تور لحظه آخری
امروز : جمعه ، 30 شهریور 1403    احادیث و روایات:  امام حسین (ع): مؤمن نه بدى مى كند و نه معذرت مى خواهد و منافق هر روز بدى مى كند و معذرت مى ...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

تریدینگ ویو

لمینت دندان

لیست قیمت گوشی شیائومی

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

طراحی کاتالوگ فوری

Future Innovate Tech

پی جو مشاغل برتر شیراز

لوله بازکنی تهران

آراد برندینگ

وکیل کرج

خرید تیشرت مردانه

وام لوازم خانگی

نتایج انتخابات ریاست جمهوری

خرید ابزار دقیق

خرید ریبون

موسسه خیریه

خرید سی پی کالاف

واردات از چین

دستگاه تصفیه آب صنعتی

حمية السكري النوع الثاني

ناب مووی

دانلود فیلم

بانک کتاب

دریافت دیه موتورسیکلت از بیمه

خرید نهال سیب سبز

قیمت پنجره دوجداره

بازسازی ساختمان

طراحی سایت تهران سایت

دیوار سبز

irspeedy

درج اگهی ویژه

ماشین سازان

تعمیرات مک بوک

دانلود فیلم هندی

قیمت فرش

درب فریم لس

شات آف ولو

تله بخار

شیر برقی گاز

شیر برقی گاز

خرید کتاب رمان انگلیسی

زانوبند زاپیامکس

بهترین کف کاذب چوبی

پاد یکبار مصرف

روغن بهران بردبار ۳۲۰

قیمت سرور اچ پی

بلیط هواپیما

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1816919932




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

توكلي در نشست خبري -2 و پاياني برخي رسانه‌ها با اغراق در خصوص تورم بازارگرمي مي‌كنند


واضح آرشیو وب فارسی:فارس: توكلي در نشست خبري -2 و پاياني برخي رسانه‌ها با اغراق در خصوص تورم بازارگرمي مي‌كنند
خبرگزاري فارس: رئيس مركز پژوهش‌هاي مجلس با اشاره به آثار تورم رواني در جامعه گفت: اغراق در زمينه تورم به ضرر مردم و اقتصاد ملي است.


به گزارش خبرنگار امور مجلس خبرگزاري فارس، احمد توكلي نماينده تهران در مجلس صبح امروز در ادامه كنفرانس خبري در جمع خبرنگاران در پاسخ به سوال خبرنگاري در خصوص تورم در جامعه گفت: يكي از عوامل تورم تلقي از تورم است. يعني تورم رواني يكي از عوامل تورم است كه رسانه‌ها در تسهيل و يا انتقال آن مي‌توانند نقش تعيين‌كننده داشته باشند.
وي تاكيد كرد:‌ مسوولين بايد نسبت به تورم رواني در جامعه حساس باشند و از اتخاذ مواضعي كه باعث تشديد تورم در جامعه مي‌شود بپرهيزند.
رئيس مركز پژوهش‌هاي مجلس در پاسخ به سوالي مبني بر اينكه در حال حاضر ميزان تورم در جامعه چقدر است، گفت: من از ميزان تورم در حال حاضر اطلاع ندارم و اگر هم اطلاع داشتم آنرا بيان نمي‌كردم.
توكلي گفت: من تنها يك مدرس دانشگاه نيستم بلكه نماينده مجلس و رئيس مركز پژوهش‌هاي مجلس و همچنين داراي سوابق سياسي هستم و اگر در اين زمينه اظهارنظر كنم امكان دارد در تورم تاثير داشته باشد بدين ترتيب كه عرضه‌كنندگان عرضه خود را به تاخير انداخته و تقاضاكنندگان نيز ميزان تقاضاي خود را تشديد كنند و اين باعث مي‌شود كه نرخ تورم بالا برود.
وي گفت: برخي رسانه‌ها براي بازارگرمي در خصوص تورم اغراق مي‌كنند و اين امر به ضرر مردم و اقتصاد جامعه است. بايد توجه داشت كه تورم رواني در همه جا وجود دارد ولي در ايران شديد است.
رئيس مركز پژوهش‌هاي مجلس در پاسخ به سوال ديگري در خصوص اعترافات عباس پاليزدار مبني بر ارتباط وي با مركز پژوهش‌هاي مجلس گفت: صرفنظر از كارهايي كه به وي نسبت داده مي‌شود ارتباط اين شخص با مركز پژوهش‌هاي مجلس در سال 83 در ضمن يك پروژه‌اي تحت عنوان موانع توليد و سرمايه‌گذاري بود كه مركز پژوهش‌هاي از نهادهاي صنعتي غير دولتي در خصوص اين پروژه دعوت كرد و اين شخص از طرف يك نهاد صنعت كار به مركز پژوهش‌ها آمد. همچنين يكي از همكاران مجلس ايشان را معرفي كرد و اين شخص در آن پروژه شريك شد.
توكلي با بيان اينكه پس از حضور ايشان دو اتفاق نا متعادل افتاد، گفت: آنها راساً براي جمع‌آوري اطلاعات با مراكز مكاتبه مي كردند همچنين مصاحبه‌هايي انجام مي داد و خود را صاحب مسووليت و منصب در مركز پژوهش‌ها معرفي مي‌كرد.
وي افزود: اين دو رفتار باعث شد كه ما با آن شخص قطع ارتباط كنيم و به مراكزي كه جهت معرفي ايشان و همكاري با ايشان نامه نوشته بوديم، مجددا نامه بنويسيم و اعلام كنيم كه ايشان مامور مركز پژوهش‌هاي مجلس نيست و با وي قطع ارتباط كرديم.
وي در پاسخ به سوالي در خصوص حفظ اسناد محرمانه در مركز پژوهش‌هاي مجلس گفت:‌ اسناد و مدارك اين مركز حفاظت مي‌شود و معمولا ما اسناد سري اينجا نداريم. به ندرت از ما درخواست مي‌شود كه گزارش‌هاي محرمانه تهيه كنيم و ما نيز بعد از انجام كار نتايج را به شكل محرمانه به نمايندگان مي‌دهيم ولي تعداد اين كارها خيلي كم است.
توكلي در پاسخ به سوال ديگري در باره برخي انتقادهاي مبني بر سياسي‌كاري از سوي مركز پژوهش‌هاي مجلس گفت: اين مركز در بررسي طرح‌ها و لوايح صرفا كار كارشناسي مي‌كند و تلاش مي‌كنيم تا روشي علمي در بررسي اين كارها حفظ شود و خطايي نداشته باشيم اگر كار كارشناسي با دقت صورت گيرد نگران اين نخواهيم بود كه چه اتهامي به ما خواهند زد.
رئيس مركز پژوهش‌هاي مجلس در ادامه نشست خبري خود در اين مركز اظهار داشت: در جلسه شنبه 29 تير ماه با آقايان علي لاريجاني و محمدرضا باهنر، دوستان ما توصيه هاي ناصحانه‌اي داشتند كه آنها را اجرايي كرديم اما يكي از اين توصيه‌ها نادرست بود .
وي افزود: يكي از دوستان هيئت رئيسه در آن جلسه حفظ آزادگي و آزادي عمل در مركز پژوهش ها را مورد نقد قرار دادند و از بنده خواستند كه در ارائه نظرات كارشناسي يك جانبه‌گرايي نكرده و بازتر از گذشته عمل شود اما اين موضوع را با دلايل و شواهد رد كردم و گفتم مركز پژوهش‌ها براي خشنودي يا ناخشنودي هيچ كس (دولت و مجلس) كار نمي‌كنند.
رئيس مركز پژوهش‌هاي مجلس ادامه داد: ‌مركز پژوهش‌ها نهادي پژوهشي و وفادار به روش علمي است البته در عرصه مباحث علوم انساني اجماع بر روي ديدگاه‌هايي كه ارايه مي‌شود اندك است و به همين دليل نقدهايي كه در اين زمينه به نظرات ارايه شده، وارد مي شود مورد ارزيابي قرار مي‌گيرد و در صورت صحت پذيرفته مي‌شود.
توكلي افزود: ‌در طول مدت رياست در مركز پژوهش‌ها، نتايج كار اين مركز را بر اساس شرح وظايف مركز، رسانه‌اي مي‌كرديم تا مورد نقد و ارزيابي ديگران قرار گرفته و مجموعه نقدها دستمايه بهبودي كار كارشناسي اين مركز شود.
وي اضافه كرد: انتظار اينكه مركز پژوهش‌ها به طرز خاصي معطوف به نتيجه رفتار كند در شان هيات رئيسه مجلس و نمايندگان ملت و اين مركز نيست و دوستان ما در هيات رئيسه نيز چنين توقعي نداشتند و هيچ گونه شرطي براي پذيرش مسوليت اين مركز توسط بنده قرار ندادند.
خبرنگاري از رئيس مركز پژوهش‌ها در باره علت عدم استفاده بهينه همه نمايندگان ملت از نظرات كارشناسي مركز پژوهش‌ها با توجه به شرح وظايف اين مركز كه درخواست مجلسي ها را براي ارايه ديدگاه‌هاي كارشناسي در خصوص طرح‌ها و لوايح اجابت مي‌كند، سوال كرد و توكلي پاسخ داد: قرار نيست هر چه مشاور مي‌گويد مشاوره گيرنده قبول و آن را عملياتي كند. بلكه مركز پژوهش‌ها در فرآيند تصميم‌سازي فعاليت مي‌كند و منتخبان ملت نيز حق قانوني دارند با ارزيابي كارشناسي‌هاي صورت گرفته تصميم خود را بگيرند.
وي در عين حال خاطرنشان كرد كه استقبال از نظرات كارشناسي مركز پژوهش‌هاي مجلس در كميسيون‌هاي تخصصي نهاد قانون‌گذاري بسيار خوب و چشمگير است و نمود اين استقبال را مي‌توان در اصلاح طرح‌ها و لوايح مشاهده كرد.
توكلي ادامه داد: نهاد پژوهشي كار سفارشي نمي‌كند و ممكن است نظرات چنين نهادي با موافقت يا مخالفت سياستمداران مواجه شود اما اين نهاد صرفا بايد ديدگاه‌هاي كارشناسي خود را بر اساس واقعيت ارايه دهد و به خوشامد و بد آمد ديگران توجه نكند.
" اگر مركز پژوهش‌هاي مجلس براي خوشامد يك مجموعه از ارايه نظر منفي در خصوص يك طرح يا لايحه خودداري كند و خلاف واقعيت نظر بدهد در واقع همه نظرات كارشناسي خود را زير سوال مي‌برد".
رئيس مركز پژوهش‌هاي مجلس تصريح كرد: مركز پژوهش‌ها در ارايه نظرات كارشناسي خود ديدگاه نقد حمايتي را مدنظر قرار مي‌دهد و اگر رد يك طرح يا لايحه مبتني بر واقعيت باشد حتما اين كار را انجام مي‌دهد و نتيجه آن را در اختيار رسانه‌ها مي‌گذارد تا فضاسازي مناسب صورت گيرد و اگر طرح يا لايحه اي با نظر موافق كارشناسان مركز مواجه شود روند مشابهي براي ايجاد فضاي مطلوب پيگيري مي‌شود.
وي بار ديگر تاكيد كرد: كارشناسان مركز پژوهش‌هاي مجلس به روش علمي وفادارند و بدون در نظر گرفتن نتيجه و خوشامد و ناخرسندي افراد و دستگاه‌ها، ديدگاه خود را ارايه مي‌دهند و هويت مركز پژوهش‌ها به عنوان اتاق فكر قوه مقننه مبتني بر ارايه نظرات كارشناسي است.
رئيس مركز پژوهش‌هاي مجلس شوراي اسلامي گفت: ‌توليدات اين مركز پژوهش‌ها محصول كارشناسي و فرايند علمي است و اين مركز بر اساس شرح وظايف خود موفق به انتشار نظرات كارشناسان خود از طريق رسانه‌هاست .
توكلي افزود: آنچه توسط مركز پژوهش‌ها مورد بررسي قرار مي‌گيرد و نتيجه آن براي عموم اعلام مي‌شود مبتني بر نظرات كارشناسي است و اظهار نظر فردي اعضا نيست و انتشار اين نظرات باعث اعتماد عمومي به برخورداري نهاد قانونگذاري از پشتوانه فكري و فضاسازي براي اخذ تصميم درست و جلوگيري از تصميم‌گيري نادرست توسط نمايندگان ملت و امكان نقد و بررسي نظرات كارشناسي مركز در سطح جامعه مي‌شود.
اين نماينده ملت خاطرنشان كرد: نظرات كارشناسي مركز پژوهش‌هاي مجلس منحصر به طرح‌ها و لوايح نمي‌شود و همه مسايل مختلف روز را در صورت درخواست هيات رئيسه، نمايندگان ملت و كميسيون‌هاي تخصصي براي بررسي، مشمول مي‌شود.
توكلي بر اين نكته تاكيد كرد كه موضع مركز پژوهش‌ها در خصوص طرح‌ها و لوايح مبتني بر نقد حمايتي است و سياست‌هاي جاري مورد نقد قرار مي‌گيرد تا نكات قوت و ضعف آن مشخص و برجسته شود تا ضعف‌ها و كاستي‌ها برطرف و نقاط قوت مورد تاييد قرار گرفته و پيگيري شوند.
وي اضافه كرد: مركز پژوهش‌ها نهادي است پژوهشي و كاربردي براي قوه مقننه در امر حكومت است و دستمايه كاري آن قانون اساسي و مواضع رهبر معظم انقلاب است.
رئيس مركز پژوهش‌هاي مجلس شوراي اسلامي گفت :‌مركز پژوهش‌ها يك مركز فيزيك نظري يا سلول‌هاي بنيادي نيست و نمي‌توان اين مركز را منفك از سياست‌گذاري‌هاي سياسي در مباني فكري حكومت دانست و اين مركز به روش علمي در فعاليت خود وفادار است كه امكان دارد عده‌اي نظرات آن را نپسندند و عده‌اي ديگر آن را بپسندد.
توكلي افزود: مركز پژوهش‌ها نظرات كارشناسان خود را محترم شمرده و اظهار نظر نهايي در باره طرح‌ها و لوايح با استناد به اين نظرات صورت مي‌گيرد و در نهادهاي پژوهشي نمي‌توان امر و نهي كرد بلكه بايد با پرهيز از يكجانبه‌گرايي و وفادار به روش علمي حوائج نمايندگان ملت در بررسي موضوعات مختلف را برآورده كرد.
رئيس مركز پژوهش‌هاي مجلس شوراي اسلامي بر اين نكته نيز تاكيد كرد كه مركز متبوعش به توسعه عدالت‌محور وفادار است و گرچه نظرات كارشناسان مدافع مدل‌هاي رشد بنيان را با دقت مورد ارزيابي قرار مي‌دهند اما سياست‌گذاري‌هاي نظام را در كاركرد خود مبنا قرار داده است.
توكلي افزود: مركز پژوهش‌ها به قانون اساسي و ديدگاه‌هاي رهبر معظم انقلاب وفادار است اما در عين حال درب مركز پژوهش‌ها به روي همه صاحب‌نظران باز است و كارشناسان مي‌توانند با اين مركز همكاري صميمانه و عالمانه داشته باشند.
وي بر همين اساس به خبرنگاري كه سوال كرد آيا مركز پژوهش‌ها از نظرات ايرانيان خارج كشور نيز در انجام وظايف و ماموريت‌هاي خود بهره مي‌برد، اينگونه پاسخ داد: شبكه نخبگان آماده دريافت نظرات كارشناسي هموطنان خارج از كشور است و آنها مي‌توانند نظرات خود را به صورت مستقيم به مركز ارايه دهند و ما قطعا از ديدگاه‌هاي آنها استقبال خواهيم كرد.
خبرنگاري از رئيس مركز پژوهش‌هاي مجلس سوال كرد كه ايا اين مركز صرفا پاسخگوي مطالبات نمايندگان ملت در كارشناسي طرح‌ها و لوايح است يا دولت را نيز از نظرات خود بهره‌مند مي‌كند كه توكلي پاسخ داد: در شرح وظايف مركز پژوهش‌ها سفارش دولت به مركز پيش‌بيني نشده اما از آنجا كه اين مركز مورد توجه نمايندگان ملت است دستگاه‌ها موضوعاتي را براي بررسي پيشنهاد مي‌دهند كه آنها را در دستور كار قرار داده و ديدگاه‌هاي كارشناسي خود را در اين زمينه اعلام مي‌كنيم.
خبرنگاري از رئيس مركز پژوهش‌هاي مجلس در خصوص طرح دولت براي تحولات اقتصادي سوال كرد كه توكلي پاسخ داد:‌ هنوز طرح تحولات اقتصادي به شكل مطلوب به مجلس ارايه نشده و نسخه‌اي از آن در اختيار مركز پژوهش‌ها قرار نگرفته كه مورد بررسي قرار گيرد.
توكلي در عين حال خاطرنشان كرد:‌ قرار است به زودي نشستي با حضور كارشناسان مركز پژوهش‌ها و روساي كميسيون تخصصي مجلس و دبير كارگروه ويژه طرح تحولات اقتصادي دولت برگزار شود تا اين طرح مورد تجزيه و تحليل قرار گيرد.
توكلي بار ديگر بر اين نكته تاكيد كرد كه در مركز پژوهش‌هاي مجلس فضاي عالمانه و نه مديريت تحكمي حاكم است و با ذكر نمونه‌هايي از نظرات كارشناسي مركز پژوهش‌ها كه مورد استناد مخالفان او در هنگام بررسي طرح ها و لوايح در مجلس قرار گرفته، تصريح كرد: گاهي اتفاق افتاده كه مخالفان يك طرح يا لايحه با استناد به نظرات كارشناسي مركز با ديدگاه‌هاي من مخالفت كردند و موفق به اخذ راي شدند و به همين دليل قبول ندارند مركز پژوهش‌ها جهت‌دار عمل مي‌كند و هر كسي مدعي اين مساله است مصاديق آن را مشخص كند.
انتهاي پيام/
 شنبه 5 مرداد 1387     





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: فارس]
[مشاهده در: www.farsnews.com]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 81]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب




-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن