تور لحظه آخری
امروز : سه شنبه ، 10 مهر 1403    احادیث و روایات:  امام صادق (ع):كسى كه از حق دَم مى زند با سه ويژگى شناخته مى شود: ببينيد دوستانش چه كسانى هستند؟ نم...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها




آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1819518064




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

فصل ‌تابستان ‌و ‌شيوع‌ بيماري‌هاي‌ روده‌اي‌ عفونت‌هاي ‌روده‌اي‌ در كمين‌ ما


واضح آرشیو وب فارسی:جام جم آنلاین: فصل ‌تابستان ‌و ‌شيوع‌ بيماري‌هاي‌ روده‌اي‌ عفونت‌هاي ‌روده‌اي‌ در كمين‌ ما
جام جم آنلاين: فصل تابستان است و به دليل تعرق زياد بدن،سيستم بدن مداوم نياز به مايعات دارد كه بسياري از ما ممكن است هر نيم ساعت يا يك ساعت احساس تشنگي و يا حتي گرسنگي كنيم و درصدد رفع آن برآييم.مسلم است كه بايد نسبت به آبي كه مي‌نوشيم و يا غذايي كه مي‌خوريم از سلامت و بهداشت آنان اطمينان حاصل كنيم زيرا بيماري‌هاي روده‌اي در اين فصل در كمين افراد هستند و باتوجه به مشغله‌هاي زندگي ممكن است در تمام طول روز در منزل نباشيم و آب يا غذا را از بيرون تهيه كنيم.


كارشناسان بهداشت هشدار مي‌دهند كه بيماري‌هاي روده‌اي مهم‌ترين بيماري‌هايي هستند كه سلامت انسان را به خطر مي‌اندازند ، اين بيماري‌ها از طريق خوردن آب و مواد غذايي وارد بدن انسان مي‌شوند و روده را مختل مي‌كنند.

اين بيماري‌ها جزو قديمي ترين بيماري‌هاي شناخته شده هستند و ارتباط با فقر و توسعه نيافتگي دارند ، بيماري‌هاي عفوني جزو اين رده بيماري‌ها هستند كه در طي سه دهه گذشته در جهان كاهش چشمگيري داشته كه به پيشرفت علم و تكنولوژي بر مي‌گردد و كشف آنها توانست توانايي توليد آنتي بيوتيك‌ها و اقدامات درماني لازم و اقدامات پيشگيرانه را به حداقل برساند.

دكتر محسن زهرايي رئيس اداره بيماري‌هاي منتقله از آب و غذاي وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشكي در اين خصوص به خبرنگار جام‌جم مي‌گويد: بار عمومي بيماري‌هاي روده‌اي با توجه به بالا رفتن سطح سواد و آگاهي مردم در زمينه بهداشت در جهان رو به كاهش است و كشورمان در مقايسه با همسايه‌هاي غربي، شمالي و شرقي وضعيت خوبي دارد، اما قابليت اين را نيز داريم كه وضعيت خود را به كشورهاي توسعه يافته نزديكتر كنيم.

وقتي سطح سواد عمومي بالا مي‌رود و مردم نكات آموزشي را مطالعه مي‌كنند و پيام‌هاي بهداشتي به آنها منتقل مي‌شود، شاخص‌هاي بهداشت بالاتر مي‌رود و بيماري‌هاي روده‌اي قابل كنترل‌تر است، در كشور بيماري‌هاي عفوني روده‌اي از جمله وبا، اسهال‌هاي خوني، باكتري‌هاي انگلي و حصبه از مهم‌ترين بيماري‌هايي هستند كه طي سال‌هاي گذشته باعث مرگ و مير بسياري شدند و باعث شد يك تاريخچه هراس آوري براي مردم ايجاد شود.

زهرايي مي‌گويد: اصل و ريشه بيماري وبا مربوط به هندوستان است، كشورمان طي سال‌هاي گذشته در معرض تهديد اين بيماري بوده و 44 سال است كه در كشور موارد ابتلا به وبا ثبت مي‌شود و اين توانمندي نظام را مي‌رساند ، در سال 84 يكهزار و 133 مورد ابتلا به وبا داشتيم و در سال 85 اين ميزان به 24 مورد و سال 86 به 57 مورد رسيد؛ البته عمده موارد ابتلا مربوط به افراد بيگانه، افغاني‌ها و پاكستاني‌ها بود كه براي كنترل اين بيماري نيازمند همكاري بين بخشي دستگاه‌هاي دولتي هستيم.

حصبه: از ديگر بيماري‌هاي روده‌اي است، عامل آن باكتري‌اي بود كه از طريق مواد غذايي و آب آلوده وارد بدن مي‌شود و با خونريزي و سوراخ شدن روده باعث مرگ افراد مي‌شود و كودكان يكي از گروه‌هاي پرخطر بيماري‌هاي عفوني روده‌اي هستند مثلا هياتيت آ كه شايع‌ترين بيماري در دوران كودكي است.

زهرايي مهم‌ترين راه انتقال اين بيماري‌ها را عدم رعايت بهداشت فردي، عدم شستن دست‌ها قبل از غذا مي‌داند و مي‌گويد: مردم تصور مي‌كنند كه آب چاه، بركه، رودخانه‌ها و چشمه‌ها كه ظاهرا شفاف است براي نوشيدن بسيار گوارا هستند، در حالي‌كه اين آب‌ها داراي انواع انگل هستند و خوردن آنها باعث بيماري‌هاي روده‌اي مي‌شوند كه ممكن است چندين سال علائمي از اين بيماري بروز نيابد.

بر اساس گزارش سازمان بهداشت جهاني، سالانه 7/1 ميليون كودك در جهان بر اثر اسهال جان خود را از دست مي‌دهند و بايد خانواده‌ها از چگونگي عمليات گندزدايي آن در شرايط بحراني و نحوه كسب اطمينان از سلامت آب مصرفي خود، آگاه باشند.

گندزدايي آب در محل مصرف، با استفاده از به موازات تهيه و تدارك مخازن مطمئن براي مردمي كه به آب سالم به طور معمول دسترسي ندارند و انجام آموزش‌هاي بهداشتي از عوامل مهم در پيشگيري از بيماري‌هاي روده‌اي است.

«گندزدايي آب، يك فرآيند از عمليات تصفيه است كه در نتيجه آن باكتري‌هاي موجود در آب از بين مي‌روند» و يك فرد مي‌تواند با داشتن حداقل يك ليتر آب براي آشاميدن و دو ليتر براي تهيه غذا و مصرف ضروري شستشو در روز، زنده بماند.

هر انسان به طور ميانگين روزانه به 20 ليتر آب نياز دارد كه بر اساس برآورد سازمان بهداشت جهاني، تامين حداقل 7 ليتر آن روزانه به صورت گندزدايي شده و كاملا سالم ضروري است و ضرورت دارد براي هر منبع آب يا سيستم آب رساني، ميزان آلودگي آن مورد ارزيابي قرار گيرد.

مردم بايد توجه كنند چنانچه قصد استفاده از مواد شيميايي براي گندزدايي آب را دارند و برچسب ظرف به‌روشني نشان‌دهنده خصوصيات آن نيست، ضرورت دارد در هنگام جا‌به‌جايي ظرف، نهايت احتياط به عمل آيد زيرا اين مواد خطرناك و سمي است و بايد آنها در محيط تاريك و خشك و دور از رطوبت و دسترس كودكان نگهداري شوند و به اطلاعاتي كه روي ظرف نوشته شده و تاريخ انقضاء مصرف آن توجه خاص شود.

زهرايي به بهداشت مواد غذايي اشاره مي‌كند و ادامه مي‌دهد: مواد غذايي در فصل تابستان بيشتر در معرض فاسد شدن هستند دماي زير پنج درجه و بالاي 60 درجه براي رشد ميكروب‌ها در مواد غذايي مناسب نيستند و در تابستان رشد ميكروب در غذا مناسب است و با توجه به اين‌كه در اين فصل مسافرت افزايش مي‌يابد و مردم غذا را از بيرون تهيه مي‌كنند و يا اين‌كه غذايي كه در منزل طبخ شده را با خود حمل مي‌كنند به دليل اين‌كه چند ساعت خارج از يخچال نگهداري مي‌شود باعث ايجاد مسموميت غذايي مي‌شوند.

مصرف مواد غذايي خام مثل سبزيجات به همراه غذا براي بدن مفيد است، اما بايد توجه كرد نشستن با دقت و خوب انواع سبزيجات مثل كاهو و كلم براي تهيه سالاد ممكن است باعث ابتلا به بيماري‌هاي روده‌اي باشد كه بايد ضدعفوني و تميز شسته شود.

وي مي‌گويد: گاهي اوقات مي‌بينيم افراد كاهو را كه با گل و فاضلاب آبياري مي‌شود و لابه‌لاي آنها ميكروب در تخم انگل‌ها جا گرفته است بدون اين‌كه خوب ضدعفوني كنند مصرف مي‌كنند و اين باعث ايجاد بيماري كيست هيدراتيك مي‌شود.

بيماري كيست هيدراتيك توسط كرم ايجاد مي‌شود كه محل زندگي آن روده سگ است. وقتي در مزارع سگ‌ها فراوان هستند، بسياري از اينها آلوده بوده و اين كرم‌ها در روده سگ تخم مي‌ريزد و در مدفوع سگ آلوده شده و افراد در اثر خوردن تخم انگل از طريق سبزيجات، كاهو و كلم دچار كيست هيدراتيك مي‌شوند.

مردم بايد پس از پاك كردن انواع سبزي، آنها را در ظرفي قرار داده و مقداري مايع يا كلر بريزند تا به مدت 5 دقيقه باقي بماند، پس از آن سبزي‌ها را كاملا شستشو دهند به‌طوري كه كفي روي آنها باقي نماند تا كاملا آلودگي در آنها برطرف شود.

زهرايي يادآور مي‌شود كه شستشوي دست‌ها پس از اجابت مزاج و قبل از طبخ غذا و غذا خوردن در پيشگيري از بيماري‌هاي روده‌اي كه در تابستان بسيار شايع هستند، موثر مي‌باشد. بسياري از اوقات مشاهده مي‌كنيم خانواده‌ها كه براي تفريح به فضاي سبز يا خارج از شهر مي‌روند، زنان خانواده با همان دست‌هايي كه به خاك، چمن و علف تماس داشته غذا تهيه و يا آماده مي‌كنند در حالي‌كه با كمي صابون و مقداري آب بسادگي مي‌توان دست‌ها را تميز كرد و به دور از بروز بيماري روز خوش و سالمي را گذراند.

و اما درمان: وي در اين خصوص مي‌گويد: براي درمان افرادي كه دچار اسهال و استفراغ مي‌شوند و آب و مايعات بدنشان از دست رفته است، مي‌توان براي تامين مايعات از محلول‌هاي خوراكي o.r.s استفاده كرد. اين افراد همچنين نياز به سرم درماني زير نظر پزشك دارند، اما نوع سرمي كه به آنها تزريق مي‌شود مهم است، زيرا بعضي از سرم‌ها وضعيت بدن بيمار را بدتر مي‌كنند.

تجويز آنتي بيوتيك‌ها نيز بايد با احتياط و دقت باشد، زيرا تجويز آن باعث طولاني شدن اسهال و يا افزايش مقاومت ميكروبي مي‌شود.

در بحث استفاده از داروهاي ضد اسهال نيز داروخانه‌ها تعدادي قرص اسهال مي‌دهند و اينها داروهايي نيستند كه توجيه علمي داشته باشند و تجويز آنها غيرضروري و مضر است.

گاهي اوقات براي اين‌كه دفعات اسهال فرد كم شود مقداري از تركيبات ترياك به بيمار مي‌دهند كه اين ماده باعث مي‌شود عضلات جدار روده‌ها كم شود و ظاهرا اسهال فرد كمتر شود در حالي‌كه خطرناك‌ترين حالت است و روده‌ها فلج نسبي مي‌يابند و اسهال ادامه مي‌يابد.

زهرايي به مردم توصيه كرد رعايت بهداشت فردي، شستشوي دست‌ها با آب و صابون، نوشيدن آب سالم و خوردن غذاي سالم و بهداشتي هميشه و همه حال مانع از بروز بيماري‌هاي عفوني روده‌اي كه اثرات جبران ناپذيري بر فرد داشته و هزينه‌هاي درماني آن بسيار سنگين است، دارد.

رقيه نوري‌
 چهارشنبه 12 تير 1387     





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: جام جم آنلاین]
[مشاهده در: www.jamejamonline.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 500]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب




-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن