تور لحظه آخری
امروز : جمعه ، 30 شهریور 1403    احادیث و روایات:  پیامبر اکرم (ص):براى بهشت درى است‏بنام (ريان) كه از آن فقط روزه داران وارد مى‏شوند.
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

تریدینگ ویو

لمینت دندان

لیست قیمت گوشی شیائومی

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

طراحی کاتالوگ فوری

Future Innovate Tech

پی جو مشاغل برتر شیراز

لوله بازکنی تهران

آراد برندینگ

وکیل کرج

خرید تیشرت مردانه

وام لوازم خانگی

نتایج انتخابات ریاست جمهوری

خرید ابزار دقیق

خرید ریبون

موسسه خیریه

خرید سی پی کالاف

واردات از چین

دستگاه تصفیه آب صنعتی

حمية السكري النوع الثاني

ناب مووی

دانلود فیلم

بانک کتاب

دریافت دیه موتورسیکلت از بیمه

خرید نهال سیب سبز

قیمت پنجره دوجداره

بازسازی ساختمان

طراحی سایت تهران سایت

دیوار سبز

irspeedy

درج اگهی ویژه

ماشین سازان

تعمیرات مک بوک

دانلود فیلم هندی

قیمت فرش

درب فریم لس

شات آف ولو

تله بخار

شیر برقی گاز

شیر برقی گاز

خرید کتاب رمان انگلیسی

زانوبند زاپیامکس

بهترین کف کاذب چوبی

پاد یکبار مصرف

روغن بهران بردبار ۳۲۰

قیمت سرور اچ پی

بلیط هواپیما

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1816928659




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

تدبير در اقتصاد، دورانديشي در ديپلماسي


واضح آرشیو وب فارسی:همشهری: تدبير در اقتصاد، دورانديشي در ديپلماسي


روزنامه- مطبوعات امروز مطالب متنوعي را در سرمقاله‌هاي خود جاي داده‌اند، اما اقتصاد و سياست خارجي شاه‌بيت آنهاست.

نقدي بر طرح اقتصادي دولت

روزنامه اعتماد در مقاله‌اي طرح جديد اقتصادي دولت را به چالش كشيده و نوشته است: انتخاب روش جايگزين پرداخت نقدي در موضوع هدفمند كردن يارانه‌ها، ضمن تاثيراتي كه در عرصه توليد (صنعت و كشاورزي) و نيز بودجه عمومي دولت دارد يك جهش قيمتي و فشار تورمي را براي مردم به‌دنبال خواهد داشت كه آماده كردن مردم براي گذر از اين شرايط نيازمند كار توجيهي و به تعبير بهتر اجتماعي كردن طرح است كه لازم است سرمايه‌گذاري لازم در اين زمينه صورت گيرد تا هزينه‌هاي اجراي طرح براي مردم كاهش يابد.

بديهي است كه پرداخت نقدي حدود 900هزار ميليارد ريال يارانه‌هاي كالاهاي اساسي و حامل‌هاي انرژي هم موجب افزايش نقدينگي در سطحي بالا خواهد شد و هم تاثيرات ناشي از تغييرات قيمت‌هاي جهاني مي‌تواند در نوع اقدام و تصميمات مردم اثرگذار باشد كه لازم است راهنمايي لازم در اين زمينه صورت گيرد.

شليك متقابل

روزنامه كيهان سياست خارجي آمريكا را دستمايه سرمقاله امروز قرار داده و نوشته است: زير كلمه ايران در پروسه سياسي دلخواه مقامات آمريكايي در خاورميانه يك خط قرمز كشيده شده است.

كمااينكه در پروسه سياسي اسلامي خاورميانه زير نفوذ استيلاجويانه آمريكا خط قرمز پررنگي ترسيم گرديده است و به ‌نظر مي‌رسد اين رويارويي راهبردي – حداقل - طي دهه آينده ادامه پيدا كند.

در اين دوره طبعاً آمريكايي‌ها بارها فضاي رواني عليه ايران را تا چند قدمي جنگ پيش مي‌برند و در عين حال ممكن است به شليك محدود نيز دست بزنند؛ شليكي كه حتماً با پاسخ متقابل مواجه مي‌شود.

در همان حال ايران با تكيه بر حقانيت و جايگاه طبيعي منطقه‌اي خود و با نگاه به تمناي فراگير تحول در كشورهاي اقماري آمريكا در خاورميانه مي‌تواند به راه خود با استواري ادامه دهد و صدالبته هزينه اين افزايش اقتدار كه تحريك حسادت آمريكايي‌هاست را نيز بپردازد؛ هزينه‌اي كه در قبال فايده فراوان اقتدار ايران چندان غيرقابل پذيرش نيست.

در عين حال اقتدار راهبردي به مديريت راهبردي احتياج دارد كه فايده‌ها را فزوني بخشد و از هزينه‌ها بكاهد. ايران امروز در اين زمينه تجربه‌اي آموختني و حتي بي‌بديل دارد.

ايران - آمريكا

روزنامه كارگزاران در مقاله‌اي با اشاره به بحث گشايش دفتر حفظ منافع آمريكا در ايران نوشته است: آمريكايي‌ها بارها در تحليل چالش سياسي بين اصلاح‌طلبان و محافظه‌كاران ايراني دچار خطا شده‌اند زيرا به اعتقاد آنان طيف محافظه‌كاران سنتي ايران در برخي از مواضع از اصلاح‌طلبان مدرن‌تر رفتار كرده‌اند و مدرن‌ها گاها رفتار بسيار سنتي و محافظه‌كارانه‌تري را از خود بروز داده‌اند.

آمريكايي‌ها خودشان معتقدند هيچ‌چيز از ايران جديد نمي‌دانند و با غيبت 30 ‌ساله از ايران، عكس‌هاي جديد چاپ شده از منطقه برج‌هاي سفيد الهيه تهران كه در زمينه‌اي از كوه‌هاي توچال چاپ شده‌ و از زيبايي ساحل منهتن نيويورك چيزي كم ندارد را درك نمي‌كنند.

با وجود ديدگاه برخي از سياست‌سازان ايراني، كه وزارت خارجه، پنتاگون و شوراي روابط خارجي آمريكا را يكدست و همه هيات‌ حاكمه آمريكا را طرفدار اسرائيل مي‌دانند، طي سي سال گذشته طيف‌هايي از وزارت خارجه و پنتاگون با دور زدن كنگره و سنا و با تمسك به لوايح و قوانيني كه رئيس‌جمهور آمريكا همواره حق ويژه‌اي براي تفسير يا وتو آنان براي خود قائل است درصدد تماس و معامله با ايرانيان بوده‌اند، تا جايي كه حتي برخي از منابع ايراني مدعي شده‌اند طي سه دهه گذشته هيچگاه تماس دو طرف قطع نبوده است.

كارگزاران در پايان آورده است: اگر طي 30 ‌سال گذشته و پس از طي هشت دوره رياست‌جمهوري از كارتر تا بوش پسر هنوز منتظر تحولات جديد در دوران رياست‌جمهوري جديد - باراك اوباما - هستيم از ياد نبريم كه تبليغات رياست‌جمهوري آمريكا و اداره سياست خارجي آمريكا پس از پايان انتخابات دو موضوع كاملا جدا و بي‌ارتباط با يكديگر هستند.

شايد و البته شايد رئيس‌جمهور بعدي آمريكا با تمسك به شعار «تغيير»، واقعا به وعده خود مبني بر گفت‌وگوهاي دوجانبه، مستقيم و بدون پيش‌شرط بين ايران و آمريكا همچنان متعهد باقي بماند، ولي رئيس‌جمهور فعلي نيز با ارسال برخي سيگنال‌هاي مثبت ممكن است در تدارك ثبت يك نقطه مثبت در سوابق كاري حزب جمهوريخواه باشد؛ يعني آغاز كنار آمدن با ايران، پس از توافق با كره‌شمالي.

«نيمه پنهان» را بنمايانيد

روزنامه ايران با اشاره به مقاله اخير رسول منتجب‌نيا عليه رئيس‌جمهور در مقاله‌اي با قلم يكي از اعضاي سابق شاخه مركزي حزب اعتماد ملي نوشته است: جناب آقاى منتجب‌نيا! در جلسات خصوصى بار‌ها از خساراتى كه حزب مشاركت و سازمان مجاهدين در عصر اصلاحات بر كشور و دولت تحميل كردند برايمان سخن مي‌گفتيد و از اينكه چگونه وزارت كشور دولت اصلاحات به ناحق در ايام برگزارى انتخابات مجلس ششم بخش عمده‌اى از آراى شما را ابطال نمود، حرف‌هاى فراوانى برايمان نقل كرده‌ايد.

به راستى وقت آن نرسيده كه نيمه پنهان آنانى را كه امروز از شخصيت و اعتبار شما نردبانى براى رسيدن به مقاصد شوم خود ساخته‌اند به‌طور شفاف و علنى در نوشته‌ها و مصاحبه‌هايتان سخن به ميان آوريد.

مطمئنم شما نيز با من هم عقيده‌ايد كه آن دسته از اصلاح‌طلبانى كه امروز بر شما لبخند مي‌زنند و تحسينتان مي‌كنند كسانى‌ هستند كه روزگارى اصلاحات را منهاى خاتمى مي‌دانستند و همراه با دوستان محفلى‌شان حامى طرح عبور از خاتمى بودند.

آيا همچنان مي‌خواهيد سرنوشت خود و حزب اعتماد ملى را با اينچنين عناصرى گره بزنيد؟ در ادامه مقاله آمده است: حضرتعالى به خوبى مستحضريد كه در روزنامه اعتماد ملى واسطه‌هايى هستند كه كارشان فقط القاى بدبينى نسبت به كسانى است كه نظرات آنان را بر نمى‌تابند. آيا فكر نمى‌كنيد همان جريان در يك شكل وسيع و سازماندهى شده بناى خود را بر اين گذاشته كه شخصيت رئيس‌جمهور محترم جناب آقاى دكتر احمدى نژاد را نزد بزرگانى چون شما مكدر كند؟

ضربه ‌آمريكا به اروپايي‌

روزنامه جام‌جم نوشته است: مدتي است كه از سوي برخي مطبوعات و آژانس‌هاي خبري، اخباري مبني بر تحريم انرژي ايران كه از طرف كميسيون سياست خارجي كنگره ايالات متحده آمريكا به تصويب رسيده، شنيده و يا به تصوير كشيده مي‌شود.

حال بايد بررسي كرد كه اتخاذ چنين تصميمي چه دستاوردها يا مضاري براي آنان و هم‌پيمانان اروپايي‌شان به همراه دارد؟

شواهد بيانگر اين است كه تحريم مدنظر كنگره آمريكا، درواقع با هدف محروم كردن شركت‌هاي مطرح اروپايي در بازار انرژي صورت گرفته، اما نكته جالب توجه آنكه عملا اين راهبرد به شكست اقتصادي آمريكا منجر شده است.

تجربه نشان داده است اگر اروپاييان بخواهند تحت‌تأثير سياست‌هاي غلط كاخ سفيد قرار بگيرند، حاصلش همچون قرارداد اخير نفتي ورود شركت ساينوپك چيني خواهد بود كه توانست با موفقيت قرارداد چند‌ميليارد دلاري بهره‌برداري از ميدان نفتي يادآوران را با تهران به امضا برساند

تا بر اساس آن شركت چيني در يك برنامه 4ساله، 85 هزار بشكه نفت از اين ميدان استخراج كند، باتوجه به رشد اقتصادي چين از يك سو و نياز آنها به كشورهاي صادركننده نفت خام ازجمله ايران كه در حال حاضر سومين تامين‌كننده نفت خام (انرژي)‌ چين به شمار مي‌رود، مي‌توان پيش‌بيني كرد

كشورهاي چين و روسيه مترصد فرصت عدم‌حضور شركت‌هاي اروپايي در بازار ايران هستند تا خود جاي خالي آنها را پر كنند، البته پر واضح است منافع آنان در ايران ايجاب مي‌كند كه با افزايش فشارهاي اقتصادي و تجاري به ايران در عرصه‌هاي جهاني مخالفت كنند.

مهار همزمان تورم و بيكاري

روزنامه دنياي اقتصاد در سرمقاله امروز خود آورده است: سياست اخير بانك مركزي، با هدف كنترل رشد نقدينگي و به تبع آن كنترل نرخ تورم براي جلوگيري از اضافه برداشت بانك‌ها از خزانه به ‌منظور تامين كمبود منابع مالي آنها طراحي شده است.

دليل اين امر آن است كه اضافه برداشت از خزانه بانك مركزي، موجب وارد آمدن فشار بر منابع سيستم بانكي و افزايش قابل توجه مطالبات بانك مركزي از شبكه بانكي كشور و رشد مطالبات معوق بانك‌ها شده است، همچنان كه طي سه سال اخير، همراه با رشد اعتبارات اعطايي سيستم بانكي ناشي از گسترش اعتبارات عمدتا دستوري و فاقد كارشناسي‌هاي لازم تحت عنوان طرح‌هاي زودبازده، شاهد رشد بي‌سابقه نقدينگي بالغ بر 100‌ درصد و به تبع آن تورم فزاينده و در عين حال رشد چشمگير مطالبات معوق بوده‌ايم.

اين مقاله افزوده است: به همين دليل به ‌نظر مي‌رسد بانك مركزي چاره‌اي ندارد جز اينكه از ابزارهايي مانند تعيين نرخ سود بانكي متناسب با نرخ تورم و پرهيز از تعيين دستوري نرخ سود بانكي و همچنين پرداخت تسهيلات متناسب با توجيه اقتصادي طرح‌ها استفاده كند و ضمن در نظر داشتن استانداردهاي سيستم بانكي و سياست‌هاي ذخيره قانوني، سقف اعتباري و استانداردهاي پرداخت تسهيلات را درست رعايت كند تا از رشد مطالبات معوق جلوگيري كند و تعادل نسبي در بازار پول و تسهيلات برقرار شود.

در اين صورت طرح‌هاي توليدي موجه از نظر اقتصادي كه درصورت بهره برداري به اشتغال و توليد نيز كمك مي‌كنند تشويق و تامين مالي مي‌شوند، در عين حال مطالبات معوق نيز كاهش يافته و نقدينگي و تورم نيز كنترل خواهد شد.

تهديدهاي تازه

روزنامه اعتماد ملي در مقاله‌اي نوشته است: پرونده هسته‌اي بدون ترديد در حال حاضر مهم‌ترين پرونده مطرح در جمهوري اسلا‌مي و يكي از پيچيده‌ترين دوسيه‌هاي بين‌المللي مرتبط با ايران است.اهميت اين پرونده به‌دليل پيوند خوردن با امنيت كشور افزون‌تر شده است و هر موضوعي كه با امنيت ملي پيوند بخورد جايگاه ويژه‌اي پيدا مي‌كند.

از سوي ديگر نمي‌توانيم انكار كنيم در حال حاضر به جمهوري اسلا‌مي فشارهاي زيادي از اين ناحيه وارد مي‌شود و تهديدهاي زيادي نسبت به ايران در رابطه با اين موضوع صورت مي‌گيرد.

يكي از فشارها تحريم‌هايي است كه قطعا روي اقتصاد كشور تاثيرگذار بوده و مي‌تواند تاثيرات درازمدت داشته باشد، به‌خصوص به‌دليل شرايط حاضر كه مردم به‌دليل برخي تصميم‌هاي غلط از سوي دست‌اندركاران از مشكلا‌ت اقتصادي رنج مي‌برند و از منابع و درآمدهاي عظيم كشور آنچنان كه بايد استفاده نشده است.

اين تحريم‌ها مي‌تواند به تشديد اوضاع و افزايش مشكلا‌ت بينجامد و از طرف ديگر نيز تهديدات هم تشديد شده است، گرچه انقلا‌ب اسلا‌مي ايران در تمام 3 دهه مورد فشار و تهديد بوده است اما اين مرحله قابل مقايسه با مراحل قبل نيست.

لذا بايد تهديد‌ها را جدي‌تر گرفت و در نظر داشت كه همه تصميم‌ها در دنيا با عقل و منطق و براساس رعايت حق و عدالت گرفته نمي‌شود. نتيجه‌اي كه مي‌توان از اين مقدمات گرفت اينكه شرايط اقتضا مي‌كند در حوزه سياست خارجي و در موضعگيري‌ها در اين حوزه با تدبير بيشتري عمل و همانگونه كه مقام معظم رهبري بيان كردند

در كنار عزت با حكمت رفتار شود. موضع‌گيري‌هاي ايران در صحنه بين‌الملل از حساسيت برخوردار است لذا با آگاهي از تاثيرات اظهارنظرها در حوزه سياست خارجي نبايد بي‌جهت بهانه دست ديگران دهيم.

سرسپردگي‌اردن

روزنامه جمهوري اسلامي با اشاره به اين خبر كه «قرار است منافقين از عراق به اردن منتقل شوند.» نوشته است: دست‌هاي آمريكا و انگليس در پشت اين مسئله قرار دارد چرا كه دولت اردن در قد و قواره‌اي نيست كه مستقلا چنين اقداماتي را صورت دهد.

واقعيت اين است كه رژيم اردن در سرسپردگي به آمريكا و غرب گوي سبقت را از ديگر همپالكي‌هايش در منطقه ربوده و شاه عبدالله دوم آنچنان‌كه نشان داده است بسيار وابسته‌تر از پدرش به غرب است و بدون كوچكترين مقاومت و مخالفتي حاضر است تمامي ديكته‌ها و دستورات واشنگتن را به اجرا بگذارد .

تاريخ درج: 13 تير 1387 ساعت 11:21 تاريخ تاييد: 13 تير 1387 ساعت 12:48 تاريخ به روز رساني: 13 تير 1387 ساعت 12:47
 پنجشنبه 13 تير 1387     





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: همشهری]
[مشاهده در: www.hamshahrionline.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 223]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب




-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن