تور لحظه آخری
امروز : یکشنبه ، 9 اردیبهشت 1403    احادیث و روایات:  امام علی (ع):خداشناس ترين مردم پر درخواست ترين آنها از خداست.
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

بلومبارد

تبلیغات متنی

تریدینگ ویو

خرید اکانت اسپاتیفای

کاشت ابرو

لمینت دندان

ونداد کولر

لیست قیمت گوشی شیائومی

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دانلود سریال سووشون

دانلود فیلم

ناب مووی

تعمیر گیربکس اتوماتیک

دیزل ژنراتور موتور سازان

سرور اختصاصی ایران

سایت ایمالز

تور دبی

سایبان ماشین

جملات زیبا

دزدگیر منزل

ماربل شیت

تشریفات روناک

آموزش آرایشگری رایگان

طراحی سایت تهران سایت

آموزشگاه زبان

اجاره سند در شیراز

ترازوی آزمایشگاهی

رنگ استخری

فروش اقساطی کوییک

راهبند تبریز

ترازوی آزمایشگاهی

قطعات لیفتراک

وکیل تبریز

خرید اجاق گاز رومیزی

آموزش ارز دیجیتال در تهران

شاپیفای چیست

فروش اقساطی ایران خودرو

واردات از چین

قیمت نردبان تاشو

وکیل کرج

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

سیسمونی نوزاد

پراپ تریدینگ معتبر ایرانی

نهال گردو

صنعت نواز

پیچ و مهره

خرید اکانت اسپاتیفای

صنعت نواز

لوله پلی اتیلن

کرم ضد آفتاب لاکچری کوین SPF50

دانلود آهنگ

طراحی کاتالوگ فوری

واردات از چین

اجاره کولر

دفتر شکرگزاری

تسکین فوری درد بواسیر

دانلود کتاب صوتی

تعمیرات مک بوک

قیمت فرش

خرید سی پی ارزان

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1798598421




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

بررسی مفهوم و تفاوت کریپتو کارنسی و ارز دیجیتال


واضح آرشیو وب فارسی::

ارزهای دیجیتال شکل جدیدی از پول به‌صورت دیجیتال و غیر فیزیکی هستند. این ارزها جهت تسهیل معاملات و افزایش سرعت تراکنش‌ها به وجود آمده‌اند. معامله‌ی این‌گونه ارزها بدون واسطه‌ی بانک‌ها و مؤسسات پولی انجام می‌گیرد. در این مطلب قصد داریم مفهوم و تفاوت ارز دیجیتال و کریپتوکارنسی را بررسی کنیم.


ارز دیجیتال

تعریف ارزهای دیجیتال

پول دیجیتال مفهومی کلی است. به تمام ارزهایی که به‌صورت دیجیتال تولید یا مبادله و استفاده شوند، ارز دیجیتال می‌گویند. کاربران می‌توانند با استفاده از ارزهای دیجیتال، تمام پرداخت‌های خود را انجام دهند، بدون آنکه نیاز به حمل پول فیزیکی داشته باشند. کاربران به کمک آن‌ها می‌توانند تراکنش‌های خود را به‌صورت الکترونیکی انجام دهند. ارزهای دیجیتال صرفاً به رمزارز و بلاک‌چین مربوط نمی‌شوند؛ بلکه از مدت‌ها قبل توسط سیستم‌های بانکی مورداستفاده بوده‌اند. حوزه‌ی ارزهای دیجیتال یک شبکه‌ی غیرمتمرکز است. غیرمتمرکز بودن به این معنا که توسط هیچ شخص خاصی مدیریت نمی‌شود. تمام تغییرات در این شبکه از طریق رأی‌دهی افراد آن انجام می‌شود.

اصطلاحات مترادف‌ ارز و پول دیجیتال

کاربران دنیای ارزهای دیجیتال گاهی به‌جای استفاده از این اصطلاح، از کلماتی مانند کریپتو، کریپتو کارنسی، رمز ارز و پول دیجیتال استفاده می‌کنند.

تفاوت کریپتو کارنسی و ارزهای دیجیتال

کریپتو کارنسی یک نوع دارایی و ارز دیجیتال است. این رمزارز با استفاده از فناوری رمزنگاری طراحی و ایجاد می‌شود. برای مثال، بیت کوین یک کریپتو کارنسی است. هدف از ایجاد آن استفاده از یک واحد پول است که تحت کنترل دولت خاصی نباشد. تتر نیز یک کریپتو کارنسی است. این ارز به‌عنوان یک استیبل‌کوین در بازار کریپتوکارنسی فعالیت دارد؛ زیرا قیمت آن همیشه برابر با ۱ دلار آمریکا است.

رمزارزها یا همان کریپتو کارنسی‌ها در دسته‌بندی ارزهای دیجیتال قرار می‌گیرند، اما هر پول دیجیتالی، رمزارز نیست. تفاوت ارزهای دیجیتال با کریپتو کارنسی در نوع تولید آن‌ها است. کریپتوکارنسی‌ها، به‌وسیله‌ی فرایند رمزنگاری تولید می‌شوند. مبادله‌ی آن‌ها بر بستر بلاک‌چین است. درواقع به هر رمزارزی، ارز و یا پول دیجیتال نیز می‌گویند. اما پول دیجیتال مفهومی کلی‌تر از رمزارز است. پول دیجیتال قبل از بلاک‌چین و رمزارزها وجود داشت. در زیر تفاوت‌های رمزارز و پول دیجیتال را به‌صورت جداگانه شرح داده‌ایم:

تفاوت در رمزنگاری

اصلی‌ترین تفاوت رمزارز و ارزهای دیجیتال مربوط به رمزگذاری آن‌هاست. ارزهای دیجیتال هیچ‌گونه رمزگذاری ندارند. در عوض کریپتو کارنسی به‌شدت رمزگذاری می‌شود. این سیستم رمزگذاری شده، به کاربران امکان حفاظت از دارایی‌هایشان را می‌دهد. در ارزهای دیجیتال امکانی چنین حفاظتی وجود ندارد. پول دیجیتال حتی ممکن است براثر کلاه‌برداری سازنده یا هر فرد دیگری، هک شود. این‌گونه به‌راحتی دارایی فرد از بین می‌رود.

تفاوت در شفافیت اطلاعات

در میزان شفافیت رمز ارز و پول دیجیتال نیز تفاوت وجود دارد. در ارزهای دیجیتال شفافیت اطلاعات محدودی وجود دارد و در هنگام مبادله و معامله فقط یک‌سری اطلاعات کلی را در دسترس کاربر قرار می‌دهد. در هنگام معامله در کریپتو کارنسی شما می‌توانید تمامی اطلاعات اعم مبادلات قبلی و فعلی و نوع معاملات را مشاهده کنید. البته تمام اطلاعات شخصی و رمزگذاری شده‌ی فرد محفوظ هستند.



تفاوت در هزینه‌ی معاملات

شما می‌توانید کریپتوکارنسی‌ها را با کارمزدهای پایین و تراکنش‌های کم‌هزینه مبادله کنید. این ویژگی در مورد ارز دیجیتال صادق نیست. در پول دیجیتال برای هر تراکنش و معامله، کارمزدهای بسیاری را باید پرداخت کنید. رمز ارز از این لحاظ بهتر است.

تفاوت در قیمت یا نرخ فعلی

ارزهای دیجیتال در تمام دنیا قیمت و نرخ ثابتی دارند. حتی نرخ آن‌ها در تمام کشورها ثابت است. رمزارزها ولی از این لحاظ متفاوت‌اند. قیمت کریپتو کارنسی‌ها بسته به صرافی که در آن معامله انجام می‌گیرد، کشور موردنظر و غیره متفاوت است. این ویژگی در مرود رمزارز موجب امکان ضرر برای شما خواهد شد.

ارتباط بلاک‌چین و ارز های دیجیتال

بلاک‌چین به‌عنوان یک دفترکل دیجیتال عمل می‌کند. در این دفتر، کلیه‌ی تراکنش‌ها به‌صورت شفاف و البته امن ثبت می‌شوند. بلاک‌چین یک تکنولوژی برای امکان ایجاد ارزهای دیجیتال است. بیت‌کوین اولین نمونه‌ی ارز دیجیتال بر اساس تکنولوژی بلاک‌چین بود. هر تراکنشی که با ارزهای دیجیتال انجام گیرد، در بلاک‌چین ثبت می‌شود. به زبان ساده‌تر بلاک‌چین سیستمی برای ثبت اطلاعات و گزارش آن‌هاست. این اطلاعات ثبت‌شده بین اعضای شبکه به اشتراک گذاشته می‌شود. این سیستم از تکنولوژی رمزنگاری و حفاظت خوبی جهت جلوگیری از حذف و دست‌کاری اطلاعات برخوردار است.

کاربردهای ارز دیجیتال

امروزه نسبت به دوران ظهور رمزارزها، اعتماد افراد به دنیای ارزهای دیجیتال افزایش‌یافته است. به دنبال این اعتماد، افراد زیادی به استفاده از آن‌ها روی آورده‌اند. از دلایل این محبوبیت، علاقه‌مندی به ارزهای دیجیتال و کاربردهای مختلف آن‌ها است. در ادامه کاربردهای آن را بیان می‌کنیم:

  • انتقال پول: استفاده از ارز دیجیتال جهت انتقال پول و ارزش، به فردی دیگر است. مزیت این روش انتقال دارایی، تحت کنترل نبودن دولت خاصی است. از این ارز می‌شود برای خرید کالا و یا خدمات نیز استفاده کرد. امکان مبادله‌ی ارزهای دیجیتال مستقیماً و از طریق سرویس‌های ارائه‌دهنده‌ی خدمات مانند صرافی‌ها وجود دارد. برخی از این سرویس‌ها ارزها را به پول نقد تبدیل می‌کنند.
  • کسب درآمد: ارزهای دیجیتال و بازار آن‌ها فرصتی برای درآمدزایی نیز هست. این فرصت‌ها عبارت‌اند از: ترید ارز دیجیتال، استخراج آن، وام‌دهی و حتی بازی کردن (بازی‌های بلاک‌چینی).
  • ذخیره ارزش: البته هنوز بر سر استفاده از بیت کوین به‌عنوان یک راه برای ذخیره‌ی ارزش اختلاف‌نظر وجود دارد. اما در حال حاضر می‌شود از این ارز برای حفظ دارایی در مقابل عواملی مانند تورم دولت‌ها استفاده کرد.
  • انجام معاملات ناشناس: کاربران در این حوزه می‌توانند به‌صورت کاملاً ناشناس و بدون نیاز به توضیح در رابطه با میزان مبلغ یا مقصد آن برای بانک یا مرجع دیگری، معاملات خود را انجام دهند.
  • دور زدن تحریم‌ها: برخی از کشورها مانند ایران تحریم هستند. به علت این تحریم‌های بین‌المللی، امکان جابه‌جایی پول بین کشوری وجود ندارد. استفاده از ارز دیجیتال برای انتقال پول به کشورهای دیگر برای افرادی مانند ایرانیان بسیار مناسب است. دلیل این امر آن است که حوزه‌ی ارزهای دیجیتال به هیچ نظام بانکی و دولتی وابستگی ندارد.

این نکته را مدنظر داشته باشید که خرید و استفاده از ارزهای دیجیتال، باید صرفاً توسط افراد باتجربه و مهارت بالا در این حوزه انجام شود. این مقاله هیچ‌گونه تشویقی به ورود به این حوزه و خرید ارزهای دیجیتال نمی‌کند.


بلاکچین

صرافی ارز دیجیتال والکس

صرافی ارز دیجیتال والکس از اولین صرافی‌های ایرانی برای خرید ارزهای دیجیتال است. از امکانات این صرافی پشتیبانی از ارزهای متنوع، کیف پول اختصاصی، کارمزد کم تراکنش‌ها، سکوی معامله، ارائه‌ی انواع بات‌های معامله‌گر، پشتیبانی در 7 روز هفته و 24 ساعت شبانه‌روز و ... است. در اغلب اوقات استفاده از یک صرافی خارجی به دلیل تحریم‌های بین‌المللی و فرایند احراز هویت، برای کاربران ایرانی ممکن نیست. پس مراجعه به یک صرافی امن مانند والکس توصیه می‌شود.

منبع : مقاله ارز دیجیتال چیست والکس






این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: ]
[مشاهده در: ]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 267]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب




-


علم و فناوری

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن