تور لحظه آخری
امروز : شنبه ، 31 شهریور 1403    احادیث و روایات:  امام حسن عسکری (ع):مؤمن را از سيمايش مى شناسيم و منافق را از نشانه هايش.
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

تریدینگ ویو

لمینت دندان

لیست قیمت گوشی شیائومی

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

طراحی کاتالوگ فوری

Future Innovate Tech

پی جو مشاغل برتر شیراز

لوله بازکنی تهران

آراد برندینگ

وکیل کرج

خرید تیشرت مردانه

وام لوازم خانگی

نتایج انتخابات ریاست جمهوری

خرید ابزار دقیق

خرید ریبون

موسسه خیریه

خرید سی پی کالاف

واردات از چین

دستگاه تصفیه آب صنعتی

حمية السكري النوع الثاني

ناب مووی

دانلود فیلم

بانک کتاب

دریافت دیه موتورسیکلت از بیمه

خرید نهال سیب سبز

قیمت پنجره دوجداره

بازسازی ساختمان

طراحی سایت تهران سایت

دیوار سبز

irspeedy

درج اگهی ویژه

ماشین سازان

تعمیرات مک بوک

دانلود فیلم هندی

قیمت فرش

درب فریم لس

شات آف ولو

تله بخار

شیر برقی گاز

شیر برقی گاز

خرید کتاب رمان انگلیسی

زانوبند زاپیامکس

بهترین کف کاذب چوبی

پاد یکبار مصرف

روغن بهران بردبار ۳۲۰

قیمت سرور اچ پی

بلیط هواپیما

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1817376465




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

راهكارهاي توسعه گردشگري مذهبي / 8معاون بقاع متبركه اداره‌كل اوقاف استان تهران:توسعه گردشگري مذهبي با اعتبارات و برنامه‌هاي فعلي محقق نمي‌شود


واضح آرشیو وب فارسی:خبرگزاري قرآني ايران: راهكارهاي توسعه گردشگري مذهبي / 8معاون بقاع متبركه اداره‌كل اوقاف استان تهران:توسعه گردشگري مذهبي با اعتبارات و برنامه‌هاي فعلي محقق نمي‌شود
گروه اجتماعي: كشور ما به دليل وجود اماكن و بقاع متبركه از ظرفيت مناسبي براي حضور گردشگران برخوردار است اما توسعه گردشگري مذهبي نيازمند اعتبارات مالي مناسب است كه در شرايط فعلي دستيابي به آن غيرممكن است.
«ياور صفايي‌منش» معاون بقاع متبركه اداره‌كل اوقاف و امور خيريه استان تهران در گفت‌و‌گو با خبرگزاري قرآني ايران(ايكنا)، با اشاره به اهميت صنعت توريسم و ضرورت پرداختن به آن گفت: معرفي آداب و فرهنگ كشور به ساير ملل و افزايش درآمد و اشتغال‌زايي از جمله منافع حضور گردشگران است كه اهميت پرداختن به آن بر كسي پوشيده نيست به ويژه كه اين مسئله در دهه آينده نيز توسعه خواهد يافت.

وي با اشاره به توانايي‌هاي كشور در گسترش صنعت توريسم افزود: برخورداري از جاذبه‌هاي مختلف فرهنگي و مذهبي مي‌تواند فرصت مناسبي براي تبديل ايران به يكي از قطب‌هاي گردشگري جهان باشد كه متأسفانه تاكنون از اين ظرفيت‌ها استفاده نشده است.

صفايي‌منش در تشريح موانع موجود در اين مسير تصريح كرد: سياست‌گذاري‌ قابل توجهي در عرصه توسعه گردشگري ديني در تمام زمينه‌ها صورت نگرفته است و تمام برنامه‌ها و اقدامات تدوين شده نيز فراتر از شعار نيست.

معاون بقاع متبركه اداره‌كل اوقاف و امور خيريه استان تهران در ادامه اظهار كرد: در حال حاضر به تدوين چارچوبي براي توسعه پايدار گردشگري نرسيد‌ه‌ايم و بدين‌ترتيب از منافع و اثرات مطلوب آن كه بخش مهمي از آن شامل ترويج هويت ملي و مذهبي كشورمان است، نيز بي‌بهره مانده‌ايم.

وي با اشاره به اين مطلب كه بيش از 400 مكان مقدس و متبرك در استان تهران شناسايي شده است، گفت: متأسفانه ظرفيت اين اماكن از گذشته تا حال مورد بي‌توجهي قرار گرفته تا حدي كه اعتبار مربوط به حفظ، نگهداري و مرمت اين بقاع از طريق نذورات مردمي تأمين مي‌شود پس توسعه‌ نيافتن اين اماكن امري دور از ذهن نيست.

به گفته صفايي‌منش حضور در اماكن متبركه و توقف چند روزه در آنها از جمله برنامه‌هاي اوقات فراغت بيشتر مردم ماست كه به‌صورت يك فرهنگ در ميان آنان نهادينه شده است و حضور ميليوني مردم در ايام تحويل سال نو در اين اماكن دليلي بر اين مدعاست از همين‌رو حضور و توجه مردم ايجاب مي‌كند كه مسئولان دولتي در راستاي احيا و مرمت اين اماكن گام بردارند.

معاون امور مالي اداره‌كل اوقاف تهران افزود: نبود اعتبار و بي‌توجهي به تخصيص بودجه لازم براي ساماندهي بقاع متبركه شرايطي را فراهم آورده است كه بيشتر اين اماكن به فراموشي سپرده شده‌اند لذا تشكيل شوراي فني مستقل براي احيا، مرمت و ساماندهي آنها در راستاي جذب گردشگران امري ضروري و غيرقابل انكار است.

وي نبود مديريت و برنامه‌ريزي مدون در راستاي تجهيز بقاع متبركه را از جمله موانع موجود در مسير توسعه گردشگري مذهبي دانست و تصريح كرد: بايد شرايطي فراهم شود كه تصميم‌گيري درباره اماكن متبركه و استفاده از كاركردهاي آن فراتر از اوقاف و ميراث فرهنگي باشد زيرا معنويت حاكم بر اين اماكن نقش بسزايي در غني‌سازي فرهنگ جامعه دارد كه توجه به اين امور نيازمند تدوين برنامه كلان فرهنگي است.

اين مقام مسئول در سازمان اوقاف در پاسخ به پرسش خبرنگار ايكنا مبني بر رئوس مورد توجه در اين برنامه كلان اظهار كرد: شناسايي اماكن متبركه و ايجاد بانك اطلاعاتي از جمله ضروريات اين برنامه است چراكه بسياري از افراد جامعه اطلاع جامعي از اين اماكن ندارند از همين‌رو يك گروه كارشناسي بايد مأمور جمع‌آوري اين اطلاعات باشد.

صفايي‌منش استفاده از تسهيلات براي توسعه فضاي سبز اماكن متبركه، ارائه خدمات جنبي در طول سفر و ... را از جمله عوامل مهم در جذب گردشگران به اماكن مذهبي دانست كه در كارگروه گردشگري نيز مورد بحث و بررسي قرار گرفته است كه تاكنون در حد جلسات بوده و اقدام خاصي در راستاي اين مهم صورت نگرفته است.

معاون بقاع متبركه اداره‌كل اوقاف و امور خيريه استان تهران احيا و مرمت اماكن مذهبي، جلب سرمايه‌هاي بخش خصوصي ـ كه تاكنون به دليل وجود مشكلات متعدد در صدور مجوز از مسير اصلي خارج شده است ـ، ارائه تسهيلات دولتي و جذب مشاركت‌هاي مردمي را از جمله راهكارهاي مؤثر در امر توسعه گردشگري مذهبي عنوان كرد.

صفايي‌منش با انتقاد از اين موضوع كه اماكن مذهبي و بقاع متبركه از برنامه‌هاي مهم استان تلقي نمي‌شود، گفت: موضوع اماكن متبركه و ساماندهي آن به ميراث فرهنگي و اين سازمان سپرده شده است در حالي كه به عقيده من اين موضوع بايد از توجه استاندار و فرماندار نيز برخوردار باشد تا با شناسايي اين اماكن، اعمال شيوه‌هاي مديريتي نوين و جذب تسهيلات مادي و معنوي به حفظ جايگاه اين اماكن كمك كنند كه اين اتفاق در استان تهران پيش نيامده است.

وي در پاسخ به پرسش خبرنگار ايكنا مبني بر اينكه صرف‌نظر از بودجه، چه عوامل ديگري در توسعه گردشگري مذهبي مؤثر است؟ افزود: نشر معارف اسلامي و آموزه‌هاي ديني از جمله رسالت‌هاي اصلي سازمان اوقاف است كه اماكن مذهبي و بقاع متبركه ظرفيت مطلوبي را در اين زمينه دارند كه توجه به اين مسئله و برنامه‌ريزي در راستاي افزايش آگاهي ديني زائران در دستور كار ما قرار دارد.

اين مقام مسئول در سازمان اوقاف با اشاره به اين مطلب كه تمركز گردشگران در بقاع متبركه مربوط به ايام مذهبي است، افزود: ماه رمضان، محرم، جشن‌هاي نيمه شعبان، ماه رجب و ساير اعياد و ايام سوگواري بيشترين زمان حضور گردشگران را به خود اختصاص مي‌دهند كه ما نيز سعي داريم با تلفيق جاذبه‌هاي گردشگري و معنويت حاكم بر اين ايام به تدوين برنامه‌هايي بپردازيم كه زمينه حضور طولاني گردشگران را در اين اماكن فراهم كند.

صفايي‌منش در پاسخ به پرسش پاياني خبرنگار ايكنا مبني بر نحوه برنامه‌ريزي براي گردشگران خارجي نيز اظهار كرد: نبود امكانات و تسهيلات، كارشناس ويژه در اين بخش، ارائه امكانات و خدمات زيربنايي همچون زائرسرا مانع اقدام شايسته‌اي در اين حوزه شده است و ما نتوانسته‌ايم امكانات مشابهي كه كشورهاي عربي به گردشگران خود مي‌دهند را براي گردشگران كشورمان تأمين كنيم كه همه اين عوامل توسعه گردشگري مذهبي را با چالش روبه‌رو كرده است.
 چهارشنبه 12 تير 1387     





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: خبرگزاري قرآني ايران]
[مشاهده در: www.iqna.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 118]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب




-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن