واضح آرشیو وب فارسی:نیک صالحی: برگرفته از سایت مقام معظم رهبریموسيقى و غنا س1: آيا گوش دادن به نوارهاى موسيقى خارجى و يا موسيقىهاى ايرانى كه در خارج ضبط مىشود، مجاز است يا خير؟ ج) هرگونه خوانندگى و نوازندگى كه مطرب و لهوى متناسب با مجالس عيش و نوش و خوشگذرانى باشد، حرام است. س2: برخى از خوانندگان شعرهايى را مىخوانند كه محتواى عرفانى دارد (مثلاً برخى از اشعار حافظ را) حكم گوش كردن به چنين آوازى چيست؟ ج) اگر خوانندگى بصورت غنا (كه عبارت است از رفت و برگشت صدا در گلو همراه با طرب و متناسب با مجالس لهو و گناه) باشد، حرام است و فرقى نيست مضامين آن چه باشد. آلات موسيقى س1: حكم خريد سه تار و يادگيرى نوازندگى با آن چيست؟ ج) آن دسته از آلات موسيقى كه عرفاً از آلات مشترك و قابل استفاده براى كارهاى حلال محسوب مىشود، خريد و فروش و استفاده از آن به قصد منفعت حلال جايز است، ولى خريد و فروش و استفاده از آلاتى كه عرفاً از آلات مخصوص لهو (موسيقى حرام) محسوب مىشود، جايز نيست. س2: چه آلاتى لهو محسوب مىشوند؟ ج) آلاتى كه نوعاً در لهو و لعب بكار مىروند و منفعت حلالى در بر ندارند، آلات لهو محسوب مىشوند. معناى لهو س: به چه نوع موسيقى يا خوانندگى، لهوى گفته مىشود؟ ج) هر نوع خوانندگى و نوازندگى كه انسان را از خداوند متعال و معنويات و فضائل اخلاقى دور نموده و به سمت بىبند و بارى، بيهودگى و گناه و شهوترانى سوق دهد، لهوى بوده و حرام مىباشد. موسيقى در عزادارى س: استفاده از آلات موسيقى (مانند ارگ) و يا استفاده از طبل و سنج در مراسم عزادارى ائمه معصومين «عليهم السلام» چه حكمى دارد؟ ج) استفاده از آلات موسيقى، مناسب با عزادارى سالار شهيدان عليه السلام نيست و شايسته است مراسم عزادارى به همان صورت متعارفى كه از قديم متداول بوده برگزار شود. البته استفاده از طبل و سنج به نحو متعارف اشكال ندارد. گوش دادن به موسيقى بدون اختيار س: اگر در مكانى باشيم كه موسيقى لهوى بىاختيار به گوش ما مىرسد (و نهى از منكر هم اينجا اثرى ندارد) چه وظيفهاى داريم؟ ج) اگر ترك آن محل و يا آن مجلس ممكن نباشد و يا موجب مشقت باشد، شما به آن اعتنا و توجه نكنيد اگر چه بىاختيار به گوش شما برسد. حضور در مجلس گناه س: اگر در يك مجلس عروسى از نوارهاى مبتذل و يا موسيقى و آلات موسيقى مانند ارگ و امثال آن استفاده شود، رفتن به اين گونه مجالس چه حكمى دارد؟ ج) اگر حضور در آن مجلس موجب ارتكاب گناه و يا تأييد آن باشد يا نهى از منكر متوقف بر خروج از آن مجلس يا شركت نكردن در آن باشد، بايد آن مجلس را ترك كرده و يا شركت ننمائيد.
این صفحه را در گوگل محبوب کنید
[ارسال شده از: نیک صالحی]
[مشاهده در: www.niksalehi.com]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 242]