واضح آرشیو وب فارسی:تبیان: نگاهى به سیرهى تبلیغى امام جواد علیه السلامزندگانى سراسر افتخار پیامبر اسلام و ائمهى هدى - صلوات الله علیهم اجمعین - از زوایاى مختلف قابل بررسى است. روش تبلیغى معصومان علیهم السلام نیز مانند دیگر ابعاد زندگىشان اسوه و الگو به شمار مىآید.زندگانى سراسر افتخار پیامبر اسلام و ائمهى هدى - صلوات الله علیهم اجمعین - از زوایاى مختلف قابل بررسى است. روش تبلیغى معصومان علیهم السلام نیز مانند دیگر ابعاد زندگىشان اسوه و الگو به شمار مىآیدوقتى از این زاویه زندگى این بزرگان را مورد مطالعه قرار مىدهیم، خود را با وظیفهیى سنگین رو به رو مىیابیم؛ زیرا این نورهاى پاك لحظهیى از عمل به تكلیف و ابلاغ رسالت الهى غافل نبودند. در سیرهى تبلیغى امام جواد علیه السلام، موارد زیر مهم و در خور تامل مىنماید:1. تبلیغ از راه مناظرهبارزترین نوع تبلیغ امام جواد علیه السلام مناظره است. مناظرههاى آن حضرت - كه از نخستین روزهاى امامتش آغاز شد - وى را در تثبیت جایگاه ولایت و امامت، هدایتحقجویان و آشكار ساختن سستى گفتار ستمگران یارى داد. آن حضرت به دو جهت در عرصهى مناظرههاى علمى گام نهاد.بارزترین نوع تبلیغ امام جواد علیه السلام مناظره است. مناظرههاى آن حضرت - كه از نخستین روزهاى امامتش آغاز شد - وى را در تثبیت جایگاه ولایت و امامت، هدایتحقجویان و آشكار ساختن سستى گفتار ستمگران یارى داد.نخست نیاز شیعیان كه با توجه به سن اندك آن حضرت در پى كشف جایگاه معنوىاش بودند و دوم خواست مأمون و معتصم كه اندیشهى خوار ساختن امام و اثبات الهى نبودن آگاهىهاى وى در سر مىپروراندند.خلفا مىكوشیدند با برپا ساختن مجالس مناظره امامان شیعه را رو در روى برخى از دانشمندان بنام زمان قرار دهند تا شاید از پاسخ پرسشى باز مانند و جایگاه معنوىشان مورد تردید واقع شود.اهداف امام علیه السلام در مناظرههاالف) اثبات امامتخودامام جواد علیه السلام در این مناظرهها پیش از هر چیز در پى اثبات حقانیتخود بود. بر اساس گفتهى مورخان امام - با آن كه هفتسال بیش نداشت - در یكى از محافل به سى پرسش پاسخ داد. (1)بر اساس گفتهى مورخان امام - با آن كه هفتسال بیش نداشت - در یكى از محافل به سى پرسش پاسخ دادب) رسوا ساختن دروغپردازانامام علیه السلام در مناظره چنان رفتار مىكرد كه نادرستى فضائل ساختگى خلفا آشكار شود.در یكى از مجلسها مأمون از یحیى بن اكثم خواست پرسشى مطرح كند. یحیى عرض كرد: یابن رسول الله، بر اساس روایتها جبرئیل به پیامبر اكرم صلى الله علیه و آله عرض كرد: یا محمد، خداوند سلامت مىرساند و مىفرماید از ابوبكر بپرس آیا از ما خشنود است؟ زیرا من از وى راضىام; در این باره چه مىفرمایید؟امام علیه السلام فرمود: فضل ابوبكر را انكار نمىكنم، ولى آن كه این خبر را روایت كرده باید به خبرى كه رسول خدا صلى الله علیه و آله در حجة الوداع فرمود توجه كند. حضرت صلى الله علیه و آله فرمود:لقد كثرت الكذابة على ... .حسین مكارى مىگوید: هنگامى كه حضرت محمد تقى علیه السلام نزد خلیفه جایگاهى والا داشت، وارد بغداد شدم و به دیدار وى شتافتم. چنان مىاندیشیدم كه حضرت دیگر به مدینه باز نخواهد گشت. چون این امر را به خاطر آوردم، امام علیه السلام سر فرو افكند. اندكى بعد سربلند كرد و در حالى كه رنگ مباركش زرد شده بود، فرمود: حسین، نان جو و نمك نیمكوب در حرم رسول الله صلى الله علیه و آله از آنچه مشاهده مىكنى برایم بهتر است.دروغ گویان بر من بسیار شدهاند و نسبت دروغ بر من فزونى یافته است. پس هر كه بر من دروغ بندد، خداوند نشیمنگاهش را از آتش پر مىسازد. چنانچه حدیثى برایتان آوردند، آن را به كتاب خدا و سنت من عرضه كنید; هر چه با آن موافق بود بپذیرید و آنچه مخالف بود رها سازید، خداوند مىفرماید:«وَلَقَدْ خَلَقْنَا الْإِنسَانَ وَنَعْلَمُ مَا تُوَسْوِسُ بِهِ نَفْسُهُ وَنَحْنُ أَقْرَبُ إِلَیْهِ مِنْ حَبْلِ الْوَرِیدِ » . (2)"به تحقیق ما انسان را آفریدیم و مىدانیم آنچه نفس به او وسوسه مىكند و ما از رگ گردن به وى نزدیكتریم"روایتى كه شما ذكر كردید، نشان مىدهد خشنودى یا ناخشنودى ابوبكر بر حضرت حق پوشیده بود و این نزد عقل محال و ممتنع است» . (3)2. تبلیغ عملى علیه حكومت مأمونمأمون امام علیه السلام را بسیار احترام مىنهاد و دخترش اُم الفضل را، به رغم مخالفتهاى گوناگون به عقد وى درآورد. این برخوردها هرگز امام را به دستگاه خلافتخوشبین نساخت. او خلیفه را ستمگر مىشمرد و اندیشهى مخالفتبا آن را در سر مىپروراند. بنابر این، در نخستین فرصتبه بهانهى حج سمت مدینه رهسپار شد و در آن دیار اقامت گزید. حسین مكارى مىگوید: هنگامى كه حضرت محمد تقى علیه السلام نزد خلیفه جایگاهى والا داشت، وارد بغداد شدم و به دیدار وى شتافتم. چنان مىاندیشیدم كه حضرت دیگر به مدینه باز نخواهد گشت. چون این امر را به خاطر آوردم، امام علیه السلام سر فرو افكند. اندكى بعد سربلند كرد و در حالى كه رنگ مباركش زرد شده بود، فرمود: حسین، نان جو و نمك نیمكوب در حرم رسول الله صلى الله علیه و آله از آنچه مشاهده مىكنى برایم بهتر است. (4)آن حضرت ضمن پاسدارى از حوزهیى كه امام صادق علیه السلام بنیان نهاده بود، دویست و هفتاد شاگرد تربیت كرد كه گروهى از آنان نیز از شاگردان امام هشتم شمرده مىشدند3. پدید آوردن حوزهى علمىپرورش دانش پژوهان روشنبین نیز در شمار روشهاى تبلیغى امام نهم علیه السلام جاى دارد. آن حضرت ضمن پاسدارى از حوزهیى كه امام صادق علیه السلام بنیان نهاده بود، دویست و هفتاد شاگرد تربیت كرد كه گروهى از آنان نیز از شاگردان امام هشتم شمرده مىشدند. (5)4. اعزام نمایندهامام نهم علیه السلام براى خنثا ساختن تبلیغات شوم بنى عباس و ارائهى اسلام راستین به مردم، نمایندگانى به مناطق مختلف گسیل مىكرد. این نمایندگان، كارگزاران امام علیه السلام شمرده مىشدند و در مراكزى چون اهواز، همدان، سیستان، بست، رى، بصره، واسط، بغداد، كوفه و قم زمینهى اتحاد شیعیان و پیوند آنها با معصوم را فراهم مىآوردند.امام علیه السلام همچنین به پیروانش اجازه مىداد درون دستگاه حكومت نفوذ كنند و پستهاى حساس را در دست گیرند. «محمد بن اسماعیل بن بزیع» و «احمد بن حمزه قمى» از این فرصتبهره بردند و با رسیدن به موقعیتهاى ممتاز حكومتى در مسیر خدمتبه دین و دینداران گام برداشتند.«حسین بن عبدالله نیشابورى» حاكم «بست» و «سیستان» و «حكم بن علیا اسدى» حاكم «بحرین» نیز از یاران حضرت شمرده مىشدند و خمس دارایىشان را نزد وى گسیل مىكردند. (6)محمد حاج اسماعیلىپىنوشتها:1) منتهى الآمال، شیخ عباس قمى، انتشارات هجرت، ج2، ص577 .2) ق / 16 .3) سیرهى پیشوایان، مهدى پیشوایى، انتشارات توحید، ص552 .4) منتهى الآمال، ص582 .5) امام الجواد من المهد الى اللحد، سید محمد كاظم قزوینى، ص89 .6) سیرهى پیشوایان، ص559 .لینک :- امام جواد علیه السلام از نگاه دیگران- وصف حال صاحب جود و کرم- فرازهایى از زیارت حضرت امام محمد تقى علیه السلام- امام جواد علیه السلام تجسم صلابت- ره توشه فضیلت در فرمایشات امام محمد تقى علیه السلام
این صفحه را در گوگل محبوب کنید
[ارسال شده از: تبیان]
[مشاهده در: www.tebyan.net]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 480]