تور لحظه آخری
امروز : شنبه ، 6 مرداد 1403    احادیث و روایات:  امام صادق (ع):سجده شكر برهرمسلمانى واجب است،با آن نمازت را كامل و پروردگارت را خشنود مى سازى و فرش...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

تریدینگ ویو

کاشت ابرو

لمینت دندان

لیست قیمت گوشی شیائومی

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

رسانه حرف تو - مقایسه و اشتراک تجربه خرید

سرور اختصاصی ایران

تور دبی

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

طراحی کاتالوگ فوری

تعمیرات مک بوک

Future Innovate Tech

آموزشگاه آرایشگری مردانه شفیع رسالت

پی جو مشاغل برتر شیراز

قیمت فرش

آموزش کیک پزی در تهران

لوله بازکنی تهران

میز جلو مبلی

آراد برندینگ

سایبان ماشین

مبل استیل

بهترین وکیل تهران

خرید دانه قهوه

دانلود رمان

وکیل کرج

خرید تیشرت مردانه

خرید یخچال خارجی

وام لوازم خانگی

نتایج انتخابات ریاست جمهوری

خرید ووچر پرفکت مانی

خرید سی پی ارزان

خرید ابزار دقیق

بهترین جراح بینی خانم

تاثیر رنگ لباس بر تعاملات انسانی

خرید ریبون

ثبت نام کلاسینو

خرید نهال سیب سبز

خرید اقساطی خودرو

امداد خودرو ارومیه

ایمپلنت دندان سعادت آباد

موسسه خیریه

خرید سی پی کالاف

واردات از چین

الکترود استیل

سلامتی راحت به دست نمی آید

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1808210427




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

آشنایی با تمام جاذبه های گردشگری اهواز با ریز جزییات!


واضح آرشیو وب فارسی::

اهواز یکی شهرهای گرم ایران است که علاوه بر گرمای شدید هوا، به داشتن مردمانی خونگرم و مهربان نیز مشهور شده است. این شهر وقایع و اتفاق‌های تلخ و شیرین زیادی را در طول تاریخ، به‌خصوص در طول هشت سال دفاع مقدس سپری کرده است. باوجود آسیب‌های فراوانی که جنگ به این شهر و جاذبه های گردشگری اهواز وارد کرد، اما مردم توانستند اهواز را آزاد کرده و زیباتر از قبل بسازند. در سفر به این شهر باید علاوه بر شناختن جاذبه های گردشگری اهواز، هتل های اهواز را نیز بررسی کنیم. چراکه در هنگام رسیدن به این شهر نباید زمانتان برای پیدا کردن هتل مناسب برای اقامت صرف کنید و باید از لحظه‌لحظه سفرتان به این شهر لذت ببرید. در ادامه همه جاذبه‌های معروف و محبوب اهواز را به همراه جزئیات مهم آن‌ها بررسی خواهیم کرد.





 

سفر به شهر دیدنی اهواز

اهواز یکی از زیباترین شهرهای ایران محسوب می‌شود که با داشتن جاذبه‌های تفریحی و گردشگری فوق‌العاده در کنار رود کارون، هرساله توسط هزاران گردشگر ایرانی و خارجی به‌عنوان مقصد سفر انتخاب می‌شود. این شهر دیدنی سرشار از جاذبه‌ها با تنوع بسیار بالاست. به‌طوری‌که برای هر سلیقه‌ای و برای هر رنج سنی تفریحات و سرگرمی‌های زیادی در اهواز پیدا می‌شود. در مورد نام‌گذاری شهر اهواز باید بدانید که در زمان حکومت هخامنشی، به این شهر هوج یا خوجستان گفته می‌شد و کوروش کبیر نام زیبای خوزستان را برای این شهر انتخاب کرد.

بعد از سپری شدن سالیان طولانی و سقوط حکومت ساسانی، شهر اهواز به دست اعراب افتاد. آن‌ها دو نام خوزی و هوزی را ترکیب کرده و نام اهواز را بر این شهر نهادند.

یکی از مهم‌ترین جاذبه‌هایی که شهر اهواز را به یک مقصد جذاب برای توریست‌ها تبدیل کرده است، رود زیبای کارون است. این رود از جاذبه‌های طبیعی اهواز به شمار می‌آید. در سفر به اهواز با توجه به مدت‌زمان سفرتان و همچنین سلیقه خود و همراهانتان، باید فهرستی از جذاب‌ترین جاذبه های گردشگری اهواز تهیه کنید. با ما همراه شوید تا بهترین موارد از بین جاذبه‌های این شهر گرم و دوست‌داشتنی را به شما معرفی کنیم.



 



 

بهترین زمان برای سفر به اهواز

پیش از سفر به اهواز، لازم است با آب‌وهوای این شهر بیشتر آشنا شوید و با توجه به آن بهترین زمان را برای سفرتان در نظر بگیرید. همان‌طور که می‌دانید این شهر در بخش جنوبی کشورمان و نزدیک به آب‌های خلیج‌فارس واقع‌شده است؛ بنابراین می‌توان آب‌وهوا گرم و شرجی آن را حدس زد. با توجه به دمای هوا که در روزهای گرم سال در این شهر بسیار بالا است، می‌توان بهترین زمان سفر به اهواز را ماه‌های بهمن و اسفند دانست. در این زمان است در بسیاری از شهر برف و باران می‌بارد و هوا بسیار سرد است اما در اهواز هوا مطبوع و معتدل شده است.

باید این نکته را در نظر داشته باشید که در هر شهری با توجه به زمان‌هایی که توریست‌های بیشتری به آن شهر سفر می‌کنند، هزینه‌های سفر هم گران‌تر می‌شوند. علاوه بر این افزایش قیمت، شهر هم شلوغ‌تر می‌شود و شما باید به‌سرعت هتل خود را انتخاب کرده و اتاقی در آن رزرو کنید.



 

رود کارون، معروف‌ترین جاذبه اهواز

حتی اگر تاکنون به اهواز سفر نکرده باشید، بازهم نام رود کارون را شنیده‌اید. این رود یکی از معروف‌ترین رودهای شهر اهواز و همچنین ایران است. در زمان‌های گذشته رود کارون پرآب‌ترین و بزرگ‌ترین رودخانه جاری در کشورمان به شمار می‌آمد. مسافران و همچنین بومیان منطقه اهواز با این رود خاطرات زیادی داشتند اما متأسفانه امروزه وضعیت این رودخانه رو به خشکی و کم‌آبی می‌رود.

رودخانه کارون دارای طول 950 کیلومتر است و طولانی‌ترین رودخانه‌ی ایران به شمار می‌رود. سرچشمه‌ی این رود زیبا، زرد کوه بختیاری است که در استان چهارمحال و بختیاری قرارگرفته است.

رودخانه کارون یکی از محبوب‌ترین جاذبه‌هایی است که گردشگران در هنگام بازدید از شهر اهواز، در اولین فرصت به دیدن آن می‌روند. البته این رودخانه گنجایش این را دارد که به یک مکان تفریحی عالی در اهواز تبدیل شود. این رودخانه در بهمن سال 1389 در فهرست میراث طبیعی ایران به ثبت رسید.



 

پل طبیعت کیان پارس

در نزدیکی رود کارون جاذبه‌های شگفت‌انگیز و دیدنی وجود دارد. یکی از این جاذبه‌ها، پل طبیعت کیان پارس است. چیزی که باعث جذابیت این پل نسبت به سایر پل‌ها شده است، چشم‌اندازی رو به آب‌های رودخانه کارون است. این منظره فوق‌العاده باعث شده افراد زیادی پل طبیعت کیان پارس را در میان جاذبه های گردشگری اهواز انتخاب کنند.

شما می‌توانید برای دیدن رودخانه کارون به پل طبیعت کیان پارس بروید و روی آن قدم بزنید. بعد از اتمام این پیاده‌روی به‌یادماندنی با چشم‌انداز بی‌نظیرش، می‌توانید به پارک ساحلی اهواز و یا پارک لاله بروید و زمانتان را به همراه دوستان و خانواده در این پارک بگذرانید.



 

پل سیاه

پل سیاه جزو اولین‌ پل‌های ساخته‌شده در اهواز است که مانند یک کمربند سیاه‌رنگ، دو طرف رود کارون را به یکدیگر وصل می‌کند. این پل تقریباً در محل پل قدیمی اهواز که متعلق به دوره حکومت ساسانیان است، ساخته‌شده و با قدمتی که دارد، یکی از مهم‌ترین جاذبه های گردشگری اهواز به شمار می‌آید. این پل در سال 1308 هم‌زمان با افتتاح راه‌آهن سراسری بازسازی شد و بنای جدیدی نیز برای آن ساخته شد.

پل سیاه یکی از مهم‌ترین راه‌های ارتباط ریلی در ایران است که بخش مهمی از راه‌آهن سراسری را تشکیل داده است. علت نام‌گذاری این پل هم به دلیل رنگ تیره‌ی بدنه این پل است.



 

پل سفید (پل معلق)

روی پل کارون به‌طورکلی هشت پل ساخته‌شده که این پل‌های دو طرف رود کارون و درواقع بخش غربی و شرقی شهر را به یکدیگر متصل می‌کنند. یکی از این هشت پل، پل سفید یا نام دیگر آن پل معلق است. این پل در سال 1315 روی رودخانه کارون ساخته شد و طبق گفته‌ها، از اولین پل‌های معلق در ایران است. پل سفید یک پل تمام فلزی است که بر روی پایه‌های بتنی ساخته‌شده است.

اگر به عکاسی از جاذبه های گردشگری اهواز و رود کارون علاقه‌مندید، حتماً به پل سفید بروید. از روی این پل می‌توانید عکس‌های بی‌نظیری از شهر اهواز بگیرید. در اطراف پل سفید برای جذب گردشگران و مسافران، پارک تفریح و بازی جزیره ساخته‌شده است که فضای مناسبی برای گردش و تفریح در شهر اهواز است. پل سفید در 26 آبان سال 1378 در فهرست آثار ملی ایران به ثبت رسید.



 

دانشگاه سه‌گوش

دانشگاه سه‌گوش که همان دانشکده ادبیات شهر اهواز است، در کرانه رود کارون قرارگرفته است. این دانشکده زیبا قدمتی حدود 90 سال دارد. در ابتدا در سال 1308 ساختمان این دانشگاه، به‌منظور ساخت بانک مرکزی در اهواز افتتاح شد. سه سال بعد در سال 1311 این ساختمان به استانداری اهواز تبدیل شد. در جنگ جهانی دوم شهر اهواز توسط گروه متفقین اشغال شد. در آن زمان ساختمانی که مربوط به استانداری اهواز بود، به مقر ارتش متفقین مبدل شد.

در آخر در سال 1336 کاربری این ساختمان به کاربری فرهنگی تغییر کرد و محل دانشکده پزشکی دانشگاه معروف جندی‌شاپور شد. از سال 1365 تا سال 1389 این ساختمان دانشکده ادبیات و زبان‌های خارجی دانشگاه جندی‌شاپور بوده است. امروزه نیز این ساختمان قدیمی در حال مرمت و بازسازی می‌باشد و فعالیتی ندارد.

علت نام‌گذاری این دانشگاه، ساختمان مثلثی شکل آن با مساحت 3 هزار مترمربع است که سبب شده این ساختمان سه‌گوش نامیده شود. اگر کمی به این ساختمان سه‌گوش دقت کنید، می‌توانید آثاری از معماری دوره پهلوی را در آن مشاهده کنید.

معماری که طراحی ساختمان دانشگاه سه‌گوش را بر عهده داشته، فردی فرانسوی بوده است و بناهای تاریخی دیگری مثل موزه ایران باستان را نیز طراحی کرده است. از نشانه‌های معماری پهلوی در این دانشکده می‌توان به قوس‌های دایره‌ای شکل ایوان و رواق‌های حیاط مرکزی اشاره کرد. طرح کاشی‌کاری با آجر تکرار شده هم یکی از مهم‌ترین ویژگی‌های معماری این بنا است.



 

کلیسای سورت مسروپ

اگر به بازدید از جاذبه های گردشگری اهواز رفته‌اید، فرصت دیدن این کلیسای زیبا را نیز از دست ندهید. کلیسای سورت مسروپ یک کلیسای کوچک با نمایی به رنگ سفید است. قدمت این کلیسا به دوره پهلوی برمی‌گردد. فردی به نام ترداد داویدیان در سال 1347 اقدام به ساخت این کلیسا کرد و او یکی از کارکنان شرکت نفت منطقه اهواز بوده است. امروزه تعداد کمی از ارامنه اهواز برای انجام مناسک خود به کلیسای سورت مسروپ در خیابان مصطفایی اهواز می‌روند.



 



 

موزه هنرهای معاصر

اگر از افرادی هستید که به موزه‌ها و به‌طورکلی موزه گردی علاقه دارید، خوشبختانه در شهر اهواز می‌توانید از موزه‌های مختلفی بازدید کنید و اطلاعاتی در مورد وسایل و اشیا داخل آن‌ها کسب کنید. یکی از موزه‌های معروف اهواز، موزه هنرهای معاصر است. این موزه در سال 1338 با بنایی دوطبقه و تعداد 5 گالری آغاز به کار کرد. در این موزه 70 اثر گران‌بها نگهداری می‌شود که 60 اثر متعلق به هنرمندان استان خوزستان و 10 اثر باقی‌مانده مربوط به هنرمندان سایر استان‌ها و شهرهای ایران است.

در این موزه علاوه بر برنامه بازدید از آثار، فعالیت‌های فرهنگی دیگری مثل کارگروه‌ها، همایش‌ها، دوره‌های آموزشی مختلف و سمینارهای هنری برگزار می‌شود. شما می‌توانید از ساعت 9 صبح تا 8 شب به بازدید از موزه هنرهای معاصر اهواز بروید.



 

موزه خراطی

یکی از موزه‌های جذاب اهواز که فضای هیجان‌انگیز و دیدنی دارد، موزه خراطی این شهر است. این موزه برای نمایش هنرهای چوبی تأسیس‌شده و اولین موزه خراطی ایران می‌باشد. این موزه باهدف نمایش دادن هنر بومی شهر اهواز و صنایع‌دستی ساخته‌شده توسط استادان بزرگ به گردشگران و مسافران ایجادشده است. در موزه خراطی حدود 400 اثر مختلف از خراطی‌های انجام‌شده توسط استادان شهر اهواز و سایر شهرها نگهداری می‌شود.



 



 

خانه ماپار

گروهی دیگر از جذاب‌ترین جاذبه های گردشگری اهواز، خانه‌ها و عمارت‌های تاریخی این شهر هستند. برخی از این خانه‌ها در زمان جنگ تحمیلی تخریب‌شده‌اند اما برخی دیگر هنوز هم از محبوب‌ترین جاهای دیدنی اهواز به شمار می‌آیند. یکی از زیباترین عمارت‌هایی که در شهر اهواز وجود دارد، خانه ماپار یا عمارت پهلوی است. این خانه، یکی از خانه‌های تاریخی به‌جامانده از دوره پهلوی اول است و قدمت زیادی دارد. بنای خانه ماپار بیش از 500 مترمربع مساحت دارد و با داشتن پنجره‌های رنگی و درهای چوبی یکی از زیباترین خانه‌های قدیمی کشور به شمار می‌آید.

خانه ماپار در خیابان خوانساری جنوبی اهواز قرارگرفته است. همچنین این خانه در سال 1380 مورد مرمت و بازسازی قرار گرفت و در همان سال در فهرست آثار ملی ایران به ثبت رسید. شما با رفتن به خانه ماپار می‌توانید از نوشیدنی‌های خنک و یا صرف یک وعده غذایی در فضای تاریخی این خانه لذت ببرید.



 

کاروانسرای معین التجار

کاروان‌سراها از بنای‌های مهم تاریخی کشورمان هستند که معماری دوره‌های مختلف و بخشی از تاریخ آن دوره را برای ما آشکار می‌کنند. امروزه بسیاری از کاروانسراها فعالیت خود را تغییر داده و به محلی برای تفریح و گردش مردم تبدیل‌شده‌اند. در ایران کاروانسراهای مختلفی وجود دارند اما در ظاهر آن تفاوت‌های به چشم می‌خورد. علت این تفاوت‌ها اقلیم و آب‌وهوای منطقه بوده است.

کاروانسرای معین التجار مربوط به دوره قاجاریه می‌شود و قدمت زیادی دارد. این کاروانسرا در بافت قدیمی شهر اهواز قرارگرفته است و یکی از زیباترین جاذبه‌های گردشگری اهواز محسوب می‌شود.

علت ساخت این کاروانسرا این بود که اهواز یکی از مسیرهای بسیار مهم در جاده ابریشم بود و به همین سبب مسافران زیادی از آن عبور می‌کردند. به همین دلیل در آن دوره نیاز بود کاروان‌سرایی برای استراحت مردم و مسافران در بین راه ساخته شود.

معماری این کاروانسرا با سایر کاروانسراها متفاوت است. علت این تفاوت هم این است که آب‌وهوای شهر اهواز با سایر شهرها تفاوت زیادی دارد و باید بناها به صورتی ساخته شوند که هوای خنک‌تری را به مسافران ارائه کنند.



 



 

آرامگاه علی بن مهزیار اهوازی

بخش دیگری از جاذبه های گردشگری اهواز مربوط به مکان‌های مذهبی این شهر می‌شوند. یکی از این موارد، آرامگاه‌های افراد بزرگ در این شهر است که محلی برای تجمع مذهبی مردم به شمار می‌آیند. علی بن مهزیار، یکی از عالمان دینی بزرگ و فقیه شیعه در شهر اهواز بود که در سال‌های جوانی‌اش دین خود را از مسیحیت به اسلام تغییر داد. علی بن مهزیار از یاران نزدیک اما رضا (ع) بود. او برای اقامه نماز در شهر اهواز مسجدی ساخت که این مسجد بعد از مرگ او به آرامگاه و بقعه‌ای برای خود تبدیل شد. آرامگاه علی بن مهزیار در خیابان نهج‌البلاغه اهواز قرارگرفته است.





 

سرای عجم

یکی از کاروانسراهای جالب و قدیمی در شهر اهواز، کاروانسرای عجم است. قدمت این کارون سرا به دوره قاجاریه برمی‌گردد اما زمان ساخت این کاروانسرا به‌طور دقیق مشخص نشده است. به عقیده بسیاری از تاریخ شناسان و پژوهشگران در این زمینه، سرای عجم هم‌زمان بارونق شهر اهواز در زمان سلطنت ناصرالدین‌شاه قاجار ساخته‌شده است. این نظریه تاکنون قابل‌اعتمادترین و درست‌ترین نظریه در مورد قدمت سرای عجم بوده است.

ساختمان کاروانسرای عجم؛ معماری بسیار خاص و دیدنی دارد و در یک طبقه نیز ساخته‌شده است. از زیبایی‌های معماری و ساخت این بنای تاریخی می‌توان به ستون‌های حجاری‌شده، در و پنجره‌های چوبی و آجرچینی اشاره کرد. علاوه بر این موارد، باید بدانید که سرای حجم حجره‌های زیادی دارد که این موضوعی زیبایی این بنا را دوچندان کرده است.

بازدید از این جاذبه‌ی شهر اهواز رایگان بوده و شما در طول سفرتان به این شهر، در هرروزی و هر ساعتی می‌توانید از سرای زیبای عجم بازدید کنید.



 

خانه دادرس، خانه‌ای تاریخی در اهواز

همان‌طور که گفتیم خانه‌ها و عمارت‌های ساخته‌شده در شهر اهواز، نقش زیادی در جذب گردشگران ایرانی و خارجی به این شهر داشته‌اند و از مهم‌ترین جاذبه های گردشگری اهواز به شمار می‌آیند. یک مورد از زیباترین خانه‌های این شهر، خانه تاریخی و دوست‌داشتنی دادرس است که متعلق به دوره قاجار است.

این خانه با معماری و ساختمانی زیبا در دوطبقه بناشده است و از گذشته تاکنون کاربردهای مختلفی داشته است. برای مثال در دوره‌ای از تاریخ از این خانه به‌عنوان میدان تره‌بار یا خواروبارفروشی استفاده می‌شده است.

در طبقه اول خانه دادرس پنج اتاق و در طبقه دوم آن سه اتاق وجود دارد. هرکدام از این اتاق‌ها با داشتن درب، ستون و پنجره‌های چوبی، بخش‌های حجاری‌شده، سرداب و آجرچینی تزئین شده‌اند و زیبایی بی‌نظیری دارند. در سفرتان به شهر اهواز حتماً از خانه دادرس بازدید کنید. بازدید از این خانه قدیمی برنامه خاصی ندارد و شما می‌توانید به‌صورت همه‌روزه و 24 ساعته از آن بازدید کنید.



 

کلیسای پروتستان شبان نیکو

کلیسای پروتستان شبان نیکو یکی از جاهای دیدنی شهر اهواز به شمار می‌رود. این کلیسا محل عبادت ارمنی‌های پروتستان ساکن شهر اهواز بوده است اما امروزه روال سابق خود را ندارد. در این روزها از این کلیسا بسیار کم استفاده می‌شود و علت این موضوع هم تعداد بسیار کم ارمنی‌های پروتستان در شهر اهواز است. بااین‌حال این کلیسا یکی از جاذبه های گردشگری اهواز محسوب می‌شود و دیدن آن خالی از لطف نیست.



 

حمام نفت سفید

در میان جاذبه‌های هر شهر و کشوری چندین حمام تاریخی و زیبا وجود دارد که معماری دوره‌های مختلف تاریخی و سبک زندگی مردم گذشته را به تصویر می‌کشند. در شهر اهواز و در روستاهای اطراف این شهر، حمام‌های دیدنی و جالبی وجود دارند که می‌توانید بخشی از زمان سفرتان را به بازدید از این جاذبه‌ها بگذرانید.

حمام نفت سفید در شهر قدیمی نفت سفید قرارگرفته است و قدمت این حمام به دوره قاجار برمی‌گردد. شهر نفت سفید در 55 کیلومتری اهواز و در 36 کیلومتری شهرستان هفتکل واقع‌شده است.

حمام نفت سفید در دوره قاجار به دست مرحوم استاد بزرگ معتمدی ساخته شد. این حمام دارای دو بخش مجزا برای زنان و مردان است. نکته‌ای که باید به آن توجه کنید این است که در زمان‌های گذشته ایران و شهر اهواز به حدی مرفه و پیشرفته بوده است که حتی در روستاهای دور از شهر هم حمام‌های مجزا وجود داشته است. این حمام در فهرست آثار ملی ایران به ثبت رسیده است.



 



 

خیابان نادری اهواز

اگر به پیاده‌روی و دیدن مغازه‌های کوچک و بزرگ علاقه‌مندید، در سفر به اهواز حتماً به خیابان نادری بروید. یکی از معروف‌ترین خیابان‌های شهر اهواز، خیابان نادری است که در هر دو سمت این خیابان مغازه‌ها و فروشگاه‌های مختلفی وجود دارند. همچنین این خیابان به محلی برای کسب‌وکار دست‌فروش‌ها نیز تبدیل‌شده است. شما می‌توانید با خرید اجناس غیرضروری از دست‌فروش‌ها، در کسب درآمد و تأمین نیازهای ضروری خودشان و خانواده‌هایشان کمک کنید.

خیابان نادری یکی از جریان‌های حیاتی شهر اهواز به شمار می‌رود. در این خیابان شما می‌توانید به خرید بپردازید و با فرهنگ و آداب‌ورسوم مردم محلی اهواز نیز بیشتر آشنا شوید. اگر بعد از اتمام خریدتان خسته و گرسنه بودید می‌توانید به اغذیه‌فروشی‌های این خیابان بروید و از غذاهای جنوبی مثل فلافل داغ یا سمبوسه اهوازی لذت ببرید.



 



 

آبشار اهواز

حتماً برای شما هم بسیار عجیب است که در شهر اهواز با آن هوای گرم و شرجی‌اش آبشار وجود داشته باشد، اما لازم نیست تعجب کنید چراکه این آبشار به دست انسان‌ها و به‌طور مصنوعی به وجود آمده است.

همان‌طور که قبلاً با چندین پل ساخته‌شده بر روی رود کارون آشنا شدیم، این آبشار هم مربوط به هفتمین پل ساخته‌شده به روی کارون می‌شود. پل هفتم جزو جدیدترین و نوسازترین پل‌های ساخته‌شده در شهر اهواز است به دلیل همین نوساز بودن به‌صورت کاملاً خلاقانه ساخته‌شده است. مهندسان این پل را به صورتی طراحی کرده‌اند که از بالای پل آب به‌صورت عرضی در رودخانه می‌ریزد و منظره‌ای بسیار زیبا و دیدنی را ایجاد کرده است.

نورپردازی‌های که طراحان پل برای آن در نظر گرفته‌اند، باعث شده اغلب مسافران و گردشگران در شب به بازدید از این پل بروند. در اطراف پل هم چند کافه و رستوران باکیفیت و عالی ساخته‌شده است که می‌توانید هنگام صرف غذا چشم‌اندازی رو به این آبشار زیبا داشته باشید و لذت ببرید.



 

هتل قو اهواز

بهتر است قبل از سفر به اهواز اطلاعاتی حتی مختصر در خصوص هتل‌های اهواز داشته باشید. در مورد هتل قوی اهواز باید بدانید که این هتل، اولین هتل ساخته‌شده در شهر اهواز است و امروزه در فهرست مربوط به آثار ملی ایران به ثبت رسیده است. هتل قو به سایر جاذبه های گردشگری اهواز که تاکنون معرفی کردیم، بسیار نزدیک است و هنگام بازدید از آن جاذبه‌های به شما توصیه می‌کنید از هتل قوی این شهر هم بازدید کنید.

ازنظر موقعیت جغرافیایی هتل قو در محله نادری و خیابان کاشانی قرارگرفته است و فاصله آن با جاذبه‌هایی مثل خانه ماپار، مجتمع تجاری رویال و موزه هنرهای معاصر بسیار کم و ناچیز است. هتل قو قدمت زیادی دارد و ساخت آن مربوط به دوره پهلوی می‌شود. متأسفانه امروزه به دلیل بی‌توجهی مسئولین هتل وضعیت مناسبی ندارد و بیشتر از قبل در معرض تخریب قرارگرفته است.



 

ساختمان ریسندگی اهواز

این بنا نیز مانند اکثر جاذبه های گردشگری اهواز، قدمت زیادی داشته و مربوط به دوره حکومت پهلوی می‌شود. بسیاری این آثار تاریخی شهر اهواز در فهرست آثار فرهنگی ایران ثبت‌شده‌اند اما متأسفانه تلاشی برای حفظ و نگهداری و حتی مرمت و بازسازی این آثار نمی‌شود. بااینکه این آثار می‌توانند شهر اهواز را به یکی از دیدنی‌ترین شهرهای خاورمیانه تبدیل کنند.

ساختمان ریسندگی اهواز نیز یکی از این آثار است که در آذر سال 1379 در فهرست مجموعه آثار ملی ایران به ثبت رسید. این بنا قدمت زیادی دارد و در سال 1313 در زمان حکومت پهلوی ساخته‌شده است؛ اما متأسفانه این بنای فرهنگی و زیبا که بخشی از تاریخ ارزشمند کشور ما را به نمایش می‌گذارد، در حال تخریب است.



 

گورستان سنگی تپه کوهساران

یکی از جالب‌ترین و جدیدترین جاذبه های گردشگری اهواز، گورستان سنگی تپه کوهساران است. این گورستان در شهر هرمز اردشیر قرارگرفته است. با رفتن به گورستان می‌توانید تعداد زیادی دخمه، قبر، استودان و دیگر اثرهای تاریخی را ببینید.

همان‌طور که گفتیم گورستان سنگی تپه به‌تازگی کشف‌شده است. چندین سال پیش انجمن دوستداران میراث فرهنگی تاربانا خوزستان این گورستان بی‌نظیر را کشف کردند. بعد از کشف گورستان همه اعضای این انجمن تلاش کردند تا این گورستان را در فهرست آثار ملی ایران به ثبت برسانند.

در خصوص قدمت این گورستان هم لازم است بگوییم که پژوهشگران و متخصصان تاکنون نتوانسته‌اند که قدمت این بنا را به‌طور دقیق مشخص کنند اما طبق نظر آن‌ها گورستان سنگی تپه کوهساران مربوط به دوره بعد از اسلام می‌شود. علت این نظریه این است که در آیین زرتشت اعتقادی به خاک کردن انسان‌ها نداشته‌اند و پیکر بی‌جان انسان‌های فوت کرده را روی دخمه‌هایی در بالای کوه قرار می‌دادند. بعد از ورود اسلام به ایران سنت خاک کردن مردگان رواج پیدا کرد.



 

پل هشتم اهواز

یکی مورد دیگر از جاذبه های گردشگری اهواز، پل هشتم این شهر معروف به پل غدیر است. این پل با 1014 متر طول، بزرگ‌ترین پل کابلی کشور به شمار می‌آید. پل هشتم نیز مانند سایر پل‌های شهر اهواز بخش شرقی و غربی رود کارون را به یکدیگر متصل می‌کند. در مورد پل هشتم باید بدانید که این پل خیابان تخت سلیمان را در غرب رود کارون به خیابان زند در شرق رود کارون متصل می‌کند.

پل هشتم که به‌تازگی ساخته‌شده و از جدیدترین جاذبه های گردشگری اهواز به شمار می‌آید، ساختاری کابلی دارد. به این صورت که بدنه و عرشه سنگین این پل به‌وسیله کابل‌های متصل به پایه‌های پل نگه‌داشته می‌شود. پل هشتم نیز مانند سایر پل‌های شهر اهواز نورپردازی‌های بی‌نظیری در شب دارد.



 

بازارهای اهواز

بخش مهمی از سفر به اهواز، بازدید از بازارهای بی‌نظیر آن و خرید کردن در این بازارها است. اگر به خرید و بازار گردی علاقه داشته باشید، شهر اهواز بهترین مقصد سفر و گردشگری برای شما خواهد بود. صنایع‌دستی شهر اهواز در این بازارها به فروش می‌رسند و مردم محلی به‌خوبی با مسافران ارتباط برقرار می‌کنند.

با رفتن به بازارهای قدیمی و سنتی شهر اهواز، می‌توانید علاوه بر خرید محصولات موردنیازتان، با فرهنگ مردم بومی این منطقه هم آشنا شوید و حتی دوستانی اهل جنوب پیدا کنید.



 

بازار لشکرآباد

بهتر است معرفی بازارهای شهر زیبای اهواز را با معرفی خوشمزه‌ترین بازار این شهر آغاز کنیم. یکی از لذت‌ها و شیرینی‌های سفر به اهواز و به‌طورکلی سفر به استان‌ها و شهرهای جنوبی کشورمان، امتحان کردن غذاهای خوشمزه با ادویه فوق‌العاده در آن‌ها است. در این مناطق مردم دست‌پخت بسیار خوبی دارند و غذاهایشان را به خوشمزه‌ترین حالت ممکن می‌پزند.

برای کمی شکم گردی در شهر اهواز باید به بازار لشکرآباد این شهر بروید. در این بازار می‌توانید خوراکی‌های بی‌نظیری را مثل فلافل‌های بخش عرب نشین اهواز امتحان کنید. این بازار در ساحل غربی رودخانه‌ی کارون قرارگرفته است؛ بنابراین بعد از دیدن رود کارون و پل‌های زیبای آن می‌توانید به این بازار رفته و غذا بخورید. بازار لشکرآباد در خیابان انوشه قرارگرفته است که یکی از خیابان‌های عرب نشین این شهر و از مهم‌ترین جاذبه های گردشگری اهواز است. علاوه بر فلافل‌های عربی در این منطقه باقلواهای عربی هم بسیار معروف هستند.





 

بازار شاه

بازار شاه در زمان حکومت پهلوی ساخته‌شده است و به همین سبب به بازار شاه معروف شده است. این بازار بسیار وسیع بوده و دارای تعداد 250 مغازه است. اگر قصد خرید لباس برای خودتان و یا فرزندانتان را دارید، بهترین گزینه در میان جاذبه های گردشگری اهواز، بازار شاه است. در اطراف این بازار مغازه‌ها و پاساژهایی را پیدا می‌کنید که پوشاک خارجی عرضه می‌کنند. یک نمونه از این پاساژها پاساژ خرم است.

 

مرکز خرید زیتون

اگر به دنبال مکانی برای خرید مقرون‌به‌صرفه و اقتصادی هستید، مرکز خرید زیتون یکی از بهترین گزینه‌ها برای شما است. در این مرکز خرید نسبت به سایر مراکز خرید و بازارهای شهر اهواز، محصولات قیمت مناسب‌تر و کیفیت خوبی دارند. مرکز خرید زیتون یکی از بهترین جاذبه های گردشگری اهواز به شمار می‌رود زیرا به‌جز خرید کردن شما می‌توانید به کافه یا رستوران این مرکز خرید بروید و غذاها و نوشیدنی‌های باکیفیتی میل کنید.



 

بازار عبدالحمید

بازارهای شهر اهواز هرکدام سرشار از شگفتی‌ها هستند و از محبوب‌ترین جاذبه های گردشگری اهواز به شمار می‌روند. در سفرتان به اهواز نباید فرصت دیدن هیچ‌کدام از بازارهای این شهر را از دست بدهید. حتی بدون اینکه قصد خرید داشته باشید می‌توانید در این بازارها قدم بزنید و با مردم محلی بیشتر آشنا شوید.

یکی از قدیمی‌ترین بازارهای شهر اهواز، بازار عبدالحمید است که در مرکز این شهر قرارگرفته است. به علت موقعیت جغرافیایی این بازار که در مرکز شهر است، افراد زیادی برای خرید همه وسایل موردنیازشان به بازار عبدالحمید می‌رفته‌اند و این بازار در دوره‌ای از تاریخ پررونق‌ترین بازار شهر اهواز بوده است.

امروزه باگذشت زمان این بازار رونق گذشته را ندارد و زیبایی خود را هم ازدست‌داده است اما بااین‌حال هنوز هم از مهم‌ترین نقاط شهر اهواز به شمار می‌آید. بعد از دیدن خیابان نادری می‌توانید به بازار عبدالحمید بروید و از این بازار هم بازدید کنید. چراکه بازار عبدالحمید در خیابان نظامی اهواز در نزدیکی خیابان نادری واقع‌شده است.



 



 

بازار کاوه

در میان بازارهای شهر اهواز، بومیان این منطقه و مردم اهواز بیشتر بازار کاوه را برای خرید انتخاب می‌کنند. این بازار قدمت زیادی در شهر اهواز دارد و یکی از مهم‌ترین و پرطرفدارترین بازارهای این شهر محسوب می‌شود. بازار کاوه یک بازار محلی و مربوط به دوره حکومت پهلوی می‌شود. در این بازار هر چیزی که بخواهید وجود دارد و می‌توانید تمامی وسایل و محصولاتی که در سفر به اهواز نیاز دارید را از این بازار تهیه کنید.

بازار محلی کاوه درواقع یک بازار در امتداد خیابان است که فروشندگان زیادی در مغازه‌های آن یا به‌صورت دست‌فروشی در این بازار مشغول به کار هستند. بازار کاوه مخصوص میوه، سبزی و سوغاتی‌های شهر اهواز است و مواردی مثل میگو، ماهی، کلوچه، خرما، رطب، شیره خرما، حلوا شکری، ارده و حلوا ارده در بازار کاوه پیدا می‌شوند. علاوه بر این خوراکی‌های خوشمزه که از خوراکی‌های معروف و محبوب اهواز هم هستند، ادویه‌ها خوش عطر بازار کاوه هم در میان مردم اهواز و مسافران بسیار محبوب است.

شما می‌توانید در سفرتان به اهواز از این ادویه‌های خریداری کنید تا بعد از برگشت به شهر و محل سکونت خودتان بتوانید غذاهایی با عطر و بوی غذاهای اهواز بپزید.



 

سیتی سنتر مهزیار

در میان بازارهای سنتی و جدید شهر اهواز، سیتی سنتر مهزیار بزرگ‌ترین مجتمع تجاری این شهر محسوب می‌شود که در 11 طبقه ساخته‌شده است. این مجموعه دارای 6 طبقه تجاری، دوطبقه شهربازی، یک طبقه فودکورت و دوطبقه هایپرمارکت می‌شود. در بام ساختمان سیتی سنتر مهزیار یک سفره‌خانه عربی فعالیت می‌کند.

در مرکز خرید مهزیار هر وسیله‌ای که فکرش را بکنید وجود دارد و با رفتن به این سیتی سنتر می‌توانید خرید کاملی داشته باشید. برای مثال در سیتی سنتر مهزیار می‌توانید به خرید پوشاک زنانه، مردانه، بچگانه، کیف و کفش و ساعت، عطر و ادکلن، بدلیجات و.و بپردازید.

مراکز خرید کیان پارس

همان‌طور که گفتیم برای خرید در شهر اهواز بازارهای زیادی وجود دارند که در آن‌ها تنوع محصولات بسیار بالا است و قیمت نسبتاً مناسبی هم دارند. اگر می‌خواهید خرید شما در یک مرکز خرید لاکچری، شیک و زیبا باشد، بهتر است به‌جای بازارهای سنتی شهر اهواز مثل بازار عبدالحمید و بازار لشکرآباد به مرکز خرید کیان پارس بروید.

در این مرکز خرید هم تمامی محصولات موردنیاز شما از سوغاتی‌های شهر اهواز تا انواع پوشاک و برندهای مختلف کیف و کفش وجود دارند. با رفتن به مراکز خرید کیان پارس دیگر نیازی به بازارهای دیگر نخواهید داشت. در محله کیان پارس مراکز خرید و فروشگاه‌های بزرگ و کوچک زیادی وجود دارند.



 

جاذبه‌های طبیعی اهواز

در میان جاذبه های گردشگری اهواز، جاذبه‌های طبیعی هم سهم به سزایی دارند و توجه بسیاری از گردشگران را به خود جلب کرده‌اند. در ادامه با چند مورد از زیباترین جاذبه های گردشگری اهواز آشنا می‌شویم:



 

پارک کوهساران اهواز

در اهواز و هر مقصد گردشگری دیگر، پارک‌های سرسبز زیادی وجود دارند که مردم برای استراحت و تفریح با خانواده و دوستان به این پارک‌ها می‌روند. یکی از این پارک‌های پرطرفدار و باستانی شهر اهواز، پارک کوهساران این شهر است.

با رفتن به این پارک می‌توانید چشم‌اندازی بی‌نظیر و تماشایی از کل شهر اهواز داشته باشید و درواقع پارک کوهساران به‌عنوان بام اهواز شناخته می‌شود. پارک کوهساران روی یک تپه باستانی قرارگرفته و منبع آب و مخازن آب هم روی آن وجود دارند.

برای پیک‌نیک، استراحت، پیاده‌روی، تماشای بام اهواز و ... پارک کوهساران می‌تواند بهترین انتخاب برای شما باشد. علاوه بر این موارد، با رفتن به پارک باستانی کوهساران می‌توانید از سه قبرستان تاریخی برای ارامنه، کاتولیک‌ها و لهستانی‌ها بازدید کنید. دیدن این قبرستان‌های تاریخی و قدیمی می‌تواند کمی هیجان برای شما به وجود آورد.

برای رفتن به پارک کوهساران در هرروز و ساعتی که خودتان بخواهید، می‌توانید به بلوار نواب صفوی اهواز و خیابان شهید کریم باوی بروید.



 

پارک ساحلی

یکی از پرطرفدارترین پارک‌ها و جاذبه های گردشگری اهواز، پارک ساحلی در این شهر است. این پارک به‌صورت نواری در امتداد رودخانه‌ی زیبای کارون قرارگرفته است و به همین دلیل پارک ساحلی نامیده می‌شود.

پارک ساحلی به دلیل تفرجگاهی که در آن ساخته‌شده است علاوه بر مسافران برای مردم بومی هم بسیار محبوب است و بسیاری از مردم اهواز ترجیح می‌دهند اوقات فراغتشان را به همراه خانواده در این پارک بگذرانند.

در پارک ساحلی اهواز شما می‌توانید فعالیت‌های مختلفی متناسب باسلیقه خودتان انجام بدهید. دوچرخه‌سواری، والیبال، قایق‌سواری و بازی‌های دسته‌جمعی جز بیشترین فعالیت‌ها و تفریحاتی هستند که افراد مختلف در هر سن و سالی در این پارک انجام می‌دهند. یکی از جذاب‌ترین تفریحات پارک ساحلی هم وجود کشتی‌های تفریحی و اجرای موسیقی زنده در این کشتی‌ها است.



 

تالاب بامدژ

یکی از مشهورترین جاذبه های گردشگری اهواز، تالاب بامدژ است که ازنظر طبیعی و محیط زیستی ارزش بسیار بالای برای کشور و منطقه جنوب دارد. این تالاب زیبا در فاصله 40 کیلومتری شمال غربی اهواز در نزدیکی دو روستای اهواز به نام بامدژ طواهر قرارگرفته است و به همین دلیل به نام روستای بامدژ شناخته می‌شود.

تالاب بامدژ محل زندگی بسیاری از گیاهان و جانوران بومی و غیربومی منطقه اهواز است و به‌طورکلی به دو زیستگاه خشکی و آبی تقسیم‌بندی می‌شود. جانورانی که در این تالاب و یا در نزدیکی آن زندگی می‌کنند شامل مرغابی سانان، آبچلیک، اردک سرسبز، حواصیل، قو، عروس غاز و باکلان است.

این جانوران تالاب بامدژ را به‌عنوان زیستگاه خود انتخاب کرده‌اند وظیفه همه افراد این است که از این تالاب و جانورانی که در آن زندگی می‌کنند به بهترین نحو ممکن محافظت کنند. علاوه بر این جانوران، پوشش گیاهی تالاب بامدژ نیز بسیار ارزشمند و مهم است و گونه‌های مهمی از گیاهان در حوالی این تالاب زندگی می‌کنند. پوشش گیاهی تالاب بامدژ شامل مواردی مثل خارشتر خزری، خارشتر ایرانی، خارپنبه و شیرین‌بیان و. است. مردم بومی این منطقه این گیاهان را می‌شناسند و از برخی از آن‌ها به‌عنوان داروهای گیاهی استفاده می‌کنند. با این کار هم از عوارض داروها و روش‌های درمانی شیمیایی در امان هستند و هم به‌سرعت به بیماران خود رسیدگی می‌کنند.

در سفرتان به اهواز باید حتماً زمانی را برای دیدن این تالاب در نظر داشته باشید و به تالاب بامدژ بروید. هوای پاک این روستاها و طبیعت زیبای پیش رویتان لذت‌بخش‌ترین بخش از سفر شما به اهواز و بازدید از جاذبه های گردشگری اهواز خواهد بود.



 



 



 

 






این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: ]
[مشاهده در: ]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 1754]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب




-


سرگرمی

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن