تور لحظه آخری
امروز : چهارشنبه ، 12 اردیبهشت 1403    احادیث و روایات:  پیامبر اکرم (ص):هر كس بسم اللّه‏ الرحمن الرحيم را قرائت كند خداوند به ازاى هر حرفِ آن چهار هزار...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

بلومبارد

تبلیغات متنی

تریدینگ ویو

خرید اکانت اسپاتیفای

کاشت ابرو

لمینت دندان

ونداد کولر

لیست قیمت گوشی شیائومی

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دانلود سریال سووشون

دانلود فیلم

ناب مووی

تعمیر گیربکس اتوماتیک

دیزل ژنراتور موتور سازان

سرور اختصاصی ایران

سایت ایمالز

تور دبی

سایبان ماشین

جملات زیبا

دزدگیر منزل

ماربل شیت

تشریفات روناک

آموزش آرایشگری رایگان

طراحی سایت تهران سایت

آموزشگاه زبان

اجاره سند در شیراز

ترازوی آزمایشگاهی

رنگ استخری

فروش اقساطی کوییک

راهبند تبریز

ترازوی آزمایشگاهی

قطعات لیفتراک

وکیل تبریز

خرید اجاق گاز رومیزی

آموزش ارز دیجیتال در تهران

شاپیفای چیست

فروش اقساطی ایران خودرو

واردات از چین

قیمت نردبان تاشو

وکیل کرج

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

پراپ تریدینگ معتبر ایرانی

نهال گردو

صنعت نواز

پیچ و مهره

خرید اکانت اسپاتیفای

صنعت نواز

لوله پلی اتیلن

کرم ضد آفتاب لاکچری کوین SPF50

دانلود آهنگ

طراحی کاتالوگ فوری

واردات از چین

اجاره کولر

دفتر شکرگزاری

تسکین فوری درد بواسیر

دانلود کتاب صوتی

تعمیرات مک بوک

قیمت فرش

خرید سی پی ارزان

خرید تجهیزات دندانپزشکی اقساطی

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1799115230




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

تشخیص چهره یا چهره نگاری؟ سامانه دانش بنیان نهان نما


واضح آرشیو وب فارسی::

تشخیص چهره  

این فناوری در چند سال اخیر کلمه عجیب و غیر قابل دسترسی به شمار می‌رفت اما امروز و در فضای رو به رشد تکنولوژی جهان، این فناوری به راحتی و سهولت در دسترس است. حتی در خیلی از موارد به عنوان یک سرگرمی در گوشی های هوشمند نصب می‌شود. اما نکته مهم و اساسی این است که استفاده درست از تشخیص چهره کجاست؟ چه کاربردی دارد؟ چه کمکی به افراد در جامعه می کند؟



نگاهی به تکامل فناوری تشخیص چهره 

شاید با تشخیص چهره اولین بار در فیلمهای علمی تخلیلی به عنوان یک فناوری فوق پیشرفته مواجه شده باشید. وقتی با هیجان تشخیص چهره را در فیلم ها می‌دیدیم هیچ گاه تصور ورود آن را به این سرعت در زندگی روزمره خود نمی کردیم. 

به صورت غیر رسمی تشخیص چهره توسط مهندس علوم کامپیوتری وودرو ویلسون بلدسو شروع شد. وودرو ویلسون بلدسو برای اولین بار سیستم اندازه گیری ایجاد کرد که به وسیله آن عکس های مختلف چهره را طبقه بندی می‌کرد.

این سیستم مورد توجه پلیس و سازمانهای مجری قانون قرار گرفت و در گذر زمان قدم به قدم پیشرفت و بهبود پیدا کرد. تا به جایگاه فعلی خود در جامعه کنونی رسید. نکته جالب در مورد این موضوع آن است که سال 2001 به عنوان سال کلیدی و تحولی بزرگ در فناوری تشخیص چهره شناخته می شود. در این سال بسیاری از نهاد های مجری قانون از این فناوری استفاده می‌کردند اما در سال 2010 بود که کامپیوترها این قدرت را پیدا کردند که فناوری تشخیص چهره را به صورت یک پیشرفت خاص و قابل اعتماد ارائه کنند. یکی از جالب ترین پرونده های شناسایی شده تشخیص چهره و هویت اسامه بن لادن «Osama bin Laden» در سال 2011 بوده است.

سیستم گوشی های هوشمند اندرویدی از سال 2015 این قابلیت را به دستگاههای خود اضافه کردند که کار بران برای ورود به دستگاه خود از تشخیص چهره استفاده کنند. در سال  2017 آیفون x از فناوری به نام Face ID رو نمایی کرد. 

در بین تمام اتفاقات و درگیری های روزانه تصادف و سرقت واقعا تنش چند برابری را برای ما به بار می آورد. حال اگر در این بین پلاک و یا چهره شخص مجرم مشخص نباشد واقعا اوضاع پیچیده و سخت می شود. در این شرایط به دنبال شخص یا راهکاری میگردیم تا در این بحران ما را یاری کند. سامانه نهان نما در زمینه تشخیص پلاک و چهره نگاری فعالیت دارد. برای مشاهده نمونه کارها و نحوه کار سامانه نهان نما به سایت ما سر بزنید.

تشخیص چهره در دوربین مداربسته و امنیت بیشتر

تشخیص چهره در دوربین مداربسته در اتاق کنترل (افزایش کارایی اپراتورهای اتاق کنترل)

در این روزها، دوربین‌های مداربسته با توانایی تشخیص چهره به عنوان یکی از مهمترین ابزارهای امنیتی مورد توجه خاص قرار گرفته‌اند. این فناوری نه تنها به شناسایی چهره افراد کمک می‌کند بلکه امکانات و قابلیت های زیادی را نیز در ارتقاء عملکرد سیستم‌های امنیتی ارائه می‌دهد. با استفاده از دوربین‌های مداربسته با توانایی تشخیص چهره، اپراتورهای اتاق کنترل قادر به شناسایی ورود و خروج افراد به سرعت و با دقت بیشتری خواهند بود. این امر منجر به افزایش کارایی و کاهش زمان واکنش نسبت به وقایع امنیتی خواهد شد.



با تمام این تدابیر امنیتی گاهی دوربین های مداربسته با قابلیت تشخیص چهره نمی‌توانند تشخیص درست و کاملی از چهره های برای شما داشته باشد. در چنین مواردی شما می‌توانید از چهره نگاری به روش تلفیقی استفاده کنید برای مطالعه بیشتر در این زمینه می توانید به مقاله چهره نگاری مراجعه کنید و اطلاعات کامل تری از این فعالیت کسب کنید.

بهبود عملکرد سیستم‌های آلارم خودکار

سیستم‌های آلارم خودکار در دوربین‌های مداربسته با تشخیص چهره به شناسایی و واکنش به وقایع غیرمعمول می‌پردازند. این سیستم‌ها، با تحلیل تغییرات در الگوهای حرکتی و شناخت چهره‌ ها، به صورت خودکار به هشدار واکنش نشان می‌دهند و از نیاز به مداخله اپراتورها کاسته می‌شود.

مزایای تشخیص چهره در امنیت

جمع آوری شواهد قوی

 تشخیص چهره به عنوان یک ابزار امنیتی، شواهد قوی و قابل اعتمادی را جمع‌آوری می‌کند. این امکان را فراهم می‌کند تا در مواقع اختلاف نظر یا وقوع جرم، به شواهد دقیق تری دسترسی داشته باشیم.

جلوگیری از جرم

حضور دوربین‌های تشخیص چهره باعث ایجاد ترس و پیشگیری در مجموعه‌ها و اطراف آنها می‌شود. مجرمان با احساس این که چهره‌شان قابل تشخیص است، کمتر به جرم خواهند پرداخت.

نظارت بهتر بر فعالیت‌ها و رخدادها

دوربین‌های تشخیص چهره با نظارت بهتر بر فعالیت‌ها و رخدادها، اطمینان از امنیت و ثبات محیط را افزایش می‌دهند. این اطلاعات قابل توسعه و مدیریت بهتر امنیت را فراهم می‌کند.

نصب و راه‌اندازی دوربین‌های تشخیص چهره

نصب دوربین‌های تشخیص چهره نیازمند شرایط خاصی است. برای ایجاد بهترین عملکرد، این دوربین‌ها باید در ارتفاع و زوایایی نصب شوند که توانایی تشخیص افراد با ارتفاع‌ها و زوایای مختلف را داشته باشند. در این مواقع مشاوره با کارشناسان نصب دوربین مداربسته پیشنهاد می‌شود.

با توجه به تکنولوژی پیشرفته و تاثیرات مثبت تشخیص چهره در امنیت و نظارت، این گام جلوتر به سوی فناوری پیشرفته و بهبود امنیت و ارتقاء کارایی سیستم‌های نظارتی محسوب می‌شود.

اما همانطور که اشاره کردیم مهم ترین سوالی که بسیاری از کاربران را در این مقاله با آن روبرو می‌شوند آن است که در صورت عدم تشخیص چهره توسط دوربین چه باید کرد؟

ما در این مقاله علاوه بر آشنایی با تاریخچه و روند رشد فناوری تشخیص چهره و کابردهای آن در زمینه های مختلف و به خصوص در ترکیب این فناوری با سیستم های امنیتی و دوربین های مداربسته با سامانه نهان نما و حوزه تخصصی این سامانه (تشخیص پلاک و چهره نگاری) نیز آشنا شدیم. لازم به ذکر است که سامانه نهان نما در حوزه پردازش تصویر با گرایش تخصصی چهره نگاری و تشخیص پلاک اولین و تنها سامانه فعال و با مجوز های قانونی در این زمینه است. همچنین تفاهم نامه با پلیس یکی دیگر از مزایای این سامانه است که  برای مشاهده مجوز ها می‌توانید اینجا کلیک کنید. 






این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: ]
[مشاهده در: ]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 258]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب




-


علم و فناوری

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن