تور لحظه آخری
امروز : جمعه ، 30 شهریور 1403    احادیث و روایات:  پیامبر اکرم (ص):هيچ جلسه قرآنى براى تلاوت و درس در خانه‏اى از خانه‏هاى خدا برقرار نشد، مگر اين ...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

تریدینگ ویو

لمینت دندان

لیست قیمت گوشی شیائومی

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

طراحی کاتالوگ فوری

Future Innovate Tech

پی جو مشاغل برتر شیراز

لوله بازکنی تهران

آراد برندینگ

وکیل کرج

خرید تیشرت مردانه

وام لوازم خانگی

نتایج انتخابات ریاست جمهوری

خرید ابزار دقیق

خرید ریبون

موسسه خیریه

خرید سی پی کالاف

واردات از چین

دستگاه تصفیه آب صنعتی

حمية السكري النوع الثاني

ناب مووی

دانلود فیلم

بانک کتاب

دریافت دیه موتورسیکلت از بیمه

خرید نهال سیب سبز

قیمت پنجره دوجداره

بازسازی ساختمان

طراحی سایت تهران سایت

دیوار سبز

irspeedy

درج اگهی ویژه

ماشین سازان

تعمیرات مک بوک

دانلود فیلم هندی

قیمت فرش

درب فریم لس

شات آف ولو

تله بخار

شیر برقی گاز

شیر برقی گاز

خرید کتاب رمان انگلیسی

زانوبند زاپیامکس

بهترین کف کاذب چوبی

پاد یکبار مصرف

روغن بهران بردبار ۳۲۰

قیمت سرور اچ پی

بلیط هواپیما

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1816878299




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

*تشريح عملكرد بورس كالا* هاشميان خبر داد: آغاز فعاليت تالار كيش تا پايان مرداد ماه تخصيص2.2 ميليارد دلار اعتبار به بخش خصوصي توليد كننده فولاد


واضح آرشیو وب فارسی:ايسنا: *تشريح عملكرد بورس كالا* هاشميان خبر داد: آغاز فعاليت تالار كيش تا پايان مرداد ماه تخصيص2.2 ميليارد دلار اعتبار به بخش خصوصي توليد كننده فولاد


خبرگزاري دانشجويان ايران - تهران
سرويس: بورس

مديرعامل شركت بورس كالا در نخستين نشست خبري خود در سال 87 گزارش عملكرد بورس كالا را از ابتداي تشكيل تاكنون تشريح كرد.

به گزارش خبرنگار بورس خبرگزاري دانشجويان ايران(ايسنا)، سيد علي‌اكبر هاشميان با اشاره به عملكرد مناسب شركت بورس كالا گفت: 15 درصد سود نقدي شش ماهه با سودآوري30 درصدي نسبت به سهام نفت كه در نيمه دوم سال گذشته وارد بورس شد نشان دهنده‌ عملكرد مثبت شركت بورس كالاست.

وي با اشاره به افزايش100 درصدي ميزان حجم و ارزش بورس كالا طي چهار ماه گذشته گفت: اين شركت نسبت به چهار ماه گذشته107.5درصد افزايش فعاليت و 97.3 درصد افزايش ارزش فعاليت داشته است.

هاشميان با اشاره به وجود بخش فلزي، معدني، پتروشيمي و كشاورزي در بورس كالا خاطرنشان كرد: در حال حاضر بخش پتروشيمي 35 درصد فعاليت كمي بورس را تشكيل مي‌دهد در حالي كه اين سهم در پايان شش ماهه اول فعاليت شركت تنها دو درصد بود كه اين امر نشان دهده رشد و تعالي فاز اول بورس نفت است.

وي همچنين با اشاره به ورود كالاهاي جديد از آغاز فعاليت بورس كالا، راه‌اندازي قراردادهاي آتي را مورد توجه قرار داد و گفت: در حال حاضر معاملات آتي طلا آغاز شده و به صورت آزمايشي در حال انجام است.

وي خاطرنشان كرد: ورود كالاهاي اساسي مانند سيمان و سنگ آهن در دستور كار بورس كالا قرار داشته و در طول پنج ماه گذشته فعاليت‌هاي زيادي براي امكان پذيري اين كالا انجام شده است.

آماده شدن براي ورود سيمان

وي در مورد سنگ آهن توضيح داد: در حال حاضر كه آزاد سازي كامل روي صنعت فولاد با اجراي اصل 44 در حال انجام است ورود اين محصول به هماهنگي‌هايي نياز دارد تا در آينده به كالاهاي شركت بورس كالا اضافه شود.

مديرعامل شركت بورس كالا اظهار كرد: از 38 قلم كالايي كه طبق برنامه سوم و چهارم دولت مكلف بود از سبد حمايتي خارج كند در حال حاضر تنها كاغذ، شيشه، لاستيك و روغن خام باقي مانده است كه بورس كالا ورود روغن خام و روغن را در دستور كار قرار داده كه اگر اين كالاها نيز وارد بورس شوند از 38 قلم تنها شيشه و لاستيك باقي مي‌ماند. كه فعلا تصميمي براي ورود اين كالاها اتخاذ نشده است.

هاشميان درباره راه‌اندازي فاز دوم بورس نفت گفت: در حال حاضر كارگروهي متشكل از وزارت نفت، وزارت امور خارجه، وزارت امور اقتصادي و دارايي و بانك مركزي در حال تشكيل است تا زماني كه دولت صلاح ديد اين فاز راه‌اندازي شود و آمادگي راه‌اندازي آن در بورس كالا وجود دارد.

وي چشم‌انداز شركت بورس كالا را بسيار مثبت و اميدوار كننده دانست و با بيان اينكه در آينده شاهد تحولات بيشتري خواهيم بود تصريح كرد: تامين امنيت بازار، تامين مالي، پوشش ريسك و كشف قيمت چهار وظيفه اصلي شركت بورس كالا كه در سه بخش آن كاملا موفق عمل كرده‌ايم.

امنيت در بورس كالا

وي اظهار كرد: در بخش امنيت بازار بيش از 17 هزار قرارداد از آغاز فعاليت بورس كالا در اول مهرماه انجام شده است كه از اين تعداد 24 فقره شكايت صورت گرفته كه 17 فقره آن مخدومه و شش فقره در دست رسيدگي است يعني به عبارت ديگر امنيت كامل در بازار انجام شده است.

وي از ديگر وظايف بورس كالا را امكان تامين مالي ذكر كرد و افزود: بورس كالا سريع‌ترين روش تامين مالي را برقرار كرده و بسيار سريع‌تر از بانك‌ها در اين زمينه اقدام مي‌كند.

هاشميان درمورد پوشش ريسك توضيح داد: در حال حاضر پوشش ريسك با معاملات سلف انجام مي‌شود ولي پس از اينكه دوران آزمايشي معاملات كاغذي (آتي) طي شد. امكان پوشش ريسك گسترده‌تري در بازار فراهم مي‌شود .كشف قيمت نيز در بورس كالا به خوبي انجام شده و مشكل خاصي در اين زمينه وجود ندارد.

مديرعامل شركت بورس كالا عنوان كرد: در حال حاضر از 94 شركت پذيرفته شده در بورس 34 شركت خارجي و 48 شركت خصوصي در 11 گروه اصلي فلز، معدن، نفت و كشاورزي در حال فعاليت هستند.

وي به ساير اقدامات بورس كالا در طول اين مدت اشاره كرد و گفت: علاوه بر راه‌اندازي معاملات آتي، سيستم جديد نرم‌افزار معاملات اجرايي شده و ادامه آن نيز در حال راه‌اندازي است و زماني كه آتوس كالا راه اندازي شد اين سيستم جديد جانشين سيستم فعلي خواهد شد.

اعلام نتايج كارگروه كشاورزي در راستاي رونق بورس از سوي وزير جهاد كشاورزي

هاشميان رونق محصولات كشاورزي در بورس كالا را مورد توجه قرار داد و گفت: فردا دهمين و آخرين جلسه كارگروه كشاورزي تشكيل و نتايج آن توسط وزير جهاد كشاورزي به دولت پيشنهاد مي‌شود.به همين منظور عرضه اوليه كالاهاي وارداتي كشاورزي مانند ذرت و جو به وزارت دارايي ابلاغ شده كه با گمرك تمهيداتي انجام شده است كه در صورت تصويب، عرضه اوليه اقلام كشاورزي در بورس كالا قيمت خواهد خورد.

وي گفت: همچنين جلسات شركت بورس كالا با وزارت بازرگاني و صنايع معادن در حال انجام است كه دراين جلسات 2/2 ميليارد دلار اعتبارات به بخش خصوصي توليد كننده فولاد تخصيص يافت كه با هماهنگي وزارت بازرگاني از طريق بورس انجام شود.

وي توضيح داد: در اين صورت تقسيم پول كالا بين بانك و توليد كننده از طريق بورس صورت مي‌گيرد بانك از اين نظر نگراني ندارد زيرا اين كار در قالب تضمين‌هاي بورسي صورت مي‌گيرد و سهمي كه بايد براي تسهيلات از طريق بانك انجام شود توسط بورس به شخص واريز مي‌شود.

وي اضافه كرد: با اين روش تضمين‌هايي كه به طور معمول از اعتبار گيرندگان دريافت مي‌شود تخفيف پيدا كرده و توليدكنندگان مي‌توانند مواد اوليه را به راحتي از خارج تامين كنند و به صورت هر سه ماه اعتبارات را دريافت كنند. كه اين امر در گشايش فعاليت توليدكنندگان فولاد و در گسترش معاملات بورس بسيار موثر خواهد بود.

هاشميان تعداد كارگزاران بورس را مورد توجه قرار داد و عنوان كرد: در حال حاضر از 39 كارگزار پذيرفته شده در بورس 32 كارگزار در حال فعاليت هستند و اين تعداد در آينده به 45 كارگزار افزايش مي‌يابد و آن تعداد كارگزاراني كه مراحل ثبت خود را انجام دادند تاكنون از سوي سازمان بورس به شركت بورس كالا معرفي نشدند.

تجهيز تالارهاي جديد در كيش و تهران با 3 برابر ظرفيت فعلي

مديرعامل شركت بورس كالا از تجهيز تالارهاي جديد در كيش و تهران با سه برابر ظرفيت فعلي خبر داد و گفت: تا پايان مرداد ماه فعاليت تالار كيش آغاز شده و در تهران نيز تا آذرماه در تالار جديد مستقر خواهيم شد.

وي همچنين انجام رينگ صادراتي را از اقدامات بسيار مهم بورس كالا دانست و گفت: رينگ صادراتي از دو سال گذشته عملياتي شد ولي عملا نتوانست كار خود را آغاز كند كه در حال حاضر با وارد شدن محصولات پتروشيمي رينگ صادراتي نيز فعال شده و اسناد معاملات ارزي را تحويل مشتريان مي‌دهد و مانند بورس‌هاي بين‌المللي فعاليت ارز خارجي در آن صورت مي‌گيرد.

وي با اشاره به طراحي سايت جديد بورس كالا ادامه داد: در حال حاضر فاز اول موبايل‌تريدينگ آغاز شده و معاملات از طريق موبايل صورت مي‌گيرد.

هاشميان توضيح داد: ايجاد تالارهاي منطقه‌اي بسيار پرهزينه بوده و بعد از افتتاح هر تالار نيز همچنان مشكلاتي وجود دارد بنابراين راه‌حل اين موضوع از طريق موبايل تريدينگ انجام شد به اين ترتيب كه معامله‌گران از هر نقطه از كشور كه رومينگ دارد مي‌توانند معاملات كالا را بدون تاخير زماني مشاهده كنند.

مديرعامل شركت بورس كالا اضافه كرد: در حال حاضر اين سيستم با شبكه ايرانسل كه داراي امكانات بيشتري است آغاز شده و به زودي اين امكان از طريق شبكه همراه اول نيز فراهم مي‌شود.

وي با اشاره به فاز دوم و سوم اين سيستم اضافه كرد: در فاز دوم صداگذاري صورت گرفته و كاربران از طريق راديوي اينترنتي مي‌توانند صداي معامله‌گران را بشنوند و در لحظه براي انجام معامله تصميم بگيرند و در فاز سوم نيز دستور معامله با امضاي الكترونيكي صادر شده و نقل و انتقالات وجوه صورت مي‌گيرد كه اين پيشرفته ترين نوع معامله در دنياست و در حال حاضر فاز اول آن در كشور در حال انجام است.

وي خاطرنشان كرد: فاز سوم اين سيستم در سه ماهه آينده راه اندازي شده و از اين طريق دستور فروش به كارگزار و معامله‌گر صادر مي‌شود.

هاشميان به عدم وجود رانت در بورس كالا اشاره كرد و گفت: بورس‌هاي كالا مساله اطلاع رساني را براي افراد برطرف كرده و در صورت مشاهده سايت بورس اطلاعات دقيق را به افراد ارائه مي‌كنند بنابراين امكان وقوع رانت صفر بوده و ماهيت بورس اين بستر را از بين برده است.

اي پي اس 18 توماني شركت در 3 ماه

مديرعامل شركت بورس كالا در مورد پرداخت سود اين شركت عنوان كرد: طبق جدول هشت ماهه كه به تصويب هيات مديره رسيده است سود شركت از تير ماه به سهامداران پرداخت مي‌شود كه در صورت معرفي شماره حساب پول به حساب افراد واريز شده و در غير اين صورت پس از يك ماه با پست بانك به افراد ارسال مي‌شود.

او وضع جهاني و داخلي بازار را مورد توجه قرار داد و تصريح كرد: در بازار فلزات رنگي شيب منحني اين فلزات با شيب منحني انرژي برابر است زيرا صنايع ذوب انرژي بر بوده و در آلومينيوم 70 درصد قيمت تمام شده آن را انرژي تشكيل مي‌دهد. بنابراين اين صنعت از دو ناحيه آسيب‌پذير و تحت تاثير قيمت انرژي قرار مي‌گيرد به طوري كه در دو هفته گذشته با كاهش قيمت نفت، قيمت فلزات رنگي سير نزولي پيدا كرده و از 100 تا 12 دلار كاهش پيدا كرد.

وي يادآور شد: در بخش فولاد و فلزات رنگي در بازار داخل مشكل خاصي وجود ندارد و آنچه كه در ‌آينده بورس را تحت تاثير قرار مي‌دهد از نظر فعاليت پروژه‌هاي عمراني است زيرا اين پروژه‌ها از تيرماه آغاز شده و با اجراي اصل 44 تاثيرات آن در بورس اوراق بهادار و بورس كالا قابل مشاهده است. همچنين سياست‌هاي دولت در مورد مسكن باعث مي‌شود بازار فولاد و سيمان را تحت تاثير قرار داده و به طور مستقيم بر فعاليت‌هاي بورس كالا موثر خواهد بود. علاوه بر اين اگر تاثير اقتصاد آمريكا افزايش يابد تاثير آن در مصرف مواد اوليه به خصوص كالاهاي پايه تاثيرگذار خواهد بود.

هاشميان در مورد كارگروه رونق محصولات كشاورزي توضيح داد: در بخش كشاورزي اشكال نهادينه و ذاتي وجود دارد و آن اين است كه سه ميليون بهره‌بردار كشاورزي وجود داشته كه تا اين مشكل برطرف نشود اين اشكال ذاتي وجود خواهد داشت كه راهكار آن تكيه بر اقلام وارداتي و تجارت خارجي بخش كشاورزي است كه اگر حل شود ورود محصولات كشاورزي نيز تسهيل خواهد شد.

وي در مورد دلايل افت معامله محصولات كشاورزي توضيح داد: در حال حاضر مقررات بورس فلزي بسيار سنگين بوده و با تضمين‌ها و سپرده‌ها اعمال مي‌شود. در حالي كه مقررات بورس كشاورزي با اين مقررات هم خواني نداشته و براي رونق بايد بتواند خود را تطبيق دهند. همچنين تعداد اختلافات بورس كشاورزي سابق در بورس فلزات به دليل رعايت مقررات امكان ورود ندارد.

وي در مورد EPS جديد شركت بورس كالا گفت: در روز گذشته EPS جديد سه ماهه 18 تومان اعلام شد و كل EPS امسال 100 درصد نسبت به سال گذشته اضافه مي‌شود.

انتهاي پيام
 سه شنبه 1 مرداد 1387     





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: ايسنا]
[مشاهده در: www.isna.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 325]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب




-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن