب شود و غمش از بين برود بايد گره از كار گرفتارى باز كند....
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

تریدینگ ویو

لمینت دندان

لیست قیمت گوشی شیائومی

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

طراحی کاتالوگ فوری

Future Innovate Tech

پی جو مشاغل برتر شیراز

لوله بازکنی تهران

آراد برندینگ

وکیل کرج

خرید تیشرت مردانه

وام لوازم خانگی

نتایج انتخابات ریاست جمهوری

خرید ابزار دقیق

خرید ریبون

موسسه خیریه

خرید سی پی کالاف

واردات از چین

دستگاه تصفیه آب صنعتی

حمية السكري النوع الثاني

ناب مووی

دانلود فیلم

بانک کتاب

دریافت دیه موتورسیکلت از بیمه

خرید نهال سیب سبز

قیمت پنجره دوجداره

بازسازی ساختمان

طراحی سایت تهران سایت

دیوار سبز

irspeedy

درج اگهی ویژه

ماشین سازان

تعمیرات مک بوک

دانلود فیلم هندی

قیمت فرش

درب فریم لس

شات آف ولو

تله بخار

شیر برقی گاز

شیر برقی گاز

خرید کتاب رمان انگلیسی

زانوبند زاپیامکس

بهترین کف کاذب چوبی

پاد یکبار مصرف

روغن بهران بردبار ۳۲۰

قیمت سرور اچ پی

بلیط هواپیما

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1817060794




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

قشقاوي/كامل: *متكي به عربستان مي‌رود *در مذاكرات ژنو بحث ضرب الاجل مطرح نشد *براي بازگشايي دفتر حفاظت منافع آمريكا رسما درخواست نشده است


واضح آرشیو وب فارسی:ايسنا: قشقاوي/كامل: *متكي به عربستان مي‌رود *در مذاكرات ژنو بحث ضرب الاجل مطرح نشد *براي بازگشايي دفتر حفاظت منافع آمريكا رسما درخواست نشده است


خبرگزاري دانشجويان ايران - تهران
سرويس: سياسي خارجي

سخنگوي جديد وزارت امور خارجه تاكيد كرد: در مذاكرات ايران و 1+5 هيچ بحث ضرب الاجل مطرح نبوده و لذا هرگونه بحثي در اين خصوص منتفي است.

به گزارش خبرنگار سياسي - خارجي خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا)، حسن قشقاوي، سخنگوي جديد وزرات امور خارجه كشورمان در نخستين نشست هفتگي خود با خبرنگاران رسانه‌هاي گروهي با گراميداشت روز خبرنگاري در پاسخ به سوالي در مورد تعيين ضرب الاجل 15 روزه در روند مذاكرات ايران و 1+5 تصريح كرد:‌ همانگونه كه وزير خارجه روسيه، يك سخنگو از فرانسه و برخي از مقامات اروپا اعلام كردند هيچ گونه بحث ضرب الاجلي مطرح نبوده و لذا بحث در اين خصوص منتفي است.

وي اضافه كرد‌: اما راهبرد مذاكره بين ايران و طرف مقابل راهبردي جدي است و مذاكرات امري راهبردي است و نه تاكتيكي تداوم رايزني‌ها براساس روند پيش بيني شده بين جليلي و سولانا برقرار خواهد بود.

سخنگوي وزارت امور خارجه در همين زمينه از مذاكرات امروز تلفني جليلي و سولانا خبر داد.

وي اضافه كرد: مذاكرات ايران و 1+5 جاري است و براساس تصميمي كه گرفته شده مذاكرات سازنده در رويكرد مثبت ادامه مي يابد.

وي افزود: مذاكرات انجام شده مذاكرات جاري است و اين روند ادامه دارد و قيد و بندهاي مطرح شده در مورد مذاكرات گمانه‌زني‌هاي رسانه‌اي است. تصميمي كه در تهران گرفته شده بود براساس ادامه‌ي مذاكرات سازنده بنا شده و با يك رويكرد مثبت گفت و گوها ادامه مي‌يابد.

به گفته‌ي قشقاوي رويكرد مثبت ،‌فضاي سازنده را براي گفت‌وگو ايجاد مي‌كند و در راستاي تداوم گفت‌وگوهاست.

وي تاكيد كرد: تقريبا همه چيز به خوبي پيش مي رود.

سخنگوي وزارت امور خارجه تصريح كرد: مذاكرات يك بحث شكلي و يك بحث محتوايي دارد كه بحث شكلي آن nonpaper هاي ايران و غرب است كه مدل مذاكرات راتعين مي‌كند و بحث محتوايي نيز موضوعات مطرح شده در بسته‌هاست.

خبرنگاري از قشقاوي در مورد بحث ايجاد تحريم‌ها توسط آمريكا و از طرف ديگر ايجاد دفتر حفاظت منافع در تهران و تناقض بين آنها را پرسيد كه وي در پاسخ گفت: بايد در اين خصوص از خود آمريكايي‌ها پرسيد اما موضوع تحريم براساس تجريه ثابت شد كه واقعا تا به حال تاثيري در جايي كه حق مسلم هسته‌يي‌مان مطرح است نداشته است.

وي افزود: بحث جامعه‌ي جهاني مطرح مي شد در حالي كه 60 درصد از جامعه‌ي بين الملل عضو عدم تعهد هستند كه در اجلاس تهران از اين حق ايران حمايت كردند. كسي نمي تواند منكر اين شود كه درچارچوب ان.پي.تي غني سازي حق ايران است. حتي امروز در خبرها بود كه يك نماينده‌ي مجلس آمريكا نيز اين حق را مورد تاييد قرار داده است.

به گفته‌ي قشقاوي اين مساله آنقدر امري واقعي است كه تمام تحليل‌گران و حقوقدانان منصف آن را مطابق قاعده مي دانند. تحريم هيچ گونه تاثيري بر احقاق حقوق ما نخواهد داشت.

خبرنگار ديگري از قشقاوي در مورد ادعاي برخي از رسانه‌هاي غربي بدهكار بودن ايران در قبال بسته ي پيشنهادي پرسيد كه وي در پاسخ گفت: برخي سعي مي‌كنند خود را طلبكار و ديگران را بدهكار تلقي كنند اما بهتر است بيايند بر روي بازي برد برد فكر كنيم اگر اين چنين فكر كنيم و مذاكرات ادامه يابد نگاه سازنده مي تواند نتايج سازنده‌اي به دنبال آورد.

سخنگوي وزارت امور خارجه با بيان اينكه ما خوشبينانه به مذاكرات ايران و 1+5 نگاه مي كنيم اضافه كرد: مذاكرات ادامه مي يابد و درون مذاكرات است كه تفاهم و توافق در جارچوب رعايت حقوق حقه‌ي هسته‌يي ايران و انتظارات طرف مقابل حاصل مي‌شود؛ مي توان با مذاكرات سازنده و مثبت به نتايج مثبت رسيد.

قشقاوي در ادامه در مورد سفر بشار اسد به تهران و جزييات طرح ميانجي‌گري كه برخي از رسانه‌ها مطرح كرده‌اند گفت: بشار اسد علي رغم گمانه‌زني‌هاي رسانه‌اي كه اين سفر را ميانجي‌گري تلقي مي‌كردند در چارچوب تبادل نظر ميان سران و رهبران سوريه و ايران به تهران سفر كرد و ما با سوريه موضوعات متنوعي براي همكاري با يكديگر داريم. اين همكاري‌ها براساس هم پيماني راهبردي با يكديگر در مورد مسائل خاورميانه ، لبنان ، فلسطين و مسائل منطقه اي و جهاني و مسائل خاص روابط دو جانبه در زمينه ي اقتصادي، فرهنگي و سياسي است و نظر به اينكه دولت سوريه همواره از مواضع ايران پشتيباني ميكند لذا اين سفر فرصت خوبي بود كه در حاشيه‌ي ملاقات با رييس جمهور ملاقاتي با مقام معظم رهبري ، جليلي و متكي داشته باشد و مسائل متنوعي مطرح شود.

وي افزود:‌ در بحثي كه با جليلي داشت همانطور كه اسد با شعف اعلام كرد در جريان آخرين تحولات هسته‌يي ايران قرار گرفت و لازم بود كه سوريه دوست و برادر در جريان باشد.

به گفته‌ي وي، اسد همچنين طرح مطالب هسته‌يي توسط ايران را جامع و جالب اعلام كرده و توانسته آشنايي بيشتري با آخرين تحولات هسته‌يي ايران داشته باشد.

سخنگوي وزارت امور خارجه در پاسخ به سوال خبرنگار ديگري در مورد جزييات مطالب مربوط به تحولات هسته‌يي كه با اسد مطرح شده است پرسيد اظهار داشت: در اين خصوص بحث روند مذاكرات ژنو ، تداوم رايزني‌هاي ما با طرف غربي ، ارائه ي دو بسته‌ي پيشنهادي ، بحث ارائه‌ي مداليته و nonpaper براي گفت وگوها از جمله اين موضوعات مطروحه است.

قشقاوي در پاسخ به سوال خبرنگاري ديگري در مورد ارائه پيشنهاداتي از سوي ايران به سوريه در روند مذاكره با رژيم صهيونيستي اظهار داشت: ما بحث دوجانبه خودمان را با سوريه داريم و موضع اعلامي ما اين است كه بايد وجب به وجب از خاكهاي سرزمين اشغالي بدون قيد و شرط هرچه زودتر آزاد شوند و ما قائل به هيچ گونه پيش شرطي در اين خصوص نيستيم.

سخنگوي وزارت امور خارجه در پاسخ به سوال خبرنگار ديگري مبني بر اينكه برخي رسانه‌هاي غربي تلاش دارند كه اين طور القا كنند مذاكرات سوريه و اسراييل در آينده به نوعي مقيد كردن سوريه براي جدايي از ايران است اظهار داشت: در گمانه زني‌هاي صورت گرفته توسط رسانه‌ها يك تناقض رسانه‌اي را مي‌توان مشاهده كرد و اين سردرگمي در تحليل رسانه‌هاي خارجي به وضوح ديده مي شود.

وي افزود: از يك طرف تبليغ مي‌شود كه بحث جدايي تدريجي سوريه مطرح است و از يك طرف گفته مي‌شود نه تنها اين جدايي نيست بلكه اين قدر اين دو كشور به يكديگر نزديك‌اند كه ميانجي‌گري سوريه مي‌تواند محقق شود. تناقض را در تحليل‌هاي رسانه‌هاي خارجي مي‌توانيد ببينيد .

قشقاوي زمان انجام سفر را زمان مناسبي توصيف كرد كه در چارچوب تبادل نظرهاي مستمر بوده كه قبلا بين ايران و سوريه برقرار است و صراحتا بشار اسد بر ناگسستني‌ بودن پيوند عميق ايران و سوريه تاكيد كرد.

وي در پاسخ به سوال خبرنگار ايسنا، در مورد ميانجي‌گري تركيه نيز گفت: چون فضاي هسته‌يي هميشه بحث داغي است هر سفر و حضري كه صورت مي‌گيرد به معناي ميانجي‌گري از آن تلقي مي‌شود در حالي كه ما با تركيه بحث‌هاي فراوان دوجانبه‌اي داريم كه ممكن است در اين بين بحث موضوع هسته‌يي مطرح شود.

وي ادامه داد: تركيه به عنوان كشور همسايه‌ي ما گفت‌وگوهاي دوجانبه‌ي زيادي با ايران دارد و اصلا چنين بحثي در مورد ميانجي گري مطرح نيست البته طبيعي است كه در كنار هر مذاكره‌ي ديپلماتيك موضوع هسته‌يي نيز مورد بحث قرار گيرد. در اكثر سفرها و حضرها ممكن است موضوع هسته يي باشد اما در اين مورد موضوع خاصي مطرح نيست.

قشقاوي در پاسخ به سوال ديگري در مورد بازگشايي دفتر حفاظت منافع آمريكا در ايران در اوايل شهريورماه گفت: درباره مسائل ايران با آمريكا مقامات عالي رتبه كشورمان اظهاراتي داشتند كه رييس جمهور نيز اخيرا مطالبي گفتند .

وي افزود: براساس گمانه‌زني‌هاي يك روزنامه نمي‌توانم در خصوص اين موضوع اظهارنظر كنم و ما درخواست رسمي در اين خصوص را دريافت نكرديم.

سخنگوي وزارت امور خارجه همچنين از فعاليت شديد ايران و دستگاه‌ ديپلماسي براي حل مساله نصرالله تاجيك سفير اسبق ايران در اردن و آزادي ديپلمات‌هاي ايراني ربوده شده در اربيل توسط نيروهاي آمريكايي خبر داد.

وي افزود: در مورد بحث آقاي تاجيك به شدت بخش حقوقي ما در جهت حل مشكل فعال است و اميدواريم حاصل تلاش‌ها به نتيجه‌ي قابل قبول و مثمرثمري برسد.

وي ادامه داد: تلاش براي رهايي ديپلمات‌هاي ايراني در بند نيروهاي آمريكايي نيز ادامه دارد و اميدواريم نتيجه پيگيري‌هاي مستمر آزادي اين عزيزان باشد.

قشقاوي همچنين از گشايش شعبه از دانشگاه الازهر مصر در تهران اظهار بي‌اطلاعي كرد.

سخنگوي وزارت امور خارجه همچنين هرگونه اقدام عليه ايران و مقامات كشورمان توسط كشور چين در بازرسي‌هاي گسترده را رد كرد.

وي ادامه داد: وزارت امور خارجه هرگز حريم خاصي براي خود قائل نيست و ناشكيبا و نابردبار نيز نمي باشد اما تقاضاي ما اين است كه بهتر است برخي اخبار كه ممكن است جاذبه‌هاي روزنامه‌نگرااري داشته باشد و در مورد ديپلمات‌ها تشريفات و پروتكل‌ها مي باشد بهتر است دقيق‌تر نقل شود.

وي افزود: چيزي كه در چين روي داد راجع به خواسته ايران نبوده و بنا نيست كه به وقع بپيوندد چين ميزبان المپيك است و طبيعي است كه در يك چنين شرايطي تدابير جامع امنيتي براي ورودها و خروج‌هاي هيات‌هاي كشورهاي مختلف قائل شوند. در مورد ايران موضع خاصي روي نداده است.

وي در پاسخ به سوال ديگر خبرنگار ايسنا در مورد حمل مواد منفجره توسط سفراي يكي از كشورهاي حاضر در اجلاس نم گفت كه بحث حمل مواد منفجره نبوده بلكه بحث انتقال موادي بوده كه نياز به هماهنگي قبل از انتقال به صورت ويژه دارد كه توسط ارگان‌هاي ذي ربط اين مساله در دست بررسي است.

قشقاوي ادعاي رسانه‌هاي افغان در مورد صدور تروريسم به افغانستان توسط ايران را رد كرد و گفت: همه‌ي طرف‌ها حتي غربي‌ها نقش سازنده‌ي ايران در افغانستان را ستوده‌اند .

وي افزود: دنياي اطلاع رساني دنياي آزادي است و روزنامه‌هاي متنوع با گرايش‌هاي متفاوت بحث ها و اظهارنظرهاي فراواني ارائه مي‌كنند اما حداقل در بحث افغانستان اجماع جهاني است كه نقش ايران در افغانستان ستوده شده كه علي رغم تمامي اختلاف‌نظرها با غرب نيز اين مساله مورد تاييد آنها نيز قرار گرفته است.

وي ادامه داد: از ابتداي ماجراي افغانستان تا كنون پايداري صلح وثبات در افغانستان و حاكميت ملي مورد توجه جمهوري اسلامي ايران بوده و افغانستان همسايه ماست؛ لذا توسعه امنيت و رفاه در افغانستان از آن خود مي دانيم. بنابراين چنين ادعاهايي زياد قابل اعتماد نيست.

سخنگوي وزارت امور خارجه همچنين بحث از دست دادن بازارهاي كشورهاي همسايه را كه توسط يك خبرنگار مطرح شد رد كرد و بعد گسترده بودن روابط بازرگاني ايران و كشورهاي منطقه به خصوص عراق و افغانستان خبر داد.

وي تصريح كرد: براساس آمارهاي موجود روابط بازرگاني ايران با كشورهاي همسايه آسيايي با جهش مواجه بوده و با افغانستان در مرزهاي مشترك،‌حضور گسترده و فعال در چارچوب تبادلات بازرگاني و حضور بازرگانان داريم و با عراق نيز اين روند در جريان است.

وي ادامه داد: توان تجاري- بازرگاني ايران و صدور خدمات فني و مهندسي بسيار بالاست و ما ارزش‌ها و مزيت‌هاي نسبي بالايي داريم و در حال برنامه‌ريزي در اين خصوص هستيم اما اين به معناي اين مساله نيست كه در جايي بازار را از دست داده‌ايم.

به گفته‌ي قشقاوي بايد در اين خصوص ظرفيت سازي شود چرا كه عرصه اقتصاد عرصه‌ي رقابت است و هركس كالاي بهتري ارائه دهد موفق تر است.

وي اظهار اميدواري كرد: بخش دولتي و خصوصي ايران حضور فعال تري داشته باشد كه اين نتيجه طبيعي روند احترام كشورها به مصالح ملي يكديگر است.

قشقاوي در پاسخ به سوال خبرنگاري ديگري در باره موضع ايران در خصوص همه پرسي در كركوك براي پيوستن به كردستان عراق گفت: اين مساله بحث داخلي عراق است و ما همواره از حاكميت ملي عراق حمايت مي كنيم و وحدت و يكپارچگي و توجه به حقوق حقه‌ي همه اقوام در داخل كشور حمايت مي كنيم.

خبرنگار ديگري از قشقاوي در مورد سفر هيات وزارت كشور به پاكستان براي پيگيري موضوع گروگان‌ها پرسيد كه وي در پاسخ گفت: من از دوستان وزارت كشور خواسته‌ام كه گزارشي در اين خصوص به من ارائه دهند كه در صورت ارائه هفته‌ي آينده به اطلاع مي رساند.

سخنگوي وزارت امور خارجه پيش از پاسخ به سوال خبرنگاران اجلاس وزراي خارجه نم در تهران را بي سابقه توصيف كرد و گفت: تدوين سند نهايي اجلاس در كنار سه اعلاميه‌ي ديگر از جمله اعلاميه‌ي هسته‌يي از مسائل كيفي اجلاس است كه ايران توانست به همه اهداف خود در اجلاس دست يابد.

وي افزود:‌سند نهايي اجلاس يك سند بسيار ارزشمند است كه علاوه بر ارزش سياسي و رسانه‌يي داراي ارزش آكادميك نيز مي باشد چرا كه بيانگر مواضع مستقل كشورها پيرامون مسائل مختلف در سه فصل بين المللي، منطقه‌يي و زير منطقه‌يي و مساله‌ي حقوق اجتماعي و انساني است.

به گفته‌ي وي، سند هسته‌يي نيز گوياي اين واقعيت است كه مساله‌ي هسته‌يي ايران در كنار ساير مسائل هسته‌يي عمومي با عنايت ويژه اي مورد تاكيد قرار گرفته و از حق كشورها براي داشتن چرخه ي سوخت حمايت شده است.

به گفته‌ي وي، براساس اين سند مسائل هسته‌يي در چارچوب آژانس و مطابق با قواعد شناخته‌ي شده بين المللي پيگيري شود و نبايد قدرت‌هاي بزرگ با استناد به فصل هفتم منشور سازمان ملل متحد در صدد اعمال تحريم و تداوم تحريم عليه كشورها با اهداف سياسي يك يا چند كشور باشند.

قشقاوي همچنين از سفر امروز وزير امور خارجه ي كشورمان به عربستان سعودي براي شركت در كميته اجرايي سازمان كنفرانس اسلامي كه بحث سودان را مورد بحث قرار مي دهد و حمايت از آن خبر داد.

وي اضافه كرد: وزير امور خارجه در اجلاس منطقه‌يي سارك در سريلانكا نيز شركت كرد كه اين سازمان به عضويت 8 كشور پرجمعيت آسيايي است كه معتقديم در كنار پيمان هاي ديگر منطقه اي آسيايي نظير اكو و آ.سه.آن مي تواند اتحاديه‌ي آسياي را همانند اتحاديه‌ آفريقا و اروپا تشكيل دهد و يا در قالب تشكيل پارلمان َآسيايي اهداف آسيايي را پيگيري كند.

به گفته ي وي، ايران در اجلاس چهاردهم عضو ناظر اجلاس شده و متكي اولين سخنران بعد از سخنراني هشت كشور بوده است.

قشقاوي در پايان برگزاري اجلاس وزراي خارجه جنبش عدم تعهد را توسط برنامه ريزي و سازماندهي پرسنل وزارت خارجه و با بهره گيري از ظرفيت تشريفاتي اين وزارتخانه عنوان كرد كه بيشترين صرفه جويي مالي را در برداشته كه در تداوم سياست‌هاي دولت مي باشد.

انتهاي پيام
 دوشنبه 14 مرداد 1387     





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: ايسنا]
[مشاهده در: www.isna.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 86]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب




-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن