واضح آرشیو وب فارسی:همشهری: گروه شمس و پورناظريها در سعد آباد
نشست- همشهري آنلاين:
كيخسرو، تهمورس و سهراب پورناظري به تشريح ويژگيهاي كنسرت بزرگ «بر آفتاب خليج پارس» پرداختند كه قرار است ۲۳ تا ۲۶ مرداد، در كاخ سعدآباد برگزار شود.
درابتداي اين ميزگرد كيخسرو پورناظري كه سابقهاي طولاني در آهنگسازي موسيقي ايراني دارد، هدف اصلي گروه پورناظري را دستيابي به سازبندي واركستراسيوني در موسيقي ايراني دانست كه هم به سنتهاي موسيقايي وفادار باشد و هم از تجربه كردن و آزمون هاي تركيبي با سازهاي ديگر ملل روي نگرداند.
وي گفت: كنسرتهاي ما در چند سال اخير نشان داده كه هيچگاه برنامهاي تكراري نداشتهايم و سعي كرده ايم درهر اجرا فضايي تازه را تجربه و با موسيقي ايراني همراه كنيم.
وي درباره كنسرت پيش رو گفت: از جمله ويژگيهاي اين كنسرت كه ميتوانيمآن را استمرار و تكميل شده كنسرت سال قبل(بزرگداشت مولانا) در كاخ سعد آباد بناميم،استفاده از نوازندگاني از ارمنستان ،فرانسه، انگليس، هند، هلند و عراق .تركيه .تركيه است كه در ساختار اركستري گروه به خوبي جا افتاده اند.
وي افزود: گروه شمس را در اين اجرا علاوه برپورناظرىها،هنرمندانيچوننجمهتجدد،حميدرضا تقوى، ندا خاكى،كاوه گرايلى،و... همراهي مي كنند.
تهمورس پورناظري:هزينههاي كنسرت سه برابر شده است
تهمورس پورناظري مدير وآهنگساز گروه ونوازنده تنبور و تار درباره دليل نامگذاري كنسرت گروه به كنسرت «بر آفتاب خليج پارس» گفت: دليل اصلي آن باز ميگردد به هجمهاي كه از همه سو براي تغيير حق طبيعي ما ايرانيان صورت مي گيرد.
وي از سفر خود به آمريكا و بازديد از برخي از كتابخانههاي اين كشور ياد كرد و گفت: در آن سفر وقتي به كتابهاي جغرافياي اين كتابخانهها رجوع كردم ، مشاهده كردم بجاى نام خليج فارس نام درياي عرب نوشته شده است(arab sea ) و وقتي به ايران آمدم به اين صرافت افتاديم كه با نامگذاري اين كنسرت كه دي وي دي تصويري آن هم بعد از كنسرت انتشار عمومي خواهد يافت، در حوزه موسيقى به تاكيد بر چنين حقي كمك كنم و اميدوارم كه هنرمندان و اهل فرهنگ ديگر هم با ياد آوري و تكرار چنين كارهايي حق مسلم ايران در اين زمينه را به جهانيان ياد آور شوند.
به گفته پورناظري برنامه گروه در دوبخش اجرا خواهد شد؛ در بخش اول كه بر مبناي موسيقي تنبور است آثاري روي اشعار مولانا اجرا ميشود كه شامل پنج قطعه است كه ساخت قطعات به صورت مجزا بوده است و هر كدام ازما قطعهاي را ساخته و تنظيم كرده است. در بخش دوم كه موسيقي ملي نام دارد قطعات به صورت كار گروهي پورناظرى ها ساخته شدهاند به اين معنا كه هر يك از ما سه تن در تكميل و نهايي شدن اين قطعه سهمي داشتهايم و نظرات جمعي در ساخت آن لحاظ شده است.
استفاده از فرم نمايشي سماع مولانا از ديگر سوالاتي بود كه پورناظري در پاسخ به آن گفت: فرم سماع اگر چه در ظاهر امر نمايشي است ، اما در سنت خود فرمي موسيقايي است كه بر گرفته از سنت سماع عارفان بزرگ ايرانى (شمس و مولانا)است كه در قونيه اجرا مي شود و اكنون به فرمي موسيقايي جا افتاده در آنجا تبديل شده است. ضمن آنكه ما نخستين گروهي بوديم كه با توجه به پيشينه آثاري كه توليد و عرضه كردهايم، از اين فرم به شكل منطقي و درست و هماهنگ با فرهنگ آهنگهايي كه اجرا مي كنيم، در ايران استفاده كرديم تا بار كيفي و معنوىكنسرت را بالا ببريم.
به همين دليل است كه بينندگان اجراي سماع را جداي از كنسرت نمي بينند و آن را عضوي حل شده در آهنگ واجرا ميدانند.
تهمورس پورناظري وجه تمايز كنسرت گروه پورناظري با ديگر كنسرتها را توجه به سازهاي كوبهاي و نيز وجود تحرك و انرژي و دادن احساس لطيف به بيننده و شنونده در گروه دانست كه از ساخت آهنگ تا اجرا را در برميگيرد.
وي درباره استفاده از سازهاي كوبهاي گفت:تنوع سازهاي كوبهاي در گروه شمس فراوان و البته فكر شده است و اين نگاه را را در كمتر اثرى ديگري مي توانيم سراغ بگيريم.
چنگ ايراني براي نخستين بار در يك گروه ايراني به كار گرفته ميشود
اضافه كردن ساز چنگ به گروه از جمله ابتكاراتي است كه پورناظرى به آن اشاره ميكند و مي گويد: ساز چنگ در سابقه تمدني ما ايرانيان وجود داشته و در اشعار شعرايي چون فردوسي و سعدي و حافظ و مولوي بارها از اين ساز نام برده شده است و تاريخ خواستگاه آنرا ايران ميداند،اما متاسفانه تا كنون از اين ساز و قابليت هاي آن در اركستر هاي موسيقي ايراني استفاده نشده است، در حالي كه همين ساز در اركستر هاي سمفونيك جهان جايگاهي معتبر دارد و با عنوان هارپ مدام به كار گرفته مي شود. ما امسال اين ساز را براي نخستين بار در يك كنسرت موسقي ايراني به كار گرفته ايم.
سهراب پورناظري ميخواند
ويژگي ديگري كه پورناظري به آن اشاره ميكند خوانندگي سهراب پورناظري است كه قرار است در اين كنسرت به شكل رسمي به عنوان خواننده گروه معرفي شود. سهراب پورناظري درباره انگيزههاي خود براي اين كار و با اشاره به اين كه همچنان در گروه كمانچه هم مي نوازد گفت:من از كودكى آواز را در خانواده فرا گرفتم و در زمينه ى صدا سازى از محضر جميدرضا نوربخش بهره بردم .در كنسرتهاى پيشين گروه نيز خوانندگى آهنگهائى را برعهده داشتم اما در اين كنسرت پدر وگروه اين وظيفه را به صورت جدى بر عهده من گذاشتند.
وي همچنين به انعكاس اخبار و رخدادهاي موسيقي در نشريات و رسانهها پرداخت و گفت متاسفانه برخي رسانهها به جاي نقد از زباني غير بهداشتي و غير حرفهاي بهره ميگيرند.طبيعي است هر هنرمندي علاقهمند است كه كارش مورد نقد وارزيابي قرار بگيرد و اين نكته اي كه اشاره كردم به معني عدم نقد كنسرت گروه شمس نيست ، بلكه درخواستم از مطبوعات اين است كه نقد منصفانه بنويسند و از عباراتي كه در آنها بوي توهين و دشنام به مشام ميرسد، كمتر استفاده كنند.
تهمورث پورناظري با اشاره به اين كه دومين كنسرت گروه شمس در پاسدارى از سرمايه هاى ملى و تاريخى بدون حمايت دولت برگزار مي شود ، هزينه هاي برگزاري كنسرت در ايران را بسيار بالا توصيف كرد و ايران را گرانترين كشور در برگزاري كنسرت دانست و گفت : در مقايسه با سال گذشته هزينهها دو تا سه برابر شده است ، در حالي كه ما تنها 20 درصد به قيمت بليت ها اضافه كرديم و به گمان من اگر فكري براي هزينههاي برگزاري كنسرت، مثل اجاره محل اجرا، هزينه خدمات اداره اماكن، نشود كنسرت دادن در سطح مطلوب در ايران بسيار دشوار خواهد شد.
وي همچنين در پاسخ به نظريكي از مسئولين فرهنگي وزارت ارشاد كه گفته بود هزينهاي كه اهل موسيقي به اداره اماكن نيروي انتظامي ميدهند ، بسيار ناچيز است گفت: اگر از نظر ايشان اين هزينه قابل اعتنا نيست ، پس خود وزارت ارشاد پرداخت اين هزينه ها را تقبل كند و در اين صورت هنرمندان هم از وزارت ارشاد تشكر خواهند كرد.[تالار وحدت به اماكن پولي پرداخت نميكند]
تبليغات كنسرت و نقش آن در فرهنگ سازي براي موسيقي
تبليغات مناسب و چشمگير از جمله نكاتي بود كه پورناظري به آن اشاره كرد و گفت: هدف اصلي ما از برگزاري كنسرت و تبليغات مناسب محيطي و شهري اين است كه بازتاب فرهنگي اين كار را در سطح شهر هم به طور چشمگير انعكاس دهيم تا تماشاگري كه براي كنسرت بليت تهيه ميكند ، بتواند بهترين بهره را از اين كنسرت ببرد و به همين دليل است كه در اجرا به نورپردازي كار، صداي خوب ، تبليغات مناسب و اهميت مي دهيم وحتي براي اين كنسرت از يك كارگردان حرفهاي و خوشنام سينما دعوت كرديم كه تصوير برداري و كارگرداني كار براي توليد دي وي دي تصويري را بر عهده بگيرد كه در روزهاي آينده اخبار تكميلي را خدمت شما ارائه خواهيم كرد.
وي از تجربه بنرهاي تبليغاتي سطح شهر در كنسرت قبلي خود خبر داد و گفت كه برخي از افراد به كنسرت ما آمده بودند كه تا كنون و به اذعان خودشان كنسرت موسيقي نرفته بودند و از طريق همين تبليغات محيطي در سطح شهر علاقه مند به ديدن كنسرت شدند.
وي افزود هدف ما از چنين هزينههايي فرهنگ سازي براي برگزاري كنسرتهايي در استاندارهاي جهاني است، چرا كه معتقديم پول بليت تماشاگران را بايد براي آنها به بهترين نحو هزينه كرد و تماشاگران ما اين حق را دارند كه كنسرتهايي با كيفيت بالا در تمامي وجوه آن را شاهد باشند و به معني دقيق كلمه از يك كنسرت لذت ببرند.
هزينه هر صندلي 14 هزار تومان
وي گفت با برآوردي كه ما كرديم براي هر صندلي 14 هزار تومان هزينه ميشود و سعي داريم با گرفتن اسپانسر براي اين كار هزينهها را جبران كنيم و در اينجا از تمامي مراكز دولتى و غير دولتى دعوت ميكنيم كه اگر غيرت ملى دارند در اين حركت ملى موسيقى كه نام خليج فارس را برخود دارد در هرجه باشكوه برگذار شدن برنامه همكارى كنند.
پورناظري يكي از مشكلات مهم برگزاري كنسرت در ايران را تغيير ضوابط و قوانين دانست وگفت در حالي كه تا يكي ،دو هفته قبل برنامهها براي كنسرت در ورزشگاه انقلاب هماهنگ شده بود و دست اندركاران ورزشگاه هم موافقت كرده بودند، اما در آخرين لحظات با برگزاري كنسرت در ورزشگاه مخالفت شد و ما مجبور شديم كه كاخ سعد آباد را براي اجرا انتخاب كنيم و اين برنامه ريزي شش ماهه ما براي كنسرت را عملا به هم زد و نشان داد كه در ايران هر كاري بكني ، در نهايت كار به يكي ،دو هفته قبل از كنسرت موكول مي شود.
وي گفت: وقتي تماشاگر راضي است كه در ورزشگاه كنسرت ببيند، هنرمند هم راضي است و دولت هم تالاري براي كنسرت نساخته ، ديگر چرا نبايد از فضاي ورزشگاهها در برگزاري كنسرتها كه حركتى فرهنگى است استفاده كرد؟
به گفته پورناظري بليت كنسرت خليج فارس در قيمتهاي 10، 15، 20، 25، 30، و 40 هزارتوماني به فروش ميرود و براي دانشجويان جايگاهى با تخفيف 50 درصدي در نظر گرفته شده است.كه از طريق آموزشگاه شمس و كانون عارف و تارنماي خانه موسيقي وتارنماى www.parsconcert.com به فروش ميرسد.
دز پايان اين نشست از كيخسرو پورناظري پرسيده شد كه چرا با شهرام ناظري همكاري نميكنيد كه وي با اشاره به دوستي ديرپاي خود با ناظري گفت تنها دليلش اين است كه زمانه تغيير پيدا كرده است و هر كداممان در فضايي ديگر افتاديم اما اگر فرصت كنيم قطعا همكاري خواهيم كرد.
گزارش همشهري آنلاين حاكيست كه در دوره همكاري پورناظري با شهرام ناظري، برخي از ماندني ترين كارهاي موسوم به موسيقي عرفاني منتشر شد كه صداي سخن عشق ،مردان خدا و مهتاب رو در صدر اين كارها قرار دارند كه آهنگسازي و ملودي پردازي هر دوي اين كارها را كيخسرو پورناظري انجام داده بود.
تاريخ درج: 1 مرداد 1387 ساعت 16:36 تاريخ تاييد: 2 مرداد 1387 ساعت 15:25 تاريخ به روز رساني: 2 مرداد 1387 ساعت 15:24
چهارشنبه 2 مرداد 1387
این صفحه را در گوگل محبوب کنید
[ارسال شده از: همشهری]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 420]