تور لحظه آخری
امروز : پنجشنبه ، 29 شهریور 1403    احادیث و روایات:  امام صادق (ع):مؤمن را بر مؤمن، هفت حق است. واجب ترين آنها اين است كه آدمى تنها حق را بگويد، هر ...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

تریدینگ ویو

لمینت دندان

لیست قیمت گوشی شیائومی

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

طراحی کاتالوگ فوری

Future Innovate Tech

پی جو مشاغل برتر شیراز

لوله بازکنی تهران

آراد برندینگ

وکیل کرج

خرید تیشرت مردانه

وام لوازم خانگی

نتایج انتخابات ریاست جمهوری

خرید ابزار دقیق

خرید ریبون

موسسه خیریه

خرید سی پی کالاف

واردات از چین

دستگاه تصفیه آب صنعتی

حمية السكري النوع الثاني

ناب مووی

دانلود فیلم

بانک کتاب

دریافت دیه موتورسیکلت از بیمه

خرید نهال سیب سبز

قیمت پنجره دوجداره

بازسازی ساختمان

طراحی سایت تهران سایت

دیوار سبز

irspeedy

درج اگهی ویژه

ماشین سازان

تعمیرات مک بوک

دانلود فیلم هندی

قیمت فرش

درب فریم لس

شات آف ولو

تله بخار

شیر برقی گاز

شیر برقی گاز

خرید کتاب رمان انگلیسی

زانوبند زاپیامکس

بهترین کف کاذب چوبی

پاد یکبار مصرف

روغن بهران بردبار ۳۲۰

قیمت سرور اچ پی

بلیط هواپیما

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1816841604




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

برگزاري نخستين جشن نغمه و طبيعت در كهن جنگل ابر برگزاركننده‌ي جشن: سازماني از ما حمايت مالي نكرد براي استفاده از جنگل به اداره‌ي منابع طبيعي تعهد داديم


واضح آرشیو وب فارسی:ايسنا: برگزاري نخستين جشن نغمه و طبيعت در كهن جنگل ابر برگزاركننده‌ي جشن: سازماني از ما حمايت مالي نكرد براي استفاده از جنگل به اداره‌ي منابع طبيعي تعهد داديم
خبرگزاري دانشجويان ايران - تهران
سرويس: ميراث و گردشگري

نخستين جشن نغمه و طبيعت به‌مدت سه ‌روز در دل جنگل ابر به‌عنوان يكي از كهن‌ترين جنگل‌هاي جهان برپا شد.

به گزارش خبرنگار خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا)، اين جشن ازسوي يك بخش خصوصي فعال در حوزه‌ي گردشگري در شاهرود استان سمنان از نهم تا يازدهم مردادماه برپا شده بود. به اين منظور، در ميان جنگل‌هاي ابر، فضايي كه به گفته‌ي مردم بومي منطقه و برگزار‌كننده‌ي اين جشن با زباله پوشيده شده و مرتع دام بود، براي احداث كمپ گردشگران شركت‌كننده در نخستين جشن نغمه و طبيعت با ظرفيت پذيرش 200 نفر آماده و تجهيز شده بود.

گردشگران در اين جشن، ضمن بازديد از آرامگاه‌هاي عارفاني چون بايزيد بسطامي و شيخ ابوالحسن خرقاني، با پوشش گياهي و جاذبه‌هاي طبيعي منطقه‌ي ابر مانند آبشار آلوچال و بخش كهن اين جنگل نيز آشنا شدند.

آرامگاه بايزيد بسطامي با معماري دوره‌ي ايلخاني در شهر بسطام استان سمنان خودنمايي مي‌كند و در كنار آرامگاه شيخ ابوالحسن خرقاني در شهر خرقان استان سمنان، مسيري عرفاني را براي گردشگران علاقه‌مند شكل مي‌دهد.

بايزيد بسطامي در كنار امامزاده‌اي آرام گرفته است كه در زمان مغول با وجود اين‌كه بارگاه امامزاده‌ها از دستور تخريب سرداران مغولي در امان نبودند، اما آرامگاه اين عارف پابرجا ماند و حتا در كنار ايوان غازان‌خان، گنبدي به سبك معماري ايلخاني به‌دستور سردار مغول براي او ساخته شد. بناي اين امامزاده از پيش از انقلاب اسلامي تاكنون سه‌بار بازسازي شده است.

برج كاشانه از ديگر جاذبه‌هاي شهر بسطام است كه گروه شركت‌كننده در جشن از آن ديدن كرد. اين برج پس از ميل گنبد كاووس، دومين برج معروف آجري در كشور است. اين برج ابتدا به برج غازان‌خان معروف بود كه بعدها به كاشانه تغيير نام داد. اين برج پيش از اسلام، آتشكده‌ي زرتشتيان بوده و در دوره‌هايي از آن به‌عنوان برج ديده‌باني يا براي رصد آسمان استفاده مي‌شده است.

شهر خرقان مقصد بعدي گروه بود. شيخ ابوالحسن خرقاني با اين جمله بيش از هرچه براي مردم آشناتر است كه اكنون در بارگاهش قاب گرفته شده است: «به هر كه در اين سرا درآيد نانش دهيد. نانش دهيد و از ايمانش مپرسيد. چه آن كس به درگاه باري تعالي به جان ارزد. البته بر خوان بوالحسن به نان ارزد».

اين جشن در ادامه با اجراي گروه‌هاي موسيقي از علي‌آباد كتول، تركمن‌صحرا، لرستان، گيلان، آذربايجان، چهارمحال و بختياري و حركات آييني از تربت جام، كردستان و آذربايجان همراه بود و اين برنامه با استقبال مردم بومي منطقه در آخرين شب نيز مواجه شد.

منطقه‌ي تعيين‌شده براي كمپ اقامت گردشگران نيز با ايجاد سرويس‌هاي بهداشتي، برق و ديگر امكانات مورد نياز گردشگران در منطقه‌اي بكر و طبيعي آماده شده بود.

مجيد آشوري ـ برگزاركننده‌ي نخستين جشن نغمه و طبيعت در جنگل ابر ـ معرفي موسيقي بومي ايران را كه در سال‌هاي اخير با محروميت و مظلوميت مواجه شده است و جاذبه‌هاي اكوتوريستي جنگل ابر با توجه به ارزش جهاني و پوشش خاص گياهي كه در هر 20 روز متفاوت مي‌شود، آب‌وهوا و اقيانوس ابر آن‌را از اهداف برپايي اين جشن دانست و به خبرنگار ايسنا گفت: بسياري معتقد بودند كه اين كار عملي نيست، چون وقتي 200 نفر در يك منطقه جمع شوند، تخريب منطقه را موجب مي‌شوند. درحالي‌كه اكنون اين اتفاق رخ نداده است، چون همه‌چيز درنظر گرفته شده است. ما در چمن، آتش روشن نكرده و ماشين نياورده‌ايم، بنابراين تخريبي نداشتيم.

وي ادامه داد: در قبال استفاده از اين فضا براي جشن نغمه و طبيعت به اداره‌ي منابع طبيعي تعهد و ضمانت داده‌ايم كه پس از پايان برنامه، تمام تجهيزات ايجادشده جمع‌آوري شوند و تخريب ايجاد نشود. ما مؤسس نخستين تشكل غيردولتي زيست‌محيطي در شاهرود هستيم و نخستين اعتراض‌ها را به احداث جاده‌ي علي‌آباد ـ شاهرود داشته‌ايم، بنابراين طبيعت را نمي‌توانيم تخريب كنيم.

آشوري بيان كرد: در قالب اجراي اين برنامه‌ي فرهنگي، قصد داريم اين جنگل، ارزش‌هاي آن و خطرهاي احتمالي براي جنگل را به مردم معرفي كنيم و در كنار اين برنامه، به اشاعه‌ي فرهنگ موسيقي كشور بپردازيم. بايد روي موسيقي بومي خود كار كنيم، چون اگر موسيقي محلي از انزوا خارج شود، مردم از آن بسيار استقبال مي‌كنند.

وي با بيان اين‌كه جشن نغمه و طبيعت با ارايه‌ي موسيقي محلي نقاط ديگر كشور ادامه مي‌يابد، اظهار داشت: برنامه‌ي ديگري با عنوان آواها و نماهاي هيركانه با جمع‌آوري آواها و نماهاي استان‌هاي گيلان، مازندران و گلستان احتمالا در عيد قربان اجرا مي‌شود، چون اين برنامه‌ها در جامعه تأثيرگذار هستند.

به گفته‌ي او، در برپايي اين جشن، فرماندار شاهرود، مدير اداره‌ي فرهنگ و ارشاد اسلامي شاهرود در صدور مجوز جشن، نيروي انتظامي براي تأمين امنيت اين برنامه و گردشگراني كه شركت كردند و مسؤول خانه‌ي موسيقي شاهرود در هماهنگي براي حضور گروه‌هاي موسيقي محلي در ابر، نقش بسيار مؤثري داشتند.

آشوري بيان كرد: نيروي انتظامي براي برخورد با گردشگران توجيه شده بود و اين جشن را به‌خوبي حمايت كرد.

او در ادامه‌ درباره‌ي محل تأمين و ميزان هزينه‌ي برپايي نخستين جشن نغمه و طبيعت، گفت: هزينه‌ي برپايي اين جشن، حدود 50 ميليون تومان شد كه ازسوي بخش خصوصي و شركت تعاوني گردشگري هيركان توران شاهرود تأمين شده و متأسفانه اين هزينه بازنگشته است، چون فروش تور خوب نبود.

برگزار‌كننده‌ي نخستين جشن نغمه‌ و طبيعت با بيان اين‌كه اين مسأله به آژانس‌هاي مستقر در تهران مربوط مي‌شود، افزود: با 10 آژانس گردشگري در تهران هماهنگي و مقرر شده بود كه هريك 40 نفر را در قالب تور معرفي كنند، حتا نام اين آژانس‌ها را در سايت اينترنتي خود براي ايجاد اطمينان معرفي كرديم؛ اما وقتي مسافران به اين آژانس‌ها مراجعه مي‌كردند، توضيح‌هاي قانع‌كننده و كافي به مسافران نمي‌دادند و هيچ‌يك از اقدامات مورد نظر ما را در عرضه‌ي خدمات به اين متقاضيان منتقل نكردند و اين موضوع مستند است.

وي ادامه داد: قرار بود، 29 تيرماه اين آژانس‌ها، تور خود را به ما اعلام كنند؛ اما هيچ‌يك از آژانس‌ها در زمان تعيين‌شده، تور خود را اعلام نكردند و ما در قالب شركت تعاوني گردشگري خود از اين زمان، گردشگر جذب كرديم، البته فقط دو آژانس كه حتا با يكي از آن‌ها در اين‌باره صحبتي نشده بود، به اين جشن تور آوردند.

آشوري اظهار كرد: چند روز پيش از برپايي نخستين جشن نغمه و طبيعت در جنگل ابر، يكي از روزنامه‌هاي كشور با شمارگان بالا، گزارشي درباره‌ي نبود امكانات بهداشتي و آب، تجهيزات مناسب و حتا جاذبه در اين جنگل منتشر كرد، حتا با نويسنده‌ي اين مطالب صحبت كرديم كه اين مطالب درست نيستند، چون ما براي اين جشن، سرويس‌هاي بهداشتي، آب و برق ايجاد كرده‌ايم، انتشار اين گزارش منفي، انصراف گردشگران زيادي را براي شركت در تورهاي اين جشن موجب شد.

وي افزود: سيزده ميليون و هشتصد هزار تومان براي اين جشن از خود هزينه كرديم. در هر صورت، كار فرهنگي مورد نظر را انجام داديم كه نتيجه‌ي لازم را به‌طور قطع مي‌دهد؛ اما بودجه‌ي صرف‌شده را نتوانستيم تأمين كنيم و از اين لحاظ متضرر شده‌ايم.

او معتقد است: حركت دفاتر خدمات مسافرتي درباره‌ي نخستين جشن نغمه و طبيعت تخريبي بود، چون مسافر به آژانس مراجعه كرده است، اما آن‌ها مقصد ديگري را به مسافر معرفي كرده‌اند، چون به گمان اين آژانس‌ها، اين جشن كه نخستين دوره‌ي برپايي آن بود، احتمال داشت كه برپا نشود. اين آژانس‌ها مي‌خواستند اين تور برپا نشود.

آشوري گفت: برخي افراد بومي نيز حركت‌هاي ايضاعي ايجاد كردند و تلاش داشتند، چهره‌ي نامناسبي را از شركت‌كنندگان نشان دهند. درحالي‌كه نيروي انتظامي شاهد بود كه مسايل عرفي و اجتماعي در اين جشن ازسوي گردشگران رعايت مي‌شوند.

وي افزود: برخي افراد بدون هماهنگي در اين تور و جشن شركت مي‌كردند، البته به دوست‌داران موسيقي حق مي‌دهيم؛ اما امكانات پذيرايي ما در اين كمپ محدود بود، در بخش مالي نيز هيچ سازماني ما را حمايت نكرد، چون بخش خصوصي بوديم، حتا با هلال‌احمر براي استقرار يك گروه با هدف پيش‌گيري از بروز مشكل مذاكره كرديم؛ ولي آن‌ها گفتند، چون بخش خصوصي هستيد، بايد پول پرداخت كنيد و ما كه در جذب تور با مشكل مواجه شديم، نتوانستيم اين هزينه را پرداخت كنيم.

برگزار‌كننده‌ي نخستين جشن نغمه و طبيعت در جنگل ابر درباره‌ي فعاليت شركت تعاوني توسعه‌ي گردشگري كه برگزاركننده‌ي اين جشن بود، توضيح داد: اين شركت در بخش توسعه‌ي گردشگري، شناسايي و معرفي مناطق گردشگري با دفاتر خدمات مسافرتي در تهران و شاهرود همكاري دارد.

وي بيان كرد: در شاهرود حدود 13 يا 14 دفتر خدمات مسافرتي داراي بند «ب» وجود دارند كه به‌جز يك آژانس، بقيه‌ي اين دفاتر فعاليت گردشگري يا راه‌اندازي تور براي داخل يا جذب گردشگر ندارند و فقط تور خارجي و زيارتي برگزار مي‌كنند و نمي‌دانند تور گردشگري چيست؛ اما اين شركت چون مجوز بند «ب» ندارد، با همكاري تنها آژانس فعال در گردشگري شاهرود، تورهاي طبيعت خود را برپا و تمام استانداردهاي گردشگري را نيز رعايت مي‌كند.

او با گلايه از مسؤولان سازمان ميراث فرهنگي و گردشگري براي خودداري از دادن بند «ب» به اين شركت گردشگري با توجه به فعاليت‌ها و تقاضاهايي كه شده‌اند، گفت: شرايط دريافت اين مجوز پس از اين همه فعاليت با ما متناسب نيست، چون از ما مدرك تحصيلي كارشناسي و سه سال پيشينه‌ي كاري در گردشگري مي‌خواهند كه حتا براي استخدام مدير فني داراي اين شرايط بسيار پي‌گيري كرديم؛ ولي در استان سمنان مدير فني وجود ندارد كه علاوه بر مدرك تحصيلي داراي پيشينه‌ي كاري در گردشگري باشد. مديران فني در آژانس‌هاي سمنان، بيشتر افرادي تزييني هستند و هيچ كاري انجام نمي‌دهند، آن‌ها فردي با مدرك كارشناسي را بدون بيمه استخدام مي‌كنند كه فقط به سازمان ميراث فرهنگي و گردشگري نشان دهند، مدير فني دارند.

آشوري ادامه داد: ما پيشينه‌ي كاري خود را به سازمان ميراث فرهنگي و گردشگري ارايه‌ كرده‌ايم. ما نخستين برگزار‌كننده‌ي تورهاي طبيعت‌گردي در اين منطقه بوده‌ايم و اين سازمان در جريان است؛ اما آن‌ها از ما فردي با مدرك تحصيلي كارشناسي و سه سال پيشينه‌ي كاري در گردشگري مي‌خواهند كه در استان‌ سمنان اصلا چنين فردي وجود ندارد.

وي تأكيد كرد: اين شرايط براي ادامه‌ي كار مشكل‌ساز است. چرا وقتي فردي فعالانه در گردشگري كار مي‌كند و مسؤولان سازمان ميراث فرهنگي و گردشگري از اين موضوع مطلع‌اند و باور دارند، از اين كار جلوگيري مي‌كنند و مجوز نمي‌دهند؟ بايد تبصره‌اي در اين شرايط لحاظ كنند، درحالي‌كه برخي آژانس‌هاي استان كه داراي بند «ب» هستند، نمي‌دانند اين بند و اصلا گردشگري چيست، اين معضل چگونه بايد رفع شود؟

اين فعال گردشگري افزود: اگر ما بند «ب» داشتيم، چهره‌ي استان را تغيير مي‌داديم. در اين استان بسيار مي‌توان كار كرد، چون ميليون‌ها مسافر در سال از شاهرود عبور مي‌كنند و اگر از جاذبه‌هاي اين استان مطلع باشند، مدت بيشتري را توقف مي‌كنند و درآمدي كه از اين راه به‌دست مي‌آيد، به اقتصاد منطقه كمك خواهد كرد.

به گفته‌ي او، براي گردشگري اين استان كاري انجام نمي‌شود، حتا سرويس‌ بهداشتي در مسير مسافران عبوري به ميزان كافي وجود ندارد و امكانات گردشگري در سمنان بسيار محدود هستند. بايد اين منطقه به گردشگران معرفي شود.

آشوري درباره‌ي استفاده از امكانات و مردم بومي منطقه در برپايي اين جشن، اظهار داشت: هدف اصلي ما در برپايي چنين جشن‌هايي، توانمند‌سازي روستاييان اين منطقه است. وقتي گردشگر وارد مي‌شود، بايد به توانمند‌سازي جوامع محلي كمك كند و مردم منطقه با اين شرايط متوجه مي‌شوند كه ورود گردشگر به آن‌ها كمك مي‌كند. جامعه‌ي روستايي جنگل ابر از اين جشن به‌نوعي حمايت كرد. بايد كاري كرد كه جوامع روستايي و محلي، گردشگر را بپذيرند و از آن منتفع شوند.

وي افزود: ما فعاليت خود را براي توسعه‌ي گردشگري شاهرود از سه چهار سال پيش آغاز كرده‌ايم و برخي از مناطق اين شهرستان مانند آبشار موجن را با برپايي تورهاي گردشگري به قطب گردشگري تبديل كرده‌ايم كه به رشد منطقه نيز كمك مي‌كند، گردشگر با ورود به اين مناطق، توسعه، درآمد و اشتغال ايجاد مي‌كند.

او درباره‌ي چگونگي تبليغات جذب گردشگر براي اين جشن، گفت: با توجه به محدوديت‌ها در ارايه‌ي خدمات در نخستين سال برپايي جشن، تبليغات گسترده‌اي انجام نشد. اين تبليغات از طريق سايت اينترنتي شركت تعاوني توسعه‌ي گردشگري هيركان توران شاهرود، ابرتور صورت گرفتند و گردشگران گيلاني و يزدي از طريق اطلاعات اين سايت متوجه جشن شدند و در آن شركت كردند.

اين فعال گردشگري ادامه داد: اداره‌ي منابع طبيعي شاهرود با توجه به شرايط زيست‌محيطي جنگل ابر، حد مجازي را براي ورود گردشگر تعيين كرد و قرار شد كه شش سرويس بهداشتي احداث شوند.

او با اشاره به وضعيت نامناسب زمين كمپ گردشگران كه براي جشن نغمه و طبيعت برپا شده بود، گفت: اين منطقه از زباله پوشيده بود؛ بنابراين 10 كارگر براي بهسازي منطقه از زباله در اختيار گرفتيم و پس از آماده‌سازي و تجهيز، كمپ گردشگري به‌صورت موقت برپا شد.

آشوري در ادامه بيان كرد: اداره‌ي منابع طبيعي معمولا محدوديت‌هايي را براي ساخت‌وساز در جنگل ابر شاهرود قائل مي‌شود و اجازه‌ي ساخت نمي‌دهد. ما هم معتقديم ساخت‌وساز و آسفالت، اين منطقه را تخريب و آرامش آن‌را مختل مي‌كند. ما حتا نمي‌خواستيم در اين جشن از موتور برق استفاده كنيم؛ ولي با توجه به نياز به برق بايد اين امكان را ايجاد مي‌كرديم.

وي اظهار كرد: استفاده از تكنولوژي به شرط تخريب نشدن طبيعت، مانعي ندارد؛ اما هر نوع سازه‌ي سيماني و آسفالت، تخريب اين منطقه‌ي طبيعي را موجب مي‌شود. چه توجيهي دارد كه درخت يك‌هزار‌ ساله‌اي قطع و يك درخت جديد جايگزين آن شود، طبيعت مگر ساختمان است كه هر از چند گاهي خراب و دوباره ساخته شود؟!

اين فعال گردشگري ادامه داد: در هفته‌ حدود پنج‌هزار نفر از شاهرود به اين منطقه بدون رعايت مسايل زيست‌محيطي وارد مي‌شوند، با اين روند تا چند سال ديگر، جنگل كهن ابر نابود خواهد شد.

وي افزود: اداره‌ي منابع طبيعي متولي حفاظت از اين منطقه و منابع طبيعي آن است و سازمان ميراث فرهنگي و گردشگري بايد به حوزه‌ي گردشگري اين منطقه‌ي طبيعي وارد شود كه خود را متولي جنگل ابر نمي‌داند. نيروي انتظامي شاهرود نيز با وجود اين‌كه خيلي به منطقه مرتبط نيست، اما همواره در جنگل حضور دارد و امنيت آن‌را تأمين مي‌كند.

او با اشاره به تصميم گرفته‌شده براي ايجاد جاده‌ي شاهرود ـ علي‌آباد كتول از ميان جنگل انبوه ابر، گفت: تصميم داريم، مسير اين جاده را كه به دالان بهشت معروف است، در قالب تور ارزان و با حضور تشكل‌هاي غيردولتي معرفي كنيم تا نشان دهيم با توجه به شرايط زيست‌محيطي اين جنگل، حفاظت از آن ارزش دارد.

آشوري در پايان اضافه كرد: نمايشگاه عكسي با موضوع نخستين جشن نغمه و طبيعت و با معرفي منطقه‌ي گردشگري جنگل ابر به‌زودي در تهران برپا مي‌شود.

اين برگزار‌كننده‌ي نخستين جشن نغمه و طبيعت در آخرين روز برپايي اين مراسم كه مردم بومي ابر و شاهرود نيز در آن حضور داشتند، از آن‌ها درخواست كرد كه با اجراي اين برنامه‌ها همكاري كنند و به گردشگران احترام بگذارند، چون ورود گردشگر به اين منطقه، به معرفي و اقتصاد شاهرود و سمنان كمك مي‌كند.

گزارش از خبرنگار ايسنا؛ سميه حسنلو

انتهاي پيام
 يکشنبه 13 مرداد 1387     





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: ايسنا]
[مشاهده در: www.isna.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 317]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب




-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن