تور لحظه آخری
امروز : یکشنبه ، 18 شهریور 1403    احادیث و روایات:  پیامبر اکرم (ص):من مأمورم كه صدقه (و زكات) را از ثروتمندانتان بگيرم و به فقرايتان بدهم.
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها




آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1814436083




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

با انواع ماژول و کاربردشان آشنا شوید


واضح آرشیو وب فارسی::

ماژول الکتریکی، یک برد تشکیل شده از قطعات الکترونیکی مختلف به شمار می‌رود که برای کارهای حرفه‌ای تولید شده است. ماژول سیستم‌ها قلمرو امروزی الکترونیک را تشکیل داده و جایگزین سنسور، تراشه و‌‌ حتی طراحی مدار است. استفاده از ماژول صرفه اقتصادی داشته و از طرفی قابل اعتمادتر است. به طور معمول ماژول‌ها به صورت SMD طراحی شده و می‌توانند یک کاربری واحد و یا چندگانه داشته باشند. شما می‌توانید برای اطلاع از قیمت ماژول به سایت جم ترونیک مراجعه کنید.

در سیستم‌های سخت‌افزاری به بخش‌هایی نیاز خواهد بود که کار خاصی را انجام دهند. ما توسط ورودی‌ها و خروجی‌های این بخش‌ها و همین‌طور توسط پروتکل ارتباطی خاصی با آن‌ها ارتباط برقرار می‌کنیم که به این قسمت‌ها ماژول می‌گویند. ماژول‌ها امکان کنترل، تنظیم، ورودی دادن و دریافت خروجی را برای ما فراهم می‌کنند؛ در صورتی که ماژولی وجود نداشته باشد، مجبور به ساخت سیستم سخت‌افزاری هستیم که قابلیت آن کار خاص را داشته باشد؛ به عبارت دیگر تمام قسمت‌های سخت‌افزاری مورد نیاز باید درون آن قطعه تعبیه شوند. با این وجود برای استفاده بهینه از ماژول‌ها لازم است که با انواع ماژول و کاربردشان آشنا شوید.



انواع ماژول های الکترونیکی

همان‌طور که اشاره شد، آشنایی با انواع ماژول و کاربردشان اهمیت زیادی دارد؛ به همین دلیل در ادامه به معرفی انواع آن‌ها می‌پردازیم.

1. ماژول سوئیچ رله

این ماژول یک کلید برقی است که از مجموعه‌ پایانه‌های ورودی برای یک یا چند سیگنال کنترلی و همین‌طور مجموعه‌‌ای از پایانه‌های تماس عملیاتی تشکیل می‌شود. از انواع این ماژول می‌توان به سوئیچ کنترل نور، رله SPDT، سوئیچ نبرد، رله خرابی برق و همین‌طور بسیاری از ماژول‌های دیگر اشاره کرد. ممکن است که سوئیچ هر تعداد مخاطب را در فرم‌های تماس مختلف در اختیار داشته باشد.

به طور کلی از رله‌ها در مواردی استفاده می‌شوند که کنترل مدار توسط یک سیگنال مستقل با توان پایین ضروری بوده و یا اینکه لازم باشد تا چندین مدار توسط یک سیگنال کنترل شوند.

2. ماژول تنظیم‌کننده ولتاژ

تنظیم‌کننده ولتاژ برای حفظ خودکار سطح ولتاژ ثابت طراحی شده است. به عبارتی ولتاژ، منبع تغذیه را در حد لازم حفظ خواهد کرد. همچنین تنظیم‌کننده‌های ولتاژ در منابع تغذیه رایانه وجود دارند که وظیفه تثبیت ولتاژهای DC مورد استفاده پردازنده و همین‌طور عناصر دیگر را بر عهده می‌گیرند. تنظیم‌کننده ولتاژ با توجه به طراحی که دارد از مکانیزم‌ الکترومکانیکی یا قطعات الکترونیکی استفاده می‌کند.

3. ماژول تقویت کننده صدا

این ماژول یک قطعه مجزا از منطق پردازش صدا بوده و عملکرد آن نسبتاً اتمی است. این ماژول در درایو صوتی و یا در DSP قرار دارد. به طور معمول اجزای پخش صدا یک سیستم صوتی از یک یا چند جزء تقویت‌کننده برای استریو، یک یا چند جزء منبع و یا چند بلندگو تشکیل شده است.

4. ماژول LED

کارایی و طول عمر بیشتر فناوری روشنایی LED باعث شده است که به سرعت جایگزین نورهای رشته‌ای و فلورسنت شود. از این رو ماژول‌های ال ای دی نیز در قسمت‌های زیادی مورد استفاده قرار می‌گیرند. از آنجایی که امکان اتصال هر ماژول با سیم‌کشی سرب وجود دارد، برش و اتصال دوباره آن‌ها راحت است. همچنین این ماژول‌ها برای استفاده در تمامی پروژ‌ه‌ها مناسب هستند. ماژول ال ای دی معمولاً برای اهداف روشنایی تبلیغات در فضای باز و همین‌طور سایر تابلوهای فروشگاهی مورد استفاده قرار می‌گیرد. افزون بر تمامی این‌ها ماژول LED برای روشنایی منزل نیز کاربردی است.

5. ماژول لیزر

یکی دیگر از ماژول‌های پرکاربرد در الکترونیک ماژول لیزر بوده که از انواع مختلفی مانند خط مستقیم، خروجی نقطه و همین‌طور خط متقاطع برخوردار است. همچنین گیرنده‌‌های لیزری با منبع تغذیه 5 ولت DC کار می‌کنند.

6. ماژول تایمر

ماژول تایمر ویژگی شمارندگی زمان را برای پروژه‌های الکترونیکی ارائه می‌کند. به طور معمول خروجی این ماژول به صورت رله یا آلارم است. با خرید ماژول تایمر می‌توانید از آن برای تنظیم زمان‌بندی در پروژ‌ه‌های مختلف بهره ببرید. در برخی از مدل‌های ماژول تایمر باتری اضافی، نمایشگر سون سگمنت و بک آپ نیز وجود دارد که منجر به افزایش دقت تنظیم می‌شوند.

7. ماژول اثر انگشت

ماژول اثر انگشت جزو قطعات ورودی پروژ‌ه‌های الکترونیکی به حساب می‌آید. با خرید این ماژول و بهره‌گیری از آن در پروژ‌ه‌هایتان، امکان بررسی اثر انگشت و همین‌طور تأیید آن به وجود خواهد آمد. این قطعه الکترونیکی به سنسور اثر انگشت مجهز بوده و امکاناتی نظیر تشخیص اثر انگشت، پردازش تصویر و تطبیق اثر انگشت با موارد ذخیره شده به شما ارائه می‌کند.

همان‌طور که اشاره شد، کاربرد اصلی این ماژول فراهم کردن قابلیت شناسایی افراد و تشخیص آن‌ها بر اساس اثر انگشت است.

8. ماژول ورودی و خروجی

این ماژول برای اتصال تحریک‌کننده‌ها و همین‌طور سنسورها برای کنترل سیستم مورد استفاده قرار می‌گیرد. ماژول ورودی و خروجی می‌تواند پاسخگوی نیازهای مختلفی باشد. این ماژول‌ها قابل استفاده در محیط‌های سازمان یافته بوده و از چندین مدل از انواع مختلف پورت‌ برخوردار هستند.

9. ماژول بلوتوث

ماژول بلوتوث یک فناوری بی‌سیم برای انتقال داده در برد کوتاه محسوب می‌شود که به کمک آن می‌توان در فرکانس 4.2 گیگاهرتز برای انتقال متن، عکس، فیلم و صدا اقدام کرد. همچنین این فناوری به ‌اندازه‌ای محبوب است که می‌توان از آن برای سیستم پخش بی‌سیم آهنگ‌ها از موبایل و یا برقراری تماس تلفنی در خودرو استفاده کرد.

10. ماژول بخار سرد

ماژول بخار سرد برای تبخیر سرد مایعاتی همانند آب مورد استفاده قرار می‌گیرد. در این ماژول‌ها یک پیزو با فرکانس بالا به ارتعاش درآمده و از این طریق مولکول‌های مایعات بدون نیاز به گرم شدن، در اثر ارتعاش بخار می‌شوند. همچنین این ماژول‌ها با توجه به اندازه و توان از کاربردهای مختلفی برخوردار هستند.

به طور کلی می‌توان گفت که از ماژول بخار سرد در پزشکی، سردخانه‌ها، دستگاه جوجه‌کشی، گلخانه‌ها، پرورش قارچ و ... استفاده می‌کنند.

11. ماژول دوربین

این ماژول توانایی و عملکردهای مختلفی دارد که از آن‌ها می‌توان به رزولوشن، سایز سنسور و واحد کنترل اشاره کرد. همچنین ماژول دوربین دارای انواع مختلفی است. به عنوان مثال ماژول دوربین ماهواره‌ای برای استفاده در ماهواره و فضاپیماها طراحی شده و از ویژگی‌های خاصی همانند سایز کوچک، عملکرد خوب و مقاومت در برابر شرایط فضا برخوردار است.

یکی دیگر از ماژول‌های پرکاربرد، ماژول دوربین موبایل است که در تلفن‌ها و سایر دستگاه‌های هوشمند مورد استفاده قرار می‌گیرد. از ویژگی‌های این ماژول می‌توان به مواردی همچون قابلیت فوکوس، اندازه‌ کوچک، رزولوشن‌های متنوع و ... اشاره کرد.

12. ماژول مبدل و واسط

این ماژول نقش گسترده‌ای را در دنیای الکتریک ایفا می‌کند. ماژول مبدل و واسط امکان برقراری ارتباط با لپ‌تاپ یا کامپیوتر را توسط پورت USB به وجود می‌آورد و از این طریق داده‌های خود را منتقل می‌کند. لازم به ذکر است که ماژول مبدل و واسط در انواع مختلفی وجود داشته و به همین دلیل قیمت آن نیز با توجه به قابلیت‌هایی که دارد، تعیین می‌شود.

13. ماژول پزشکی

این ماژول جزو تکنولوژی‌های حرفه‌ای به حساب می‌آید که از آن در تجهیزات پزشکی برای شناسایی بیماری‌ها، درمان و همچنین نظارت بر وضعیت بیماران استفاده می‌شود. از سوی دیگر سنسورهای موجود در این ماژول‌ها علائم حیاتی بیماران را اندازه‌گیری می‌کنند.



خرید انواع ماژول از فروشگاه جم ترونیک

جم ترونیک با سال‌ها سابقه درخشان در زمینه تأمین و توزیع قطعات الکترونیکی، انواع ماژول را برای شما عزیزان با قیمتی مناسب موجود کرده است. از این رو شما می‌توانید ماژول‌های مورد نیاز خود را از طریق این فروشگاه معتبر تهیه کرده و از مزایای خریدی مطمئن بهره‌مند شوید.

 

 






این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: ]
[مشاهده در: ]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 99]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب




-


مطالب
پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن