تور لحظه آخری
امروز : شنبه ، 6 مرداد 1403    احادیث و روایات:  پیامبر اکرم(ص):بنده به ايمان ناب نرسد، مگر آن كه شوخى و دروغ را ترك گويد و مجادله (بگومگو) را رها كن...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

تریدینگ ویو

کاشت ابرو

لمینت دندان

لیست قیمت گوشی شیائومی

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

رسانه حرف تو - مقایسه و اشتراک تجربه خرید

سرور اختصاصی ایران

تور دبی

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

طراحی کاتالوگ فوری

تعمیرات مک بوک

Future Innovate Tech

آموزشگاه آرایشگری مردانه شفیع رسالت

پی جو مشاغل برتر شیراز

قیمت فرش

آموزش کیک پزی در تهران

لوله بازکنی تهران

میز جلو مبلی

آراد برندینگ

سایبان ماشین

مبل استیل

بهترین وکیل تهران

خرید دانه قهوه

دانلود رمان

وکیل کرج

خرید تیشرت مردانه

خرید یخچال خارجی

وام لوازم خانگی

نتایج انتخابات ریاست جمهوری

خرید ووچر پرفکت مانی

خرید سی پی ارزان

خرید ابزار دقیق

بهترین جراح بینی خانم

تاثیر رنگ لباس بر تعاملات انسانی

خرید ریبون

ثبت نام کلاسینو

خرید نهال سیب سبز

خرید اقساطی خودرو

امداد خودرو ارومیه

ایمپلنت دندان سعادت آباد

موسسه خیریه

خرید سی پی کالاف

واردات از چین

الکترود استیل

سلامتی راحت به دست نمی آید

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1808202213




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

مبلغ عیدی سال ۱۴۰۲ کارمندان و کارگران چقدر است؟


واضح آرشیو وب فارسی::

بحث در مورد مبالغ عیدی از چند هفته قبل از موعد پرداخت آن، آغاز می‌شود. معمولا در ماه‌های انتهایی سال، متولیان پرداخت عیدی به کارمندان و کارگران، در خصوص مبلغ و نحوه پرداخت تصمیمی‌گیری می‌کنند. بسیاری از کارمندان دولتی، کارکنان سازمان‌های غیر دولتی و همچنین کارگران، پیگیر مبلغ عیدی خود در انتهای سال هستند. ما در اینجا به میزان عیدی سال ۱۴۰۲ می‌پردازیم:



عیدی ۱۴۰۲ کارمندان دولتی چقدر است؟

بر اساس قانون، عیدی کارکنان دولت هر سال توسط بخش‌های دولتی و نهاد مربوطه به کارمندان دولتی واریز می‌شود. در سال ۱۴۰۲، مبلغ عیدی کارمندان بر اساس تصمیم هیئت وزیران و بخشنامه با افزایش ۴۰ درصدی نسبت به سال گذشته، مبلغ ۲ میلیون و ۵۰۰ هزار تومان تعیین شده است. البته این مبلغ برای کارمندانی که زیر یک سال در سازمان مربوطه مشغول به کار بوده‌اند، متفاوت است و بر اساس حاصل‌ضرب عیدی ماهیانه کارمند در تعداد ماه حضور او در محل کار محاسبه می‌شود.

عیدی ۱۴۰۲ کارمندان چه زمانی واریز می‌شود؟

در خصوص عیدی کارمندان و کارکنان دولت باید گفت که براساس قانون مدیریت خدمات کشوری که در سال ۱۳۸۶ تصویب شد، کارمندان دولتی از حقوق و مزایای زیادی برخوردار هستند. نمونه‌ای از این حقوق شامل دریافت حقوق ماهیانه براساس سطح آموزش و سنوات خدمت، سختی کار، کمک هزینه عائله‌مندی، حق ماموریت و… عیدی است.

بر این اساس حقوق کارکنان دولت، به طور معمول به میزان ۲ برابر حقوق ماهانه کارمندان، در انتهای ماه بهمن و یا اسفند پرداخت می‌شود. بر اساس سیاست‌های مالی نهادهای دولتی مربوطه، هریک از ماه‌های بهمن یا اسفند موعد پرداخت عیدی برای کارمندان در نظر گرفته شده است.

عیدی ۱۴۰۲ کارگران چقدر است؟

محاسبه عیدی برای کارمندان غیر دولتی و کارگران، تابع متغیر مهم میزان کارکرد است. بر این اساس مبلغ عیدی دارای بازه حداقلی و حداکثری است که در اینجا تمام حالت‌های آن را ذکر خواهیم کرد. فرمول مبلغ عیدی در سال ۱۴۰۲ برای کارگرانی که بیشتر از ۱۲ ماه، در مجموعه کاری فعالیت کرده‌اند، بدین صورت خواهد بود:

حداقل عیدی کارگران با بیشتر از ۱۲ ماه کارکرد: حداقل دستمزد روزانه (۱/۷۶۹/۴۶۸) × ۶۰

حداکثر عیدی کارگران با بیشتر از ۱۲ ماه کار کرد: حداقل دستمزد روزانه (۱/۷۶۹/۴۶۸) × ۹۰

بر اساس فرمول ذکر شده، عیدی سال ۱۴۰۲ کارگرانی که یک سال در کارگاه یا مجموعه کاری، به کار اشتغال دارند، حداکثر ۱۵/۹۲۴/۸۵۲ تومان و حداقل ۱۰/۱۶۵/۶۸۰ تومان خواهد بود.

عیدی ۱۴۰۲ برای کارگران کمتر از یک سال

برای محاسبه عیدی کارگرانی که کمتر از یک سال سابقه دارند، باید مطابق با ماده واحده قانونی در این زمینه از قانون ۶۰ روز پیروی کرد. برای محاسبه دقیق مبلغ عیدی این کارگران، حقوق ماهیانه آن‌ها در ۲ ضرب و بر عدد ۱۲ تقسیم می‌شود. سپس عدد حاصل، که مبلغ عیدی ماهانه کارگر است، در تعداد ماه‌های حضور وی در محل کار ضرب می‌شود و مبلغ عیدی نهایی تعیین می‌شود.

حداقل عیدی کارگران با کمتر از ۱۲ ماه کارکرد: (حقوق ماهانه × تعداد ماه‌های کاری) ÷ ۱۲

حداکثر عیدی کارگران با کمتر از ۱۲ ماه کار کرد: (حقوق ماهانه × ۲ × تعداد ماه‌های کاری) ÷ ۱۲

عیدی ۱۴۰۲ کارگران کارمزد و فصلی چقدر است؟

به صورت معمول و بر طبق قانون، عیدی به کارگران کارمزد و فصلی نیز تعلق می‌گیرد. بر این اساس، مبلغ پرداختی بابت عیدی و پاداش به کارگران فصلی کارگاه‌ها، مشمول قانون کار و همچنین کارگران سایر کارگاه‌های مشمول که کمتر از یک سال در کارگاه کار کردند، باید بر ماخذ ۶۰ روز و به نسبت ایام کارکرد در سال محاسبه شود. همچنین مزد مورد عمل در محاسبه مبلغ عیدی و پاداش پایان سال به کارگران کارمزد و فرمول محاسبه عیدی عبارت از متوسط کارمزد دریافتی آنان بر حسب مدت ایام کارکرد در سال است.

عیدی ۱۴۰۲ کارگران ساعتی چقدر است؟

بر اساس یک نمونه دیگر از مدل‌های کاری رایج، برخی از کارگران به صورت ساعتی برای مجموعه کاری یا کارگاه، فعالیت می‌کنند. بر طبق قانون این کارگران نیز از دریافت عیدی مستثنی نخواهند بود. بر این اساس، عیدی این کارگران، برابر با میانگین حقوق ۳ ماه آخر خدمت آنان خواهد بود.

عیدی ۱۴۰۲ بازنشستگان تامین اجتماعی و مستمری بگیران

مستمری بگیر و یا وظیفه بگیر در اصطلاح به افرادی گفته می‌شود که به علت از دست دادن فرد بیمه شده خانواده حق مستمری از سازمان تامین اجتماعی دریافت می‌کنند. مستمری بگیران و یا وظیفه بگیران معمولا، همسر بیمه‌شده فوت کرده، فرزند بالغ معلول، پدر و مادر بیمه‌شده هستند.

همچنین بر اساس تعریف، بازنشستگان تامین اجتماعی افرادی‌ هستند که با رسیدن به سن بازنشستگی و دارا بودن سابقه کاری لازم، از سازمان تامین اجتماعی، حقوق بازنشستگی دریافت می‌کنند. در هر دو حالت، این افراد باید ثبت‌نام در بیمه تامین اجتماعی داشته باشند و حق بیمه‌ای را پرداخت کرده باشند تا مستمری یا بازنشستگی خود را دریافت کنند.

بدیهی‌ست دو گروه یاد شده در انتهای سال ۱۴۰۲ مشمول دریافت عیدی خواهد بود. هر چند تامین اجتماعی به صورت دقیق مبلغ عیدی بازنشستگان این نها را اعلام نکرده اما براساس مصوبه هیئت دولت، حداقل عیدی یا پاداش آخر سال کارمندان و بازنشستگان دولتی مبلغ ۲ میلیون و ۵۰۰ هزار تومان خواهد بود. برای کارکنان و بازنشستگان متاهل مبلغ ۷۰۰ هزار تومان نیز اضافه می‌شود. به ازای هر فرزند نیز ۳۰۰ هزار تومان عیدی تعلق خواهد گرفت.

عیدی ۱۴۰۲ بازنشستگان چه زمانی واریز می‌شود؟

بسیاری از بازنشستگان تامین اجتماعی و مستمری بگیران، از شروع شش ماه دوم سال، منتظر زمان دریافت عیدی هستند. بر اساس مصوبه هیئت دولت زمان واریز عیدی بازنشستگان تامین اجتماعی و مستمری بگیران، از ۱۲ اسفند ماه سال ۱۴۰۲ است. پرداخت عیدی بازنشستگان تامین اجتماعی و مستمری بگیران از تاریخ مذکور شروع و بر اساس حروف الفبا ادامه خواهد یافت.

عیدی ۱۴۰۲ بازنشستگان و مستمری بگیران کشوری

بر اساس تعریف بازنشستگان و مستمری بگیران یا وظیفه بگیرانی که عضو صندوق بازنشستگی کشوری هستند، حق بیمه و عیدی خود را از این سازمان دریافت می‌کنند. به استناد اساسنامه صندوق بازنشستگی کشوری، این سازمان موسسه‌ای بیمه‌ای و وابسته به وزارت رفاه و تامین اجتماعی است که مسئولیت اداره امور صندوق بازنشستگی مستخدمان مشمول مقررات بازنشستگی کشوری را برعهده دارد.

بر این اساس مبلغ عیدی بازنشستگان کشوری (بازنشستگان صندوق بازنشستگی کشوری) در سال ۱۴۰۲ توسط هیئت وزیران تعیین شده است. این مبلغ همچنان مطابق سال‌های قبل، برابر با مبلغ عیدی کارکنان دولت در سال ۱۴۰۲ و به مقدار یک میلیون و هشتصد هزار تومان است.

مالیات عیدی در سال ۱۴۰۲ چقدر است؟

در کارگاه‌هایی که طرح طبقه‌بندی مشاغل دارند، مزد گروه و پایه یا مزد مبنا، شاخص محاسبه است و مزایای دیگر، لحاظ نخواهد شد. بر طبق قانون به مبلغ عیدی کارگران، مالیات تعلق می‌گیرد. همچنین باید توجه داشت مبلغ عیدی سالانه، دارای معافیتی معادل یک دوازدهم معافیت مالیاتی سالانه است.

نهاد تعیین کننده مالیات سازمان امور مالیاتی است. این سازمان هرساله میزان مالیات را در امور مختلف تعیین می‌کند. میزان مالیات عیدی در سال ۱۴۰۲ نیز توسط سازمان امور مالیاتی اعلام شده است. بر این اساس حداقل حقوق معاف از مالیات ۱۰۰/۰۰۰/۰۰۰ ریال است. این قانون بدین معناست که مبلغ عیدی کارگر اگر تا سقف ۱۰ میلیون تومان محاسبه شود، معاف از مالیات خواهد بود. و چنانچه عیدی کارگر بیش از ۱۰ میلیون تومان شود، مشمول مالیات می‌شود.

نحوه محاسبه مالیات عیدی بدین صورت است:

ابتدا ۱۰ میلیون تومان از مبلغ عیدی کسر کنید

مابقی را در ۱۰٪ ضرب کنید

به طور مثال اگر کارگری ۱۵ میلیون تومان عیدی دریافت کرده باشد میزان مالیات این مبلغ بدین صورت خواهد بود:

۱۰/۰۰۰/۰۰۰ تومان از این مبلغ معاف از مالیات است

۵/۰۰۰/۰۰۰ تومان (۱۰/۰۰۰/۰۰۰ – ۱۵/۰۰۰/۰۰۰) مشمول مالیات می‌شود

مبلغ مالیات عیدی: ۵۰۰/۰۰۰ تومان (۵/۰۰۰/۰۰۰ × ۱۰٪)

امسال عیدی ۱۴۰۲ را می‌گیریم یا عیدی ۱۴۰۳؟

هر سال این مسئله که عیدی پایان سال را باید به حساب سال جاری گذاشت یا سال آینده برای بسیاری مناقشه‌ ایجاد می‌کند. برای امسال هم این سوال مطرح است که در گفتمان عمومی باید عیدی سال ۱۴۰۲ بگوییم یا عیدی ۱۴۰۳؟! باید در نظر داشت که عیدی سال جاری برابر با سال ۱۴۰۲ است اما بعضا در برخی از منابع به سال ۱۴۰۳ اشاره شده چرا که در بین بسیاری از مخاطبان این موضوع، مصطلح و معمول شده است و معمولا در هنگام صحبت و جستجو در اینترنت از عیدی سال ۱۴۰۳ صحبت می‌شود. البته همانطور که پیشتر ذکر شد آنچه به عنوان عیدی و یا دیگر مبالغ واریز شده در انتهای سال برای کارمندان و کارگران، برای سال مالی جاری است و باید به عنوان سال ۱۴۰۲ مطرح شود. یعنی عبارت عیدی ۱۴۰۲ صحیح‌تر خواهد بود.

جمع‌بندی

در این مقاله مبالغ عیدی سال ۱۴۰۲ برای کارمندان و کارگران بر طبق فرمول‌های محاسباتی ذکر شد. برای مطالعه جزئیات بیشتر در خصوص عیدی آخر سال، می‌توانید به سایت حسابو مراجعه کرده و از طریق صفحه محاسبه عیدی و یا محاسبه سنوات، مبلغ عیدی و سنواتی که از محل کار خود باید دریافت کنید را به طور دقیق حساب کنید و برای ارتباط با کارشناسان ما می توانید از راهای زیر ارتباط بگیرید.

سایت:https://hesabo.com

تلفن:52182 - 021

آدرس: تهران، خیابان ولیعصر، مجتمع افق، پلاک ۲۳۱۳، طبقه اول






این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: ]
[مشاهده در: ]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 273]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب




-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن