تور لحظه آخری
امروز : جمعه ، 30 شهریور 1403    احادیث و روایات:  امام موسی کاظم (ع):هر که می خواهد که قویترین مردم باشد بر خدا توکل نماید .
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

تریدینگ ویو

لمینت دندان

لیست قیمت گوشی شیائومی

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

طراحی کاتالوگ فوری

Future Innovate Tech

پی جو مشاغل برتر شیراز

لوله بازکنی تهران

آراد برندینگ

وکیل کرج

خرید تیشرت مردانه

وام لوازم خانگی

نتایج انتخابات ریاست جمهوری

خرید ابزار دقیق

خرید ریبون

موسسه خیریه

خرید سی پی کالاف

واردات از چین

دستگاه تصفیه آب صنعتی

حمية السكري النوع الثاني

ناب مووی

دانلود فیلم

بانک کتاب

دریافت دیه موتورسیکلت از بیمه

خرید نهال سیب سبز

قیمت پنجره دوجداره

بازسازی ساختمان

طراحی سایت تهران سایت

دیوار سبز

irspeedy

درج اگهی ویژه

ماشین سازان

تعمیرات مک بوک

دانلود فیلم هندی

قیمت فرش

درب فریم لس

شات آف ولو

تله بخار

شیر برقی گاز

شیر برقی گاز

خرید کتاب رمان انگلیسی

زانوبند زاپیامکس

بهترین کف کاذب چوبی

پاد یکبار مصرف

روغن بهران بردبار ۳۲۰

قیمت سرور اچ پی

بلیط هواپیما

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1817171261




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

کدام نویسنده نشان پهلوانی مردم قرقیزستان را دارد؟


واضح آرشیو وب فارسی:مهر: معرفی نویسندگان همسایه؛ کدام نویسنده نشان پهلوانی مردم قرقیزستان را دارد؟


کدام نویسنده نشان پهلوانی مردم قرقیزستان را دارد؟
تولوگون قاسم‌بیک‌اف، نویسنده سرشناس قرقیزستانی است که در ایران ناشناخته است و در سال ۲۰۰۷ نشان پهلوانی مردم قرقیز را دریافت کرده است.
به گزارش خبرنگار مهر، قرقیزستان کشوری است که باوجود اشتراکات فرهنگی زیاد با ایران و همچنین نزدیکی جغرافیایی‌اش به مرزهای کشورمان، کمتر از آن اطلاع داریم؛ چه در موضوعات فرهنگی چه اجتماعی. اما رایزنی فرهنگی ایران در این‌کشور، یکی از رایزنی‌های فرهنگی فعال کشورمان در جهان است که فعالیت‌های فرهنگی و پژوهشی مختلفی درباره این‌کشور انجام می‌دهد. این‌شعبه از رایزنی‌های فرهنگی کشورمان تا به حال گزارش‌های مختلفی از وجوه فرهنگی کشور قرقیزستان را برای انتشار به مهر داده است. جدیدترین گزارش این‌مرکز فرهنگی برای مهر، درباره یکی از نویسندگان مهم کشور مورد اشاره است. مشروح متن این‌گزارش را در ادامه می‌خوانیم: * زندگینامه مختصر تولوگون قاسم‌بیک‌اف نویسنده برجسته قرقیزی در ۱۵ ژانویه ۱۹۳۱ (۱۳۱۰ شمسی) در روستای آق جول بخش آقسی استان جلال‌آباد چشم به جهان گشود. بعد از به پایان رساندن مدرسه، به‌عنوان معلم و سپس دبیر اجرایی ریاست روستای آق جول فعالیت خود را آغاز کرد. وی در سال‌های ۱۹۵۲-۱۹۵۷ رشته زبان‌شناسی دانشگاه ملی جمهوری قرقیزستان را به پایان رساند. نخستین هنرنمایی قاسم‌بیک‌اف داستان «چوپان اسب کوچولو» است که در ۱۹۵۲ در روزنامه «قرقیزستان شوروی» (آلا توی کنونی) منتشر شد و در ادامه نیز به صورت کتاب در دست قرقیزستانی‌ها قرار گرفت. آثار این‌نویسنده به نام‌های «میهن»، «یتیم»، «می‌خواهم آدم باشم»، «شمشیر شکسته»، «کل‌کل» نیز پس از انتشار، شهرت خاصی پیدا کردند. داستان «شمشیر شکسته» به زبان‌ روسی و دیگر زبان‌های حوزه شوروی سابق ترجمه‌ شده است. همچنین، انتشارات «پیشرفت» آن را در ۱۹۸۰ به زبان انگلیسی ترجمه و منتشر کرد.

این نویسنده در سال ۱۹۵۷ به‌عنوان سردبیر انتشارات ورزشی کودکان «مکتب» خدمت کرد و در ۱۹۵۹ به عضویت اتحادیه نویسندگان قرقیزستان در آمد. در سال‌های ۱۹۶۰-۱۹۶۶ رئیس مجله ادبی «آلاتو» و در سال‌های ۱۹۶۶-۱۹۷۴ به‌عنوان سردبیر کمیته ملی انتشارات جمهوری به خدمت اشتغال داشت. تولوگون قاسم‌بیک‌اف از میان مورخان و نویسندگان قرقیزی در سال ۱۹۹۰ به‌عنوان نماینده مجلس بخش آق سی برگزیده شد و سپس به‌عنوان رئیس کمیسیون دائمی شورای عالی جمهوری قرقیزستان و عضو هیات رئیسه خدمت کرد. وی در برنامه‌های توسعه کشور، استقلال، نشان، پرچم و زبان ملی به‌طور فعال شرکت می‌کرد. او همچنین در تدوین نخستین قانون اساسی قرقیزستان و بخصوص تنظیم بندهای فرهنگی، آموزشی، دینی و چاپ و نشر آن نقش و سهم زیادی داشت. در سال ۱۹۸۶ عنوان افتخاری «نویسنده برجسته مردم قرقیزی» به وی اعطا شد. در ۱۹۹۸ جایزه بنیاد بین‌المللی «معنویت»، در ۲۰۰۱ نشان «ماناس» درجه اول را دریافت کرد. همچنین، به خاطر داشتن سهم در توسعه زبان قرقیزی مدال «زبان قرقیزی»، در ۲۰۰۶ جایزه ملی جمهوری قرقیزستان تقتوقول و در ۲۰۰۷ نشان «پهلوان مردم قرقیز» را دریافت کرد. * فهرست آثار قاسم‌بیک‌اف ۱. چوپان کوچولوی اسب‌ها، حکایات، فرونزه ۱۹۵۶، ۳۶ ص.
۲. میهن، داستان‌ها و حکایات، فرونزه، ۱۹۵۸، ۱۱۷ ص.
۳. می‌خواهم آدم باشم، رمان، داستان‌ها، فرونزه ۱۹۶۰، ۱۵۹ ص.
۴. شمشیر شکسته، رمان تاریخی، فرونزه ۱۹۶۶، ۳۰۴ ص. چاپ دوم فرونزه ۱۹۷۱، ۵۶۵ ص.
۵. کل‌کل، رمان تاریخی، بیشکک، ۱۹۹۸، ۷۱۲ ص.
۶. غصب، رمان تاریخی، بیشکک، ۲۰۰۰، ۴۰۰ ص. * معرفی مختصر یکی از آثار رمان «غصب» در بیان ورود استعمارگران روس به سرزمین قرقیزستان و هدف آن‌هاست. این وضعیت تاریخی در دوره پهلوانان قرقیزی شابدان و بایتیک اتفاق افتاده و دو پهلوان بایتیک و شابدان به استعمارگران روس کمک می‌کنند. شابدان به ارتش روس‌ها خدمت می‌کند. از یک‌سو، نمی‌تواند به مردم خود دلسوزی نکند و از سوی دیگر نمی‌تواند دستور افسران روس را انجام ندهد. در این اثر، مشکلات برقراری ارتباط قرقیزها و روس‌ها و مشکلات ارتباط اخلاقی بیان‌شده است.

کد خبر 4836430


محمد آسیابانی









این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: مهر]
[مشاهده در: www.mehrnews.com]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 27]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب




-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن