تور لحظه آخری
امروز : یکشنبه ، 18 شهریور 1403    احادیث و روایات:  امام صادق (ع):هرکس نماز را سبک بشمارد ، بشفاعت ما دست نخواهد یافت.
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها




آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1814435505




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

عقیده بنیاد حقوق بشر درباره بیت کوین چیست؟


واضح آرشیو وب فارسی::

در سال 2009، بیت کوین به‌عنوان اولین و بزرگ‌ترین ارز دیجیتال جهان متولد شد. این فناوری پولی جدید و پیشرفته، به دلیل استفاده از شبکه بلاک‌چین، امنیت بالایی دارد. از طرفی نهادها و دولت‌ها نمی‌توانند آن را کنترل کنند. به همین دلیل، مدیران بنیاد حقوق بشر، از Bitcoin حمایت کرده و اعتقاد دارند، که استفاده از این دارایی دیجیتال، می‌تواند یکی از راه‌های مبارزه با فساد و برقراری دموکراسی باشد. در این مقاله، قصد داریم بیشتر به بررسی این نظریه مطرح شده توسط مدیران بنیاد حقوق بشر بپردازیم.



بررسی عقیده بنیاد حقوق بشر در مورد بیت کوین

در مصاحبه اوایل سال 2023، الکس گلادشتاین که یکی از مدیران ارشد بنیاد حقوق بشر است، به این موضوع اشاره کرد، که دولت‌ها به دلیل غیرمتمرکز بودن، به‌شدت از Bitcoin می‌ترسند؛ زیرا قدرت آن‌ها را کاهش می‌دهد. او اعتقاد دارد، این قابلیت بیت کوین، می‌تواند موجب کاهش فسادهای دولتی و اعمال فشار به کشورهای مختلف شود.

گلادشتاین در بخش دیگری از مصاحبه خود، به این موضوع اشاره می‌کند، که وجود پول‌های فیات، یکی از عوامل اصلی نبودن عدالت و دموکراسی در جوامع امروزی است.

باتوجه‌به سابقه این فرد می‌توان پیش‌بینی کرد، که در رویداد آینده Singularity Univercity، او به‌عنوان یکی از سخنران‌های مراسم در مورد قیمت بیت کوین، ماهیت آن و تأثیری که بر آینده جهان می‌گذارد، صحبت می‌کند. این شخص اعتقاد دارد، که حمایت از وجود ارزهای دیجیتالی مثل Bitcoin، قدرت حکومت‌های استبدادی را، به میزان قابل‌توجهی کاهش می‌دهد؛ زیرا ابزار اصلی آن‌ها برای اعمال فشار بر دیگران، ارزهای فیات است.

طی تحقیقات انجام‌شده توسط شرکت Elliptic، بسیاری از افراد به دلیل جلوگیری از اعمال فشار دولت‌ها و بلوکه کردن دارایی‌هایشان، به خرید بیت کوین روی می‌آورند؛ زیرا دولت‌ها کنترلی روی این بازارها ندارند و نمی‌توانند به‌عنوان اهرم فشار از آن استفاده کنند.

بررسی چگونگی کارکرد بیت کوین

شبکه این دارایی دیجیتال از کامپیوترهایی تشکیل‌شده، که به آن نود یا گره گفته می‌شود. وظیفه اصلی آن‌ها، اجرای برنامه‌ای با نام Bitcoin Core و پردازش اطلاعات درون شبکه، برای تأیید تراکنش و تولید کوین جدید است. جالب است بدانید، تمام فعالیت‌ها و تراکنش‌های انجام‌شده در دفتر کل غیرمتمرکز، ثبت می‌شود. برای انجام محاسبات شبکه و تأمین امنیت آن، گره‌ها باید در 7 روز هفته و به‌صورت 24 ساعته، کار کنند تا مشکلی ایجاد نشود.

برای ادامه حیات شبکه، باید حداقل 10 هزار نود به‌صورت مستمر و با تمام توان فعالیت کنند. در غیر این صورت، خرید BTC و تأیید تراکنش‌ها، با مشکل مواجه می‌شود.

مهم‌ترین ویژگی‌های بیت کوین

عوامل متعددی وجود دارد که موجب شده، قیمت BTC رشد کند و از چند سنت به چندین هزار دلار برسد. در ادامه برخی از مهم‌ترین ویژگی‌های این ارز را بررسی می‌کنیم، تا با دلایل رشد آن بیشتر آشنا شوید.



تمرکززدایی

یکی از دلایل خرید بیت کوین و جذابیت این ارز برای بسیاری از افراد، تمرکززدایی است. ازآنجایی‌که BTC، روی شبکه‌ای عمومی و بزرگ از کامپیوترها، در سطح جهان اجرا می‌شود، هیچ نهاد یا دولتی نمی‌تواند کنترلی روی آن داشته باشد.

ناشناس بودن

برخلاف سیستم‌های مالی سنتی و متمرکز، در این روش، به دلیل استفاده از نرم‌افزاری به نام Bitcoin Core، نیازی به دانستن هویت فعالان شبکه، وجود ندارد. هویت افراد در واقع همان آدرسی است که به دارایی آن‌ها اختصاص‌یافته است.

عرضه محدود

عرضه محدود، ویژگی‌ای است که موجب شده، قیمت بیت کوین رشد چشمگیری را تجربه کند. برخلاف ارزهایی مثل ریال که کنترل آن‌ها در اختیار بانک مرکزی است و می‌تواند به میزان موردنظر خود، پول جدید چاپ کند؛ تعداد کل کوین‌های این ارز، پس از اتمام استخراج، تنها 21 میلیون واحد خواهد بود.

سرعت بالای تراکنش‌ها

معاملات ارزهای دیجیتال، در مقایسه با ارزهای سنتی، با سرعت بسیار بالاتری تأیید می‌شود؛ زیرا تعداد مشارکت‌کنندگان در شبکه بسیار زیاد است. به همین دلیل، بسیاری از افراد اقدام به خرید BTC می‌کنند تا با ‌سرعت بیشتری بتوانند آن را به دارایی‌های دیگر تبدیل کنند.

دورزدن تحریم

بسیاری از افراد و کشورهای جهان به دلیل تحریم‌های بین‌المللی، امکان استفاده از ارزهای فیات را ندارند. به همین دلیل، ترجیح می‌دهند از بیت کوین برای انجام تبادلات و نگهداری دارایی‌های خود استفاده کنند. غیرمتمرکز بودن تا حدود زیادی، امکان شناسایی‌شدن را کاهش می‌دهد.

امنیت بالا

یکی از دلایل افزایش قیمت BTC، امنیت بسیار بالای آن است. این ارز برای تأمین امنیت شبکه از الگوریتم SHA-256 استفاده می‌کند.

حمل‌ونقل راحت و ایمن

برخلاف ارزهای فیات، ارزهای دیجیتال ماهیت فیزیکی ندارند و شما می‌توانید با استفاده از کیف‌های سخت افزاری و نرم‌افزاری طراحی شده برای آن، دارایی خود را ذخیره و به هر نقطه از دنیا منتقل کنید.

معایب بیت کوین

این ارز در کنار مزایای گفته شده، معایبی نیز دارد که در ادامه برخی از مهم‌ترین آن‌ها را، بررسی می‌کنیم:



نوسان شدید قیمت

نوسان شدید قیمت یک ایراد بزرگ برای این دارایی است، که می‌تواند موجب زیان سرمایه‌گذاران شود. به‌طور مثال، آخرین ریزش BTC مربوط به سال 2022 است، که از قیمت 68 هزار دلار به حدود 16 هزار دلار رسید. این نوسان، موجب شد بسیاری از افراد، بخش بزرگی از سرمایه خود را از دست بدهند.

وجود رقبای سرسخت

در حال حاضر، بیت کوین به‌عنوان مطمئن‌ترین، محبوب‌ترین و قدرتمندترین ارز دیجیتال در جهان شناخته می‌شود؛ اما وجود رقبای سرسخت با تکنولوژی‌های جدیدتر که بسیاری از نواقص شبکه BTC را ندارند، باعث به‌خطرافتادن موقعیت این ارز شده است.

مصرف زیاد انرژی

Bitcoin از الگوریتم POW یا همان اثبات کار، برای تأیید تراکنش‌ها و استخراج بیت کوین جدید استفاده می‌کند. این الگوریتم برای انجام محاسبات پیچیده شبکه، نیاز به استفاده از قدرت سخت‌افزارهای موجود در شبکه دارد، که نتیجه آن مصرف بسیار زیاد برق است.

یکی از دلایل مخالفت بسیاری از فعالان محیط‌زیست با این دارایی، مصرف زیاد برق و تولید حرارتی است که به کره زمین آسیب می‌زند.

جمع‌بندی

بیت کوین یکی از دارایی‌هایی است که به دلیل ویژگی‌های فراوان موردتوجه بسیاری از افراد و نهادها قرارگرفته است. آن‌ها اعتقاد دارند که این دارایی می‌تواند آینده جهان را تغییر داده و از فسادهای مالی فعلی جلوگیری کند. یکی از این نهادها، بنیاد حقوق بشر است، که اعتقاد دارد با استفاده از Bitcoin می‌توان، جهانی دموکراتیک‌تر ایجاد کرد تا همه مردم در آن از حقوقی برابر برخوردار باشند.

منبع :

https://wallex.ir/blog/bitcoin-fixes-democracy-fights-corruption/ 

https://cointelegraph.com/news/bitcoin-fixes-democracy-and-fights-corruption-human-rights-foundation






این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: ]
[مشاهده در: ]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 1465]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب




-


اقتصادی

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن