تور لحظه آخری
امروز : چهارشنبه ، 11 مهر 1403    احادیث و روایات:  امام صادق (ع):هرگز دل به باطل بودن حق و به حق بودن باطل يقين نمى كند.
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها




آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1819904997




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

استاد دانشگاه‌ آكسفورد درگفت‌وگو با فارس‌ : معناي مورد توافقي براي تروريسم بيان نشده‌ است


واضح آرشیو وب فارسی:فارس: استاد دانشگاه‌ آكسفورد درگفت‌وگو با فارس‌ : معناي مورد توافقي براي تروريسم بيان نشده‌ است
خبرگزاري فارس : يك كارشناس تروريسم گفت هنوز معناي معيني براي تروريسم بيان نشده است و در توصيفي كه اكنون براي تروريسم بيان شده است ، نظر همه كشورها گنجانده نشده است و توافقي جمعي براي مفهومي كه اكنون از تروريسم ارائه شده است ، وجود ندارد .


به گزارش خبرنگار فارس در لندن ، دكتر گاي اس. گودوين- گيل Dr. Guy S. Goodwin-Gill كارشناس در زمينه تروريسم و محقق ارشد دانشگاه آكسفورد در زمينه حقوق، معتقد است روندي كه بر اساس آن افراد و يا گروه هايي تروريست شناخته و معرفي مي شوند روند كاملي محسوب نمي‌شود زيرا روند موجود تعريف معيني از تروريسم را كه همه كشورها بر روي آن توافق داشته باشند، در بر نمي گيرد و همچنين نقطه نظرهاي كشورهاي مختلف را در باره معناي تروريسم در خود جاي نداده است .
دكتر گودوين-گيل در مصاحبه‌اي با خبرنگار فارس در لندن به تشريح ابعادي از اين مسئله پرداخت .
دكتر گودوين-گيل در پاسخ به اين سوال كه در ابتدا چه كسي در پشت ايده تهيه فهرست موسوم به فهرست سياه ترروريست بوده است و انگيزه اصلي چه بوده است، گفت: بسياري از اعضاء شوراي امنيت سازمان ملل بر اين عقيده بودند كه تهيه فهرستي از افراد و يا سازمان هايي كه گمان مي‌رود در تروريسم شركت داشته باشند و يا در پشت فعاليت‌هاي تروريستي قرار داشته باشند، مي‌تواند در حقيقت روشي براي مقابله با تروريسم به شمار رود .
گمان‌ها بر اين بود كه بدين ترتيب سازمان ملل قادر خواهد بود از بمب گذاري‌هاي تروريستي و يا تامين مالي فعاليت هاي تروريستي جلوگيري كند .
دكتر گودوين-گيل تصريح كرد: به نظر مي رسد كه ايده اقدام به تهيه چنين فهرستي بر اين مبنا بوده است كه يك كاري در باره آنهايي كه گمان مي رفت در اقدامات تروريستي شركت داشته‌اند ، انجام گرفته باشد .
وي افزود: اما مسئله‌اي كه وجود دارد و احتمالا شما هم از آن آگاه هستيد اين است كه تهيه چنين فهرستي مشكلاتي را پديد آورده است زيرا براي مثال هرگز به طور مشخص بيان نشده است كه زماني كه فرد يا سازماني در فهرست تروريستي قرار مي گيرد، چگونه از آن فهرست بيرون آورده شود و يا اينكه اين مسئله وجود دارد كه عده‌اي مسئول نگهداري نهادهايي هستند اما در حقيقت در فعاليت‌هاي تروريستي آنها شركتي نداشته‌اند و يا اينكه شايد يك زماني در فعاليت هاي تروريستي شركت داشته‌اند اما ديگر در چنين فعاليت هايي درگير نيستند و اين ها همه مسائلي هستند كه مشخص نيستند.
دكتر گودوين - گيل سپس گفت: وجود چنين مسائلي نگراني هايي را در ميان كشورهايي به وجود آورده است ، البته مبارزه با تروريسم در سطح‌ گسترده‌اي از سوي كشورها مورد حمايت است اما روند مقابله با تروريسم شماري از مشكلات را پديد آورده است .
دكتر گودوين- گيل در جواب به اين سؤال ها كه چرا دولت هاي آمريكا و انگليس محق هستند فهرستي تروريستي را تهيه كنند و افراد و گروه‌هايي را برمبناي دلايلي كه عنوان مي كنند از قبيل ايجاد بي ثباتي و اقدامات خشونت آميز، به عنوان تروريست در آن فهرست قرار دهند اما در همين حال آمريكا كه گروه هايي را در عراق به صورت مزدور به كار گرفته است و به آنها پول و يا تجهيزات نظامي مي دهد تا با مخالفان اشغال عراق بجنگند و در نتيجه بي ثباتي و اقدامات خشونت آميز را در عراق پديد آورده است و يا اينكه انگليس و آمريكا كه در افغانستان به نوعي در تلاش هستند تا گروه هايي را در افغانستان از طريق تامين مالي و تجهيزات نظامي تحت كنترل خود در آورند و در نتيجه به بهاي درگيري ها و كشتار ها حضور خود را در افغانستان طولاني كنند، در فهرست تروريستي قرار نگرفته‌اند؟ چه چيزي اين حق را به كشورهاي خاصي مي دهد كه معناي تروريسم را آنگونه كه به نفع خودشان هست تعيين كنند ؟ اينگونه پاسخ داد :
به عقيده من ابتدا بايد اين مسئله را مد نظر داشت كه هر كشوري اين حق را دارد كه افراد و يا سازمان هايي را كه در فعاليت هاي تروريستي شركت داشته‌اند، مشخص كند. همه كشورها مي توانند اين كار را انجام دهند ، ايران مي تواند اين كار را انجام دهد، عراق مي تواند اين كار را انجام دهد و همه كشورها مي توانند اين كار را انجام دهند .
اما همچنين بايد به اين مسئله نيز توجه داشته باشيم كه مدت هاي مديدي است كه تفاوت بسيار زيادي در ميان كشورهاي عضو سازمان ملل در ارتباط با معناي تروريسم وجود دارد .
دكتر گودوين- گيل افزود: با توجه به اين مسئله كه برداشت هاي سياسي متفاوتي از معناي تروريسم وجود دارند و شما هم در سؤالتان آنها را ذكر كرديد، اين پرسش مطرح است كه چرا نبايد يك معناي دقيقي از تروريسم كه تمامي كشورها بر روي آن توافق داشته باشند، وجود داشته باشد ؟
و براي مثال هيچگاه اين مسئله روشن بيان نشده است كه آيا سازماني كه به عنوان تروريست تعريف مي شود در يك عمليات تروريستي شركت داشته است و يا اينكه اقدامش يك تلاش آزاديبخش بوده است .
اكنون در يافتن پاسخي به اين سوال به آنچيزي كه نياز داريم اين است كه به دنبال يك منبع اختيار و قدرت بگرديم و ببينيم كه اختيارات در دست چه كسي است و چه قدرتي اين اجازه را مي دهد كه آمريكا و انگليس و يا ديگر اعضاي شوراي امنيت سازمان ملل افراد و سازمان هايي را در فهرست تروريستي قرار دهند و در پاسخ به اين سوال بايد گفته شود كه اكنون ، تحت منشور سازمان ملل، اين اختيارات و قدرت در دست شوراي امنيت سازمان ملل قرار دارد و اين شوراي امنيت است كه از اختيارات حقوقي براي اتخاذ اقداماتي در حفظ امنيت بين المللي برخوردار است .
البته آمريكا و انگليس در انجام اين كار تنها نيستند و به تنهايي عمل نمي كنند و بسياري از كشورهاي ديگر نيز در اتخاذ اقدامات مربوط به حفظ امنيت بين المللي از جمله قرار داده شدن افراد و سازمان هايي در فهرست تروريستي به آنها كمك كرده‌اند .
و اما مشكلي كه همواره در روند اجراي اين اقدامات وجود دارد اين است كه لازم است تا اطمينان حاصل شود كه روندتعيين شده به صورت مناسب به اجرا در آمده است و اطمينان حاصل شود كه سازمان ها به صورت اشتباه در فهرست تروريستي قرار نگرفته اند .
و البته در چنين مرحله‌اي، همواره به يك حيطه دشواري وارد مي شويم يعني به تركيبي از قانون و سياست وارد مي شويم و در چنين حيطه‌اي همواره مشخص نيست كه چه ملاحظات حقوقي اي وارد اين روند شده‌اند و انگيزه و حركت موجود در پشت اغلب اين حيطه ها كاملا مشخص نيستند .
و اقدامي كه در ارتباط با قرار داده شدن فرد و يا سازماني در فهرست تروريستي صورت مي گيرد، همواره به رسميت شناخته نمي شود .
و مواردي از چالش هاي حقوقي وجود دارند كه مشروعيت قرار گرفتن برخي از افراد و يا سازمان ها در فهرست تروريستي را به دشواري كشانده‌اند و براي مثال اعضائي از كشورهاي عضو سازمان ملل، برخي از مواردي را كه اتحاديه اروپا در اين فهرست قرار داده است به چالش حقوقي كشانده‌اند و به همين علت برخي از روندهاي قضايي در اين باره به حالت تعليق در آمده‌اند .
دكتر گودوين-گيل در ادامه افزود: ما در ارتباط با شناسايي سازمان‌هاي به اصطلاح تروريستي، با فقدان روندي كارآمد روبرو هستيم و متاسفانه نبود توافق بر سر تعريف معيني از تروريسم كه در سطح بين المللي خود را نشان داده است و نبود توافق در ميان كشورها بر سر اين نكته كه چه چيز به معناي تروريست است و چه چيز به معناي تروريست نيست يك مشكل اساسي به شمار مي رود .
به عقيده من متأسفانه به علت فقدان چنين توافقي در ميان كشورها است كه ما به ناچار با خطاهايي روبرو مي شويم يعني همان مواردي كه شما در سوالتان ذكر كرديد و اشاره كرديد به مواردي كه برخي از كشورها كه سازمان هايي را به علت اعمال خشونت آميز در فهرست تروريستي قرار مي دهند، خود نيز مي توانند عاملي براي پديد آمدن اقدامات خشونت آميز به شمار روند .
دكتر گودوين-گيل همچنين گفت : هر يك از كشورهاي عضو سازمان ملل به نظام سازمان ملل براي مشخص كردن سازمان هاي تروريستي كمك مي كند اما همانطور كه مي دانيم در دنياي واقعي، تساوي وجود ندارد و اين اجازه داده نمي شود كه همه به طور مساوي صدايشان رسيده شود .
البته در اصول، هر يك از كشورهاي عضو سازمان ملل قادر به شركت در نظام شناسايي و تعيين سازمان هاي تروريستي هستند اما نظامي كه تا كنون براي اجراي اين روند وجود داشته است يك نظامي ابتدايي و توسعه نيافته است و نظام و روندي است كه نقطه نظرهاي كشورهاي مختلف را در خود جاي نداده است .
و لازم است تا روند كنوني براي بهتر شدن، بيشتر و بهتر كار كند و توافقي جمعي را در ميان تمامي كشورها بدست آورد، توافقي كه مشخص كند واقعاً تروريسم به چه معنايي است و چه چيزي به معناي مخالفت دموكراتيك است .
دكتر گودوين-گيل در جواب به اين پرسش كه : آيا خارج كردن سازمان مجاهدين خلق / گروهك تروريستي منافقين / از فهرست تروريستي توسط دولت انگليس كه بسياري معتقدند همچنان يك سازمان تروريستي است و يا قرار داده شدن حزب الله لبنان در فهرست تروريستي توسط دولت انگليس بازي هاي سياسي به شمار مي روند يا خير ، گفت: من فكر نمي كنم خارج كردن سازمان مجاهدين خلق از فهرست تروريستي توسط دولت انگليس به طور كامل يك بازي سياسي باشد و درك من از اين مسئله اين است كه دولت انگليس اين كار را در نتيجه يك روند حقوقي انجام داده است .
دكتر گودوين-گيل افزود: اين مسائل همچنان يادآور همان نكته‌اي هستند كه پيشتر بيان كردم يعني اينكه ما نياز داريم به اينكه روند بهتري را در تعيين اين مسئله كه آيا سازمان ها در فعاليت هاي تروريستي شركت دارند يا خير به كار ببريم .
ما به يك روندي عيني و هدفمند نياز داريم، روندي كه از طريق ملاحظات اداره نشود، ما بايد متوجه اين نكته باشيم كه شماري از ملاحظات به داخل اين روند آورده مي شوند اما ما براي اجراي اين روند به روشي نياز داريم كه كشورها و سازمان ملل هدفمندتر و بر اساس واقعيات موجود عمل كنند .
براي مثال همواره بر سر اين مسئله كه آيا سازماني تروريستي است يا خير يك عدم توافق بوده است و بايد به گونه اي عمل شود كه اختلاف ها در اين باره به حداقل رسانده شوند .
دكتر گودوين-گيل در باره قرار داده شدن حزب الله لبنان در فهرست تروريستي توسط دولت انگليس گفت: همانطور كه گفتم سياست اغلب اوقات به داخل اين مسئله وارد مي شود و ما داراي روندي نيستيم كه بتوانيم از طريق آن حزب‌الله لبنان را به درستي تعريف كنيم و بگوييم كه براي مثال آيا حزب الله لبنان يك سازمان تروريستي است، آيا يك سازمان اساساً سياسي است و يا اينكه سازماني است كه در فعاليت هاي دفاع از خود شركت دارد .
و منظور من اين است كه سياست در اين روند شركت دارد و ما نمي توانيم آن را از اين روند خارج كنيم اما بايد بتوانيم تاثير سياست را در اين روند كاهش دهيم .
دكتر گاي اس.گودوين-گيل كه يك كارشناس تروريسم و همچنين محقق ارشد و استاد دانشگاه آكسفورد است، بيش از يك دهه در كميسارياي عالي سازمان ملل در امور پناهندگان فعاليت داشته و به عنوان استاد در زمينه قانون پناهندگي در دانشگاه آمستردام نيز تدريس كرده است .
انتهاي پيام/م.
 چهارشنبه 19 تير 1387     





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: فارس]
[مشاهده در: www.farsnews.com]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 92]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب




-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن