تور لحظه آخری
امروز : جمعه ، 7 اردیبهشت 1403    احادیث و روایات:  امام صادق (ع):سنگین ترین چیزی که روز قیامت در ترازوی اعمال قرار داده می شود صلوات بر محمد و اهل...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

بلومبارد

تبلیغات متنی

تریدینگ ویو

خرید اکانت اسپاتیفای

کاشت ابرو

لمینت دندان

ونداد کولر

لیست قیمت گوشی شیائومی

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دانلود سریال سووشون

دانلود فیلم

ناب مووی

تعمیر کاتالیزور

تعمیر گیربکس اتوماتیک

دیزل ژنراتور موتور سازان

سرور اختصاصی ایران

سایت ایمالز

تور دبی

سایبان ماشین

جملات زیبا

دزدگیر منزل

ماربل شیت

تشریفات روناک

آموزش آرایشگری رایگان

طراحی سایت تهران سایت

آموزشگاه زبان

اجاره سند در شیراز

ترازوی آزمایشگاهی

رنگ استخری

فروش اقساطی کوییک

راهبند تبریز

ترازوی آزمایشگاهی

قطعات لیفتراک

وکیل تبریز

خرید اجاق گاز رومیزی

آموزش ارز دیجیتال در تهران

شاپیفای چیست

فروش اقساطی ایران خودرو

واردات از چین

قیمت نردبان تاشو

وکیل کرج

تعمیرات مک بوک

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

سیسمونی نوزاد

پراپ تریدینگ معتبر ایرانی

نهال گردو

صنعت نواز

پیچ و مهره

خرید اکانت اسپاتیفای

صنعت نواز

لوله پلی اتیلن

کرم ضد آفتاب لاکچری کوین SPF50

دانلود آهنگ

طراحی کاتالوگ فوری

واردات از چین

اجاره کولر

دفتر شکرگزاری

تسکین فوری درد بواسیر

دانلود کتاب صوتی

تعمیرات مک بوک

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1798140840




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

جامع ترین راهنمای خرید ورق سیاه: نکات خرید و انتخاب ورق سیاه


واضح آرشیو وب فارسی::

ورق نورد گرم یا همان نام عامیانه ورق سیاه از رایج ترین نمونه متریال های فولادی در صنایع مختلف است. نکات خرید ورق سیاه ابعاد وسیعی را شامل می شود که جهت استفاده و بهره مندی از این محصول لازم است بدانید. هنگامی که فولاد را طی فرایند فشاری توسط نوردهای گرم و دمایی بالاتر از 930 درجه سانتی گراد به صورت صفحه ای شکل می دهند ورق های سیاه به دست می آید. علت این نام گذاری را می توان سطح کدر و اکسید شده این ورق ها دانست.

ورق سیاه چیست؟

این صفحات در کارخانه های فولاد سازی تحت استانداردهای جهانی تولید می شوند و کاربردهای گسترده ای دارند. یکی از مهم ترین نکات انتخاب ورق سیاه شناخت نمونه مناسب با کاربرد مد نظر شما است. این ورق ها تنوع بالایی داشته و هر یک بر حسب مشخصات و ضخامت مصارف خاصی دارند. ورق های نورد گرم در حالت اولیه کاربرد چندانی نداشته و عمدتا برای تولید محصولات ثانویه به کار می روند. از انواع ورق های نورد برای تهیه مقاطع فلزی، تیر آهن، تسمه، پروفیل ها و... استفاده می شود.

ورق ها به دو صورت شیت یا رول شده و در ضخامت های مختلفی به بازار عرضه می شوند. شیت ها را عموما با نسبت های معینی به صورت 1×2، 6×2، 12×2 و... عرضه می کنند. اگر صفحات از ابتدا و در کارخانه برش بخورند به آنها صفحات فابریک می گویند که ضخامتی بیش از 15 میلیمتر دارند. ورق سیاه st37 که ورق معمولی است کاربرد ساختمان سازی دارد و حاوی درصد کمتری از کربن است. ورق st52 نمونه صنعتی است و کربن بیشتری داشته و در تجهیزات سنگین صنعت همچون ماشین سازی کاربرد دارد. نماد st نشان دهنده قدرت و عدد درج شده میزان تنش و سختی شیت ها بر حسب kg یا cm2 میباشد.
راهنمای خرید ورق سیاه

انواع ورق سیاه کدامند؟

به طور کلی ورق های سیاه که حاصل دما و فشار نوردهای گرم روی آلیاژهای فولاد هستند انواع مختلفی دارند. هر یک از این نمونه ها بر حسب مشخصات ساختاری، ظاهری، ضخامت و... در دسته های مختلفی قرار می گیرند. به عنوان راهنمای خرید ورق سیاه لازم است دو نوع از این متریال پر کاربرد را بر اساس ظاهر بشناسید.

ورق کلاف، رول شده یا کویل: عرض این ورق ها بین هزار تا دو هزار میلی متر است و طول نا محدودی دارند. ضخامت کویل ها بین 1/۵ تا 15 میلیمتر می باشد. این کلاف ها حالت پیش ساخته ای برای تهیه نورد سرد می باشند.

ورق شیت یا فابریک: این نوع ورق ها به صورت صفحه ای عرضه می شوند و اگر توسط خود کارخانه برش بخورند فابریک نام می گیرند. ضخامت بالای 15 میلیمتر و ابعاد مختلف از مشخصات ظاهری شیت ها می باشد.

البته که نمی توان مشخصات و ماهیت متنوع ورق سیاه را به ظاهر آن ها بسنده کرد. این ورق ها طی دهه های اخیر بیشترین کاربرد را در صنایع مختلف ایفا کرده اند. از نظر کاربرد و خصوصیات فیزیکی نیز در دو دسته معمولی و صنعتی جای می گیرند. ملاک و نکات خرید ورق سیاه طبق دو گروه زیر می باشد.

ورق معمولی: این نمونه که st37 هم خوانده می شود بنابر ساختار فیزیکی در ساخت و سازهای مختلف و سوله سازی کاربرد دارد.

ورق صنعتی: که کربن بیشتری داشته و st52 نام دارد بخاطر مقاومت و ساختار فیزیکی برتر در تجهیزات صنعتی کاربرد دارد.

کاربردهای این ورق صنعتی

ضخامت و مشخصات مختلف این صفحات فولادی نقش بسزایی در خصوص نکات انتخاب ورق سیاه، جایگاه مصرفی و کاربرد آن ها دارد. امروزه در اغلب صنایع انوع ورق های سیاه به نحوی کاربرد داشته و طی فرآیندهای مختلف به شکل ابزار و محصولات متفاوتی تبدیل می شوند. برخی از کاربردهای این متریال ها شامل موارد زیر می باشند.

ساخت پروفیل های مختلف ساختمانی مانند: قوطی ها، پروفیل Z، ستونی، فرانسوی و انواع چهار چوب

مقاطع مختلف ساختمانی نظیر: ناودانی ها، نبشی، تیر ورق و سپری ها

تجهیزات متنوع ترافیکی و گارد ریل ها

پانچ، انواع زهوار، تسمه های فولادی و...

تانکرهای ذخایر نفتی و مشتقات نفتی کشتی ها و تجهیزات صنعتی دریایی

این موارد تنها بخشی از کاربردهای ورق نورد گرم در صنایع مختلف می باشند. با توجه به طیف وسیع ابعاد و ضخامت ورق ها که دامنه بین یک میلیمتر تا ده سانتیمتر را پوشش می دهد؛ کاربرد این متریال ها نیز گسترش می یابد. طبیعتا هر چه ضخامت افزایش بیاید سختی ورق بیشتر شده و شکل پذیری کاهش می یابد این از موارد و نکات انتخاب ورق سیاه بنابر استفاده مد نظر است. اگر نتوانید با توجه به صنعت و خروجی کار ورق مناسب را تهیه کنید مسلما نمی توانید از کاربرد مخصوص هر نوع نورد گرم بهره مند شوید.

دقت کنید که کاربرد این ورق ها در زمینه تولید هزاران محصولی است که کیفیت هر یک به انتخاب درست و نکات خرید ورق سیاه بر حسب مشخصات فیزیکی و ساختاری مناسب آن مرتبط است. ضخامت و ابعاد دو معقوله مهم در تعیین نوع و کاربرد هر یک از ورق های نورد گرم می باشند. علاوه بر این لازم است ویژگی ها و تفاوت ورق های سیاه با ورق گالوانیزه و روغنی را به درستی بشناسید.

ویژگی ها و نکات خرید ورق سیاه

در خصوص نکات خرید ورق سیاه لازم است بدانید که ورق های نورد گرم مانند هر محصول فولادی دیگری آنالیز شیمیایی، مشخصات فیزیکی و ساختار خاص خود را دارند. هر یک از این موارد بر حسب گرید ورق های سیاه مشخص می شود. مشخصات کیفی و ساختاری این متریال ها باید طبق استانداردهای قدیمی یعنی DIN17100 یا معادل امروزی این استاندارد یعنی bs en 10025 باشد.

هنگامی که مواد اولیه مذاب بر روی نوارهای غلتک مخصوص به حرکت در می آیند ضخامت لایه ها شکل می گیرد. طی این پروسه سطح ورق ها کدر و سیاه شده و به اصطلاح اکسید می شود. این تفاوت اصلی نورد گرم با ورق های روغنی متشکل از نورد سرد است. این ورق ها اگر چه ممکن است بافت خشن، رنگ کدر، موج و سطحی با زنگ زدگی داشته باشند اما قدرت گالوانیزاسیون بالایی دارند. همین لایه عایق از Zn نیز تفاوت ورق نورد گرم با ورق گالوانیزه است.

از دیگر نکات خرید ورق سیاه توجه به وزن محصول می باشد که طبیعتا تاثیر مستقیمی بر نوع ورق دارد. مصرف کنندگان باید ضمن خرید، به وزن ورق ها بر حسب ابعاد و ضخامت دقت کنند. به عبارتی فرمول وزن از طریق محاسبه: طول، عرض، ضخامت و چگالی ورق به دست می آید. البته نکات مهم در زمینه انتخاب و خرید این محصول فولادی دامنه وسیعی دارد که در ادامه ذکر خواهیم کرد.

از دیگر ویژگی های بارز این صفحات می توان به قابلیت جوش پذیری عالی و مقاومت بالا در برابر نوسانات مختلف بار اشاره کرد. این قابلیت ها دامنه کاربرد و استفاده از این متریال را در صنایع مختلف خودرو سازی، کشتی سازی، تانکر سازی، ساخت و ساز و... گسترش میدهند. البته این ورق ها طی فرآیند تولید گاها دچار زنگ زدگی، دندانه های اره ای، چین و موج، لکه توقف و... نیز میشوند.



راهنمای خرید ورق سیاه
نکات مهم پیش از خرید و انتخاب ورق سیاه

نکات انتخاب ورق سیاه از جمله کلیدی ترین موضوع در زمینه خرید این محصول می باشد. امروزه استفاده از این صفحات فولادی در ساخت طیف وسیعی از وسایل و ابزارهای فلزی نقش دارد. همین موضوع حساسیت انتخاب نمونه مناسب و مخصوص با زمینه فعالیت مخاطب را دو چندان می کند. ابتدا باید بدانید که چه نوع نورد گرمی با چه ابعاد و ضخامتی مناسب حیطه فعالیت شما است.

در این خصوص باید اطلاعات کافی در زمینه میزان کربن که تعیین کننده نوع ورق سیاه است را داشته باشید. علاوه بر این میزان شکل پذیری، عدم تردی ورق، شکنندگی، قابلیت جوش پذیری و حفظ اتصال پس از عمل جوش کاری نیز بسیار مهم است. همچنین تست ضربه پذیری که در آنالیز شیمیایی محصول انجام شده باید مورد توجه قرار بگیرد.

امروزه با توجه به بازار عرضه و تقاضای بالایی که این ورق ها دارند نمونه های دست دوم نیز پر مخاطب شده اند. یکی از علل استفاده از نورد گرم دست دوم قیمت پایین محصول است. دقت کنید که پیش از خرید، تمام محصول را از لحاظ خوردگی، شکستگی، حفره و... بررسی کنید که از کیفیت و نو بودن محصول مطلع باشید.

در ایران با توجه به ذخایر غنی فولاد مراکز مختلفی در زمینه ساخت این ورق ها و مشتقات مختلف فولاد فعالیت دارند. هنگام خرید به برند تولید کننده توجه کنید. در برخی برندها مشخصات متفاوتی از محصول عرضه می شوند. در برخی نمونه های دیگر نیز تفاوت قیمت صرفا بنابر معروف بودن یک برند است. اگر با آگاهی کامل در خصوص مشخصات هر نوع ورق صنعتی اقدام کنید لازم نیست که محصولات مشابه را با قیمت های متفاوت خریداری کنید. این مسئله در خرید ورق های تولیدی از دو کارخانه متفاوت که خصوصیات کیفی و ظاهری یکسانی دارند نکته مهمی است.

بررسی نکات انتخاب این محصول

ورق های فولادی که به روش نورد گرم تولید می شوند از لحاظ ظاهری بافت کدر و سیاهی دارند. از نکات خرید ورق سیاه توجه به کاربردهای بسیار متنوعی است که این ورق ها دارند در ادامه به طور دقیق تر به بررسی نکات انتخاب ورق سیاه می بپردازیم.

کارخانه تولید کننده: این محصول به میزان بالایی در کارخانه های داخلی تولید می شود. با توجه به این که هر کارخانه آلیاژ، فرمولاسیون، تکنولوژی به کار رفته و پروسه تولید خاصی دارد لذا این عوامل بر کیفیت خروجی کار موثر هستند.

مشخصات فنی و ظاهری ورق: دقت کنید ابعاد، جنس ورق و استانداردهای تولید ورق مخصوص هر کارخانه تولید کننده را بررسی کنید. ملاک فروش ورق های سیاه وزن آن بوده لذا به محاسبه وزن بر حسب ابعاد توجه کنید.

نوع ورق: پیش از این اشاره کردیم ورق ها را به صورت رولی یا شیت و فابریک عرضه می کنند. هر یک از این نمونه ها ممکن است ابعاد، ضخامت و وزن خاصی داشته باشند. علاوه بر این نوع ورق گرم معمولی یا صنعتی هم باید ملاک و راهنمای خرید این محصول مطابق کاربرد مد نظر شما باشد.

قیمت ورق: طبیعتا یکی از نکات انتخاب و خرید برای هر مخاطبی قیمت نهایی است. دقت کنید که تمام فاکتورهای ذکر شده بر هزینه خرید موثر هستند. شما باید بتوانید مراکز عرضه کننده معتبر و در عین حال اقتصادی را انتخاب کنید.

این موارد برخی از نکات خرید ورق سیاه هستند که باید هنگام انتخاب و خرید این ورق های فولادی به آن توجه کنید. طبیعتا تفاوت های مختلف در انواع ورق با گستردگی محصولات تولیدی رابطه مستقیم دارند. شما نیز باید با استفاده از یک راهنمای خرید ورق سیاه دقیق و جامع اقدام به خرید نمایید.

قیمت ورق سیاه

مسلما همگی بر نوسانات هر روزه قیمت صنایع فولاد سازی واقف هستید. از نکات خرید ورق سیاه تغییرات مداوم ارز بر قیمت فولاد و به تبع محصولات تولیدی از این متریال می باشد. علاوه بر این مورد اصلی عوامل دیگری بر قیمت کلی ورق های سیاه تاثیر گذار هستند. برخی از عیوبی که در تهیه ورق های نورد گرم به وجود می آیند سبب تغییرات قیمت این محصول می شوند.

به طور مثال: خراش های باز شدن رول، شیارهای عرضی ناشی از اختلافات دما در زمان اسید شویی کلاف، رگه های تیره ناشی از کم اسید شویی، باد کردگی مستمر ورق به دلیل عدم سرد کردن یکنواخت، خراش، حفره، هاله، چین و تا خوردگی از جمله نقص هایی هستند که بر قیمت نهایی کار تا حدودی موثر هستند.

البته اغلب موارد فوق ایرادهای ظاهری بوده و بر کیفیت ساختاری ورق ها خللی وارد نمی کنند. قیمت این صفحات فولادی در اصل به آلیاژ به کار رفته، مکانیسم و تکنولوژی تولید، کیفیت خروجی کار بر طبق استانداردهای جهانی، نوع ورق، وزن و... تعیین می شود. عواملی مانند: استحکام، مقاومت، ضخامت، نوع کلاف یا شیت بودن ورق ها از پارامترهای تعیین کننده قیمت هستند.

مرکز تولید کننده نیز به حد زیادی بر قیمت کلی ورق ها نقش دارد. هر کارخانه روند تولید و آلیاژهای خاصی را به کار می برد. طبیعتا هر تغییری در فرآیند کلی بر تغییرات خاصی در خروجی محصول موثر است. البته این بدان معنا نیست که تفاوت های کیفی فاحشی در برندهای مختلف وجود دارد. تمام تولید کنندگان موظف به رعایت استانداردهای قانونی هستند؛ اما وجود برخی ویژگی های برتر ساختاری یا فیزیکی ممکن است سبب نوسانات قیمت شود. چه بسا در برخی برندها کیفیت کلی کارها مشابه بوده اما برندهای معروف گران تر عرضه شوند.




عوامل تاثیرگذار بر قیمت

نه تنها عوامل کیفی و ظاهری به عنوان نکات انتخاب ورق سیاه موثر هستند؛ بلکه بسیاری از فاکتورها سبب وجود قیمت های متفاوت برای متقاضیان می شوند. وزن اولین پارامتر تعیین کننده قیمت مقاطع فولادی است. طبیعتا وزن بیشتر یعنی ابعاد و میزان خرید بیشتر ورق ها. لازم است بدانید که قیمت آلیاژهای داخلی فولاد مطابق قیمت جهانی و برحسب دلار تعیین می شوند. مسلما هر نوسانی در قیمت ارز و دلار بر هزینه روزانه خرید مقاطع فولادی نیز موثر است.

راهنمای خرید ورق سیاه شما باید مرجع های تولید کننده باشند. همچنین لازم است که اطلاعات کافی از خصوصیات ساختاری تولیدات هر مرکز و قیمت روزانه آنها را کسب کنید. از طرفی نحوه خرید یکی از مهمترین نکات خرید ورق سیاه می باشد. قطعا واسطه ها و دلال های بازار فولاد نقش بسزایی بر نمودار قیمت دارند. خرید مقاطع فولادی امروزه به یکی از فعالیت های گسترده در صنایع مختلف تبدیل شده است. همین امر به وجود واسطه ها و نوسانات هر روزه قیمت این متریال دامن می زند.

به عبارتی میزان رونق یا رکود بازار عرضه و تقاضا بر قیمت خرید ورق های نورد گرم تاثیر بالایی دارند. البته از آن جایی که این صفحات به خودی خود استفاده ای ندارند و باید به اشکال مختلف فرآوری شوند چندان گران نیستند. میزان خرید شما، زمان خرید، روش خرید، مرکز عرضه کننده و... همگی در قیمت تمام شده دخیل هستند. اگر بتوانید از مراجع معتبر و با اطلاعات کافی اقدام به خرید کنید قطعا هزینه های خود را کاهش می دهید.

نکات نهایی راهنمای خرید ورق سیاه مرغوب

راهنمای خرید ورق سیاه اگر جامع و به روز باشد می تواند در خرید با کیفیت و اقتصادی شما نقش داشته باشد. پیش از این به عوامل مختلفی بر نوسانات قیمت مقاطع فولادی اشاره کردیم. جدا از مسئله نوع، وزن، کیفیت و برند که فاکتورهای اصلی هستند؛ نحوه خرید شما نیز از ملاک های تعیین کننده قیمت می باشند.

فولاد از جمله متریال هایی است که نه تنها تحت تاثیر بازار داخلی است؛ بلکه با نوسانات ارز و بازار خارجی نیز تغییر قیمت می دهد. این شرایط به همراه فعالیت گسترده واسطه های فولاد ممکن است خرید شما را با مسائل مختلفی روبرو کند. در این زمینه اولین و مهمترین قدم تعیین روش خرید است. هر چقدر خرید شما از مراکز معتبر و شناخته شده باشد مسلما قیمت واقعی تر و کیفیت استاندارد تری دریافت می کنید.

از دیگر نکات خرید ورق سیاه خرید مستقیم از تولید کننده معتبر و حذف هزینه های اضافی است. با حذف واسطه ها و عوامل تاثیر گذار جانبی می توانید قیمت خرید خود را کاهش دهید. خرید مستقیم از مراجع معتبر همیشه بهترین روش خرید خواهد بود. نه تنها می توانید هزینه ها را کاهش دهید بلکه از طریق تیم های مجرب پشتیبانی اطلاعات دقیق و جامعی را در خصوص محصول مورد نیاز خود کسب کنید. اگر بتوانید با آگاهی و توجه به نکات خرید ورق سیاه و مشخصات محصولات هر مرکز تولید کننده جهت خرید اقدام کنید قیمت و کیفیت ورق های خریداری شده خود را تضمین کرده اید.






این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: ]
[مشاهده در: ]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 282]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب




-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن