واضح آرشیو وب فارسی:خبرگزاري قرآني ايران: به بهانه نشست «نقش زنان در دفاع مقدس» در موزه هنرهاي ديني امام علي(ع)زني چنان كه تو هستي...
گروه ادب: بسيار اندوهبار است كه مصاحبهاي با همسر شهيد بخوانيم اما در پايان مصاحبه هيچ چيز از اين بانويي كه متواضعانه مرد خود را در راه اسلام روانه كردهاست دستگيرمان نميشود.
زنان هميشه در طول تاريخ، چه در جوامع غربي و چه در تمدنهاي شرقي زير سايه جامعه مردسالار قرار داشتهاند. اتفاقي كه به ويژه در زمان بعثت خاتم پيامبران به وضوح و با غلظتي عميق به چشم ميآمد. نمونه بارز و مشهور آن زنده به گور كردن دختران در جامعه جاهلي عرب بود. اتفاقي كه به گفته قرآن يك منشاء آن فقر و «املاق» بود بيترديد از ضعف فرهنگي و كوري جامعه در نگاه به تواناييهاي منحصر به فرد زنان نيز سرچشمه گرفته بود.
اما دين مبين اسلام و معجزه جاوداني پيامبر خاتم «قرآن كريم» با نگاه جامعنگر خود و در همان روزهاي آغازين تبليغ و در سوره مكي «تكوير» با آيه مشهور «فباي ذنب قتلت» ممنوعيت اين عمل ناپسند را اعلام ميكند. اين توجه به حقوق زنان فقط به همين مورد ختم نميشود و قرآن گويا در داستانهاي پيامبران و اوليا هم قصد دارد با حركت زيرپوستي و بيان حضور زنان در اتفاقات و فرازهاي مهم تاريخي به تغيير نگاه اشتباه جامعه زمان بعثت به زنان بپردازد.
اين نگاه جامع نگر قرآن زماني كاملا به چشم ميخورد كه با نگاه و دستورات تورات و انجيل و به ويژه تورات مقايسه شود. آن جاست كه به وضوح انسان در مييابد كه دستورات اسلام تا چه ميزان براي احقاق حق از دست رفته زنان در طول تاريخ بوده است.
اهميت بانوان در ميان شيعيان و به ويژه شيعيان دوازده امامي به وضوح به چشم ميآيد و پيش از همه و با استفاده از احاديث متواتر نبوي، حضرت فاطمه زهرا(س) در جايگاه مادر امامان و دختر پيامبر و شايد وراي همه اينها در جايگاه دليل خلقت حضور مييابد و همين ارج و قرب است كه مرحوم شريعتي را وا ميدارد كه در توصيف آن همه شايستگي نسبي و سببي، «فاطمه فاطمه است» را تنها تعريف كامل براي شخصيت بانوي زنان جهان بداند و به خوبي ذكر ميكند كه آن همه ارادت به مريم بنت عمران در غرب تنها به اين جمله رسيد كه «مريم مادر مسيح است» و به نوعي اين تفاوت جايگاه معنيدار را در غرب و شرق نسبت به زنان بيان ميكند.
اين جايگاه ويژه متاسفانه در طول سالهاي متمادي در طول تاريخ حكومت ظاهري تشيع در ايران به دست فراموشي سپرده شد و نتيجه اين فراموشي اين شد كه رضا خان در اوايل سده چهاردهم به خود اين اجازه را بدهد كه با زير پا گذاشتن حقوق بشر اربابان خود، براي پوشش زنان ايراني تعيين تكليف كند و ايشان را از حداقل حق خود در انتخاب پوشش تاريخي، مذهبي خود منع كند.
پهلوي دوم هم با استفاده از همين مساله و با نگاه مكارانهتر به سمت بهرهكشي تبليغاتي و تجاري از زنان ايراني رفت و هرگز گمان نميكرد با امام خميني مواجه شود كه آشناترين بود با روحيات ايرانيان و متعهدترين بود به پاسداري از اسلام و قرآن.
اين نگاه اصيل قرآني در روزهاي پس از انقلاب و به ويژه با الگو قرار دادن حضرت زينب كه حضوري تاريخي در اعتقادات مذهبي ايرانيان داشت سبب شد كه زنان ايراني دوشادوش مردان وارد صحنه انقلاب شوند و پس از گذشت اندكي در صحنه دفاع مظلومانه ملت ايران در برابر تهاجم همسايه غربي خودنمايي كند.
اين حضور بهانهاي شد براي برگزاري نشست «حضور زنان در دفاع هشت ساله» در موزه هنرهاي ديني امام علي(ع) كه در آن همچنين سه كتاب «نيمه پنهان يك اسطوره» كه مصاحبهاي است با «ژاله بديهيان» همسر شهيد همت، «زخم پنهان» كه داستاني است نوشته «حميده نظر زاده»، همسر شهيد «يوسف خورشيدي» و «خبرنگار جنگي» كه خاطرات «مريم كاظم زاده» است نيز مورد بررسي قرار گرفتند.
همچنين در اين نشست پرويز بيگي حبيب آبادي درباره نقش زنان در ادبيات پيش و پس دفاع مقدس به سخنراني پرداخت.
اما آن چه سبب شد كه از ميان انبوه اين همايشها به بهانه اين نشست دست يه قلم ببرم و اين يادداشت چند خطي را بنويسم، بيشتر سخنان كوتاه «رضا رئيسي» نويسنده «خبرنگار جنگي» بود. او تاكيد كرد كه در راه بازنويسي خاطرات همسران شهدا تلاش داشته كه شخصيت خود همسر شهيد را نيز مورد توجه فراوان قرار دهد.
واقعيت اين است كه ما هرگاه به سراغ همسران شهدا رفتهايم، از شهيد پرسيدهايم و از قبل از شهادت و نهايتا خاكسپاري. كمتر پيش آمده كه از خود همسر شهيد بپرسيم. از زندگياش. از روزهايي كه پس از مرد خود طي كرد و از مشكلاتي كه داشت و هنوز هم دارد. كمتر از فرزندان شهدا پرسيديم كه روزهاي بيپدري را چگونه طي كردند. هميشه به دنبال خلق حماسههايي بوديم كه هستند و همه ما با آنها آشناييم و هميشه خواستيم چهره تاريك را نبينيم تا مبادا به ياد كوتاهيهاي خودمان بيفتيم.
اين بسيار اندوهبار است كه مصاحبهاي با همسر شهيد بخوانيم اما در پايان مصاحبه هيچ چيز از اين بانويي كه متواضعانه مرد خود را در راه اسلام روانه كردهاست دستگيرمان ميشود. آيا اگر اين بانوان نميپذيرفتند كه با شرايط دشوار و غير معمول زندگي با يك رزمنده زندگي كنند اوضاع دفاع مقدس اين گونه پيش ميرفت.
خلاصه آن كه به عقيده نگارنده، بايد نگاه درستي به ظرفيت قرآني زن داشته باشيم و بپذيريم كه اين باور غلط است كه «در كنار هر مرد موفق يك زن فداكار و تواناست.» بايد بپذيريم كه « هر موفقيت توسط يك مرد و زن موفق شكل ميگيرد.» با اين تفاوت كه در روزهاي جبهه، شهدا به وصال رسيدند و زنان ايشان امروز هنوز ناچارند فراق را به دوش بكشند تا روزي كه...
محمدرضا شالبافان
چهارشنبه 19 تير 1387
این صفحه را در گوگل محبوب کنید
[ارسال شده از: خبرگزاري قرآني ايران]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 248]