تور لحظه آخری
امروز : پنجشنبه ، 12 مهر 1403    احادیث و روایات:  امام رضا (ع):از ما نیست آن که دنیاى خود را براى دینش و دین خود را براى دنیایش ترک گوید.
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها




آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1820158256




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

ابو اسامه سفير حماس در تهران مطرح كرد ايران نيازي به حمايت نظامي حماس ندارد


واضح آرشیو وب فارسی:همشهری: ابو اسامه سفير حماس در تهران مطرح كرد ايران نيازي به حمايت نظامي حماس ندارد
كيوان مهرگان

دكتر ابواسامه سفير حماس در تهران شش سال است كه نمايندگي اين جنبش را به عهده گرفته است.وي در گفت و گو با اعتماد برخي مواضع تشكل متبوعش را بيان كرد.

---

- تنها كشوري كه ميزان كمك هايش را به دولت حماس مبهم نگه داشته است، جمهوري اسلامي ايران است. تاكنون هيچ مقام دولتي صريحاً اعلام نكرده كه ايران از سه سال پيش تاكنون چه مقدار به دولت حماس كمك كرده است. آيا براي شما امكان پذير است كه دقيقاً ميزان اين كمك ها را اعلام كنيد؟

كمك هاي تقديمي به حماس در واقع كمك به ملت فلسطين است؛ ملتي كه با رنج و محنت هاي فراوان كه به جرات مي توان گفت در طول تاريخ بي سابقه بوده، روبه رو بوده است، البته اين را هم بگويم كه اين كمك ها تنها از جانب ايران نيست. تمام كشورهاي جهان حتي جهان مسيحيت و غيرمسلمان به ما و ملت ما كمك مي كنند. حتي چند وقت پيش رسانه هاي غربي خبري منتشر كردند كه يك زن مسيحي بريتانيايي منزل مسكوني خود را فروخته و پول آن را به دولت آقاي اسماعيل هنيه اهدا كرده است تا در رفع محنت هاي مردم غزه و فلسطين سهمي داشته باشد. كمك هاي جمهوري اسلامي ايران هم در همين راستا است كه البته در دو بعد دولتي و مردمي است. از نظر ما اين كمك ها قابل ستايش است و اميدواريم اين كمك هاي قابل ستايش تداوم يابد اما اگر شما از ميزان دقيق آن مبلغ مي پرسيد، من اطلاع دقيقي ندارم زيرا همان طور كه بيان كردم كمك ها هم از كانال هاي مردمي و هم از كانال هاي دولتي صورت مي گيرد و من نمي توانم به شما آمار مشخص و دقيقي ارائه كنم.

- شنيده هاي غيرموثق من حكايت از اين دارد كه دولت ايران يك بار 250 ميليون و بار ديگر 50 ميليون دلار به دولت حماس كمك كرده است. اين جدا از هزينه هاي سياسي است كه ايران در حمايت از مواضع حماس پرداخت مي كند؟

من هم كمك هاي جمهوري اسلامي ايران را رد نكردم اما همان طور كه گفتم درباره ميزان ارقام آن اطلاعي ندارم.

-اين ارقام را آقاي آصفي كه سخنگوي وزارت خارجه بودند، بيان كردند.

ممكن است شما اين را شنيده باشيد ولي من اين رقم را از آقاي آصفي نشنيده ام، اما اگر شنيده باشيد كشورهاي مسلمان منطقه مانند عربستان سعودي و ديگر كشورها سالانه صدها ميليون دلار به ملت فلسطين كمك مي كنند. امارات و قطر و كشورهاي ديگري هم هستند كه به ما كمك مي كنند، حتي برخي از اين كشورها مستضعف هستند. شما مطمئن باشيد اين مبلغ 300 ميليون دلار ظرف چند سال اگر درست باشد، مشكلي براي ايران ايجاد نمي كند.

-كسي از اين كمك ها اظهار ناراحتي نكرد. فقط ميزان آن را درخواست كردم.

به فرض كه همين رقم باشد. اين يك كمك بسيار معمولي است. حتي كشورهاي غيرعربي و غيرمسلمان بيش از اين مبلغ به ملت فلسطين كمك كرده اند.

-مناقشه بين ايران و اسرائيل يك مناقشه مذهبي و ايدئولوژيك است. هرگاه ايران در حمايت از دولت آقاي هنيه و مردم فلسطين موضع گرفته، دولت هاي حامي اسرائيل مواضع تندي عليه ايران گرفته اند. نهادهاي حامي اسرائيل با لابي كردن در نهادهاي تصميم ساز و تصميم گير دنيا براي ايران محدوديت ايجاد كرده اند. حتي شوراي امنيت عليه مواضع رئيس جمهور ايران قطعنامه صادر كرد. غربي ها يكي از مسائلي كه عليه ايران در مذاكرات مطرح مي كنند، حمايت دولت ايران از حماس و حز ب الله است. با اين حال مي خواهم بپرسم آيا حماس در ازاي هزينه هايي كه ايران براي حمايت از آنها پرداخت مي كند حاضر به حمايت از ايران هست؟ آيا در ميانه چالش بين ايران و اعراب حماس حاضر است از مواضع ايران حمايت كند؟

حالا من يك پرسش از شما دارم. چرا بايد فرض كنيم بين ايران و اعراب مشكلاتي وجود دارد. ما اميدواريم هيچ مشكلي در ميان نباشد و اين سوال شما را يك سوال فرضي مي دانم، بنابراين وقتي سوال از يك فرض برمي خيزد نياز نيست كه ما در اين خصوص موضع گيري داشته باشيم. ما اميدوار هستيم بين ايران و كشورهاي عربي و اسلامي هيچ گاه مشكلي پيش نيايد و چنانچه مشكلات كوچكي هم هست با تفاهم و براساس حسن همجواري، منافع مشترك و در نظر گرفتن مسائل مشترك حل و فصل شود. بي شك موضع دولت حماس در جهت تحكيم و تقويت برادري بين ايران و ديگر كشورهاي مسلمان است. به نظر ما مشكل واقعي ايران و مشكل اعلام شده در جهان، در مطبوعات و رسانه ها، اسرائيل و امريكاست. اين اسرائيل است كه هر روزه و بي وقفه در حال تهديد كردن ايران اسلامي است. شما مي بينيد كه اين تهديدها منحصر به حمله به تاسيسات اتمي ايران نيست بلكه تمام توانمندي ايران و همه مراكز حياتي و زيرساخت هاي ايران را نشانه رفته اند. بدون ترديد تمام اين امكانات از آن ملت ايران است كه در طول سال هاي متمادي براي خود ايجاد كرده اند. ما در اين زمينه با تمام قوا در كنار ايران اسلامي هستيم و فكر مي كنم نه تنها حماس چنين موضعي خواهد گرفت بلكه تمام ملت هاي عرب و مسلمان و تمام آزادگان جهان در صورتي كه ايران مورد تهاجم امريكا يا صهيونيست ها واقع شود در كنار ايران خواهند بود.

- به مواضع اسرائيل هم مي رسيم. اما شما كه مي گوييد بين ايران و اعراب مشكلاتي وجود ندارد تهديد، تهديد است. اعراب هر بار كه در جلسه اتحاديه سران دور هم جمع شده اند عليه تماميت ارضي ايران (جزاير سه گانه ايراني) بيانيه صادر كرده اند. در هيچ كدام از جلسات سران اتحاديه عرب نبوده كه حاكميت ملي ايران بر جزاير سه گانه مورد تهديد قرار نگيرد. مي خواهم بدانم موضع دولت حماس نسبت به اين جنس تهديدات چيست؟

مگر حماس در اتحاديه عرب بود؟

- بعد از سركار آمدن دولت آقاي هنيه آيا حماس در اتحاديه عرب حضور نداشت؟

من معتقدم مناسبات ايران و اتحاديه عرب و حتي ايران با كشور امارات مناسبات محكم و متيني است. مبادلات تجاري بين ايران و امارات به ميلياردها دلار مي رسد، همچنين با ساير كشورهاي عربي وضعيت به همين منوال است. در اجلاس اخير شوراي همكاري غخليج فارسف از آقاي دكتر احمدي نژاد دعوت به عمل آمد و ايشان هم در آن اجلاس سخنراني داشتند، بنابراين گمان نمي كنم ميان ايران و كشورهاي عربي بحران جدي وجود داشته باشد كه حماس لازم ببيند موضع گيري صريحي داشته باشد و تصور نمي كنم برانگيختن چنين اختلافات فرضي به سود منطقه و ملت و دولت ايران باشد.درباره جزاير غسه گانه ايرانيف هم بايد گفت ايران اعلام كرده است كه مي توان اين مشكل را از طريق مذاكره و تفاهم حل و فصل كرد. موضع ما هم حمايت از همين رويكرد است. در مجموع ما معتقديم اين مشكل ساده است.

- گفته شده دولت حماس براي صدام كه به قصاب جوانان ايران مشهور است، عزاي عمومي اعلام كرد؟

اين يك مساله بي اساس و دروغي آشكار است. به هيچ وجه چنين اتفاقي نيفتاده است و ما براي صدام حسين هيچ مجلس ختمي برگزار نكرده ايم. ممكن است يك گروه كوچك فلسطيني كه با حزب بعث مرتبط بوده است، چنين كاري انجام داده باشد، اما حماس نبوده است. ملت فلسطين مانند ملت ايران متشكل از احزاب، جنبش ها و طيف هاي متنوعي است و اين يك امر بديهي است.

- من يك پاسخ كوتاه درباره موضع حماس نسبت به جزاير سه گانه ايراني و ادعاي واهي اعراب و امارات مي خواهم.

من به پرسش شما پاسخ دادم. بايد به اختصار بگويم ما مدافع حل و فصل اين موضوع از طريق تفاهم، گفت وگو و رايزني بين دو كشور همسايه هستيم. مشكل اساسي تهديدات امريكا و اسرائيل عليه دولت جمهوري اسلامي ايران است. من در اين زمينه آماده پاسخگويي به پرسش هاي شما هستم، البته اينكه مي گوييد تهديد، من از هيچ كدام از مسوولان ايراني نشنيده ام كه امارات يا اتحاديه عرب را تهديدي عليه خود بدانند، اين نظر شما است و نظر شما هم قابل احترام است.

- جالب است بدانيد كه همه ايرانيان نسبت به اين مساله حساس هستند. فكر مي كنم براي ايراني ها فرقي ندارد كه چه كسي تهديد مي كند، مهم اين است كه ايران تهديد مي شود.

براي بنده و جنبش حماس و هر سياستمدار و مسوولي در هر كشوري مشكلات با يكديگر متفاوت است و نمي توان يك مشكل ساده ميان دو كشور را كه با تفاهم مي توان حل كرد در همان جايگاهي قرار داد كه يك مشكل بزرگ و چالش عمده عليه موجوديت و توانمندي هاي ايران را در همان سطح قرار داد. اين از عقل و منطق به دور است. دعواي امارات با ايران مانند اختلاف دو برادر در يك خانه است. ما براي مشكلات فرق قائل هستيم و آنچه را كه مي توان با تفاهم حل و فصل كرد با آنچه تهديد بالقوه است و نيازمند بسيج ملت ها براي اينكه در كنار ايران قرار بگيرند، يكي نمي دانم.

- اخيراً حركتي از طرف اسرائيل در منطقه آغاز شده است كه به سه ضلع اصلي متحدان ايران در منطقه يعني حماس، حز ب الله و سوريه برمي گردد. همزمان با افزايش تهديدات اسرائيل عليه ايران از يك طرف مذاكرات صلح را با سوريه به صورت پنهاني آغاز كرده است و حتي اسرائيل اعلام كرده به شرط دوري سوريه از ايران حاضر است بلندي هاي جولان را به سوريه پس دهد، از طرف ديگر پس از دو سال، مبادله اسرا بين حز ب الله و اسرائيل آغاز شده است كه همين نشان دهنده كاهش تنش بين اين دو است و در وهله سوم بين اسرائيل و حماس آتش بس برقرار شد. اين تحولات از نگاه برخي تحليلگران به پروژه تنهاسازي ايران تعبير شده است. آيا شما نظر تحليلگران را تاييد مي كنيد؟

من از پرسش شما اين گونه استنباط كردم كه مناسبات ايران، سوريه و ديگر گروه هاي مقاومت، مناسبات مصلحتي براي ايران است. جمهوري اسلامي ايران امروزه به يك وزنه غيرقابل انكار در منطقه تبديل شده است و جايگاه ويژه يي در منطقه دارد. هم مردم ايران و هم رهبري آن در منطقه از احترام فراواني برخوردارند و تصميماتي كه مي گيرند كاملاً مستقل است. ايران امروز مستقل است و نمي خواهد دنباله رو امريكا باشد يا از آن كمك هاي اندكي دريافت كند. بحمدالله جمهوري اسلامي ايران امروز مناسبات و سياست هاي خود و حتي مشكل ها و چالش هاي خارجي كوچك و بزرگ خود را با تدبير و حكمت اداره مي كند. اين مساله يي است كه بنده شاهد آن هستم و آن را از نزديك لمس كرده ام، لذا از نظر بنده دشمن اصلي ايران اسلامي امريكا و اسرائيل هستند. اين دو كشور به همراه چند كشور اروپايي، ايران را با اين حجم قدرت برنمي تابند و اين براي آنها غيرقابل تحمل است. مهم تر از همه براي آنها قابل تحمل نيست كه ايران در منطقه، مناسبات و براي تامين منافع اش هم پيماني داشته باشد. بنابراين اين آرزوي آنان است كه ايران تمام مناسبات و روابط خود را با دوستان خود قطع كند و اين در حد يك رويا است كه دشمنان ايران دارند و گمان نمي كنم محقق شود.

-احساس مي كنم پرسشم را درست متوجه نشديد؟

اجازه بدهيد. ادامه مي دهم. مذاكرات غيرمستقيم سوريه و اسرائيل، امري است كه به حاكميت خود سوريه مربوط مي شود و ما براي هر تصميمي كه رهبري سوريه اتخاذ مي كند احترام قائل هستيم و به آن هم اعتماد داريم. ما معتقد هستيم حمايت هاي دولت و ملت سوريه از ملت فلسطين كه تا امروز انجام داده است، براي ما قابل تقدير است.

-پرسشم را تكرار مي كنم. آيا شما نظر برخي تحليلگران را كه معتقدند متحدان استراتژيك ايران در حال دور شدن از ايران هستند تاييد مي كنيد؟ آيا اين روند ممكن است به اينجا برسد كه اگر اسرائيل قصد حمله به ايران را داشته باشد، اين سه جريان حاضر به حمايت از ايران نباشند؟ مضافاً سال پيش وقتي خالد مشعل در برابر اين پرسش قرار گرفت، گفت ما براي ايران دعا مي كنيم.

به هر حال ممكن است اين جزء اهداف اسرائيل باشد و همان گونه كه در پاسخ پرسش قبلي شما گفتم اين يك آرزو براي آنهاست كه براي تحقق آن تلاش مي كنند. گسستن مناسبات ميان ايران و هم پيمانانش يك آرزو است اما اين طور نيست كه تمام آرزوها تحقق يابد. درباره نظر خالد مشعل كه دو سال و نيم قبل در دانشگاه تهران بيان كردند بنده خودم آنجا بودم و پاسخ او را شنيدم اما واقعيت اين است كه خالد مشعل اين پاسخ را به شوخي مطرح كردند و يك موضع گيري سياسي نبود. خالد مشعل به شوخ طبع بودن مشهور است. در خصوص موضع حماس هم بايد بگويم در صورت حمله امريكا يا اسرائيل به ايران ما شفاف و روشن گفته ايم كه حماس بي ترديد در كنار ايران اسلامي خواهد بود.

- يعني حماس حاضر است از مواضع خود عليه اسرائيل استفاده كند و اگر در حال آتش بس قرار داشت، آتش بس را نقض كند.

اولاً حماس در حال جنگ نامحدود با رژيم صهيونيستي است. از طرف ديگر حماس در دوران رويارويي با رژيم صهيونيستي هزاران شهيد تقديم كرده است كه در راس آنها مرحوم شيخ شهيد احمد ياسين و ديگر برادران در دفتر سياسي بوده اند. هم اكنون حماس هزاران زنداني در سياهچال هاي رژيم صهيونيستي در اسارت دارد كه در راس اين اسيران رئيس مجلس قانونگذاري و40 تن از نمايندگان منتخب مردم فلسطين قرار دارد. ما وقتي درگير اين نبرد بوديم و در معرض تجاوز روزمره دشمن صهيونيستي قرار داشتيم كه هر روزه كودكان، زنان و پيرمردان ما را مي كشت و كل زندگي فلسطيني ها را هدف قرار داده بود و درصدد انهدام و نابودي كامل ما برآمده بود، نه از ايران، نه از سوريه، نه از حز ب الله يا حتي مصر و عربستان سعودي نخواستيم موشك ها و توپخانه خود را به سمت اسرائيل نشانه بگيرند و به اسرائيل اعلام جنگ كنند. به رغم اينكه ما جنبش كوچك و ملتي بي بضاعت هستيم از كشورهاي عربي و اسلامي فقط تقاضا كرديم كمك هاي اندكي ارسال كنند تا ما بتوانيم به مقاومت و پايداري خود در اين نبرد ادامه بدهيم. ما تلاش مي كرديم با امكانات محدود، با جسم و جان خود در مقابل تجاوز دشمن مقاومت و ايستادگي كنيم. اما در مورد برقراري آتش بس بايد بگويم همان طور كه شما هم مي دانيد اين آتش بس تنها در نوار غزه است. حماس و ديگر گروه هاي مقاومت اكنون با تمام امكانات خود در كرانه باختري به مقاومت ضدصهيونيستي خود ادامه مي دهند. چه بسا در صورت اقدام رژيم صهيونيستي در حمله به ايران، مقاومت در كرانه باختري شاهد رشد چشمگيري شود و ممكن است هم نوار غزه و هم ثبات كل منطقه در معرض نابودي قرار بگيرد. چنانچه امريكا و اسرائيل دست به اين حماقت بزنند و درصدد حمله به ايران برآيند، چنين اتفاقي خواهد افتاد و اين نظر ناظران و تحليلگران است و چيزي است كه رهبران منطقه عنوان مي كنند و همه كساني كه براي اين منطقه آرزوي امنيت و ثبات دارند به هيچ عنوان درصدد آتش افروزي و جنگ افروزي در منطقه نيستند. جنبش حماس براي ملت ايران و جمهوري اسلامي ايران آسايش، امنيت و رفاه را آرزو دارد و اميدوار است جمهوري اسلامي ايران به دور از هرگونه جنگ، خونريزي و تهديد كه منافع و امكانات آن را هدف بگيرد، دور باشد. مطلب ديگري را هم اضافه مي كنم، ما جنگ خود در فلسطين را خودمان با امكانات و مردان خود اداره مي كنيم.

- حماس كه در كرانه باختري نفوذي ندارد. ثانياً شما گفتيد اگر امريكا و اسرائيل دست به كار احمقانه يي بزنند، ثبات منطقه به هم مي ريزد و اين را نظر تحليلگران بيان كرديد. نظر حماس چيست. آيا در صورت تهديد ايران، حماس منطقه را بي ثبات خواهد كرد؟

ببخشيد، بخش آخر سوال تان چه بود؟

- آيا حماس حاضر است منطقه را به خاطر ايران بي ثبات كند؟

يعني ما به خاطر ايران دست به چه كاري بزنيم؟

- شما گفتيد ثبات منطقه به هم مي ريزد، اين ثبات چگونه به هم مي ريزد؟

اولاً ايران قوي تر و بزرگ تر از آن است كه منتظر حماس و ديگران باشد كه آنها به كمك او بيايند يا ايران به آنها تكيه داشته باشد. ايران امكانات فراواني دارد و اين توانايي را هم دارد كه از موجوديت خود و ملتش دفاع كند. اين اعتقادي است كه بنده نسبت به ايران پيدا كرده ام. ما معتقديم ايران بزرگ تر و قوي تر از آن است كه منتظر كمك حماس يا غيرحماس باشد كه بخواهد از كيان و موجوديت ايران دفاع كند. ايران براي دفاع از خود به امكانات و توانمندي خود متكي است و به آن اطمينان و اعتماد كامل دارد و در صورت وقوع چنين تهاجم يا تجاوزي يقيناً تمام ملت هاي منطقه و آزادگان جهان در كنار آن خواهند بود چرا كه دسترسي ايران به انرژي مسالمت آميز هسته يي حق مسلمي است و مورد تاييد تمام رهبران منطقه، شخص سولانا و اتحاديه اروپا هم هست، بنابراين چنانچه امريكا و اسرائيل بخواهند با توسل به زور مانع از دستيابي ايران به حق مسلم ايران شوند جنگ ايران در دفاع از خود يك نبرد عادلانه خواهد بود و ملت ايران با تمام امكانات و با تمام قوا در آن شركت خواهند كرد و در آن حاضر خواهند شد و تا حصول پيروزي كامل از كيان و موجوديت خودشان دفاع خواهند كرد. ملت فلسطين و جنبش حماس بر حسب و بنا بر امكانات خودش در كنار ايران خواهد بود. اما در پاسخ به آن قسمت از پرسش شما كه گفتيد حماس در كرانه باختري حضور ندارد، من معتقدم برعكس است. جنبش حماس به لحاظ سياسي، نظامي و حتي مردمي نيرويي عمده و قوي محسوب مي شود. درصد موفقيت حماس در انتخابات پارلماني بر اين امر گواهي دارد، همان طور كه شاهد بوديد موفقيت حماس در كرانه باختري به مراتب بيش از موفقيت آن در نوار غزه بود اما به دليل حضور مستقيم اشغالگر در اين منطقه و همكاري سرويس هاي امنيتي تشكيلات خودگردان باعث اين گونه تلقي شده است كه حماس در اين منطقه حضور ندارد و همان طور كه عرض كردم، حقيقت غير از اين است. در رابطه با قسمت سوم سوال شما، اين نظر تحليلگران و ناظران بلكه نظر همه رهبران و سران منطقه است. همه آنها اعلام كرده اند در صورتي كه به ايران حمله شود منطقه در معرض بي ثباتي و ناامني خواهد بود. تمام رهبران منطقه پيامدهاي اين تجاوز را پيش بيني كرده اند و آرزوي آنها اين است كه اين حمله اتفاق نيفتد، چون حماس هم با آنها هم عقيده است ما هم دعا مي كنيم كه عليه ايران اسلامي چنين تجاوزي صورت نگيرد و ملت ايران در كنار ديگر ملت هاي منطقه در امنيت و رفاه به سر ببرند اما اينكه حماس امنيت و ثبات منطقه را بر هم خواهد زد، چه كسي اين را گفته است؟ اين درست نيست، ما براي برقراري ثبات و امنيت منطقه تلاش مي كنيم.

- شما هم كه مانند آقاي خالد مشعل دعا مي كنيد؟

واقعاً آرزوي ما است كه ثبات منطقه به هم نريزد. ما با تمام توان خود و با جان و پوست خود و تمام آحاد ملت فلسطين در دفاع باقي خواهيم ماند. اما براي ملت هاي منطقه، كشورهاي عربي و اسلامي و در راس آنها جمهوري اسلامي ايران آرزوي توفيق، رفاه و آسايش از خداوند داريم. ما نه جنگ طلب هستيم و نه اينكه آرزو داريم منطقه دچار جنگ و خونريزي شود، هيچ كس را هم به جنگ ترغيب و تشويق نمي كنيم.

- شما پاسخ ديپلماتيك مي دهيد.

من فكر مي كنم به اندازه كافي به اين موضوع پرداخته شد. فكر نمي كنيد اينقدر بحث خوانندگان را خسته مي كند؟

- اهميت اين موضوع براي ما خيلي زياد است.

به اندازه كافي به پرسش هاي شما پاسخ گفتم. شما هم مراقب حوصله خواننده هايتان باشيد.

- اما من پاسخ سوالم را نگرفتم.

مشروح پاسخ گفتم.

- اگر روندي كه براي سوريه طي شد، درباره حماس هم بخواهد دنبال شود آيا حماس حاضر است بنا بر صلاحديد و خواست كشورهاي عربي و به خاطر تامين منافعش از ايران فاصله بگيرد؟

من فكر نمي كنم اين درخواست مطرح شود. نه كشورهاي عربي از ما خواسته اند كه از ايران فاصله بگيريم و نه ايران از ما چنين انتظاري درباره آن كشورها داشته است. ما با تمام كشورهاي دنيا مناسبات و روابطي داريم؛ ايران، مصر، سوريه و ساير كشورها. همين امروز يك هيات بلندپايه از حماس در قاهره به سر مي برد و مسائلي را مورد بحث و بررسي قرار مي دهد. آيا اين به اين معنا است كه ما ايران و سوريه را كنار گذاشته ايم يا وقتي كشوري مانند سعودي از ما دعوت مي كند و به آنجا مي رويم و توافقنامه يي را امضا مي كنيم آيا اين به معناي آن است كه مصر و سوريه را كنار زده ايم و آنها را در نظر نگرفته ايم. الان هم مصر و سوريه تلاش هايي را به عمل مي آورند تا گفت وگوي فلسطيني و مصالحه فلسطيني انجام گيرد، آيا اين به معناي آن است كه ما عربستان يا قطر را كنار زده ايم.
 يکشنبه 30 تير 1387     





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: همشهری]
[مشاهده در: www.hamshahrionline.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 225]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب




-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن