تور لحظه آخری
امروز : شنبه ، 7 مهر 1403    احادیث و روایات:   
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها




آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1818868314




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

تبليغ ديني در فضاي مجازي/ 2 تبليغ ديني در فضاي سايبر موجب نزديكي كاربران ديندار مي‌شود


واضح آرشیو وب فارسی:خبرگزاري قرآني ايران: تبليغ ديني در فضاي مجازي/ 2 تبليغ ديني در فضاي سايبر موجب نزديكي كاربران ديندار مي‌شود
گروه وبلاگ و IT: تقاضاي كاربران است كه تبليغات را از پشت شيشه‌هاي تلويزيون به صفحه‌هاي رنگارنگ وب‌سايت‌هاي مختلف كشانده‌است. تبليغ ديني در فضاي سايبر از سوي سايت‌هاي ديني موجب نزديكي هر چه بيشتر كاربران ديندار در اين فضا شده‌است.
افزايش اهميت فضاي مجازي موجب شده تا نهادهاي سنتي دين به اين فضا منتقل‌شوند. شبيه‌سازي دين در فضاي مجازي لزوم بررسي تبليغ ديني در فضاي مجازي و تعيين شاخصه‌هاي آن را ضروري كرده‌است.

خبرگزاري قرآني ايران(ايكنا) در همين راستا در نظردارد تا با استفاده از علوم مرتبط با اين حوزه مانند علم ارتباطات و علوم قرآني به بررسي موضوع «تبليغ ديني در فضاي مجازي» و تعيين شاخص‌ها و مؤلفه‌هاي آن با استفاده از سلسله مقالات، يادداشت و مصاحبه با كارشناسان بپردازد.
لزوم بررسي تبليغ دين در فضاي مجازي را اينجا كليك كنيد!

گذشته تبليغات به سلسله مسائل خاصي كه در خدمت پيشبرد فروش قرار‌داشت محدود‌بود، اما با توسعه اقتصادي و پيشرفت‌هاي صنعتي اين حرفه با ساير علوم و فنون نيز ارتباط پيداكرد، بعضي از اين علوم به طور مستقيم و بعضي ديگر به شكل غيرمستقيم در «تبليغات» اثرگذاشتند، مثلاً رياضيات و آمار، تبليغات از جهتي ديگر به اقتصاد مربوط‌مي‌‌شود، هم‌چنين تبليغات با برخي از علوم‌اجتماعي ازجمله علم ارتباطات همبستگي‌دارد، زيرا شناخت جامعه براي وضع اصول و نظريه‌هاي مربوط به تبليغ و يا آشنائي با نحوه رفتار، سنت‌ها و عادات مردم يك محدوده و بالاخره دانش عوامل رواني حاكم بر اين اجتماع مثل پيروي از مد، تمايلات، خواسته‌ها و تغييرات ذهني آن‌ها لازمه تنظيم يك پروژه تبليغاتي و خلق ايده‌ها و شعارهاي مربوط به آن‌است.

لازم‌است علاوه‌بر توضيحي كه فهرست‌وار در مورد توسعه توليد داخلي كه عامل اصلي رونق و توسعه تبليغات بوده‌است، به توسعه‌اي كه در روشهاي تبليغاتي اتفاق‌افتاد و امكان توسعه و نفوذ تبليغات تجاري را به وجود ‌آورد اشاره‌كنيم.

از سال 1335 به بعد در رسانه‌هاي تبليغاتي دگرگوني‌هاي چشم‌گيري به وجود‌آمد از جمله: تأسيس تلويزيون ايران، تهران(كانال 3) در مهرماه 1337 و سپس شبكه آبادان و اهواز، اروميه و بندرعباس. قبول رسمي پخش آگهي در راديو تهران از سال 1335رونق عجيب و بي‌‌سابقه در كار سينماها و به‌وجود‌آمدن موجبات تهيه فيلم‌هاي كوتاه تبليغاتي به صورت كارتون و استفاده از رنگ.

از ديگر دگرگوني‌هاي چشم‌گير در رسانه‌هاي تبليغاتي تأسيس تلويزيون ملي ايران (كانال 9) و سپس شبكه‌هاي رضائيه، شيراز، بندرعباس، اصفهان، كرمانشاه و ساير نقاط و توسعه شبكه سراسري بود. قبول رسمي پخش آگهي در راديوهاي مراكز استان؛ پخش آگهي راديو تهران؛ افزايش تعداد جرايد و مجلات و به‌وجود‌آمدن چند مجله پرخرج و پرتيراژ؛ شناخت چاپ سيلك اسكرين و به وجود آمدن امكان چاپ روي فلز، شيشه، پارچه، چوب و غيره و همچنين استفاده از اتوبوس‌هاي شهري و بياباني و ايستگاه‌هاي راه‌آهن براي نصب تابلوهاي تبليغاتي نيز از ديگر دگرگوني‌هاي چشم‌گير در رسانه‌هاي تبليغاتي بود.

رشد مؤسسات تبليغاتي و تنوع روشهاي تبليغاتي

رونق صنعت داخلي و به وجود‌آمدن وسائل مؤثر و جديد تبليغاتي رشد بي‌‌سابقه‌اي را در تعداد مؤسسات تبليغاتي و نحوه انجام كارهاي تبليغاتي موجب‌شد؛ تعداد زيادي از مؤسسات تبليغاتي با سابقه كه قدرت مالي و فني كار در شرايط جديد را نداشتند يكي پس از ديگري تعطيل‌شدند و تنها چند مؤسسه تبليغاتي انگشت‌شمار توانستند پا به مرحله جديد بگذارند.

از سال 1335 به بعد هم مؤسسات جديدي جاي مؤسسات تعطيل‌شده را گرفتند و طرح‌هاي تبليغاتي كم‌كم رنگ و بوي ايراني به خود‌گرفتند، اين دگرگوني از سال 1340 به بعد بيشتر به چشم مي‌‌خورد و در طرح‌هاي جرايد و مجلات از ضرب‌المثل‌هاي ايراني و عبارات مأنوس مردمي بيشتر استفاده‌‌شد.

در اين هنگام رفته‌رفته رنگ و روي فيلم‌هاي كوتاه‌مدت كه در ايران تهيه‌مي‌‌شد(به سود اين روش) تغيير‌يافت و اگرچه تكنيك اين فيلم‌ها ضعيف‌بود ولي به علت ايراني بودن موضوع و آشنا‌بودن چهره‌ها در بيننده اثر بيشتري بر جاي مي‌‌گذاشت. در اين دوره شكل تهران و شهرهاي مهم ايران در شب تغيير مي‌‌كرد و نور تابلوهاي نئون و پلاستيك، خيابان‌ها را رنگين‌مي‌كرد، مجلات فقط به كمك آگهي‌هاي تمام صفحه رنگي روي جلدهاي ساده خود را به چهار رنگ تبديل‌كردند و تلويزيون ايران، روزنامه‌ها و مجلات مهم فقط با بودجه‌هاي تبليغاتي قادر به ادامه‌كار‌شدند.

از خصوصيات بارز اين دوره شروع يك نوع تبليغات پر سر و صدا و جنجالي‌بود كه پايه‌گذار اين سبك را سازمان تبليغاتي فاكوپا بايد شناخت و بعدها چند مؤسسه تبليغاتي جديد نيز اين روش را تعقيب‌كردند. اكثر محصولات مصرفي با استفاده از سبك پر سر و صداي تبليغاتي به بازار مي‌آمدند و مي‌‌توانستند رقباي خارجي و شركتهاي محدود داخلي را كه ضعيف‌تر بودند و امكان صرف بودجه‌هاي بزرگ تبليغاتي را نداشتند از ميدان خارج‌كنند.

يك نوع ديگر شيوه تبليغاتي مرسوم در اين دوره شيوه ساز و ضربي با استفاده از آهنگ‌هاي روز و شعر فارسي با سبك‌هاي مختلف‌است. به طوري كه برخي از مؤسسات تبليغاتي اين شيوه را تا حد كارهاي مطرب روحوضي تنزل‌دادند، البته برخي ديگر در همين زمينه به خلق آثار جالب و هنرمندانه پرداختند.

شيوه استفاده از طرح‌هاي كوتاه ولي در تيراژ زياد در همين دوره پايه‌گذاري‌شد؛ به طوري‌كه گاهي طرح تبليغاتي يك كالا در تمامي صفحات يك روزنامه چاپ‌مي‌‌شد، شعار آن در فواصل كوتاه از راديو پخش‌مي‌‌شد و يا فيلمي بسيار كوتاه از آن، لحظه به لحظه روي صفحه تلويزيون نمايش داده‌مي‌‌شد.

شيوه اجراي برنامه به جاي اجراي آگهي در اين دوره رونق‌گرفت و بخصوص تلويزيون ايران از موجدين اين شيوه بوده‌است. برنامه به دو نوع زنده و فيلم‌هاي سري اجرا مي‌شد و براي آماده كردن فيلم‌هاي سري و دوبلاژ آنها مؤسسات تبليغاتي به ناچار سازمان‌هاي مجهز دوبلاژ نيز تأسيس‌ كردند.

سازمان‌هاي تبليغاتي آوازه، گويا و كاسپين سازمان‌هايي‌بودند كه به تأسيس استوديوي دوبله فيلم‌هاي تلويزيوني اقدام‌كردند.

تبليغات اينترنتي

در اين ميان گسترش تكنولوژي و كاربرد آن در صنايع متفاوت پاي تبليغات اينترنتي را هم به اين عرصه باز كرده‌است. تا جايي‌كه اين روزها تبليغات آنلاين بيشترين حجم تبليغات در كشورهاي پيشرفته را در اختيار خودشان دارند.

نگاهي به آمار و تحقيقات مختلف انجام‌شده در اين زمينه نشان‌مي‌دهد رشد تبليغات آنلاين به حد چشمگيري رسيده و اين روند رو به افزايش در سرتاسر دنيا ادامه دارد. تحليل‌گران موسسه تحقيقاتي IDC در اين مورد مي‌گويند كاهش قيمت آگهي‌هاي آنلاين، رواج تبليغات آنلاين رايگان و افزايش ضريب نفوذ اينترنت مهم‌ترين دلايل اين موضوع هستند.

تحقيقات نشان مي‌دهد كه تبليغات آنلاين تا چهار سال آينده در جايگاه دوم و بعد از تبليغات مستقيم در رده‌بندي انواع تبليغات در سطح دنيا قرار‌مي‌گيرد. اين در حاليست كه اين نوع تبليغات اين روزها جايگاه پنجم را در اختيار دارند.

درحقيقت اين تقاضاي كاربران است كه تبليغات را از پشت شيشه‌هاي تلويزيون به صفحه‌هاي رنگارنگ وب‌سايت‌هاي مختلف كشانده است. كاربران به تدريج پذيرفته‌اند كه در تبليغات ويدئويي آنلاين مي‌توانند آنچه را كه مي‌خواهند در زمان و به تعداد دفعات دلخواهشان تماشا‌كنند.

منابع:

ـ دورودي، عباس،سير تحولات تبليغات در ايران مجله ‌ام فردا، شماره 24

ـ نشريه بين‌المللي دانش تبليغات، بخش چهارراه تبليغات، شماره 16 و 17

ادامه دارد...
 سه شنبه 11 تير 1387     





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: خبرگزاري قرآني ايران]
[مشاهده در: www.iqna.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 224]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب




-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن