تور لحظه آخری
امروز : یکشنبه ، 15 مهر 1403    احادیث و روایات:  امام علی (ع):هر كس به خاطر خداى سبحان از چيزى بگذرد، خداوند بهتر از آن را به او عوض خواهد داد. ...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها




آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1821025116




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

/بيانيه پاياني پانزدهمين اجلاس وزيران امور خارجه نم/ حـمـايـت قـاطـع جـنـبـش غـيـرمـتـعـهدهـا از بـرنـامـه هـستـه‌يـي ايـران


واضح آرشیو وب فارسی:ايسنا: /بيانيه پاياني پانزدهمين اجلاس وزيران امور خارجه "نم"/ حـمـايـت قـاطـع جـنـبـش غـيـرمـتـعـهدهـا از بـرنـامـه هـستـه‌يـي ايـران


خبرگزاري دانشجويان ايران - تهران
سرويس: سياسي خارجي - ايران

پانزدهمين اجلاس وزيران جنبش غيرمتعهدها كه از روز ‌6 تا ‌9 مردادماه در تهران برگزار شده بود با صدور بيانيه‌اي به كار خود پايان داد.

به گزارش خبرنگار خبرگزاري دانتشجويان ايران (ايسنا)، متن كامل اين بيانيه به شرح ذيل است:

‌1. وزيران، مواضع اصولي خود در خصوص خلع سلاح هسته‌يي و اشاعه ندادن را كه در سند پاياني كميته هماهنگي وزيران جنبش غيرمتعهدها، برگزار شده در پوتراجايا، مالزي، ‌30 ـ 27 مه ‌2006 و چهاردهمين اجلاس سران دولت‌هاي جنبش غيرمتعهدها در هاوانا، كوبا، ‌16 ـ 11 سپتامبر ‌2006 منعكس شده‌اند، تكرار كردند. وزيران هم‌چنين موضع اصولي جنبش در خصوص موضوع هسته‌يي جمهوري اسلامي ايران را كه در بيانيه وزيران غيرمتعهدها در پوتراجايا در ‌30 مه ‌2006 و بيانيه سران دولت‌هاي غيرمتعهدها تصويب شده در هاوانا در ‌16 سپتامبر ‌2006 منعكس شده‌اند، تكرار كردند. آن‌ها، تحولات مثبت در اجراي موافقتنامه پادمان NPT در جمهوري اسلامي ايران را آن گونه كه در گزارش‌هاي مديركل آژانس بين‌المللي انرژي اتمي منعكس شده است، مدنظر قرار دادند.

‌2. وزيران، حق اساسي و لاينفك همه كشورها براي توسعه تحقيق، توليد و استفاده از انرژي اتمي براي مقاصد صلح آميز، بدون هرگونه تبعيض و منطبق با تعهدات حقوقي مربوطه را مجددا مورد تاكيد قرار دادند. بنابراين، هيچ چيز نبايد به گونه‌اي تفسير شود كه حق دولت‌ها براي توسعه انرژي اتمي براي مقاصد صلح آميز را ممنوع يا محدود سازد. آن‌ها به علاوه تاكيد مجدد ورزيدند كه گزينه‌ها و تصميمات كشورها از جمله جمهوري اسلامي ايران در زمينه استفاده‌هاي صلح آميز از فن‌آوري هسته‌يي و سياست‌هاي چرخه سوخت آن بايد محترم شمرده شوند.

‌3. وزيران، آژانس بين‌المللي انرژي اتمي را به عنوان تنها نهاد صلاحيت‌دار براي راستي‌آزمايي تعهدات پادماني مربوطه كشورهاي عضو شناخته و تاكيد كردند كه نبايد هيچ گونه فشار يا مداخله ناروا در فعاليت‌هاي آژانس بويژه فرآيند راستي آزمايي آن كه كارايي و اعتبار آژانس را به مخاطره مي‌اندازد، وجود داشته باشد.

‌4. وزيران، از همكاري مستمر جمهوري اسلامي ايران با آژانس شامل اقدامات اعتمادسازي كه به طور داوطلبانه انجام شده‌اند ـ با هدف حل تمامي موضوعات باقي مانده شامل موضوعاتي كه در آخرين گزارش مدير كل آژانس (‌26 مه ‌2008) منعكس شده‌اند ـ استقبال كردند. آن‌ها از اين كه آژانس قادر به راستي‌آزمايي نداشتن انحراف مواد هسته‌ييي اظهار شده در ايران آن‌گونه كه در كليه گزارش‌هاي آژانس از نوامبر ‌2003 و پس از آن آمده‌اند بوده است، استقبال كردند و علاوه بر اين، ارزيابي مديركل آژانس بين‌المللي انرژي اتمي در گزارش اجراي پادمان‌ها (SIR ‌2006) را كه اعلام كرده است تمامي مواد هسته‌يي اظهار شده در ايران مورد حسابرسي قرار گرفته و در فعاليت‌هاي صلح آميز باقي مانده‌اند، مورد توجه قرار دادند، آن‌ها در عين حال، به اين امر كه فرآيند نتيجه گيري در خصوص وجود نداشتن مواد و فعاليت‌هاي اظهار نشده در ايران موضوعي در حال انجام و فرآيندي زمان‌بر است، توجه كردند. در اين ارتباط وزيران از موافقت‌نامه (مداليتي) جمهوري اسلامي ايران و آژانس در ‌21 اوت ‌2007 كه به حل و فصل شش موضوع باقي مانده به عنوان يك گام مهم رو به جلو براي ارتقاي اعتماد و حل و فصل مسالمت آميز موضوع منتهي شد، استقبال كردند. وزيران سند INFCIRC/711 را كه اذعان مي‌دارد آژانس و ايران موافقت كردند كه بعد از اجراي برنامه كاري و مداليتي توافق شده براي حل و فصل موضوعات باقي مانده پادمان در ايران به صورت عادي اجرا خواهد شد مورد توجه قرار دادند.

‌5 . وزيران، بر تمايز بنيادين بين تعهدات حقوقي كشورها در قبال موافقت‌نامه‌ پادماني مربوطه خود و هرگونه اقدامات اعتمادساز داوطلبانه كه براي حل موضوعات دشوار اتخاذ مي‌شود تاكيد كردند و معتقدند كه چنين تعهدات داوطلبانه‌اي، تكاليف حقوقي پادماني نيستند.

‌6. وزيران، ايجاد مناطق عاري از سلاح‌هاي هسته‌يي را به عنوان يك گام مثبت به سمت دستيابي به هدف خلع سلاح هسته‌يي جهاني مورد توجه قرار دادند و حمايت خود را از ايجاد منطقه عاري از سلاح هسته‌يي در خاورميانه طبق قطعنامه‌هاي مربوطه مجمع عمومي و شوراي امنيت، تكرار كردند. تا زمان ايجاد چنين منطقه‌اي، آن‌ها از اسراييل خواستند تا بدون قيد و شرط و بدون تاخير به NPT پيوسته و فورا تمامي تاسيسات هسته‌يي خود را طبق قطعنامه ‌487 (‌1981) شوراي امنيت، تحت پادمان جامع آژانس قرار دهد.

‌8. وزيران، قويا معتقد هستند كه تمامي موضوعات مربوط به پادمان و راستي آزمايي، از جمله مربوط به ايران، بايد در چارچوب آژانس حل و فصل گردد و بر مباني حقوقي و فني استوار باشد. آن‌ها هم‌چنين تاكيد كردند كه آژانس بايد به كار خود براي حل موضوع هسته‌يي ايران در چارچوب دستورالعمل آن تحت اساسنامه‌اش ادامه دهد.

‌9. وزيران، تاكيد كردند كه ديپلماسي و گفت‌وگو از طريق شيوه‌هاي مسالمت آميز براي يافتن راه حل درازمدت و جامع در خصوص موضوع هسته‌يي ايران بايد ادامه يابد. آن‌ها ابراز عقيده كردند كه تنها راه حل و فصل موضوع، پيگيري مذاكرات محتوايي بدون هيچ گونه پيش شرط در ميان تمامي اعضاي مربوطه مي‌باشد. در اين زمينه، وزيران از تمايل ايران براي آغاز مذاكرات در خصوص موضوعات مختلف منطقه‌يي و جهاني شامل موضوعات هسته‌يي با كشورهاي عضو غيرمتعهدها به ويژه آن‌هايي كه در منطقه هستند، استقبال كردند. وزيران، علاوه بر اين از گفت‌وگوهاي بين ايران و شش كشور كه در ژوئيه ‌2008 در ژنو برگزار شد، استقبال كردند.

به گزارش خبرنگار سياسي ـ خارجي ايسنا، وزيران امور خارجه حاضر در پانزدهمين اجلاس وزيران جنبش غيرمتعهدها در طول برگزاري اين اجلاس به بيان ديدگاه‌هاي كشور مطبوعشان پرداختند.

وزير امور خارجه هند:

بايد خلع سلاح همه جانبه و غيرمغرضانه در دنيا داشته باشيم

پراناب موكرجي با بيان اين كه بايد خلع سلاح همه جانبه و غير مغرضانه در دنيا داشته باشيم گفت: تمامي كشورها بايد خود را متعهد به شركت در مذاكراتي كنند كه به از بين بردن سلاح هاي اتمي مي‌انجامد.

وزير امور خارجه هند كه كشورش از بنيانگذاران نهضت غيرمتعهدها است در پانزدهمين اجلاس وزيران امور خارجه كشورهاي عضو اين جنبش با اشاره به شعار همبستگي اين جنبش اظهار كرد: معمار جنبش غيرمتعهدها جواهر لعل نهرو بوده است.

وي هم‌چنين تاكيد كرد: بايد به اصول و آرمان‌هاي اين جنبش پس از 50 سال احترام بگذاريم، هم‌چنين امروز ضرورت دارد تا به دل‌مشغولي كشورهاي عضو اين نهضت و چهارگوشه جهان توجه شود.

وزير امور خارجه هند تاكيد كرد: بايد به طور دسته جمعي راه حلي براي مشكلات و موضوعات جهان پيدا كنيم و نيز موضوع رفاه مردم را در كشورهاي خود و جهان مورد توجه قرار دهيم.

او در تقويت همكاري‌هاي (جنوب) تاكيد كرد و افزود: هم‌چنين نبايد تعامل جنوب ـ شمال را فراموش كنيم.

وزير امور خارجه هند كه كشورش داراي بمب هسته‌يي و عضو معاهده منع سلاح‌هاي هسته‌يي نيست تاكيد كرد:‌ كشور من بر اين نظر است كه بايد خلع سلاح همه جانبه و غير مغرضانه در دنيا داشته باشيم. تمامي كشورها بايد خود را متعهد به شركت در مذاكراتي كنند كه به از بين بردن سلاح هاي اتمي مي‌انجامد؛ در عين حال كه هند معتقد است كشورها مي‌توانند از انرژي صلح آميز هسته‌يي استفاده كنند؛ اين حقي براي تمام كشورهاست.

موكرجي در ادامه مساله تروريسم را از مشكلات امروز براي صلح جهاني عنوان كرد و گفت:‌ هر حركت تروريستي رفاه و امنيت همه ما را مورد هدف قرار مي دهد.

دبيركل اتحاديه‌ي عرب:

اعمال سياست دوگانه عليه برنامه هسته‌يي ايران كاملا آشكار است

دبيركل اتحاديه عرب سياست يك بام دو هواي قدرت‌هاي بزرگ در خاورميانه را مورد انتقاد قرار داد و گفت: اين سياست به ويژه در بحث هسته‌يي ايران كاملا آشكار است.

عمرو موسي كه در پانزدهمين اجلاس وزيران امور خارجه‌ي كشورهاي عضو جنبش غيرمتعهدها به عنوان عضو ناظر شركت كرده است با انتقاد از نظريه‌ي ستيز و درگيري تمدن‌ها گفت: اين نظريه بيشتر ستيز بين اسلام و ساير جريانات مذهبي را دنبال مي‌كند؛ معتقدم اين مسئله بايد با جديت كامل مورد توجه قرار گيرد؛ البته نه براي اينكه احساس ديگران را تحريك كند.

وي با اعلام اين كه ستيز بين مذاهب و تمدن ها يك درگيري سياسي است گفت: اين نظريه پس از پايان جنگ سرد مورد توجه خاص قرار گرفت.

او با انتقاد از اين كه نظم موجود بين المللي نتوانسته با تروريسم بين المللي مقابله كند به چالش‌هاي كنوني جهان امروز اشاره كرد و گفت: مسئله كمبود غذا، محيط زيست، ‌افزايش قيمت انرژي، تروريسم و غيره از موضوعات جديدي است كه بايد در دستور كار ما قرار گيرد؛ چرا كه اين موضوعات با جوامع ما و نيز جوامع فقير ارتباط تنگاتنگ دارد.

موسي خطر بحران‌هاي فوق را كمتر از خطر تجاوز نظامي ندانست و در ادامه سياست يك بام دو هواي قدرت‌هاي بزرگ در خاورميانه را مورد انتقاد قرار داد و گفت: اين سياست به ويژه در بحث هسته‌يي ايران كاملا آشكار است.

دبيركل اتحاديه عرب پيشنهاد كرد كه جنبش غيرمتعهدها تجديد نظر كاملي نسبت به چارچوب‌هاي اين جنبش و شيوه تصويب بيانيه‌ها و قطعنامه‌ها داشته باشد.

وي يكي از مهمترين تهديدات عليه جنبش غير متعهدها را به حاشيه و انزوا كشاندن آن دانست و افزود: اين تهديدات ما را وادار مي كند تا يك تصور جديدي از مواضع و عملكرد و اهداف جنبش ارائه دهيم.

وليد معلم:

تا اسراييل سرزمين‌هاي تحت اشغالش را باز پس‌ندهد، هيچ صلحي برقرار نمي‌شود

وزير امور خارجه‌ي سوريه نيز در سخناني اظهار كرد: ما خواستار صلح و امنيت در منطقه هستيم

وليد معلم ـ وزير امور خارجه‌ي سوريه ـ تاكيد كرد: سوريه در جهت انجام مذاكرات غير مستقيم از طريق تركيه با رژيم صهيونيستي آماده است.

وي ادامه داد: رژيم صهيونيستي به تجاوز عليه ملت فلسطين ادامه مي‌دهد و از اجراي قطعنامه‌هاي شوراي امنيت درباره فلسطين جلوگيري مي‌كند.

معلم ادامه داد: سوريه بر حمايت از ملت فلسطين تاكيد دارد و تمام تلاش خود را براي از سر گيري مذاكرات بين گروه‌هاي فلسطيني و نيز تشكيل دولت مستقل در فلسطين به كار مي‌گيرد.

وزير امور خارجه‌ي سوريه خاطرنشان كرد: اسراييل (رژيم صهيونيستي) ثروت‌هاي بلندي‌هاي جولان را غارت مي‌كند و از سويي زباله‌هاي هسته‌يي خود را در اين منطقه دفن مي‌كند؛ از سويي زندگي شهروندان سوري در زندان‌هاي اسراييل وخيم و ما از جامعه بين‌الملل مي‌خواهيم تا به اين رژيم براي دست برداشتن از اقداماتش فشار آورد.

وزير امور خارجه‌ي سوريه با بيان اين كه ما هميشه به صلح به عنوان يك راه حل نگاه مي‌كنيم، گفت: تا زماني كه اسراييل (رژيم صهيونيستي) سرزمين‌هاي تحت اشغالش را باز پس‌ندهد هيچ گونه صلحي برقرار نمي‌شود.

او اظهار كرد: سلاح‌هاي هسته‌يي اسراييل خطرناك است و اين رژيم از پيوستن به NPT‌ خودداري مي‌كند.

معلم هم‌چنين از اقدام برخي كشورهاي عليه فعاليت‌هاي هسته‌يي صلح‌آميز ايران انتقاد كرد و گفت: هر گونه تهديد عليه ايران را رد مي‌كنيم.

وي در ادامه به روابط سوريه و لبنان اشاره و اظهار كرد: ما بهترين روابط را با يكديگر داريم و از تلاش‌هاي آشتي ملي در لبنان و عراق حمايت مي‌كنيم. سوريه خواهان تعيين زمان مشخص براي خروج نيروهاي اشغال‌گر از عراق است.

معلم هم‌چنين تصميم دادستاني بين‌المللي عليه رهبر سودان را محكوم كرد و گفت: از همه‌ي كشورهاي غيرمتعهد مي‌خواهيم در برابر اين اقدام واكنش نشان دهند.

وزير امور خارجه لبنان:

مخالف هرگونه تهديد عليه ايران هستيم

هم‌چنين وزير امور خارجه‌ي لبنان با بيان اين‌كه آزادي اسرا دستاورد جديدي براي مقاومت لبنان محسوب مي‌شود، گفت: لبنان قصد دارد نقش خود را در جهان عرب بازيابد. همچنين احياي روابط لبنان و سوريه مورد اتفاق نظر تمام لبناني‌هاست.

فوزي صلوخ با ابراز خرسندي از نتايج توافقنامه‌ي دوحه و انتخاب رييس جمهور لبنان و تشكيل دولت وحدت ملي گفت: نبايد فراموش كنيم در حالي كه وحدت ملي تقويت مي‌شود، دشمني اسراييل همچنان ادامه دارد و اسراييل خاك لبنان در بخش‌ شبعا را در اشغال دارد.

وي با اشاره به وجود مين‌هايي كه اشغالگران در خاك لبنان كاشته‌اند و صدها هزار بمب خوشه‌اي كه زندگي شهروندان را تهديد مي‌كند، افزود: اينها تجاوزهاي روزانه‌ي اسراييل عليه لبنان است.

وزير خارجه‌ي لبنان با اشاره به قطعنامه‌ي 1701 گفت: لبنان به اين قطعنامه پايبند است و اصرار دارد اسراييل نيز به آن پايبند باشد. همچنين لبنان خواهان آتش بس دائمي و فراگير است.

وي يكي از نتايج اجراي قطعنامه‌ي 1701 را آزادي اسرا و مبادله‌ي اسرا ميان لبنان و اسراييل دانست و افزود: روند مبادله‌ي اسرا به آزادي سمير قنطار و چند تن از نيروهاي مقاومت انجاميد.

وي گفت: در پاسخ به دعوت بشاراسد از ميشل سليمان در نزديكترين زمان ممكن ايشان از سوريه ديدار خواهند داشت. همچنين برخي مسايل ميان دو كشور در ملاقات دو رييس جمهور در تاريخ مورد بحث و بررسي قرار گرفت.

او با انتقاد از وحشي‌گري اسراييل گفت: اسراييل همچنان به رفتارهاي جنايت بار خود ادامه مي‌دهد.

وزير خارجه‌ي لبنان با اشاره به مساله‌ي فلسطين اظهار داشت: موضوع فلسطين همچنان اساس مشكلات منطقه‌اي است و اگر راه حل مناسب و فراگيري از جمله بازگشت پناهندگان به سرزمين‌هاي اشغالي در نظر گرفته نشود، جهان از اين مشكل آسوده نخواهد بود.

وي ادامه داد: متاسفانه در منطقه شاهد تجاوزات و ظلم‌هاي زيادي هستيم و سياست يك بام و دو هواي برخي كشورها و استفاده از منطق زور به شرايط بد در منطقه دامن زده است.

وزير خارجه‌ي لبنان با اشاره به موضوع صدور حكم براي عمر البشير رهبر سودان گفت: در سودان مساله‌ي جديدي به وجود آمده است. موضوع حكم دادگاه جنايت بين‌المللي مشكلات خطرناكي را تداعي مي‌كند.

وي همچنين خواستار امنيت و حاكميت مستقل براي عراق شد و گفت: ما خواهان آن هستيم كه در عراق حكومتي آزاد و منتخب مردم بر سر كار باشد.

وزير خارجه‌ي لبنان درخصوص مساله‌ي هسته‌اي ايران نيز گفت: تحولات هسته‌اي ايران را دنبال مي‌كنيم و اميدواريم حقي را كه هر كشوري براي دستيابي به انرژي صلح آميز هسته‌اي در اختيار دارد، حفظ شود.

او گفت: ما مخالف هرگونه تهديد و استفاده‌ي تلويحي از تجاوز هستيم. منطقه‌ي ما به اندازه‌ي كافي شاهد مصيبت‌هاي زيادي بوده است. ما پيشنهاد عاري ساختن منطقه از سلاح‌هاي هسته‌اي را همچنان تكرار مي‌كنيم و اميدواريم اسراييل نسبت به ذراتخانه‌هاي هسته‌اي‌اش پاسخگو باشد.

وزير امور خارجه‌ي كره‌ي شمالي:

رزمايش‌هاي نظامي آمريكا حاكميت كشورهاي كوچك را نقض مي‌كند

وزير امور خارجه‌ي كره‌ي شمالي نيز اظهار كرد: اگر امكانات گسترده‌ي نظامي نداشتيم، صلح در جزيره‌ي كره تا به حال از بين رفته بود.

پاك اوي چون افزود: مسابقه‌ي تسليحاتي جديدي در دنيا به راه افتاده است و اتحادهاي نظامي جنگ سرد دوباره ظهور كرده است و جهان را به سمت نظامي شدن مي‌برد.

وي با اشاره به برگزاري رزمايش‌هاي نظامي از سوي آمريكا، گفت: برگزاري رزمايش‌هاي متعدد به اين روند دامن مي‌زند. از سويي اين رزمايش‌ها در نقاط مختلف حاكميت‌ كشورهاي كوچك را به بهانه‌هاي مبارزه با تروريسم و يا عدم اشاعه‌ي سلاح‌هاي هسته‌اي نقد مي‌كند.

او گفت: كشورهاي غير متعهد بايد نقش موثرتري را در اين زمينه ايفا كنند و از پتانسيل‌هاي خود براي وحدت هرچه بيشتر نيز بهره‌برداري كنند.

پاك گفت: جمهوري دموكراتيك مردمي كره تلاش مي‌كند تا به تعهدات خود در مذاكرات شش جانبه ادامه دهد و ما مي‌بينيم اين تلاش‌ها بالاخره به ثمر رسيده است. در عين حال متاسفانه فاكتورهايي منفي وجود دارد كه بر روي توافقات بدست آمده اثر مي‌گذارد.

وي با اشاره به شكل‌گيري كره‌ي جنوبي و اتحاد نظامي كره‌ي جنوبي با آمريكا، گفت: اين اتحاد مشكلاتي را براي ما به وجود آورد و اگر امكانات گسترده‌ي نظامي ما نبود، صلح در جزيره‌ي كره تا به حال چندين بار از بين رفته بود.

وزير امور خارجه‌ي كره‌ي شمالي بر توسعه‌ي همكاري‌هاي جنوب – جنوب تاكيد كرد و گفت: اين همكاري‌ها در شرايط كنوني لازم و امكان‌پذير است.

او از جهاني شدن انتقاد كرد و گفت: اين روند اثرات سوئي را برجاي خواهد داشت.

وي ادامه داد: مهم است كه غير متعهدها (نم) اداره‌ي سياسي خود را مبني بر توسعه‌ي همكاري‌هاي جنوب – جنوب نشان دهند. كره‌ي شمالي به دنبال تقويت نم است ودولت ما مسووليت‌ها و تعهدات بين‌المللي خود را مثل سابق اجرا مي‌كند.

وزير امور خارجه‌ي فلسطين:

روند صلح در فلسطين تعطيل شده است

وزير امور خارجه‌ي فلسطين نيز با ابراز تاسف از اينكه روند صلح با موانع زيادي روبرو شده است، گفت: متاسفانه اين روند تعطيل شده است و پايه‌هاي اصلي صلح را دارند از هم مي‌پاشانند.

رياض المالكي اظهار كرد: رهبري فلسطين همچنان به روند صلح پايبند است چرا كه راه احقاق حقوق مردم فلسطين از اين روند مي‌گذرد.

وي گفت: پايه‌هاي اصلي صلح از هم پاشيده شده است و حضور اسراييل در سرزمين‌هاي اشغالي با اصل زمين در برابر صلح تناقض دارد. مواضع و كارهاي غير قانوني اسراييل به روند صلح ضرر مي‌رساند.

المالكي گفت: برنامه‌ي شهرك سازي اسراييل به ويژه در قدس شرقي و بلندي‌هاي جولان مانع اصلي روند صلح است.

وزير امور خارجه‌ي فلسطين اظهار كرد: در 41 سال گذشته اسراييل دست به يك استعمار شهرك نشيني زده است و اين نقض آشكار حقوق بشر است.

او گفت: فعاليت‌هاي شهرك سازي مشكلات و خطرات زيادي ايجاد مي‌كند و نمي‌گذارد دو دولت مستقل فلسطيني و اسراييلي براساس مرزهاي 1967 تشكيل شود.

وي گفت: اسراييل براساس كنوانسيون ژنو پايبند به الزامات و تعهدات خود نيست.

وزير امور خارجه‌ي فلسطين گفت: محاصره‌ي وحشيانه‌ي اسراييل در مناطق اشغالي باعث مي‌شود اسراييل به طور خفه كننده‌اي گذرگاه‌هاي مرزي را ببندد و از ورود كالاهاي ضروري جلوگيري كند.

وزير امور خارجه‌ي فلسطين افزود: اسراييل مانع فعاليت‌هاي سازمان ملل در نوار غزه مي‌شود.

او با اشاره به موافقت نامه‌ي آتش بس كه دولت مصر در 16ژوئن امضا كرده است و محمودعباس خواستار اقدام در اين زمينه شده است، گفت: اين آتش بس كرانه‌ي غربي را شامل مي‌شود و تهاجم‌هاي نظامي اسراييل به غزه و كرانه‌ي غربي را دربرمي‌گيرد.

وي تاكيد كرد: ما خواستار پايان دادن به محاصره‌ي غزه هستيم. مسوول اين گذرگاه اسراييل است و بايد اجازه دهد تا باز شود.

المالكي گفت: از شوراي امنيت مي‌خواهيم مسووليت خود را به ويژه درباره‌ي شهرك سازي اسراييل انجام دهد. ادامه‌ي وضع فعلي غير قانوني است و به طور خطرناكي روند حل و فصل مسالمت‌آميز صلح ميان اعراب و اسراييل را با مشكل مواجه مي‌كند.

نماينده‌ي پاكستان در اجلاس غيرمتعهدها:

حل مشكلات نيازمند ايجاد ساختارهاي جديد در عرصه‌ بين‌الملل است

هم‌چنين نماينده‌ي پاكستان در اجلاس "نم" تصريح كرد: حل مشكلات در منطقه و جهان نيازمند ايجاد ساختارهاي جديد در عرصه‌ي بين‌الملل است.

خورشيد احمدشاه، وزير كار، نيروي انساني و پاكستاني‌هاي مقيم خارج در سخناني در پانزدهمين اجلاس وزيران امور خارجه‌ي كشورهاي عضو جنبش غيرمتعهدها چالش‌هاي امروز جهان را تروريسم، اشغال، نابرابري‌هاي اقتصادي و تبعيض عنوان كرد كه موجب ايجاد تقابل‌هاي زيادي در جهان شده است.

وي افزود: وحدت "نم" عاملي براي حل اين مشكلات به شمار مي‌رود كه بايد كماكان در عرصه‌ي مناسبات "نم" حاكم باشد.

احمدشاه با اشاره به تحولاتي كه در پاكستان روي داده است، خاطرنشان كرد: هم اكنون ما در پاكستان به سمت دموكراسي كامل حركت و سعي مي‌كنيم روابط‌مان را براساس احترام متقابل گسترش دهيم.

به گفته‌ي او حركت براساس اصول "نم" يكي از راهكارهاي تحقق عدالت در جهان است كه با رهنمودهاي رهبران كشورهاي عضو مي‌توان جهاني امن را به وجود آورد.

وزير كار پاكستان با يادآوري اين نكته كه امروز تروريسم مرز نمي‌شناسد، گفت: بايد قويا با اين مساله مقابله كنيم. خشونت ربطي به هيچ دين و مذهبي ندارد و بايد با ريشه‌هاي آن مقابله شود كه رعايت حقوق بشر و مقابله با تجاوز و اشغال از آن جمله است.

وي پاكستان را كشوري توصيف كرد كه در اين راستا گام برمي‌دارد و در همين زمينه با هند بر سر حل موضوع جامو و كشمير مذاكراتي داشته و درصدد گسترش روابط دو كشور است.

احمدشاه مشكل ديگر منطقه را مشكل عراق و مساله‌ي اشغال فلسطين و نيز ايجاد دولت فلسطيني با عنوان دولت مستقل توصيف كرد و گفت: براي حل اين مشكلات نيازمند ايجاد ساختارهاي جديد هستيم و نبايد اجازه دهيم ساختار قدرت ديگري در جهان ايجاد شود كه اين مساله از طريق اصلاح سازمان‌هاي بين‌المللي ميسر مي‌شود.

وي تاكيد بر رژيم اشاعه‌ ندادن هسته‌يي را نيز ديگر راهكار تحقق صلح و عدالت در جهان دانست و گفت: بايد در سازمان ملل به اين مساله بيشتر توجه كنيم و روند چندجانبه‌گرايي را تقويت كنيم.

او افزود: ما براساس ظرفيت‌هايمان خوب كار كرده‌ايم و بايد با برنامه‌هاي ميان مدت و بلندمدت مساله را حل كنيم.

احمدشاه در پايان گفت: "نم" بايد بتواند پاسخ‌هاي مناسبي را براي مواجهه با چالش‌ها تهيه كند.

معاون وزير امور خارجه مصر:

ملت فلسطين حق داشتن دولت فلسطيني به پايتختي قدس شريف را دارد

معاون وزير امور خارجه مصر نيز گفت: جامعه بين‌الملل بايد قانع شود كه ملت فلسطين حق داشتن دولت فلسطيني به پايتختي قدس شريف را دارد.

نائله جبر، معاون حقوقي وزير امور خارجه مصر با اشاره به نقشي كه جنبش غيرمتعهدها مي‌تواند در حل مساله فلسطين و صلح در اين سرزمين ايفا كند، تصريح كرد: هر گونه تلاش بين الملل براي صلح در خاورميانه به نتيجه نمي‌رسد مگر اين‌كه به حل مساله اعراب و اسراييل دست يابيم.

به گفته وي هر گونه تلاشي نيز بدون لحاظ كردن طرح‌هاي عربي براي حل مشكل فلسطين كارساز نخواهد بود.

وي اضافه كرد: ملت فلسطين نياز فراواني به كمك‌هاي "نم" دارد چرا كه ملت فلسطين با وضعيت سختي به علت عملكرد اشغالگران مواجه است.

او با اشاره به لزوم تغيير ساختاري سازمان ملل و شوراي امنيت، گفت: شوراي امنيت امروزه نمي‌تواند نقش خود را به خوبي ايفا كند چون قدرت‌هاي بزرگ از آن به نفع خود بهره مي‌گيرند و امروز جهان در برابر دوگانگي ارزش‌ها و نيز تبعيض‌ها قرار دارد و قوانين بين الملل به صورت گزينشي اجرا مي‌شود.

به اعتقاد معاون وزير خارجه مصر، جنبش غيرمتعهدها بايد تاثيرگذاري لازم در روند اصلاح ساختار سازمان ملل را ايفا كند تا اين سازمان دموكراتيك تر شود و بدون هر گونه تبعيض نقش خود را ايفا كند.

جبر، فعال ساختن مجمع عمومي سازمان ملل و گسترش نقش آن را از جمله اين راهكارها توصيف كرد و گفت: كشورهاي رو به رشد بايد براي حل مسائل خود در اين زمينه همبستگي خود را تحكيم بخشند و تلاش كنند شكاف رو به گسترش جنوب، شمال از بين برود.

وي ادامه داد: ما بايد ساز و كارهاي همكاريمان را در تمام زمينه‌ها تقويت كنيم و كشورهاي قدرتمند نيز به وعده‌هاي خود در مورد كاهش بدهي‌ها و انتقال تكنولوژي و علم به كشورهاي رو به توسعه عمل كند.

وي در پايان از تمامي جهانيان خواست تا به قاره آفريقا به عنوان تنها قاره‌اي كه نتوانسته اهداف هزاره براي توسعه را طي كنند كمك‌ها و نظرات ويژه‌اي داشته باشند.

معاون وزير امور خارجه‌ برزيل:

همه كشورها حق دارند از انرژي هسته‌يي براي مقاصد صلح‌آميز استفاده كنند

هم‌چنين معاون وزير امور خارجه‌ي برزيل با اشاره به تحولات خاورميانه، گفت: منازعات مختلف از جمله اعراب و اسراييل و اشغال فلسطين تا به حال جان افراد زيادي را گرفته است كه بايد درباره‌ي آن راه‌حلي پيدا كنيم.

به گزارش ايسنا، روبرتو ژاگواريبو درباره فعاليت‌هاي صلح‌آميز هسته‌يي ايران، گفت: فكر مي‌كنيم همه‌ي كشورها حق دارند از انرژي هسته‌يي براي مقاصد صلح‌آميز استفاده كنند. معتقديم موضوع ايران از طريق مذاكره قابل حل و فصل است.

معاون وزير امور خارجه‌ي برزيل، هم‌چنين از همكاري‌هاي ايران و آژانس قدرداني كرد.

او در ادامه تصريح كرد: ما مي‌توانيم بر دستورالعمل بين‌المللي تاثير بگذاريم؛ چالش‌هاي موجود اجازه نمي‌دهد اداره‌ي دنيا فقط در اختيار چند كشور باشد.

معاون وزير امور خارجه‌ي برزيل، هم‌چنين بر اصلاح ساختار نهادهاي بين‌المللي از جمله شوراي امنيت تاكيد كرد.

سفير چين در تهران:

گفت‌وگو و انعطاف ضرورت بحث هسته‌يي ايران است

سفير چين در تهران نيز كه به عنوان نماينده‌ي كشورش در اجلاس تهران شركت كرده بود در سخناني، اظهار كرد: چين از نقش سازمان ملل و اصلاحاتي معقول كه اولويت‌هاي جديدتري را در خصوص كشورهاي در حال توسعه در نظر بگيرد حمايت مي‌كند.

شيه شيا اوين گفت: هم‌چنين چين اصلاحات معقول در خصوص آژانس‌هاي تخصصي سازمان ملل را مي‌پذيرد.

سفير چين در تهران، گفت: بر اساس جدول زماني مشخص بايد نسبت به اجراي برنامه‌ها و اهداف هزاره‌ي سوم تصميم بگيريم. در اين راستا كمك‌هاي فني و انساني بايد صورت گيرد.

وي گفت: ما توانستيم بر اساس همكاري‌هاي جنوب – جنوب ره‌يافت‌هاي جديدي را ايجاد كنيم.

سفير چين در تهران، بر اين‌كه تفكر جديدي در زمينه‌ي امنيت انرژي شكل گيرد تاكيد كرد و گفت: بايد نسبت به تحقيق و توسعه در زمينه‌ي انرژي‌هاي نو جدي باشيم.

او تاكيد كرد: كشور من هيچ‌گونه دخالتي در امور داخلي كشورها نمي‌كند و معتقد است نسبت به حاكميت كشورها بايد احترام گذاشت.

سفير چين در تهران، در خصوص برنامه‌ي هسته‌يي ايران، گفت: معتقدم تمام قطعنامه‌هاي شوراي امنيت بايد به حل مشكلات كمك كند و از سويي معتقديم كه گفت‌وگو و انعطاف در بحث هسته‌يي ايران ضروري است.

وي در خصوص مسئله‌ي صلح اعراب و اسراييل، گفت: ما در اين خصوص به سياست زمين در برابر صلح معتقديم.

سفير چين در تهران، هم‌چنين در زمينه‌ي تحولات زيمباوه، تصريح كرد: مشكلات موجود در اين كشور بايد از طريق گفت‌وگوهاي سياسي حل و فصل شود. چين از مكانيزم و راهكار سه جانبه‌ي سازمان ملل، زيمباوه و اتحاديه‌ي آفريقا حمايت مي‌كند.

شيه شيا اوين هم‌چنين از حمايت كشورهاي عضو عدم تعهد در اين‌كه المپيك 2008 در چين برگزار شود قدرداني كرد.

سفير چين در تهران، تاكيد كرد: صلح و توسعه بايد استراتژي ما باشد.

وي گفت: چين از شركاي فعال نم باقي خواهد ماند.

وزير امور خارجه كويت:

تا اسراييل به ان.پي.تي نپيوندد امنيت و ثبات منطقه محقق نمي‌شود

هم‌چنين وزير امور خارجه كويت تاكيد كرد: امنيت و ثبات خاورميانه محقق نمي‌شود مگر آن كه اسراييل به كنوانسيون منع سلاح‌هاي هسته‌يي بپيوندد.

شيخ محمد صالح الصباح، معاون نخست وزير و وزير امور خارجه كويت در سخناني در پانزدهمين اجلاس وزيران امور خارجه كشورهاي عضو جنبش غيرمتعهدها گفت:‌ صلح، امنيت و حقوق بشر پايه هاي اصلي سازمان ملل متحد و تامين رفاه ملت هاي جهان است .

وي با اشاره به صندوق كويتي توسعه اظهار كرد: ما تلاش داريم اهداف توسعه را محقق نماييم و تمام موانع را بر طرف كنيم. در اين صندوق بالغ بر يك ميليون دلار سرمايه وجود دارد كه به منظور برخورد با تورم و كمبود غذا در آوريل گذشته تاسيس شد.

او ادامه داد: كويت به حقوق بشر، نبود تبعيض و برخورد گزينشي نكردن و توجه به مسائل سياسي، اقتصادي و فرهنگي عادلانه توجه دارد.

وي همچنين اظهار كرد: با توجه به تحولات خاصي كه در عراق روي مي‌دهد پيشنهاد مي‌كنيم سازمان‌هاي بين‌المللي و سازمان ملل براي ارائه كمك به اين كشور اقدام كنند.

وزير خارجه كويت با اشاره به برگزاري نشست وزيران امور خارجه كشورهاي همسايه عراق در آوريل گذشته اظهار كرد: در بيانيه پاياني اين نشست بر وحدت و يكپارچگي عراق و حفظ تماميت ارضي اين كشور و همچنين بر گفت‌وگوهاي سياسي و آشتي ملي تاكيد شد.

وي با اشاره به جنايات رژيم سابق عراق گفت: ما اين جنايت را محكوم مي‌كنيم. اين رژيم در به قتل رساندن اسراي جنگي ما و ساير كشورها اقدامات غيرقابل پذيرشي انجام داده است با اين حال كويت سفير خود را در عراق مشخص كرده و آن را نيز معرفي كرده است.

وزير امور خارجه كويت با ابراز نگراني از وضعيت رقت‌بار مردم فلسطين در نوار غزه گفت:‌ كويت از جامعه بين المللي و تمام نيروهاي دوستدار صلح مي‌ خواهد تا از ملت فلسطين جانب داري كنند تا دولت مستقل فلسطين به شكل قوي ايجاد شود.

وزير امور خارجه كويت در ادامه از رژيم صهيونيستي خواست تا از تمام سرزمين‌هاي عرب از جمله بلندي‌هاي جولان در راستاي اجراي قطعنامه‌هاي شوراي امنيت (242)، (1397) و (1515) خارج شود و اصل زمين در برابر صلح را اجرا كند. و از سياست محاصره و گشنه نگه‌داشتن فلسطيني‌ها دست بردارد و از ساخت شهرك‌هاي جديد خودداري كند.

الصباح تاكيد كرد: امنيت ثبات خاورميانه محقق نمي‌شود مگر آنكه اسراييل به كنوانسيون منع سلاح هاي هسته‌يي بپيوندد.

وي تاكيد كرد: بايد خاورميانه و خليج (فارس) از سلاح‌هاي هسته‌يي در امان باشد. هم‌چنين حق تمام كشورهاي منطقه در دستيابي به تكنولوژي هسته‌يي براي اهداف صلح آميز بايد رعايت شود.

او از ايران و طرف‌هاي ديگر در بحث هسته‌يي كشورمان خواست تا به راه حلي قابل قبول از طريق مذاكره براي حل مناقشه هسته‌يي برسند.

وزير امور خارجه كويت با حمايت از برگزاري اجلاس ژنو و مذاكرات دكتر جليلي و خاوير سولانا گفت: برگزاري اين اجلاس اقدام مهمي در راستاي رفع نگراني ها از برنامه‌ هسته‌يي ايران بود و ما از هرگونه اقداماتي در اين راستا حمايت مي‌كنيم.

وزير امور خارجه كوبا :

قوي و واحد عمل كردن به مثابه داشتن يك حق وتو در شوراي امنيت خواهد بود

وزير امور خارجه كوبا گفت: قوي و واحد عمل كردن ما به مثابه داشتن يك حق وتو در شوراي امنيت خواهد بود.

فيليپه، وزير امور خارجه كوبا در سخناني اظهار كرد: فعال كردن مداوم گروه‌هاي كاري جنبش غيرمتعهدها باعث شده پيشنهادات و استراتژي هاي خاصي را ارائه دهيم.

وي با اشاره به مشاركت كشورهاي غيرمتعهدها در سازمان ملل متحد گفت: از اجلاس چهاردهم كشورهاي غيرمتعهدها تاكنون كشورهاي "نم" در شوراي امنيت جلسات خود را به طور ماهانه تشكيل داده‌اند و گزارشات سيستماتيك به شوراي هماهنگي اين جنبش داده شده است.

فيليپه افزود: هم‌چنين پيوندها و هماهنگي‌هاي خوبي بر سر مواضع جنبش با ديگر گروه بندي‌هاي كشورهاي جنوب از جمله گروه 77 و چين صورت گرفته است. حضور اين جنبش در اجلاس سران اتحاديه آفريقا و عرب و كنفرانس اسلامي قابل توجه بوده است. هم‌چنين ما نظرات خود را به طور روشن و شفاف به اجلاس G8 اعلام كرده‌ايم.

وزير امور خارجه كوبا گفت: عملكرد جنبش در سازمان‌هاي بين المللي در ژنو، وين و لاهه و نيز در سازمان يونسكو قابل توجه بوده و نقش فعال جنبش در روند سازمان دهي ساختاري حقوق بشر نيز مورد بررسي قرار گرفته است.

وي ادامه داد: اين جنبش در زمينه‌ي بحران تغذيه و حق دسترسي به غذا جلساتي را به طور ويژه تشكيل داده است كه در اين جلسات ميزان بسيج اين جنبش در شرايط بحراني مورد ارزيابي قرار گرفت.

رييس پيشين اجلاس غيرمتعهدها و عضو تروئيكا "نم" گفت: ما در آژانس بين المللي انرژي اتمي مواضع هماهنگي داشتيم؛ هم‌چنين موضوع هسته‌يي ايران را دنبال كرده‌ايم. كشورهاي غيرمتعهدها با عزمي راسخ در چارچوب ان پي تي حركت كرده و از قوانين ساختاري اين معاهده دفاع مي كند.

وزير امور خارجه كوبا در خصوص اصلاحات لازم براي كاركرد درست بخش هاي مختلف جنبش غيرمتعهدها گفت: ادامه كار در زمينه محتوابخشي و تحصيل نتايج ملموس در يونسكو، طبق وحدت عمل در رابطه با گروه هاي 77 و چين، حفظ نقش پررنگ در امور حقوق بشر، تقويت مواضع در شوراي امنيت و جلوگيري از استفاده ابزاري اين شورا در مسائل مختلف و گروه بندي جنبش غيرمتعهدها در شوراي امنيت از جمله اصلاحاتي است كه در آينده مدنظر ما قرار دارد.

وي تاكيد كرد:‌ بيانيه‌ها و قوانين ما بايد به طور واقعي اجرا شود و تبديل به كلامي بي روح و اثر نشود.

وزير امور خارجه كوبا ادامه داد: قدرت اصلي ما در هماهنگي ميانمان است.

او گفت:‌ متاسفانه به بهانه‌هاي دفاع از آزادي و مبارزه با تروريسم امروز در دنيا حركت‌هايي در راستاي استيلا در كشورهاي ضعيف و در حال توسعه صورت مي‌گيرد و در پي خدشه دار كردن استقلال كشورهاي ما هستند. براي اغلب كشورهاي عضو جنبش غيرمتعهدها وضعيت فعلي غيرقابل تحمل است. متاسفانه در زمينه غذا و انرژي، تحميل‌ها و فشارهاي زيادي بر ما صورت مي‌گيرد و مشكلات و بحران ها به كشورهاي ما سرازير مي شود كه بايد براي اين مساله چاره اي انديشيد.

وي تصريح كرد: ما براي دموكراتيزه شدن روابط بين الملل و تحقق حقوق مردم مان تلاش مي‌كنيم؛ بايد بدانيم كه هيچ چيز را به ما هديه نخواهند داد بلكه بايد براي به دست آوردن آنچه نياز داريم بجنگيم و اين محقق نمي شود مگر با هماهنگي و موضع گيري واحد.

وزير امور خارجه‌ي صربستان:

زير سوال بردن حاكميت ملي و تماميت ارضي كشورها بازي خطرناكي است

وزير امور خارجه‌ي صربستان كه از اعضاي ناظر در جنبش غيرمتعهدها است در اجلاس تهران، گفت: تيتو رهبر يوگسلاوي اولين دبير كل اين جنبش بود و نقشي سازنده در حفظ صلح و چندجانبه‌گرايي داشته است. تيتو سهم بزرگي در ايجاد يك دنياي جديد براي كشورهاي در حال توسعه داشت. او به يوگسلاوي و ساير اعضاء كمك كرد تا يك‌صدايي را در ميان آنها فراهم كند.

ووك جرميچ ادامه داد: صربستان مصمم است عضو اتحاديه‌ي اروپا شود و ما ارزش‌هاي جنبش نم را كماكان دنبال مي‌كنيم.

وزير امور خارجه‌ي صربستان، با اشاره به سخن تيتو در اولين اجلاس نم، گفت: سرنوشت كشورهاي‌مان نبايد توسط قدرت‌هاي بزرگ مشخص شود.

او با اشاره به مسئله‌ي كوزوو، اظهار كرد: در 17 آوريل سال جاري كوزوو به طور يك‌جانبه از كشور ما جدا شد كه اين نقض منشور سازمان ملل و قطعنامه‌ي 1244 شوراي امنيت است. بر اساس اين قطعنامه تمام كشورها بايد به تماميت ارضي صربستان احترام بگذارند. وقتي حاكميت ملي زير سوال مي‌رود بازي خطرناكي شروع شده است و نظام بين‌الملل و دموكراتيك بين‌المللي به مخاطره مي‌افتد. ما مطابق ارزش‌هاي خود براي حل اين مشكل از قوه‌ي قهريه استفاده نمي‌كنيم و از ديالوگ و گفت‌وگو هم نمي‌توان استفاده كرد، چرا كه كار را پيش نمي‌برد. ما معتقديم بايد در اين مسئله قانون اجرا شود.

وزير امور خارجه‌ي صربستان، گفت: در سپتامبر گذشته از شوراي امنيت خواستيم تا در اين‌باره اظهارنظر قانوني كند. جامعه‌ي بين‌المللي مي‌تواند درباره‌ي اين وضع پيچيده قضاوت كند. ما از مجمع عمومي سازمان ملل نيز خواستيم كوزوو را مجاب كند كه به قانون احترام بگذارد.

جرميچ از جنبش غيرمتعهدها خواست تا از صربستان در اين خصوص حمايت كند.

وزير امور خارجه‌ي صربستان كه كشور متبوعش عضو كامل عدم تعهد نيست، ادامه داد: در خصوص موضوع كوزوو مطابق اصول بنيادين جنبش نم از ما حمايت كنيد.

جرميچ تصريح كرد: احساس مي‌كنم كشورهايي كه در اين اجلاس هستند همه ما با ما همبستگي دارند و آنها هم تمايل دارند صربستان نقشش را در جنبش احياء كند.

به گزارش ايسنا، اظهارات وزير امور خارجه‌ي صربستان با همراهي تعدادي از اعضاء روبه‌رو شد و پس از سخنراني، تعدادي از هيات‌ها از سخنان وي تجليل به عمل آوردند.

وزير امور خارجه سنگال:

تا زماني كه مستقل نشويم، نمي‌توانيم بر مشكلات فايق آييم

وزير امور خارجه سنگال گفت: تا زماني كه كشورهاي جهان سوم نتوانند مستقل شوند، نمي‌توانند به مشكلات پيش روي كشورهاي توسعه نيافته فايق آيند.

شيخ تيجان گاجيو، نشست غيرمتعهدها در تهران را در شرايط فعلي كه اغلب كشورها با بحران‌هاي غذايي و انرژي مواجه‌اند بسيار حساس توصيف كرد و با اشاره به نتايج جهاني سازي تصريح كرد: تا زماني كه ما نتوانيم مستقل شويم تلاش‌ كشورهاي جنوب براي توسعه نمي‌تواند تحقق يابد و اين يك هدف بسيار دور از دسترس است.

وي طي پيشنهادي به اجلاس خاطرنشان كرد: بايد اين جنبش براي ايجاد توسعه تلاش‌هايي را صورت دهد كه در اين راستا بايد با صدايي واحد در نهادهاي اقتصادي، تجاري و بين المللي بتوانيم بر اختلاف نظرها فائق آمده و همبستگي بين كشورهاي توليد كننده نفت و كشورهايي كه در زمينه مواد غذايي به خودكفايي رسيده‌اند دست يابيم.

وي خاطرنشان كرد: بايد با تصويب برنامه عمل و اجراي آن بتوانيم آينده روشني را براي خود ترسيم كنيم.

به گفته او نتايج تشويق و ترغيب كننده سال‌هاي گذشته به ما امكان مي‌دهد كه برنامه عمل را براي كشورهايمان اجرا كنيم.

وزير امور خارجه اتيوپي:

نبايد شكل گيري نظمي نوين به ضرر ما باشد

وزير امور خارجه اتيوپي اظهار كرد: امروز توازن قوا در جهان مشكلات جديدي را به خود مي‌گيرد كه حاكميت ملت‌ها را زير سوال مي‌برد و چند جانبه گرايي را منتفي مي‌كند.

سيو مسفين گفت: كشورهاي عضو جنبش غيرمتعهد مسووليت دارد نقش جمعي را براي شكل دادن به توازن قوايي كه خود احساس مي‌كنند، بايد باشد ايفا كنند.

وي تاكيد كرد: نبايد شكل گيري نظمي نوين به ضرر ما باشد.

وزير خارجه اتيوپي تاكيد كرد: هيچ سازماني در ميان سازمان‌هاي زير مجموعه‌ي سازمان ملل متحد وجود ندارد كه بتواند ادعا كند پيشتاز چند جانبه گرايي و مدافع حقوق ملت‌هاست به غير از عدم تعهد.

وي گفت: بايد در تمامي سطوح از امكاناتمان براي استمرار اين مساله استفاده كنيم. امروز سازمان ملل بيش از هر زمان ديگري موضوعيت دارد. بنابراين بايد بر اساس اصول همبستگي و وحدت و آنچه كه بر رفتارمان حاكم است به جنبش اعتبار ببخشيم.

او با اشاره به تحولات سومالي ابراز اميدواري كرد: اين تحولات به روند آشتي ملي در اين كشور منجر شود.

وي در خصوص حكم دادگاه بين المللي عليه رهبر سودان اين اقدام را محكوم كرد وافزود: ما مي‌خواهيم در همسايگي‌مان صلح برقرار باشد.

انتهاي پيام
 جمعه 11 مرداد 1387     





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: ايسنا]
[مشاهده در: www.isna.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 235]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب




-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن