تور لحظه آخری
امروز : جمعه ، 30 شهریور 1403    احادیث و روایات:  امام علی (ع):خداى تعالى كتابى راهنما فرستاد و در آن خوب و بد را روشن ساخت. پس راه خوبى را پيش گ...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

تریدینگ ویو

لمینت دندان

لیست قیمت گوشی شیائومی

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

طراحی کاتالوگ فوری

Future Innovate Tech

پی جو مشاغل برتر شیراز

لوله بازکنی تهران

آراد برندینگ

وکیل کرج

خرید تیشرت مردانه

وام لوازم خانگی

نتایج انتخابات ریاست جمهوری

خرید ابزار دقیق

خرید ریبون

موسسه خیریه

خرید سی پی کالاف

واردات از چین

دستگاه تصفیه آب صنعتی

حمية السكري النوع الثاني

ناب مووی

دانلود فیلم

بانک کتاب

دریافت دیه موتورسیکلت از بیمه

خرید نهال سیب سبز

قیمت پنجره دوجداره

بازسازی ساختمان

طراحی سایت تهران سایت

دیوار سبز

irspeedy

درج اگهی ویژه

ماشین سازان

تعمیرات مک بوک

دانلود فیلم هندی

قیمت فرش

درب فریم لس

شات آف ولو

تله بخار

شیر برقی گاز

شیر برقی گاز

خرید کتاب رمان انگلیسی

زانوبند زاپیامکس

بهترین کف کاذب چوبی

پاد یکبار مصرف

روغن بهران بردبار ۳۲۰

قیمت سرور اچ پی

بلیط هواپیما

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1817087027




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

خشكسالي ، تهديدي جدي براي كشاورزي آذربايجان شرقي است


واضح آرشیو وب فارسی:ايرنا: خشكسالي ، تهديدي جدي براي كشاورزي آذربايجان شرقي است
به عقيده كارشناسان ، بروز خشكسالي كم‌سابقه در آذربايجان شرقي علاوه بر تحميل خسارات عمده به كشاورزان، آينده كشاورزي در اين ناحيه را نيز با تهديد جدي مواجه كرده است.

براساس آمارمنتشرشده ازسوي جهاد كشاورزي آذربايجان‌شرقي، اين استان با يك ميليون‌و ‪ ۳۱۹‬هزارهكتاراراضي كشاورزي و توليد سالانه بيش از چهار ميليون و ‪ ۸۸۰‬هزارتن انواع محصولات ديم و آبي يكي از قطب‌هاي كشاورزي كشور به شمار مي رود.

اين استان رتبه چهارم اراضي كشاورزي كشور را داراست و به عنوان پنجمين استان كشور در دارا بودن وسعت اراضي باغي دائمي به شمار مي‌رود.

كاهش ‪ ۴۵‬درصدي ميزان بارندگي استان ،نسبت به سال قبل ، مويد اين واقعيت است كه كشاورزان آذربايجان شرقي، تابستان امسال را در نهايت سختي گذرانده و سطح برداشت محصولات كشاورزي استان به ويژه در بخش كاشت ديم به صورت چشمگيري ، افت خواهد كرد.

هر چند در ارتباط با اين پديده ، دستگاه‌هاي مختلف مرتبط با خشكسالي دست به كار شده و برنامه‌هاي نظري و عملي گوناگوني را ارايه كرده‌اند اما بدون شك رفع اين معضل علاوه بر گام‌هاي محلي اقدامي در سطح ملي مي‌طلبد.

به گفته مسوولان سازمان جهاد كشاورزي ، در سال جاري همزمان با استان‌هاي مشكل دار از نظر تامين آب زراعي به دليل خشكسالي اخير، ستاد مقابله با خشكسالي در اين استان نيز تشكيل و آغاز بكار كرده است.

يادآور مي‌شود كه ‪ ۱۴‬استان كشور مشمول طرحهاي حمايتي ستاد بحران خشكسالي كشور شده‌اند ولي استان آذربايجان شرقي برغم مشكلات بارندگي در فهرست اين ستاد قرار نگرفته است.

به گفته مديران جهاد كشاورزي آذربايجان شرقي بروز پديده خشكسالي ، بيش از هشت هزار ميليارد ريال خسارت به اراضي كشاورزي وارد كرده است كه جبران آن از سوي كشاورزان استان در كوتاه مدت غير ممكن است.

مدير جهاد كشاورزي آذربايجان‌شرقي با جدي قلمداد كردن وضعيت خشكسالي استان ، اقليم استان را "حادثه آفرين" اعلام كرد.

"سلمان شفاعت"در اين‌باره مي‌افزايد:به منظور پايدارماندن توليد محصولات كشاورزي و جلوگيري ازتعميق خسارت خشكسالي ،سرمازدگي و بادزدگي طرح توسعه و ايجادمجتمع‌هاي گلخانه‌اي در سطح استان در دستور كار اين نهاد قرار گرفته است.

به گفته وي، قرار است تانيمه اول سال آينده پنج شهرك گلخانه‌اي با نزديك به يكهزار و ‪ ۲۰۰‬واحد توليد محصولات سبزي، گل و گياه با يكهزار و ‪ ۹۴۹‬نفر ظرفيت اشتغالزايي در اين استان راه‌اندازي شود.

وي يادآور شد:در اين زمينه تاكنون‪ ۶۰‬ميليارد ريال هزينه شده است و امسال نيز براي راه‌اندازي و بهره‌برداري از ‪ ۳۰۰‬واحد گلخانه‌اي در سه شهرستان اين استان ‪ ۸۰‬ميليارد ريال سرمايه‌گذاري خواهد شد.

مديرعامل سازمان آب منطقه‌اي آذربايجان شرقي نيز با جدي خواندن كاهش ميزان نزولات جوي ،اين وضعيت را براي استان خطرناك اعلام كرد.

"رحيم ميداني" گفت:از ابتداي مهرماه سال گذشته تا پايان ارديبهشت جاري ‪ ۲۸۵‬ميلي‌متر باران وبرف در استان باريد كه اين ميزان در مقايسه‌با ميانگين درازمدت بارش‌ها با ‪ ۳۶‬درصد كاهش مواجه است.

ميداني افزود: روان آبها و رودخانه‌هاي استان با مشكل جدي كمبودآب روبرو هستند و اين امر آينده كشاورزي استان را تهديد مي‌كند.

به گفته وي، به دليل كاهش نزولات آسماني برخي از رودخانه‌هاي مهم استان نظير "تلخه‌رود" با كاهش ‪ ۹۰‬درصدي جريان آب مواجه‌اند.

به گفته ميداني،‪ ۱۴‬استان كشور كه مشمول طرح خشكسالي وزارت كشور شده‌اند، استان‌هايي هستند كه ميزان كاهش بارندگي در آنها بيش از ‪ ۵۰‬درصد است.

مدير عامل شركت آب منطقه‌اي آذربايجان‌شرقي با بيان اينكه تاكنون اعتباري براي مقابله با بحران خشكسالي در استان جذب نشده است،افزود: مديريت استان مي‌تواند ‪ ۵‬درصد از محل اعتبارات عمراني استان را براي مقابله با خشكسالي اختصاص دهد.

ميداني همچنين ، بر لزوم توجه جدي مديريت استان‌به تامين تسهيلات ضروري اين بخش از محل ستاد حوادث غير مترقبه كشور تاكيد دارد.

وي افزود:با توجه به عمق خسارات وارده به ‪ ۸۰‬درصد از اراضي و ‪ ۷۲‬درصد از باغات آذربايجان شرقي در اثر سرمازدگي و خشكسالي، اين استان بايد در زمره استان‌هاي بحران زده قرار گيرد تا از تسهيلات مربوط بهره‌مند شود.

وي اضافه كرد: در زمان حاضر بايد با مديريت مصرف ، از آب محدود موجود به نحو شايسته استفاده شود تا در صورت ادامه خشكسالي با مشكل عمده نبود آب و اثرات ناشي از آن مواجه نشويم.

باآنكه پديده خشكسالي تاثيرات خود را بر بخش بازرگاني استان نشان خواهد داد اما مديريت بازرگاني آذربايجان شرقي از وضعيت مساعد استان در مواجهه با اين پديده خبر مي‌دهد.

رييس سازمان بازرگاني و رييس كميسيون نظارت استان آذربايجان شرقي گفت:
در تامين وعرضه مايحتاج عمومي مردم، بويژه اقلامي نظير قند و شكر، چاي ، روغن و آرد هيچ مشكلي وجود ندارد.

صادق نجفي ،هرگونه كمبود و يانبود كالاهاي اساسي در بازار را قويا تكذيب مي كند و بر ادامه تزريق كالا به اندازه نياز بازار در آينده تاكيد دارد.

وي در عين حال با اشاره به كاهش‌هاي قابل توجه در توليد برخي اقلام زراعي در اين استان در فصل زراعي‌جاري به دليل خشكسالي و سرمازدگي،خواستار ايجاد تعادل در مصرف اقلام ضروري در جامعه شد.

معاون عمراني استاندار آذربايجان شرقي نيز از كليه ادارات و سازمان‌هاي اين استان خواسته است تا براي رفع مشكلات خشكسالي‌اقدام كنند.

" محمد اشرف‌نيا" گفت: با توجه به شرايط سخت ناشي از خشكسالي و سرمازدگي در سطح اين استان ضروري است كليه سازمان‌ها در جهت تامين اعتبارات و كمك‌هاي لازم براي كاهش عمق خسارات اقدام كنند.

وي افزود:سيستم بانكي بايد تسهيلات لازم را در اسرع وقت تامين كند و در اختيار كشاورزان و باغداران قرار دهد.

وي همچنين خواستار اقدام رسانه‌هاي گروهي، بويژه صدا وسيما در جهت فرهنگ سازي براي جلوگيري از اسراف و زياده روي در مصرف آب و برق و نيز متعادل كردن مصرف در ارتباط با ساير مايحتاج ضروري مردم شد.

مدير بانك كشاورزي استان آذربايجان شرقي در گزارشي از وضعيت بحراني دو بخش زراعي و باغي در اين استان مي‌گويد:براساس برآوردهاي كارشناسي ميزان خسارات در بخش زراعي يك هزار و ‪۳۲۰‬ميليارد ريال و در بخش باغباني نيز ‪۴۶۰‬ ميليارد ريال برآورد شده است.

"ناصر گلچين" افزود:تاكنون ‪ ۵۰‬ميليارد ريال در قالب تامين خسارات اراضي بيمه شده از سوي اين بانك پرداخت شده است و روند تامين و پرداخت خسارات بخش‌هاي باقي مانده نيز همچنان ادامه دارد.

وي ميزان مطالبات اين بانك در مناطق داراي اراضي سرمازده و خسارت ديده از خشكسالي در اين استان از ‪ ۵۲‬هزار و ‪ ۳۰۱‬نفر كشاورز و باغدار رامجموعا يك هزار و ‪ ۸۸۳‬ميليارد ريال اعلام كرد.

نماينده مردم تبريز ، آذرشهر و اسكو در مجلس شوراي اسلامي نيز خواستار بازنگري فهرست استان‌هاي پرخطر خسارت ديده از خشكسالي شد.

" محمدحسين فرهنگي"گفت:آذربايجان‌شرقي به عنوان يكي‌ازقطب‌هاي كشاورزي كشور كه خسارات سنگيني ناشي از خشكسالي متحمل شده بايد در فهرست مزبور قرار گيرد.

وي افزود: كاهش شديد برف و باران در اواخر پارسال و فصل باران‌هاي موسمي در آذربايجان‌شرقي ، خسارات سنگيني را به كشاورزان استان در بخش زراعت، باغداري و دامداري تحميل كرده است.

وي تاكيد كرد:وزارت كشوربايد ضمن بازنگري در فهرست استان‌هاي پرخطر خسارت ديده‌از خشكسالي و حذف بارندگي‌هاي كمترازپنج سانتي‌متر به عنوان بارندگي‌هاي غير موثر نسبت به احقاق حقوق كشاورزان آذربايجان‌شرقي اقدام كند.ك/‪۴‬ ‪۶۰۷ /۵۸۶‬
 شنبه 15 تير 1387     





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: ايرنا]
[مشاهده در: www.irna.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 478]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب




-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن