تور لحظه آخری
امروز : یکشنبه ، 18 شهریور 1403    احادیث و روایات:  امام سجاد (ع):حق بزرگ‏تر خداوند اين است كه او را بپرستى و چيزى را با او شريك نسازى، كه اگر خال...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها




آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1814436479




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

نحوه تامین ایمنی خطوط جریان توسط شیر فشار شکن


واضح آرشیو وب فارسی::

فشار شکن؛ قطعه‌ای بسیار مهم در خطوط جریان

یکی از دلایل اصلی خرابی خطوط جریان صنایع یا ساختمان‌های مسکونی، بالارفتن بیش از اندازه فشار سیال جاری در خطوط است. اگر فشار سیال از حد مجاز بالاتر رود، اجزای مختلف سیستم توزیع سیال مانند شیرها و زانویی‌ها ممکن است دچار خرابی شوند. این خرابی در صنایع که با سیالات شیمیایی و سمی سروکار دارند، از اهمیت بسیار بیشتری برخوردار است. حتی در ساختما‌ن‌های مسکونی نیز خرابی شبکه لوله‌کشی آب می‌تواند خسارت‌های جبران‌ناپذیری را به بار بیاورد. به همین خاطر در خطوط جریان از فشار شکن استفاده می‌شود. قطعه‌ای که با شکستن فشار سیال، از اجزای شبکه جریان محافظت می‌کند. در این مطلب با این قطعه، روش عملکرد، مزایا و انواع آن آشنا می‌شویم.


فشار شکن

فشار شکن چیست؟

فشار شکن یا شیر فشار شکن یک قطعه ایمنی به‌شمار می‌آید که با کنترل فشار سیال جاری در خطوط جریان، از قطعات دیگر شبکه محافظت می‌کند. تقریبا در تمامی خطوط جریان که سیال در آن با نیروی پمپ در جریان است، استفاده از یک فشار شکن امری ضروری به‌شمار می‌آید. چرا که افزایش بیش از اندازه فشار سیال می‌تواند برخی از قطعات و حتی تمام شبکه جریان را دچار آسیب‌دیدگی کند. با وجود کاربرد فشار شکن در صنایع مختلف، این قطعات عموما در شبکه‌های لوله‌کشی آب کاربرد دارند.

شیر فشار شکن چگونه کار می‌کند؟

شیر فشار شکن در ساختمان‌ها عموما بعد از انشعاب اصلی ورودی آب به ساختمان نصب می‌شود. چرا که فشار آب ورودی از انشعاب اصلی به ساختمان بسیار بالا است و می‌تواند به پمپ، لوله‌ها و شیرآلات ساختمان آسیب جدی وارد کند. همچنین جریان آب ورودی به ساختمان، جریانی متغیر است که این امر نیز می‌تواند باعث خرابی تجهیزاتی مانند پمپ آب شود. به همین خاطر فشار شکن آب، فشار بالا و متغیر ورودی به ساختمان را به فشار کم و با جریان ثابت تبدیل می‌کند. باید اشاره کرد که شما می‌توانید با استفاده از شیر تنظیم تعبیه شده روی این شیرها، فشار آب ورودی به ساختمان را به میزان دلخواه خود تنظیم کنید.

حال سوال مهم اینجاست که شیرهای فشار شکن چگونه می‌توانند فشار سیال جاری را کنترل کرده و آن را کاهش دهند. به‌طور کلی شیرهای فشارشکن عملکرد بسیار ساده‌ای دارند. در این شیرها دو نیروی متضاد با یکدیگر، فشار خروجی شیر را تنظیم می‌کنند. نیروی اول همان نیروی وارد شده از طرف سیال است که باعث می‌شود جریان شیر بسته شود. از طرف دیگر، نیروی فنر براثر فشار وارده از سیال تمایل به باز شدن جریان دارد. حال تضاد این دو نیرو باعث کنترل فشار خروجی از شیر فشار شکن می‌شود. به علت وجود تناسب میان این دو نیرو، جریان خروجی از شیر همواره جریانی ثابت با فشار کم است.

استفاده از فشار شکن در خطوط جریان چه مزایایی دارد؟

به‌طور کلی کاربرد شیر فشار شکن در شبکه جریان محدود به کنترل فشار و جریان می‌شود. اما باید گفت که این قطعه مزایای بی‌شماری دارد که می‌توان لیست بلندی از آن‌ها تهیه کرد. با وجود سادگی این قطعه و عملکرد سریع آن، شیر فشار شکن می‌تواند مزایای بسیار زیادی داشته باشد که با مهم‌ترین آن‌ها در ادامه آشنا می‌شویم.


فشار شکن آب

کاهش هزینه اجرای شبکه

برای کنترل فشار در شبکه‌های لوله‌کشی باید از مخازن فشار شکن استفاده شود. اجرای این مخازن هزینه بسیار بالایی دارد و می‌تواند مقدار زیادی از بودجه پروژه‌های ساختمانی عظیم را به خود اختصاص دهد. با استفاده از شیر فشار شکن، دیگر به نصب مخازن فشار شکن نیازی نیست و با هزینه‌ای بسیار مناسب می‌توان فشار آب را در شبکه‌های لوله‌کشی کنترل کرد. همچنین با کاهش فشار سیال، استهلاک اجزای خطوط جریان کم‌تر شده و احتمال خرابی آن‌ها نیز کم‌تر می‌شود. در نتیجه در هزینه تعمیرات و نگهداری ساختمان شما نیز صرفه‌جویی خواهد شد.

کاهش خرابی خطوط جریان

همان‌طور که اشاره شد، یکی از دلایل اصلی خرابی قطعات خطوط جریان در ساختمان‌ها و صنایع، فشار بیش از حد مجاز آب یا سیالات دیگر جاری در شبکه است. برای مثال اگر فشار زیادی در خطوط لوله‌کشی یک ساختمان وجود داشته باشد، شیرآلات و پمپ آب ساختمان ممکن است بعد از مدتی کوتاه دچار خرابی شوند. حال شما با خرید و استفاده از شیر فشار شکن می‌توانید میزان خرابی اجزای شبکه لوله‌کشی خود را به‌خوبی کاهش دهید.

افزایش ایمنی

یکی از مهم‌ترین مزایای استفاده از شیر فشار شکن که به‌هیچ‌عنوان نمی‌توان آن را نادیده گرفت، افزایش ایمنی شبکه است. در ساختمان‌های مسکونی و تجاری، ایمنی با کاهش خسارت به ساختمان ارتباط مستقیمی دارد. با افزایش فشار ممکن است در قسمت‌های حساس سازه نشتی آب به وجود بیاید و به مرور زمان سازه مقاومت خود را از دست بدهد. در صنایع نیز سیالات جاری در شبکه می‌توانند بسیار سمی باشند و نشتی آن‌ها خسارات جانی زیادی به وجود بیاورد. با این حال، با استفاده از شیر فشار شکن شما ایمنی شبکه جریان خود را برای همیشه تامین خواهید کرد.

انواع شیر فشار شکن از نظر عملکرد و سیال

شیر فشار شکن نیز مانند تمام قطعات دیگر خطوط جریان در مدل‌های مختلفی تولید می‌شود. از جمله این مدل‌ها می‌توان به شیرهای فشار شکن هیدرولیکی، پایلوت‌دار، مستقیم و پنوماتیکی اشاره کرد. هر یک از انواع شیرهای فشار شکن، کاربرد و مشخصات فنی مخصوص به خود را دارند. به‌طور کلی شیرهای فشار شکن پنوماتیکی پیشرفته‌ترین و شیرهای فشار شکن مستقیم ساده‌ترین نوع این قطعه ایمنی هستند.


شیر فشار شکن

با انواع شیرهای فشار شکن از نظر عملکرد و سیال آشنا می‌شویم:

  • شیرهای فشار شکن هیدرولیکی: این نوع شیرهای فشار شکن از پمپ‌ها در برابر افزایش فشار ناگهانی محافظت می‌کنند
  • شیرهای فشار شکن پنوماتیکی: از این نوع شیر فشار شکن به علت تکنولوژی و حساسیت بالا در صنایعی مانند خودروسازی، صنعت چوب، کشاورزی و مواد غذایی استفاده می‌شود
  • فشار شکن پایلوت‌دار: این نوع شیرها در صورت کاهش فشار نیز واکنش نشان داده و باز می‌شوند. شیر‌های فشار شکن پایلوت‌دار در خطوط جریان حساس به فشار کاربرد زیادی دارند
  • فشار شکن مستقیم: ساده‌ترین نوع شیر فشار شکن است که با استفاده از نیروی فنر میزان فشار خروجی را کنترل می‌کند

باکیفیت‌ترین شیر فشار شکن را از جاسه بخرید

با توجه به اهمیت بسیار زیادی شیر فشار شکن در خطوط جریان، شما باید یک شیر باکیفیت و کارآمد را خریداری کنید. به همین خاطر باید به سراغ محصولات برندهای معتبر بین‌المللی بروید. برای مثال کمپانی جاسه ونتیل یکی از بهترین شرکت‌های ترکیه‌ای در زمینه تولید انواع مدل‌های شیر فشار شکن است. محصولات این کمپانی به بیش از کشور جهان مانند مجارستان، آلمان و آمریکا صادر می‌شوند. شما می‌توانید شیرهای فشار شکن تولیدی این کمپانی را از نمایندگی این برند در ایران خریداری کنید. به همین خاطر پیشنهاد می‌کنیم سری به وب‌سایت نمایندگی جاسه در ایران بزنید و با شیرهای فشار شکن فوق‌العاده این کمپانی آشنا شوید.






این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: ]
[مشاهده در: ]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 1426]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب




-


اقتصادی

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن