تور لحظه آخری
امروز : پنجشنبه ، 31 خرداد 1403    احادیث و روایات:  امام علی (ع):سپاسگزارى منافق از زبانش فراتر نمى رود.
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها




آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1801500942




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

حفره مرموز مریخ: پناهگاه فضانوردان آینده در سیاره سرخ؟


واضح آرشیو وب فارسی::

دانشمندان فکر می‌کنند که در آینده، مردمی که به سفر به مریخ می‌روند، می‌توانند از یک حفرهٔ مرموز در سطح این سیاره به نام لوله‌های گدازه‌ای بهره ببرند. این لوله‌ها می‌توانند محافظت کننده‌ای در برابر خطرات مختلفی مانند تشعشعات کیهانی و تغییرات شدید دما و طوفان‌های گرد و غبار باشند.



این لوله‌های گدازه‌ای، شبیه به معماری لوله‌های زیرزمینی در زمین هستند و می‌توانند فضانوردان را در برابر خطرات مختلف محافظت کنند. مثلاً، این لوله‌ها می‌توانند از اثرات مخرب تشعشعات کیهانی و تغییرات شدید دما در مریخ محافظت کنند. به واسطه‌ی بخش‌های فرو رفته از این لوله‌ها که به نورگیر معروف‌اند، فضانوردان می‌توانند وارد آنها شوند و از آنجا به عنوان پناهگاه استفاده کنند.

تصویری اخیراً توسط دوربین آزمایش علمی تصویربرداری با وضوح بالا که در مدارگرد شناسایی مریخ ناسا نصب شده است، گرفته شده است و یک نگاه اجمالی به یکی از این لوله‌های گدازه‌ای در مریخ را نشان می‌دهد.

یک حفره بزرگ در سطح مریخ روی دیده شده که در منطقه آرسیا مونز واقع شده است. این حفره تنها چند متر عرض دارد و احتمال وجود نورگیر در آن وجود ندارد. اما، این منطقه حاوی یکی از سه آتشفشان خاموش در منطقه آتشفشانی تاریسیس مونتس در مریخ است. بنابراین، این حفره ممکن است به وسیله جریان‌های گدازه‌ای باستانی ایجاد شده باشد.

دانشمندان فکر می‌کنند که این حفره‌ها در منطقه آرسیا مونز ممکن است نورگیرهای فروریخته و مسیرهایی به سمت شبکه‌های لوله‌های گدازه باشند. اما، یکی از تصاویر گرفته شده نشان می‌دهد که یک دیواره جانبی روشن در حفره وجود دارد، که نشان می‌دهد این حفره ممکن است فقط یک گودال استوانه‌ای باشد.

این نوع گودال‌ها ممکن است به دلیل فروریختگی بسیار عمیق‌تر در زیر سطح ایجاد شوند. به عنوان مثال، در زمین و در جزایر هاوایی دهانه‌های گودالی وجود دارد که بیش از صد متر عمق دارند.



لوله‌های گدازه، یک پدیده طبیعی در زمین و سایر سیارات مانند ماه و مریخ هستند. دانشمندان برای درک بهتر این پدیده، به تحقیقات در زمین مشغول بودند. در سال ۲۰۲۱، یک تیم دانشمند به شبیه‌سازی لوله‌های گدازه در هاوایی پرداخت تا درک بهتری از ماه و مریخ پیدا کنند.

اطلاعات بیشتری در مورد لوله‌های گدازه ماه داریم. برای کاوش این پدیده، محققان به ایجاد یک "کشتی قمری" در لوله‌های گدازه ماه فکر کرده‌اند، که این کشتی حتی ۶.۷ میلیون گونه زمینی را به همراه خواهد داشت.

اگرچه اطلاعات کمتری در مورد لوله‌های گدازه مریخ داریم، اما میدانیم که گرانش مریخ کمتر از زمین و ماه است، که این موضوع نشان می‌دهد لوله‌های گدازه باید در عمق بیشتری از سطح مریخ شکل بگیرند.

تصاویر گذشته هم نشان می‌دهند که حفره‌هایی که احتمالاً ناشی از لوله‌های گدازه هستند، وجود دارند.

در آینده، ماموریت‌هایی به مریخ ارسال می‌شوند تا غارهای وسیعی که ممکن است به عنوان محل سکونت برای انسان‌هایی که به مریخ می‌روند، مورد بررسی قرار دهند.






این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: ]
[مشاهده در: ]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 90]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب




-


علم و فناوری

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن