تور لحظه آخری
امروز : جمعه ، 30 شهریور 1403    احادیث و روایات:  امام صادق (ع):دوست ندارم جوانى از شما [شيعيان] را جز بر دو گونه ببينم: دانشمند يا دانشجو.
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

تریدینگ ویو

لمینت دندان

لیست قیمت گوشی شیائومی

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

طراحی کاتالوگ فوری

Future Innovate Tech

پی جو مشاغل برتر شیراز

لوله بازکنی تهران

آراد برندینگ

وکیل کرج

خرید تیشرت مردانه

وام لوازم خانگی

نتایج انتخابات ریاست جمهوری

خرید ابزار دقیق

خرید ریبون

موسسه خیریه

خرید سی پی کالاف

واردات از چین

دستگاه تصفیه آب صنعتی

حمية السكري النوع الثاني

ناب مووی

دانلود فیلم

بانک کتاب

دریافت دیه موتورسیکلت از بیمه

خرید نهال سیب سبز

قیمت پنجره دوجداره

بازسازی ساختمان

طراحی سایت تهران سایت

دیوار سبز

irspeedy

درج اگهی ویژه

ماشین سازان

تعمیرات مک بوک

دانلود فیلم هندی

قیمت فرش

درب فریم لس

شات آف ولو

تله بخار

شیر برقی گاز

شیر برقی گاز

خرید کتاب رمان انگلیسی

زانوبند زاپیامکس

بهترین کف کاذب چوبی

پاد یکبار مصرف

روغن بهران بردبار ۳۲۰

قیمت سرور اچ پی

بلیط هواپیما

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1816926794




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

در گفت‌وگو با نماينده بيمه ايران در منطقه خليج فارس و درياي عمان تشريح شدوضعيت بيمه‌هاي بازرگاني در امارات


واضح آرشیو وب فارسی:دنياي اقتصاد: در گفت‌وگو با نماينده بيمه ايران در منطقه خليج فارس و درياي عمان تشريح شدوضعيت بيمه‌هاي بازرگاني در امارات
ليلا اكبرپورخيلي پيش از آن كه دولت ايران وظيفه خدمات بيمه در كشورهاي خارجي را تنها به شركت سهامي بيمه ايران محول كند، عبدالقادر فقيهي كه نمايندگي خود را براي فعاليت در منطقه خليج‌فارس و درياي عمان از اين شركت گرفته بود، با بازار بيمه اين منطقه و ويژگي‌هاي آن آشنا شده بود.


پيشينه فعاليت نمايندگي خارج از كشور بيمه ايران در منطقه به چهار دهه گذشته برمي‌گردد و امروز اين نمايندگي كه كار خود را سال 1970 ميلادي از اميرنشين دبي آغاز كرد در چهار منطقه ابوظبي، العين، راس‌الخيمه و شارجه شعبه دارد.
خود فقيهي در اين خصوص مي‌گويد: در سال‌هاي آتي نيز شعب مسقط و سلاله عمان و دمام عربستان به اين مجموعه مي‌پيوندند.
از آنجا كه با اجرايي شدن سياست‌هاي كلي اصل 44 قانون اساسي حجم عمده‌اي از بازار بيمه كشور به بخش‌خصوصي واگذار شده و بيمه ايران تنها بيمه‌گر دولتي خواهد بود، نقش اين شركت در گسترش بازار و توسعه فعاليت‌هايش در منطقه بايد پررنگ‌تر باشد. از اين رو گفت‌وگويي را با عبدالقادر فقيهي انجام داده‌ايم كه در ادامه مي‌آيد.
او متولد 1318 از اوز لارستان و داراي مدرك كارشناسي اقتصاد از كراچي پاكستان است.
***
آقاي فقيهي ابتدا بگوييد، چه شد كه تصميم گرفتيد كد نمايندگي بيمه ايران را براي فعاليت در منطقه خليج‌فارس بگيريد؟
در اوز لارستان متولد شدم و تا كلاس نهم در اين منطقه زندگي كردم، اما از آنجا كه مرحوم پدرم در دبي زندگي مي‌كرد، پيش او رفته پس از آن كه سال 1952 تحصيلاتم در كراچي تمام شد، ديگر ساكن دبي و مشغول كار تجارت شدم، اما در اين مورد كه كد نمايندگي بيمه ايران را گرفتم، بگويم.
در سال‌هايي كه شيخ‌نشينان عرب تحت‌الحمايه انگلستان بودند، ايران تصميم گرفت تا نفوذ بيشتري در منطقه داشته باشد، بدين ترتيب اولين مدرسه ايرانيان، اولين شعبه بانك ملي و صادرات و بيمارستان شير و خورشيد در دبي تاسيس شد.
در آن زمان همراه شيخ‌هايي كه به ايران دعوت مي‌شدند در سفرهاي رسمي حضور داشتم و اتفاقا در يكي از ميهماني‌هاي وزارت امور خارجه با فرهنگ مهر، مديرعامل بيمه ايران آشنا شدم و او پس از اينكه مرا تاجر موفق با آتيه‌اي ارزيابي كرد، پذيرش نمايندگي بيمه ايران در خليج‌فارس را پيشنهاد كرد.
البته آن زمان تجارت در دبي رونق نداشت و حجم صادرات و واردات در اندازه‌اي بود كه اجناس به اندازه نياز مغازه‌ها از هند وارد مي‌شد و به هيچ عنوان فعاليت اعتباري و گشايش‌ LC نداشتيم، در واقع كارها بايد از اول پايه‌گذاري مي‌شد، اما رونق تجاري دور از دسترس نبود و از اين رو پيشنهاد فرهنگ مهر را كه از مديران باكفايت كشورمان بود پذيرفتم.
در آن زمان منطقه از نظر حضور بانك و بيمه‌هاي خارجي چه وضعيتي داشت؟
تنها بانك خارجي در منطقه HSBC بود كه سابقه مشاركت با بانك شاهي در ايران را داشت و يك شعبه هم در دبي داير كرده بود و شركت بيمه رويال انگليس هم به عنوان بيمه خارجي در منطقه بود و بيمه ايران دومين شركت بيمه‌اي خارجي به حساب مي‌آمد.
راه‌اندازي نمايندگي بيمه ايران با سهولت انجام شد؟
بله، با حضور كنسول انگلستان به عنوان تنها‌ كنسول منطقه، سرپرست مدارس ايراني و شيخ راشد دفتر نمايندگي بيمه ايران افتتاح شد، به آينده اميدوار بودم، ابوظبي نفت داشت و دبي در مسير مركز تجارت قرار گرفته بود. دولت امارات نيز در سال 1971 تشكيل شد، از اين رو دومين شعبه نمايندگي در ابوظبي و پس از آن درالعين، راس‌الخيمه و شارجه تاسيس شد و شمار نمايندگي‌هاي فعال بيمه ايران در امارات به عدد 5 رسيد.
آيا بيمه ايران همزمان با خليج‌فارس در ساير كشورها نيز اقدام به تاسيس شعبه يا جذب نماينده كرد؟
دو سال پس از آغاز به كار نمايندگي خليج‌فارس، بيمه ايران يك شركت بيمه‌اي در انگليس با سرمايه 10ميليون پوندي تاسيس كرد كه بعد آن را به 50ميليون پوند افزايش داد، اما اين شركت فعاليت مطلوبي نداشت و امروز در حال run off (تسويه) است.
نمايندگي بيمه ايران در منطقه خليج‌فارس، سودآور است؟
بيمه ايران طي اين سال‌ها هيچ‌گونه سرمايه‌گذاري در منطقه براي حمايت از نماينده‌اش انجام نداد و اينجانب و پرسنل خوب و مجربي كه داشتم كارها را پيش برديم و پس از كسر تمام هزينه‌هايي كه انجام شد (اعم از اداري- مالي- خسارت، كميسيون) بيش از 140ميليون درهم سود خالص به بيمه ايران پرداخت شده است. رقم قابل توجهي است، اكنون سرمايه لازم براي تاسيس يك شركت بيمه در منطقه حدود 50ميليون درهم است، در واقع به اندازه تاسيس سه شركت بيمه سود خالص به دست آمده است، چنانچه سرمايه‌گذاري‌هاي بيمه ايران از اين مبلغ را در نظر بگيريم سودآوري نمايندگي ما مطلوب است.
لطفا درخصوص سودآوري نمايندگي بيشتر توضيح دهيد؟
نمايندگي بيمه ايران در منطقه خليج‌فارس مجموعه فعاليت‌هاي بيمه‌گري اعم از صدور، پرداخت خسارت، كميسيون و هزينه‌هاي اداري را انجام داده و هر 3ماه حق بيمه دريافتي را به حساب بيمه ايران واريز مي‌كند.
توجه داشته باشيد كه هيچ شركت بيمه‌اي در دنيا از عمليات بيمه‌اي سودآور نيست و همگي از محل سرمايه‌گذاري‌ها به سود دست پيدا مي‌كنند و چنانچه عمليات بيمه‌گري سود 5درصدي داشته باشد، بسيار راضي‌كننده است؛ اما نمايندگي‌ ما سالانه بين 15 تا 20درصد از محل عمليات بيمه‌اي سودآور است كه نشانه عملكرد مطلوب 130كارمند شاغل در اين دفتر نمايندگي است.
از مديران بيمه ايران رضايت داريد؟
طي اين سال‌ها با 14مديرعامل كار كرده‌ام و روزهاي تلخ و شيريني را تجربه كردم، اما در مجموع برخي از مديران عامل بيمه ايران در سال‌هاي گذشته مي‌توانستند كارهايي براي كسب درآمد و تقويت بنيه مالي اين شركت انجام دهند كه نداده و فرصت‌ها را يكي پس از ديگري از دست دادند. خيلي از مديران ديد بلندمدت اقتصادي نداشتند و لطمه زيادي به شركت زدند.
سال‌ها پيش به مديرعامل بيمه ايران پيشنهاد كردم زمين‌هايي را با بهترين قيمت در دبي خريداري كند و براي شركت به عنوان دارايي نگه دارد، در مقابل اصرار من مقاومت كرد و انجام نداد، مي‌دانيد الان اين زمين‌ها چه قيمتي دارد؟ غيرقابل تصور است، مگر با آن پول بيمه ايران طي اين سالها چه ميزان سودآوري داشته است؟
به نظر من مديراني كه مي‌توانند براي كشور كار انجام دهند و شركتي كه مديريت آن را در دست دارند به سودآوري برسانند، كوتاهي مي‌كنند بايد مورد بازخواست قرار گيرند.
سرپرست و ناظر بيمه ايران در منطقه نيز سال‌ها به جاي حمايت از نمايندگي براي توسعه بازار مانع‌تراشي كرد كه خوشبختانه تغيير كرد و جاي خود را به آقاي يزدي داد.
آقاي يزدي ناظر خوبي است؟
او 5 سال ناظر بيمه ايران در عمان بود و اين سرپرستي را سودآور كرده بود كه البته پس از رفتن او دوباره تضعيف شده است و الان در نظر داريم عمان را دوباره احيا كنيم.
مديرعامل كنوني بيمه ايران را چگونه مي‌بينيد؟
سهاميان بيمه‌گري را از ابتدايي‌ترين جايگاه آغاز كرده و رقابت را درك مي‌كند.
اگر امكانات در اختيار داشته باشد كارهاي بزرگي انجام مي‌دهد و بيمه ايران شايد بتواند به جايگاه اصلي خود در منطقه برسد.
آقاي فقيهي به دور از تعارف، اوضاع نمايندگي شما در منطقه چگونه است؟ چند درصد بازار را در انحصار داريد؟ آيا مديران مستقر در ايران شما را درك مي‌كنند؟
بازار بيمه امارات بازاري 4ميليارد دلاري است كه بيمه ايران حتي نيم‌درصد از آن را هم ندارد. به دليل مشاركت تجار بزرگ و مقامات محلي در سهام شركت‌هاي محلي در امارات همانند شركت بيمه ابوظبي الوطني، بيمه الامارات، بيمه الظفره، بيمه الخزنه، بيمه عمان، مشرق‌العربي و... حدود 75درصد پرتفوي بيمه‌اي به شركت‌هاي بيمه محلي و باقيمانده به شركت‌هاي خارجي تعلق دارد و از طرفي پوشش بيمه‌اي طرح‌هاي مربوط به نفت و انرژي و پروژه‌هاي بزرگ هم در انحصار چند شركت محلي است و 25درصد باقي ميان 48 شركت با حضور 200بروكر تقسيم شده است. از اين مبلغ سال گذشته 68ميليون درهم حق بيمه سهم بيمه ايران بود.
شايد باور نكنيد ما براي گرفتن نرخ از ايران دچار مشكل بسيار بوديم، وقتي نرخ آتش‌سوزي مي‌خواستيم فضا را با بازار تهران مقايسه مي‌كردند و اصلا از آن طرف خبر نداشتند، از اين رو 7دوره آموزشي براي 7گروه كارشناسان بيمه ايران در دبي به هزينه خودم برگزار كردم تا با حال و هواي رقابت در خارج از ايران آشنا شوند و امروز بسياري از آن ندانم‌كاري‌ها حل شده است.
به عنوان مثال در دوره قبل بيمه ايران به نمايندگي امارات به دليل زيان‌ده بودن رشته درمان مجوز صدور اين رشته را نمي‌داد؛ در حالي كه درمان در ايران زيان‌ده است در كشورهاي ديگر به خصوص منطقه خليج‌فارس سودآور است. پيش سهاميان رفتم و اعلام كردم صدور بيمه‌هاي درمان در امارات اجباري شده و فضاي خوبي براي كار است و او موافقت كرد كه مجوز صدور بيمه‌هاي درمان داده شود.
در حالي كه به دنبال تحولات چشمگير اقتصادي چند سال اخير در كشورهاي منطقه به ويژه حاشيه جنوبي خليج فارس در همه ابعاد و زمينه‌ها شاهد رشد روزافزون بوده كه نشانه بارز آن امارات و به خصوص دبي است، به طوري كه در چند سال گذشته ده‌ها ميليارد دلار صرف پروژه‌هاي زيربنايي، ارتباطات و ساختماني و... شده است. حضور و افزايش قابل ملاحظه ايرانيان مقيم امارات (حدود 400هزار نفر) و سرمايه‌گذاري عمده آنان در بخش‌هاي تجاري و خدمات انكارناپذير است كه در نتيجه پتانسيل فعاليت‌هاي بيمه‌اي افزايش قابل ملاحظه‌اي يافته است.
سهم رشته اتومبيل در پرتفوي شما چقدر است؟ آيا بيمه‌هاي اتومبيل در آنجا هم زيان‌ده هستند؟
اصولا رشته اتومبيل زيان‌ده است و تمام شركت‌هايي كه در اين رشته فعاليت دارند، خسارت سنگيني مي‌پردازند. اما اين رشته در نمايندگي ما جزو سودده‌ها است؛ چراكه بسيار گزينشي عمل مي‌كنيم و بيمه‌نامه را به هر قيمتي صادر نمي‌كنيم. در واقع ريسك‌ها به درستي مديريت مي‌شوند و بيمه‌نامه اتومبيل با توجه به شرايط سني بيمه‌گذار، خودرو و كارنامه رانندگي‌اش صادر مي‌شود.
ضريب خسارت بيمه شخص ثالث در منطقه بين 100 تا 120درصد است؛ اما اين ضريب در نمايندگي بيمه ايران 80درصد است و اكثرا در كنار ساير رشته‌ها صادر مي‌شود.
آمار تصادفات در منطقه بالا است؟ و بيشترين خسارت به خاطر خطاهاي انساني است؟
ترافيك منطقه مشكل‌ساز شده و اكثر تصادفات در بزرگراه‌ها صورت مي‌گيرد و خسارات سنگيني را به بار مي‌آورد. همان طور كه اشاره كرديد، بيشترين سوانح رانندگي ناشي از خطاهاي انساني در هنگام رانندگي است و غير از اين نمي‌تواند باشد.
نقص فني خودرو چطور؟
به هيچ وجه، بيمه‌نامه شخص ثالث در امارت 13ماهه صادر مي‌شود،‌ آن هم به اين دليل كه هر خودرو پس از يك سال استفاده بايد چك شود و چنانچه نقص فني نداشت، مجوز رانندگي و تمديد بيمه‌نامه خواهد گرفت.
از آنجا كه امكان دارد اين پروسه يك ماه به طول انجامد، بيمه‌نامه‌ها 13ماهه صادر مي‌شوند.
اكثر خودروها متعلق به جواناني هستند كه پدران پولداري دارند و خسارات ناشي از تصادفات هم بيشتر متعلق به آنان است. از اين رو وقتي يك جوان 18ساله با خودرويي كه يك ميليون درهم مي‌ارزد به ما مراجعه مي‌كند با اينكه حق بيمه آن 60هزار درهم مي‌‌شود، اما از پذيرفتن آن خودداري مي‌كنيم، ساير شركت‌ها صادر مي‌كنند و خسارت را هم مي‌پردازند.
مكانيزم پرداخت خسارت به چه صورت است؟
وقتي تصادفي صورت مي‌گيرد، پليس بلافاصله كروكي مي‌كشد و مقصر تعيين مي‌شود. بعد از آن دو شركت بيمه مقصر و زيان ديده حادثه با يكديگر در تعامل هستند و شخص زيان ديده به بيمه‌گر خود مراجعه و خسارت را دريافت مي‌كند.
دو شركت بيمه با هم به اين تفاهم مي‌رسند كه خودرو توسط كداميك تعمير و خسارت پرداخت شود.
بيمه‌گذاران با يكديگر و حتي با بيمه‌گران طرفين روبه‌رو نمي‌شوند و اين پرداخت خسارت ميان بيمه‌ها صورت مي‌گيرد.
اين يعني حفظ مشتري و جلوگيري از تقلبات بيمه‌اي؟
البته. مشتري از بيمه‌گر فقط سرويس مطلوب و بهنگام مي‌خواهد. سريع به او برسي و در زمان گرفتاري حمايتش كني. همچنين وقتي بيمه‌گذار به براي دريافت خسارت به بيمه‌گر خود مراجعه كند، همچنان به آن وفادار مي‌ماند و به قول شما تبادل ميان بيمه‌اي چون شخص سوم و ذي‌نفع نيست از تقلبات بيمه‌اي جلوگيري مي‌شود.
بيمه‌هاي مسووليت چطور؟ مردم استقبال مي‌كنند؟
بيمه‌ها مسووليت و مهندسي با رونق ساخت‌وساز در منطقه رونق يافت و سهم خوبي را از پرتفوي بيمه‌گران به دست آورد.
اما بيمه ايران در اين خصوص هم ما را محدود كرد، در حالي كه بروكرها كارمزد 20درصدي مي‌گيرند كارمزد ما فقط 10درصد بود و هيچ انگيزه‌اي براي فعاليت نداشتيم، در ابتداي ساخت‌وسازها مراجعه كرديم و خواستار افزايش كارمزد شديم كه مورد قبول واقع نشد و بسياري از قراردادهاي منطقه به صورت انحصاري واگذار شد، امروز سهاميان مديرعامل فعلي بيمه ايران با افزايش كارمزد موافقت كرد و اميدوارم بتوانيم در اين بازار سهمي را به دست آوريم.
در خاتمه اگر نقطه نظري داريد، بفرماييد؟
رقابت در منطقه به اوج خود رسيده و منطقه خليج‌فارس باز هم روزهاي خوبي به عنوان مركز تجارت پيش رو دارد.
اين در حالي است كه مجوز تاسيس شركت در منطقه يا داده نمي‌شود يا بسيار مشكل خواهد بود. بنابراين ايران بايد قدر اين مجوز فعاليت در منطقه را بداند و از آن به عنوان نماينده كشورمان در منطقه حمايت كند.
روزي كه رييس‌جمهور كشورمان به دبي آمد، اينجانب به عنوان نماينده ايرانيان مقيم امارات به ايشان خوش‌آمد گفتم كه نشانه اعتماد ساكنان و بازرگانان ايراني به اينجانب است.
 چهارشنبه 2 مرداد 1387     





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: دنياي اقتصاد]
[مشاهده در: www.donya-e-eqtesad.com]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 263]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب




-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن