تور لحظه آخری
امروز : شنبه ، 8 اردیبهشت 1403    احادیث و روایات:  امام علی (ع):براستى كه قرآن ظاهرش زيباست و باطنش عميق، عجايبش پايان ندارد، اسرار نهفته آن پايان نم...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

بلومبارد

تبلیغات متنی

تریدینگ ویو

خرید اکانت اسپاتیفای

کاشت ابرو

لمینت دندان

ونداد کولر

لیست قیمت گوشی شیائومی

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دانلود سریال سووشون

دانلود فیلم

ناب مووی

تعمیر گیربکس اتوماتیک

دیزل ژنراتور موتور سازان

سرور اختصاصی ایران

سایت ایمالز

تور دبی

سایبان ماشین

جملات زیبا

دزدگیر منزل

ماربل شیت

تشریفات روناک

آموزش آرایشگری رایگان

طراحی سایت تهران سایت

آموزشگاه زبان

اجاره سند در شیراز

ترازوی آزمایشگاهی

رنگ استخری

فروش اقساطی کوییک

راهبند تبریز

ترازوی آزمایشگاهی

قطعات لیفتراک

وکیل تبریز

خرید اجاق گاز رومیزی

آموزش ارز دیجیتال در تهران

شاپیفای چیست

فروش اقساطی ایران خودرو

واردات از چین

قیمت نردبان تاشو

وکیل کرج

تعمیرات مک بوک

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

سیسمونی نوزاد

پراپ تریدینگ معتبر ایرانی

نهال گردو

صنعت نواز

پیچ و مهره

خرید اکانت اسپاتیفای

صنعت نواز

لوله پلی اتیلن

کرم ضد آفتاب لاکچری کوین SPF50

دانلود آهنگ

طراحی کاتالوگ فوری

واردات از چین

اجاره کولر

دفتر شکرگزاری

تسکین فوری درد بواسیر

دانلود کتاب صوتی

تعمیرات مک بوک

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1798273798




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

پیش‌بینی پیری بیولوژیکی: کشفی جدید در متابولومیکس


واضح آرشیو وب فارسی::

محققان دانشگاه پیتسبرگ نشانگرهای جدیدی را که در خون پیدا کرده‌اند و با پیری سلامت و سریع مرتبط هستند، را معرفی کرده‌اند. این نشانگرها به آنها امکان می‌دهد تا سن بیولوژیکی افراد را پیش‌بینی کنند و بفهمند چقدر سلول‌ها و اندام‌های آنها به سرعت پیر می‌شوند، بدون اینکه به تاریخ تولد آنها توجه کنند.



این تحقیق جدید، مسیرها و ترکیباتی را نشان می‌دهد که ممکن است موجب پیری بیولوژیکی شوند و نشان می‌دهد چرا افراد به شکل‌های مختلفی پیر می‌شوند. همچنین، این تحقیق پیشنهاداتی برای مداخلات جدید ارائه می‌دهد که می‌تواند به کاهش پیری و افزایش طول عمر سالم کمک کند.

آدیتی گورکار، یک دانشیار در زمینه طب سالمندان در دانشکده پزشکی دانشگاه پیتسبرگ است. او گفته است که سن یک شخص بیشتر از یک عدد است. برای مثال، فرض کنید دو نفر ۶۵ ساله را در نظر بگیرید. یکی از آنها می‌تواند با دوچرخه به محل کار برود و در آخر هفته‌ها اسکی کند، اما دیگری حتی نمی‌تواند از پله‌ها بالا برود. این دو نفر هر دو ۶۵ ساله هستند اما سلامتی و قابلیت‌های بدنی‌شان متفاوت است. این اختلاف به چه علت است؟ این سوال باعث شد تا آغاز به تحقیقات شود.

گورکار و تیمش برای پاسخ به این سوال، ۱۹۶ نفر سالمند را به عنوان سالمندان سالم یا سریع دسته‌بندی کردند و بر اساس توانایی آنها در انجام چالش‌های ساده مانند راه رفتن بدون استراحت، آنها را مقایسه کردند. زیرا توانایی راه رفتن یکی از نشانه‌های مهم سلامتی بدنی، سلامت عصبی و آمادگی قلبی-عروقی است، این پژوهش نشان داد که این موضوع می‌تواند بهترین پیش‌بینی‌کننده برای بستری شدن در بیمارستان، ناتوانی، ضعف عملکرد و حتی مرگ در افراد مسن باشد.

سالمندان سالم، افرادی بودند که ۷۵ سال یا بیشتر بودند و می‌توانستند از پله‌ها بالا بروند یا ۱۵ دقیقه متوالی بدون استراحت راه بروند. اما سالمندان سریع، افرادی بودند که بین ۶۵ تا ۷۵ سال سن داشتند و در طول این چالش‌ها باید استراحت می‌کردند.

به گفته گورکار، این پژوهش ویژه‌ای است چرا که سالمندان سریع از نظر زمانی جوان‌تر از سالمندان سالم بودند. این امر به پژوهشگران این امکان را می‌دهد که به جای مقایسه بین بزرگسالان جوان و افراد مسن‌تر، به بررسی نشانگرهای پیری بیولوژیکی تمرکز کنند؛ نه نشانگرهای زمانی.

آنها برای تعیین تأثیر مولکولی پیری بیولوژیکی در نمونه‌های خون شرکت‌کنندگان، یک مطالعه به نام "متابولومیکس" انجام دادند و به تحلیل متابولیت‌ها پرداختند. متابولیت‌ها، مولکول‌هایی هستند که توسط مسیرهای شیمیایی بدن تولید می‌شوند. پژوهشگران این تحلیل را روی نمونه‌های خون هر دو گروه انجام دادند.

گورکار گفت: تاکنون پژوهش‌های دیگر، ژنتیک را برای بررسی پیری بیولوژیکی مورد بررسی قرار داده‌اند، اما ژن‌ها بسیار ثابت هستند. ژن‌هایی که ما به دنیا می‌آییم، همان ژن‌هایی هستند که با آنها می‌میریم. ما تصمیم گرفتیم متابولیت‌ها را بررسی کنیم زیرا آنها پویا هستند، در لحظه تغییر می‌کنند تا سلامتی و احساس کنونی ما را نشان دهند و ما این قدرت را داریم که از طریق سبک زندگی، رژیم غذایی و محیط بر آنها تأثیر بگذاریم.

سالمندان سالم و سریع، تفاوت‌های آشکاری را در متابولیت‌های خود نشان دادند. این نشان می‌دهد که متابولیت‌های خون می‌توانند سن بیولوژیکی را نشان دهند.

گورکار و گروهش در مرحله بعدی، ۲۵ متابولیت را که به نام "متابولیک پیری سالم" (HAM) شناخته می‌شوند، شناسایی کردند. آنها متوجه شدند که این شاخص متابولیک پیری سالم، بهترین پیش‌بینی را برای تشخیص سالمندان سالم و سریع دارد، نسبت به سایر معیارهای رایج پیری مانند شاخص ضعف، سرعت راه رفتن و آزمون ارزیابی شناختی مونترال (MoCA).

این گروه پژوهشی برای تأیید شاخص جدید خود، گروه جداگانه‌ای از افراد مسن را مورد بررسی قرار دادند. شاخص متابولیک پیری سالم به درستی و با دقت حدود ۶۸ درصد پیش‌بینی کرد که آیا افراد می‌توانند ۱۰ دقیقه بدون توقف راه بروند یا خیر.

گورکار گفت: ما گروه بسیار متفاوتی از مردم را از یک منطقه جغرافیایی مختلف انتخاب کردیم و دیدیم که متابولیت‌های مشابه با پیری بیولوژیکی مرتبط هستند. این به ما اطمینان می‌دهد که شاخص متابولیک پیری سالم واقعا می‌تواند پیش‌بینی کند که چه کسی یک سالمند سالم و چه کسی یک سالمند سریع است.

این گروه پژوهشی با استفاده از یک مدل هوش مصنوعی که می‌تواند محرک‌های بیولوژیکی را پیش‌بینی کند، سه متابولیت اصلی را شناسایی کردند که به احتمال زیاد در پیری سالم یا پیری سریع نقش دارند. پژوهشگران در تحقیقات آینده قصد دارند چگونگی مشارکت این متابولیت‌ها و مسیرهای مولکولی تولیدکننده آنها را در پیری بیولوژیکی بررسی کنند و مداخلاتی را مورد بررسی قرار دهند که می‌توانند سرعت این فرآیند را کاهش دهند.

این پژوهش در مجله Aging Cell به چاپ رسید.






این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: ]
[مشاهده در: ]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 434]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب




-


علم و فناوری

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن