تور لحظه آخری
امروز : جمعه ، 30 شهریور 1403    احادیث و روایات:  امام علی (ع):علم میراث گرانبهائی است و ادب لباس فاخر و زینتی است و فکر آئینه ای است صاف.
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

تریدینگ ویو

لمینت دندان

لیست قیمت گوشی شیائومی

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

طراحی کاتالوگ فوری

Future Innovate Tech

پی جو مشاغل برتر شیراز

لوله بازکنی تهران

آراد برندینگ

وکیل کرج

خرید تیشرت مردانه

وام لوازم خانگی

نتایج انتخابات ریاست جمهوری

خرید ابزار دقیق

خرید ریبون

موسسه خیریه

خرید سی پی کالاف

واردات از چین

دستگاه تصفیه آب صنعتی

حمية السكري النوع الثاني

ناب مووی

دانلود فیلم

بانک کتاب

دریافت دیه موتورسیکلت از بیمه

خرید نهال سیب سبز

قیمت پنجره دوجداره

بازسازی ساختمان

طراحی سایت تهران سایت

دیوار سبز

irspeedy

درج اگهی ویژه

ماشین سازان

تعمیرات مک بوک

دانلود فیلم هندی

قیمت فرش

درب فریم لس

شات آف ولو

تله بخار

شیر برقی گاز

شیر برقی گاز

خرید کتاب رمان انگلیسی

زانوبند زاپیامکس

بهترین کف کاذب چوبی

پاد یکبار مصرف

روغن بهران بردبار ۳۲۰

قیمت سرور اچ پی

بلیط هواپیما

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1816969910




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

انواع ورق آجدار و کاربردشان


واضح آرشیو وب فارسی::


F:تولید محتواهیوا & موبایل کمک1.png

دسته ای از ورق های فولادی که دارای برجستگی یا آج هایی بر سطح خود هستند، ورق آجدار نامیده می‌شوند. هدف اصلی قرار دادن آج بر سطح این پلیت های‌ فولادی، افزایش اصطکاک آن ها و جلوگیری از لغزش افراد و اشیاء است. برجستگی ها یا به اصطلاح همان آج هایی این نوع ورق در شکل های گوناگونی کار می‌شوند که شکل عدسی، لوزی و بادامی مهمترین آن ها به شمار می‌آیند. میزان ایجاد اصطکاک هر نوع آج با دیگری متفاوت بوده و با توجه به کاربرد، از نوع ورق متناسب استفاده می‌گردد. در ادامه، به معرفی این ورق ها پرداخته، انواع مختلف آن ها و کاربردهایشان را بیان می‌کنیم.

ورق آجدار چیست؟

ورق پایه تولیدی شیت های آجدار عمدتا ورق st37 است که استحکام و مقاوم بالایی دارد. بنابراین، طی عملیات نورد گرم تولید می‌شود. بر روی سطح این صفحات، برآمدگی های ایجاد می شود که آج نامیده شده و هدف اصلی آن‌ها افزایش اصطکاک و جلوگیری از لغزش افراد و اشیاء است. برای تولید صفحات آجدار، از جنس های دیگری به جز فولاد هم استفاده می‌شود که آلومینیوم و استیل از مهمترین آن‌ها هستند. قیمت ورق آجدار آلومینیومی و استنلس استیل نسبت به انواع فولادی بالاتر است؛ از این رو، آن‌ها را تنها برای کاربردهای خاص به کار می‌گیرند.

انواع ورق آجدار

ورق های فلزی طرح برجسته در چند نمونه مختلف تولید می‌شود که از نظر کاربرد با هم تفاوت دارند. در صورتی که قصد خرید و استفاده از این محصولات را داشته باشید، باید با انواع آن ها آشنا شده و بدانید هر یک برای چه منظوری مناسب ترند. به طور کلی، این ورق ها را می‌توان بر اساس جنس و شیوه تولیدشان دسته بندی کرد که در ادامه هر یک را توضیح داده‌ایم.

انوع ورق آجدار بر اساس روش تولید

پلیت‌های آجدار بر اساس شیوه تولیدشان به دو دسته مختلف تقسیم می‌شوند که بسیاری از ویژگی های ورق تولیدی در هر روش، با دیگری تفاوت دارد. انواع شیت آجدار بر این اساس شامل شیت‌های پرسی و فابریک بوده که هر کدام برای کاربردهای گوناگونی مناسب هستند.

ورق آجدار فابریک

نحوه ساخت شیت های فابریک آجدار به این صورت است که ابتدا ورق های پایه تولید شده و سپس یک لایه آج به آن اضافه می‌شود. لایه زیرین این نوع ورق کاملا صاف و صیقلی بوده و برای قرار گرفتن روی سایر سطوح مناسب است. آج ها هم معمولا از جنس ورق هستند و شکلی توپر و محکم دارند. افزایش آج ها به صورت جداگانه در این روش موجب می‌شود که وزن نهایی محصولات فابریک نسبتا بالا باشد. البته استحکام و مقاومت این پلیت ها هم متناسب با وزن شان بالا است. ساخت این نوع ورق آجدار در داخل کشور، برای اولین بار در سال ۱۳۹۵ توسط شرکت فولاد مبارکه انجام شد و پیش از آن فقط واردات آن صورت می‌گرفت.


F:تولید محتواهیوا & موبایل کمک2.jpg

آجدار پرسی

نوع دیگر شیت های آجدار، ورق پرسی هستند که از پرس کاری و سنبه زنی ورق های ساده به دست می‌آیند. به عبارت دیگر، آج جداگانه ای بر سطح آن ها قرار نگرفته و دستگاه های مربوطه با اعمال فشار، طرح هایی بر روی پلیت ایجاد می‌کنند. به همین خاطر، وزن ورق آجدار پرسی نسبت به فابریک کمتر بوده و لایه زیرین آن هم دارای تورفتگی های زیادی است. به دلیل توخالی بودن آج های این نوع ورق، به مرور زمان امکان تغییر شکل آج ها، فرورفتگی و کاهش اصطکاک شان وجود دارد.

انوع ورق آجدار بر اساس جنس

در کنار تقسیم بندی پلیت های آجدار بر اساس روش تولید، این ورق ها را بر اساس معیار دیگری هم دسته بندی می‌کنند که جنس آن ها است. به طور کلی، شیت های آجدار عمدتا از ورق های تولیدی در فرایند نورد گرم و به خصوص ورق st37 تولید می‌شوند که هم استحکام بالایی داشته و هم به دلیل قیمت مناسب، امکان استفاده از آن در محیط های خارجی وجود دارد. با این حال، گاهی اوقات به دلایل مختلف از جمله محیط کار، ممکن است جنس فولادی پاسخ گو نباشد. به همین دلیل، ورق های آجدار را از جنس های دیگری هم تولید می‌کنند.

برای مثال، برخی مواقع ممکن است محصول در محیطی استفاده شود که با آب و رطوبت بالا در ارتباط باشد. یا این که ورق در معرض عوامل خورنده قرار بگیرد. در این گونه موارد، دیگر جنس فولادی زیاد مناسب نیست. رایج ترین انواع ورق آجدار از نظر جنس، عبارتند از:

  • پلیت های فولادی آجدار
  • انواع گالوانیزه
  • انواع آلومینیومی
  • ورق های استنلس استیل آجدار

کاربردها

شیت های آجدار با توجه به برجستگی هایی که روی سطح خود دارند، اصطکاک بالایی ایجاد کرده و از سُر خوردن افراد یا اشیاء جلوگیری می‌کنند. به این ترتیب، هر جایی که از ورق های فلزی استفاده شده و نیاز به اصطکاک بالایی وجود داشته باشد، استفاده از انواع آجدار این ورق‌ها مناسب است. برخی از مهمترین کاربردهای این صفحات در ادامه بیان شده است.

  • استفاده در سطوح شیب دار
  • استفاده برای ساخت پله ها و پل های هوایی
  • به کارگیری در کف و گاهاً بدنه آسانسورها
  • ساخت پله های اضطراری ساختمان ها
  • کف کامیون‌ها و یدک کش‌ها برای جلوگیری از لغزش بار
  • استفاده در دستگاه های صنعتی کارخانه ها
  • به کارگیری در کف زمین های در حال ساخت


F:تولید محتواهیوا & موبایل کمک3.jpg


 






این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: ]
[مشاهده در: ]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 676]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب




-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن