تور لحظه آخری
امروز : جمعه ، 30 شهریور 1403    احادیث و روایات:  پیامبر اکرم (ص):به وسيله من هشدار داده شديد و به وسيله على عليه ‏السلام هدايت مى‏يابيد و به وسي...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

تریدینگ ویو

لمینت دندان

لیست قیمت گوشی شیائومی

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

طراحی کاتالوگ فوری

Future Innovate Tech

پی جو مشاغل برتر شیراز

لوله بازکنی تهران

آراد برندینگ

وکیل کرج

خرید تیشرت مردانه

وام لوازم خانگی

نتایج انتخابات ریاست جمهوری

خرید ابزار دقیق

خرید ریبون

موسسه خیریه

خرید سی پی کالاف

واردات از چین

دستگاه تصفیه آب صنعتی

حمية السكري النوع الثاني

ناب مووی

دانلود فیلم

بانک کتاب

دریافت دیه موتورسیکلت از بیمه

خرید نهال سیب سبز

قیمت پنجره دوجداره

بازسازی ساختمان

طراحی سایت تهران سایت

دیوار سبز

irspeedy

درج اگهی ویژه

ماشین سازان

تعمیرات مک بوک

دانلود فیلم هندی

قیمت فرش

درب فریم لس

شات آف ولو

تله بخار

شیر برقی گاز

شیر برقی گاز

خرید کتاب رمان انگلیسی

زانوبند زاپیامکس

بهترین کف کاذب چوبی

پاد یکبار مصرف

روغن بهران بردبار ۳۲۰

قیمت سرور اچ پی

بلیط هواپیما

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1817162022




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

چطور ايميل كار مي‌كند؟


واضح آرشیو وب فارسی:همشهری: چطور ايميل كار مي‌كند؟


اينترنت- همشهري آنلاين - رشيد عسگري:
ارسال نامه پستي سالهاست كه جاي خود را به ايميل داده است. سهولت ارسال ايميل با ارسال نامه از طريق پستي غيرقابل مقايسه است.

شايد تاريخچه اولين ايميل فرستاده شده در اينترنت به سال 1971 برگردد. وقتي كه فردي به نام «روي تاملينسون» (Roy Tomlinson) روشي براي فرستادن پيام از طريق اينترنت و تنها يك كامپيوتر پيدا كرد. او با استفاده از @ نام گيرنده ايميل را مشخص مي‌كرد.

اساساً ايميل چيزي جز يك متن ساده نيست. گرچه سرويس‌هاي جديد امكان اضافه كردن پيوست‌هاي (Attachment) مختلف از عكس و فايل را مي‌دهد ولي باز هم ايميل چيزي جز يك نوشته نيست.

به ايميل‌هايي كه امروز دريافت كرده‌ايد نگاهي بيندازيد. حتماً نام سرويس دهنده‌هاي مختلف ايميل را در انتهاي نام فرستنده‌ها مي‌بينيد. اين نام‌ چه ياهو باشد و چه هاتميل و اي.او.ال، همگي چهار كار مشابه را انجام مي‌دهند.

قسمتي از ايميل‌هاي دريافتي را با موضوع ايميل و نام فرستنده به شما نشان مي‌دهد. به شما اجازه خواندن ايميل ها را مي‌دهد. اگر قصد فرستادن ايميلي را داريد به شما اجازه انتخاب موضوع و نوشتن متن را مي‌دهد و همچنين مي‌توانيد عكس و يا فايل ديگري را به ايميل خود اضافه كنيد.

كامپيوتر‌ها در اينترنت مي‌توانند برنامه‌هايي را اجرا كنند تا خود را به سرورها وصل كنند. سرور‌هاي وب، سرور‌هاي FTP و سرور‌هاي ايميل تعدادي از پر كاربردترين سرور‌ها هستند. اين برنامه‌ها روي سرورها فعال هستند و به كامپيوتر‌هايي كه به آنها متصل مي‌شوتد سرويس مي‌دهند.

ساده‌ترين نوع ايميل‌ها به اين صورت فعالييت مي‌كنند كه براي هر فردي يك آدرس ايميل مشخص مي‌كند. براي مثال ايميلي به نامname1 يا name2. براي هر كدام يك فايل متن ايجاد مي‌كند. براي مثال name1.txt يا name2.txt .

حال اگر كسي بخواهد به اين آدرس‌ها ايميلي بزند بايد ايميل گيرنده را مشخص كند. وقتي روي ارسال كليك مي‌كند، سرور ايميل آن شخص به سرور ايميل يكي از اين آدرس‌ها متصل مي‌شود. سرور نيز متن ايميل و موضوع و نام فرستنده را به صورت يك متن به فايل متن name1.txt يا name2.txt اضافه مي‌كند. وقتي به سرور ايميل خود متصل مي‌شويد، اين فايل متن براي شما فرستاده مي‌شود و آن را به صورت ليستي از ايميل‌ها و متن آن‌ها مي‌بينيد.

همان طور كه ديديد اين ساده‌ترين نوع كاركرد يك سرور ايميل است. حال بايد به يك مثال واقعي‌تر نگاه كنيم.

سرور‌هاي ايميل از پروتكل‌هاي SMTP/Simple Mail Transfer Protocol و POP3 و IMAP استفاده مي‌كنند.

براي مثال مي‌خواهيم ايميلي از آدرس [email protected] به آدرس [email protected] بفرستيم.

فرض كنيد براي اتصال به سرور ايميل از نرم افزار (IE (Internet Explorer استفاده مي‌كنيم.

• اوتلوك به سرور SMTP ؛ [email protected] متصل مي‌شود و آدرس فرستنده و گيرنده و متن ايميل را اعلام مي‌كند.

• SMTP آدرس گيرنده را به دو قسمت نام (name2) و دامنه (mail2) تقسيم مي‌كند. اگر دامنه گيرنده مشابه دامنه فرستنده باشد،SMTP ايميل را به سرور POP3 مي‌دهد - كه در مثال ما اين طور نيست - و SMTP بايد با سرور دامنه ديگر ارتباط برقرار كند.

• SMPT به سرور DNS: Domain Name Server متصل مي‌شود. DNS قسمتي از اينترنت است كه دربرگيرنده بانك اطلاعاتي از نام دامنه‌ها و آدرس IP آنهاست. براي تبديل نام دامنه به آدرس IP آن‌ها به DNS نياز داريم. به اين ترتيب SMTP آدرس IP سرور mail2.com را دريافت مي‌كند.

• SMTP آدرس [email protected]، را به SMTP آدرس [email protected] مي‌دهد. SMTP وقتي متوجه مي‌شود ايميل مربوط به دامنه خود است آن را به سرور POP3 مي‌دهد.

اگر در اين ميان سرور SMTP با مشكلي مواجه شود، ايميل فرستاده شده به ليست انتظاري اضافه مي‌شود. معمولاً SMTPها از برنامه‌اي به نام Sendmail استفاده مي‌كنند.

به همين دليل ليست انتظار SendmailQueue نام دارد. اين برنامه مرنباً ايميل را براي سرور مي‌فرستد. اگر بعد از مدت معيني ايميل به مقصد نرسد شما را از نرسيدن ايميل مطلع مي‌سازد و آن را از ليست انتظار خارج مي‌كند.

در اين بين سرور POP3 وظيفه دريافت ايميل‌ها را دارد و در نگاهي ساده به كار نوعي از اين سرورها، ايميل دريافتي به فايل متني كه POP3 براي شما ايجاد كرده اضافه مي‌شود. براي مشاهده ايميل‌ها تنها كافي است كه فايل مخصوص خود را از POP3 دريافت كنيد.

ولي كار POP3 در مقايسه با آن چيزي كه همه از يك سرورس ايميل انتظار دارند، كمي متفاوت است. وقتي از POP3 استفاده مي‌كنيد، هربار كه ايميلي را باز مي‌كنيد، اين ايميل از فايل متن مخصوص شما حذف مي‌شود. تفاوت بين POP3 و IMAP در همين است.

وقتي از IMAP در خواست مشاهده ايميل‌هاي خود را مي‌كنيد، فايل‌ها مستقيماً از روي بانك اطلاعاتي سرور به شما نشان داده مي‌شود. ولي POP3 هر بار كه به آن متصل مي‌شويد تمام ايميل‌هاي شما را به صورت يك فايل به كامپيوترتان مي‌فرستد و اطلاعات فايل را پاك مي‌كند و امكان چك كردن ايميل‌هاي خود از چند كامپيوتر متفاوت را به شما نمي‌دهد. با IMAP اين مشكل كاملاً حل شده است.

با استفاده از نرم افزارهاي ايميل مثل Microsoft Outlook مي‌توانيد از قابليت POP3 هم استفاده كنيد. هربار كه به اينترنت متصل مي‌شويد اين برنامه‌ها تمام اطلاعات ايميل شما را روي كامپيوترتان مي‌ريزد. به اين ترتيب وقتي كه به اينترنت متصل نيستيد مي‌توانيد ايميل‌هايي را كه آخرين بار از سرور دريافت كرده‌ايد را بخوانيد و يا حتي ايميلي بنويسيد و بار ديگر كه به اينترنت متصل مي‌شويد آن را ارسال كنيد.

شما مي‌توانيد فايل‌هايي را به ايميل خود الصاق كنيد. مي‌توانيد آنها را از ايميل‌هاي دريافتي روي كامپيوتر خود بريزيد.

ولي اگر ايميل‌ها به صورتي كه شرح داديم؛ يعني ذخيره ايميل‌ها به صورت يك فايل متن؛ كار كند، براي ارسال فايل به همراه ايميل به مشكل برمي‌خوريم.

به همين دليل در اولين سال‌هاي كار ايميل‌ها برنامه‌اي به نام uuencode وجود داشت كه اطلاعات فايل‌ها را به صورت باينري (رقمي) در مي‌آورد و شما هر بار كه فايلي همراه ايميل خود دريافت مي‌كرديد مجبور به دادن اين كدها به uuencode مي‌شديد.

در حال حاضر اساس كلي ارسال فايل همراه ايميل به همين ترتيب است. ولي اين كدسازي و كد خواني به صورت اتوماتيك توسط سرور ايميل انجام مي‌شود و شما فقط فايل را اضافه و گيرنده آن را به همان شكل فايل اصلي دريافت مي‌كند.

به گزارش پروژه‌‌اي به نام American Life نود ويك درصد استفاده كننده‌هاي اينترنت در مارس سال 2007 براي دسترسي به ايميل خود از اينترنت استفاده كرده‌اند.

اين گزارش همچنين مي‌گويد كه 56٪ استفاده كننده‌ها از سرويس ايميل، اين كار را به عنوان يك فعاليت روزمره انجام داده‌اند

تاريخ درج: 2 مرداد 1387 ساعت 19:49 تاريخ تاييد: 2 مرداد 1387 ساعت 23:33 تاريخ به روز رساني: 2 مرداد 1387 ساعت 23:26
 چهارشنبه 2 مرداد 1387     





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: همشهری]
[مشاهده در: www.hamshahrionline.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 265]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب




-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن